Hvad skal I efter 9. eller 10.?

Hyggehjørnet d.  24. februar. 2005, skrevet af Zalam
Vist: 435 gange.

Zalam

Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 09:21:32
Svar/Indlæg:
1015/85
Jep..

Det er jo snart, at vi / man skal til at søge ind på div. ungdoms udannelser! Så jeg tænkte, hvad vælger I?

Jeg selv regner med HTX, men er endnu ikke sikker..

Stoned_Badger

Superbruger
Tilføjet:
24-02-2005 14:38:58
Svar/Indlæg:
894/36
Vælger teknisk skole. Vil uddannes som Date og Elektrnok tekniker som 1. prioritet, som 2. har jeg valgt smed med special i Alu og Rustfrit Stål

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
24-02-2005 16:24:25
Svar/Indlæg:
14079/622
Efter 9. gik jeg ud og nu går jeg på gym. :)..

Bimmer

Superbruger
Tilføjet:
24-02-2005 18:24:49
Svar/Indlæg:
89/19
Jeg troer jeg skal på Hg eller måske hhx

Briston

Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 19:08:54
Svar/Indlæg:
2540/228
tag HHX

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 19:13:05
Svar/Indlæg:
3169/185
Efter 9. / 10. hmm :P - tror ikke så mange herinde går i folkeskolen ;)

Hvad end du gør så vælg ikke HTX... Alle andre uddannelser har du en form for afslapningsfag... - HTX er der ikke ting ala idræt musik billedekunst eller alt det andet fis (idræt er dog nice :P) - Du får istedet fag som teknologi fag... :|

bechmann

Superbruger
Tilføjet:
24-02-2005 19:13:57
Svar/Indlæg:
631/84
Klejnsmedelærling det er sku en god uddanelse

Zalam

Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 19:24:42
Svar/Indlæg:
1015/85

Hvad er der lige af afslapnings fag på HHX? :00

Overvejer også kraftigt gym ikke mindst pga de mange gange flere tøzer.

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
24-02-2005 19:44:06
Svar/Indlæg:
14079/622
->#7
I så fald, tag sproglig..;)

Fandt ud af at jeg havde lavet en mindre "fejlberegning" på det punkt :l.. I en af mine venners klasse går alle de f*cking nice damer. Blondiner med miniskirt, barbiehår og en barm der sider spar 2 :e:P

;)

Zalam

Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 20:32:54
Svar/Indlæg:
1015/85

Sproglig gym niksen!

Er ikke dårlig til sprog, men LANGT bedre til matematik, fysik, kemi.. har et snit på 8,5 i sprog fag og et på 10,5 i mat, fysik, kemi.

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
24-02-2005 20:48:57
Svar/Indlæg:
14079/622
->#9
Hehe.. hmm..

Fik også:

Mat, skriftligt: 10
Mat, mundtligt: 11
Fysik, mundtligt: 10

Alligevel har jeg det svært nu :00

Zalam

Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 20:55:03
Svar/Indlæg:
1015/85

sygt er niveau forskellen så stor?

btw ca. det samme jeg får:

Mat, skriftlig: 11
Mat, mundtlig: 10
fysik, kemi (vi får samlet karakter): 10

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
24-02-2005 22:24:11
Svar/Indlæg:
14079/622
->#11

Ja det synes jeg!

Det er ikke alt der er lige svært men nogle gange sidder man bare og fatter ingenting :l.. ret frustrerende.
Det er bare om at komme godt fra start.. noget der ikke er helt let hvis man er lidt skoletræt efter 10års folkeskole :P

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2005 13:29:16
Svar/Indlæg:
3169/185

Jah, især hvis du går fra 10. til gym vil jeg mene...

Gik selv fra 9. til HTX...

10. er jo der hvor folk scorer høje karaktere...
I dansk gik jeg op da jeg begyndte på HTX, men i math gik jeg 3 karaktere ned :( - og senere en mere :\ - lå på 11/11/10 til math 10 i mundlig - var pænt nervøs da min makker valgte at møde op 15 minutter efter vi startede - DAMN jeg blev sur på ham :|

Et lille råd....
Lad vær' med at lave helt vildt meget i de sproglige fag, men koncentrer dig om math / fysik - da de fag ligepludslig går fuldstændig amok :)
Vi fik f.eks (var så her 2. år) 4 fysikrapporter får - til 3 uger :) - Plus vi havde rapporter i andre fag... - Og rapporter = 6(7)-13 sider - på HTX :\

Mvh. 12k

Irenicus

Overclocker
Tilføjet:
25-02-2005 20:43:56
Svar/Indlæg:
6/1
Joo.. nu gik jeg ud af 10. sidste år... Tog så på HHX... Men FØJ FOR DEN LEDE! Det skulle jeg aldrig ha' gjordt... Godt nok, kunne jeg ikke li' timer, eller noget andet... Men det værste, var dog alle de F*CKING pop-tøser og drenge *Brækker sig af at tænke på det...* Nu er jeg dog på teknisk, på vej, til at blive Datafagteknikker... Ved ikke om det er mig, men det får vi at se efter praktik... Ellers tager, jeg til århus, for at blive MedieGrafikker :e :i

Scalprum

Superbruger
Tilføjet:
25-02-2005 21:23:08
Svar/Indlæg:
448/18
Synes ikke rigtig man kan sammenligne karakterer i folkeskolen og på gym. Det er ret nemt at få høje karakterer i folkeskolen. Det behøver heller ikke være sååå svært at få gode karakterer på gym, det er bare en anden... hmm... "teknik" der skal til. Tror også det er derfor der er en del der falder i karakterer når de starter på gym, for så at vende det når de lige har lært hvordan det fungerer der.
Nu er jeg godt nok ikke færdig på gym endnu, men de næsten to år jeg har været der har været rigtig gode år :i

foo

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2005 09:35:56
Svar/Indlæg:
1685/240
#5 - Afslapningsfag.... kom ned derfra, hvis du regner med at du skal have afslapningsfag når du begynder på en gymnasiel uddannelse, så er du virkelig strandet i folkeskolen....

