hehe .. tjaa stod overfor valget i 8-9 år siden..
her er måske outdatet syn på sagen:
1) Find ud af hvad du vil beskæftige dig med i dit arbejdsliv bagefter
Hvis du vil noget med økonomi, ledelse og handel generelt så vælg HHX
Hvis du vil noget med teknik , fysik så vælg HTX
Hvis du ikke ved hvad du vil så læs Gymnasiet (mat/fysik) eller du vil på uni.
Her mine begrundelser (hvis jeg ikke er slået til plukfisk endnu).
HHX
- du beskæftiger dig primært med noget man mere eller mindre kan bruge i virksomhederne (ergo i stedet for gymnastik og musik har du erhvervsøkonomi og afsætning etc). Det betyder også at du er bedre stillet hvis du f.eks. vil have en elevplads indenfor forsikring, bank etc. Der er flere af disse virksomheder der giver en "bonus" hvis du er HHX'er simpelthen fordi at man har lært bogføring etc. Det eneste store drawback med HHX er at du ikke har fysik/kemi - idræt/musik billedkunst og hvad ved jeg.- ergo det er meget svært at læse til ingeniør , fag med kemi på uni. Den "naturlige" vej er enten en elevplads efter eller læse HA (samt deres specialretninger på handelshøjskolen.
HTX
- kender et par stykker der har læst den, og faktisk vil jeg vove pelsen at det måske (!?) er den mest alsidige uddannelse, idet at de har kemi/fysik/mat på et rimeligt højt niveau. De har enkelte fag fra HHX , dog på et noget lavere niveau. En uddannelse jeg klart vil anbefale hvis man er teknisk interesseret og f.eks. vil læse til ingeniør i alle mulige afskygninger. vil TRO at mange produktionsvirksomheder vil være interesseret i en HTXer...Videre forløb er typisk DTU.
Gymnasiet mat
- Den absolut bredeste vej. Du får nogle fag som du sikkert ikke kan bruge til meget (musik, idræt, oldkundskab) i dit arbejdsliv.. Men de giver nogle flere aspekter som menneske (må være ærlig og sige at hvis man interesserer sig for idræt og musik kan man passende gå til det i fritiden). Videre forløb er f.eks. uni.
Gymnasiet sprog
kender ikke så meget til det, men man kan f.eks. læse BA på handelshøjskolen.
just for the record - så læste jeg 10klasse ->HHX (blev frarådet gymnasiet af deres egen studievejleder pga. jeg overvejede revisor) -> HA -> Cand.merc.(dat.)