Wooden Air Kabi

Case-modding d.  18. februar. 2005, skrevet af Tz
Vist: 545 gange.

Tz
Tz

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2005 21:51:45
Svar/Indlæg:
588/68
Hej med jer.

Jeg står og er ved at planlægge bygningen af et kabinet i træ, helt nøjagtig en bøge bordplade 27 mm.

Se bl.a. på denne side, hvor jeg er "kommet til" at hente en del inspiration.
http://www.koppie-design.de/Fr...

Jeg vil bare erstatte hans ene 120 mm blæser med i alt 5 stk. placeret: 1 i front, 2 i siden, 1 bag og 1 i toppen. Jeg har valgt dette kabinet fordi jeg ikke lige for øjeblikket vil over til vandkøling, og så er jeg træt af alle de F*****G 80 mm blæsere der larmer, med mindre de kører på 5 V, og så kommer der ingen luft igennem.

Herunder har jeg indsat en skitse, så i kan få en ide hvordan jeg havde tænkt mig at lavet kabinettet. Jeg har desuden vandt mobo på hovedet, og lagt strømforsyningen i bunden.

Jeg har valg at "selv" lave det hele, eller i hvert fald det jeg kan. Dvs. alt metalarbejdet, med fronten, bagpladen, mobo pladen, cd-rom- hd- og diskette holder, blæsegitre får jeg en bekendt til at skærer ud på en plastma skærer, i noget 1-2 mm stålplade.
Jeg har fundet info om placeringen af hullerne til et atx mobo, men jeg mangler stadig information omkring placeringen pci/agp huller, hul til stik i bagpladen, samt placeringen i forhold til mobo...

Selve træarbejdet, laver jeg selv. Jeg kan bruge et kulturhus´s værksted hvor de har fræsere, rundsave med mere, i Odense, som hedder Badstuen. Jeg regner med at kunne lave alle udskæringer med rundsaven, og alle affræsninger/rejfinger med fræseren. Når jeg skal samle kabinettet havde jeg tænkt mig at bruge dyvler og trælim. Jeg skal bare lige have fundet ud af hvordan man får lavet hullerne ud for hinanden i det forskellige sider!!! Og det håber jeg at nogle af jer evt. har lidt erfaring med... Til sidst skal den have en gang olie, så den bliver lidt mørkere og mere modstandsdygtig

Plexi vindue skal der self også i, og det er også heri at jeg havde tænkt mig at, der skal sidde 2 stk 120 mm blæsere.

Som det ses på skitserne skal der indbygges et display i fronten, som skal kobles til en Mcube blæser styring.

Der kommer nogle flere tegninger og screenshots senere, bl.a. fra Autodesk Inventor 9 som jeg bruger til at tegne det hele i.

Hvis der er nogle af jer der har nogle kommentarer, eller ting som i syntes jeg skulle lave om/modificere lytter jeg gerne, da jeg er ny inden for casemodding i træ.

Dvs. kort resumeret, søger jeg:

1. Oplysninger om placering af huller (pci/agp) i bagplade mm.
2. Råd om træbearbejdning/samling
3. Andre erfaringer
4. Kommentarer

Mvh TheZone

Stoned_Badger

Superbruger
Tilføjet:
18-02-2005 22:35:03
Svar/Indlæg:
894/36
1. Du tager siderne og afsætter nøjagtige symetriske punkter på hver så de passer overfor hinanden.

2. Dyvler eller Skruer. Jeg ville nok helst tage skruer. Men hvis de er det "rene" look du går efter så skal du bruge dyvler.

3. Pas nu på det dejlige træ..... :P

4. Sig til når det er færdigt! :P

Mvh

Badger

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2005 23:51:11
Svar/Indlæg:
2126/135
Kan ikke anbefale dig at prøve at fræse i bøgetræ... Det er møj hårdt. Men hvis du gider bruge tiden, så held og lykke. Husk på at træ isolerer meget godt.

Tz

Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2005 00:01:49
Svar/Indlæg:
588/68
#1 ->

Jeg er ikke helt med på hvad du mener ved spørgsmål 1.....! Det jeg søger er fx. en kabinet fabrikant, som har oplyst om alle domentionerne mht bagpladen(PCI/AGP/IO stik) og placeringen af motherboarded, mht højde i forhold til bagpladen.......

Det ville være lidt dumt at jeg ikke kan sætte et grafik kort i mit mobo, da hullerne ud for ikke passer......

Mht skruer, så er det klart det bedste, men som du også siger, så vil jeg heller have det skjult, så dyvler er klart at fortrække.... de kræver bare to hulller, et i ex front pladen, og et i ex. toppladen. Når jeg så kommer dyvler i, skulle det gerne passe, så yderkanterne flugter........

Men er der ikke andet for end at måle MEGET præcist op!!!!

Jeg skal nok passe på træet..... Regner med at skulle bygge selve træ delen her i vinterferien, hvis jeg kan få tid for lektier........