Gik selv fra 9. og til HTX, som jeg afsluttede sommeren '04 og ja der er meget arbejde, men det er der sq også om du vælger alm. gym sproglig som matematisk, eller om du vælger HHX, det hele kommer an på hvad du regner med du skal lave - Hvis du senere vil have en naturvidenskabelig eksamen, så er du væsentligt bedre hjulpet med en HTX end du er med en HHX...

Helt ærligt - revider dit syn på gymnasielle uddannelser.

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2005 15:17:13
Svar/Indlæg:
3169/185
Idræt osv. er afslapningsfag - for hjernen...

Kender en del fra HHX, og de siger det er let.dk - på HHX i Lyngby...

- HTX får du nada mere ud af som jer ser det, efter at have gået der... - Men er ca. som gym bagefter - altså som man er stillet...
- Ville have valgt HHX - hvis jeg havde vidst mere om det... - Ikke fordi det er afslappende eller noget, for er det nok ikke... - Men fordi det virker langt mere interessant... - Efter min smag..

Nemlig ;) - Musik på 2. skulle tilgengæld ikke være så fedt - men er jo for de sproglige... :\

- Endvidere er HTX højere niveau i math :( - Og er ikke altid lige fedt - var vildt glad for math da jeg gik i folkeskolen, går i 2. nu... :| - Og er IKKE sjov.... Mine venner - som har valgt math A (wierd gym sys lige pt.) her på 2. år.... Er ikke nær så langt som vi er... - Og Virum-Gymnasie er kendt som at være et af de mest skilled gymnasier - Næsten ligeså kendt for det - som at eleverne er enormt snobbede :P

- Fik også en math A fra en 3. års - rapport... Stor rapport, om optimering af geometriske figurere, de rodede rundt med en mindre ubekendt end vi gjorde i vores opgave, math b - Og var en væsenlig ubekendt :(

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
27-02-2005 14:32:54
Svar/Indlæg:
4033/364
hehe .. tjaa stod overfor valget i 8-9 år siden..

her er måske outdatet syn på sagen:

1) Find ud af hvad du vil beskæftige dig med i dit arbejdsliv bagefter

Hvis du vil noget med økonomi, ledelse og handel generelt så vælg HHX

Hvis du vil noget med teknik , fysik så vælg HTX

Hvis du ikke ved hvad du vil så læs Gymnasiet (mat/fysik) eller du vil på uni.

Her mine begrundelser (hvis jeg ikke er slået til plukfisk endnu).

HHX
- du beskæftiger dig primært med noget man mere eller mindre kan bruge i virksomhederne (ergo i stedet for gymnastik og musik har du erhvervsøkonomi og afsætning etc). Det betyder også at du er bedre stillet hvis du f.eks. vil have en elevplads indenfor forsikring, bank etc. Der er flere af disse virksomheder der giver en "bonus" hvis du er HHX'er simpelthen fordi at man har lært bogføring etc. Det eneste store drawback med HHX er at du ikke har fysik/kemi - idræt/musik billedkunst og hvad ved jeg.- ergo det er meget svært at læse til ingeniør , fag med kemi på uni. Den "naturlige" vej er enten en elevplads efter eller læse HA (samt deres specialretninger på handelshøjskolen.

HTX
- kender et par stykker der har læst den, og faktisk vil jeg vove pelsen at det måske (!?) er den mest alsidige uddannelse, idet at de har kemi/fysik/mat på et rimeligt højt niveau. De har enkelte fag fra HHX , dog på et noget lavere niveau. En uddannelse jeg klart vil anbefale hvis man er teknisk interesseret og f.eks. vil læse til ingeniør i alle mulige afskygninger. vil TRO at mange produktionsvirksomheder vil være interesseret i en HTXer...Videre forløb er typisk DTU.

Gymnasiet mat
- Den absolut bredeste vej. Du får nogle fag som du sikkert ikke kan bruge til meget (musik, idræt, oldkundskab) i dit arbejdsliv.. Men de giver nogle flere aspekter som menneske (må være ærlig og sige at hvis man interesserer sig for idræt og musik kan man passende gå til det i fritiden). Videre forløb er f.eks. uni.

Gymnasiet sprog
kender ikke så meget til det, men man kan f.eks. læse BA på handelshøjskolen.

just for the record - så læste jeg 10klasse ->HHX (blev frarådet gymnasiet af deres egen studievejleder pga. jeg overvejede revisor) -> HA -> Cand.merc.(dat.)

Zalam

Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2005 16:57:44
Svar/Indlæg:
1015/85

Jeg tænkt lidt frem på, hvad jeg vil og det er noget civil ingeniør, eller mat + fysik på uni... tror jeg. - men det kan jo ændre sig meget.

Scalprum

Superbruger
Tilføjet:
27-02-2005 19:39:31
Svar/Indlæg:
448/18
#18 Musik i 2.g er valgfrit, så det skal man selvfølgelig kun tage hvis man interesserer sig for det. Det bliver jo her noget sværere. Matematikere kan også få musik i 2.- og/eller 3.g...