#2-> Jeg ved godt at træ isolere meget godt, derfor de mange blæsere..... Mht fræseren, så vil jeg ikke være bekymret, da bøgetræ vil føles som smør, set i forhold til stål 37....... ;)

Jeg har dog ikke noget digital kamara, kun en 6230 som tager nogenlunde billeder, men billeder det kommer der :e

Mvh Tz

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2005 00:05:18
Svar/Indlæg:
2126/135
"da bøgetræ vil føles som smør, set i forhold til stål 37"

he he jamen det er da godt at du kender styrke forholdet på dit stål (IRONI) :00
(Spørg lige dig selv om hvor grænsen for Carbon indholdet ligger for hærdbart stål....) ;)

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2005 02:45:19
Svar/Indlæg:
3346/81

Stoned_Badger

Superbruger
Tilføjet:
19-02-2005 08:59:34
Svar/Indlæg:
894/36
3#

Mål det op i et andet kabinet, feks et der er samme størrelse :e

tiggerdyret

Overclocker
Tilføjet:
19-02-2005 10:42:48
Svar/Indlæg:
17/4
2: du kunne måske også samle det med skruer og så proppe hulerne, det man gør når man laver en dørk på et skib. så er det lidt nemmere at samle.

god arbejdslyst :)

mr.don

Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2005 11:37:59
Svar/Indlæg:
1762/36
huks at træ udvider sig når det bliver varmt, så hvis du har tænkt dig at male det, så vil malingen nok slå sprækker...

Tz

Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2005 12:22:19
Svar/Indlæg:
588/68
#4 -> okay, så siger vi det ?:(

#5 -> nice, jeg havde set den side, men det er et stykke tid siden. Kan se at der er lagt nye pdf filer op....... ;)

#6 -> Det er også det jeg har gjort ind til videre, det er bare svært at få det 100% præcist, selv med et skydelærer.....

#7 -> Nu har jeg ikke så meget forstand på træ, men kan det lade sig gøre at samle alle siderne på den måde som du skriver, og så det stadig væk er helt skjult væk, i hvert fald fra yderside???

#8 -> Jeg havde ikke tænkt mig at det skulle males, kun olieres med noget olie til alm bordplader, som jeg køber samme sted som bordpladen..

På nedestående billede, kan i se hvad det er for en bordplade jeg havde tænkt mig at bruge...... det er et billede som jeg for sjov tog af den bordplade som jeg havde tænkt mig at købe.
Den man kan se på billedet her, er helt ubehandlet, dvs, den får en lidt gyldnere/mørkere glød efter den har fået olie..

Mvh Tz

Stoned_Badger

Superbruger
Tilføjet:
19-02-2005 14:25:47
Svar/Indlæg:
894/36
Du kunne jo også larkere det eller give det en fernis? ?:(

husk varme, Olie giver en ok mørk effekt, Du kunne jo også lave det i Mahogni...? :e

Thatorien

Superbruger
Tilføjet:
19-02-2005 14:30:48
Svar/Indlæg:
82/6
Jeg tror, at jeg vil lave et kabinet af safran, verdens mest velopdragne krydderi! :e
Sorry for OT!

Fedt projekt, sig til når du er færdig!

Stoned_Badger

Superbruger
Tilføjet:
19-02-2005 14:45:38
Svar/Indlæg:
894/36
11#

Så laver jeg et af....... hmmm..... BACON OG OREGANO!

Tz

Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2005 20:30:14
Svar/Indlæg:
588/68
#10 -> jeg vil ikke have en larkeret overflade, ellers tak. Fernis, hvad er det?

Hvis jeg skal ud at have mahoni, skal jeg have købt mig en rigtig bordplade, ved et køkkenfirma, dvs. +4K kroner, og det havde jeg ikke lige tænkt mig at bruge..... :l

#11+12 -> øhh, okay, så siger vi det. Gad godt at se jer bygge et kabinet i et krydderi!!!!! det er vel brandfarligt eller sådan noget.....

Skal prøve at se om ikke jeg kan få smidt nogel pic op af mine inventor tegninger i aften engang.....

Mvh Tz

Tz

Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2005 23:15:10
Svar/Indlæg:
588/68
Her var lige et par pic fra inventor. Det er kun midlertidige pic, dvs de er ikke helt færdige.

jeg arbejder for øjeblikket med at lave bagsiden, hvor der er en masse målearbejde, så det tager lidt tid..

der kommer flere senere.... :D

Mvh Tz

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
20-02-2005 01:36:14
Svar/Indlæg:
2126/135
tz... stål 37 eller som det hedder stål 37.2 indeholder 0,2% Carbon, hvilket betyder at det ikke kan hærdes. For at ulegeret (Dvs at stålet ikke er "tilsat" andre stoffer) stål kan hærdes, skal vi op på et kulstof indhold på ca. 0.3% og ca. op til 1%. Ulegeret stål under 0.3% kaldes ofte svejsbart stål dvs. de gængse stål typer som alm jern = st. 37.2 og konstruktions stål st. 52.2. Taller før kpunktummet angiver styrken, og efter angiver tallet for kulstof indholdet.
Stål til skærende værktøj kaldes oftes HHS stål. Det er f.eks. den type stål der bruges til fræsere.
Derfor ville du kun kunne bruge en fræser i st. 37 til fræsning i hårdt smør...

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
20-02-2005 01:41:54
Svar/Indlæg:
2126/135
Hvis du (eller andre) gerne vil vide meget mere om stål så er jeg mere end villig til at forklare... (Jeg svarer på alle spørgsmål omkring ståls kemiske og fysiske egenskaber).
Sorry for OT.

Stoned_Badger

Superbruger
Tilføjet:
20-02-2005 18:37:57
Svar/Indlæg:
894/36
Fernis er det man.. ehh.... bruger til at gøre trægulve pæne med! :e

Tz

Elitebruger
Tilføjet:
20-02-2005 23:08:17
Svar/Indlæg:
588/68
Det går fremad, men er stødt ind i en del problemer med at kunne få det hele til at være i kabinettet, samt at få lavet det forskellige holdere...........

Her var lige et par pics...

Mvh Tz