2*300wat strømforsyninger til at køre paralel

Diverse d.  24. februar. 2005, skrevet af HoPLa
Vist: 515 gange.

HoPLa
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 12:46:05
Svar/Indlæg:
338/34
hej
kan man få to strømforsyninger til at køre paralelt uden at brænde noget af... altså fobinde begge til mobo og der ved for større bredde på linierne?? har to 300 wat strømforsyninger fra forskellige mærker og linierne er ikke ens...

aopen 300 wat
3,3 28A
5 30A
12 15A

noname 300 wat
3,3 20A
5 30A
12 15A

på forhånd tak 8)

Tonnilerche
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 13:01:33
Svar/Indlæg:
6052/189
Der har været en anden tråd om samme emne ( eller flere tråde :e )

Vi blev vist mere eller mindre enige om at det sagtens kan lade sig gøre, hvis man sikrer sig at begge psu'er er stel-forbundet med hinanden.

Dvs. Tag en tyk ledning ( eller faktisk en del af dem ), og lod dem fast på kabinetterne af psu'erne sådan at de har jordforbindelse.

Dog ville jeg lige prøve med andet system først. Bare for sådan en sikkerheds-mæssig årsag.



Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 13:02:13
Svar/Indlæg:
1081/37
det kan ikke tilrådes at kører 2 strømforsyninger parallelt og slet ikke hvis de ikke er helt ens, du skal tænke på at det er ikke sikkert at de leverer fuldstændigt samme spænding, og så har de forskellig udgans impendans, hvilket vil sige at den der har lidt højere spænding afsætter en masse strøm i den der har lidt mindre spænding og så er der sikkert et eller andet der vil brænde af i en af strømforsyningerne, når man trækker lidt mere effekt, så køb hellere en der er lidt større istedet for 2 små, der går også mere effekt til spilde i 2 små end en stor



The
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 13:26:23
Svar/Indlæg:
1836/61
Hvad med bare at bruge Aopen PSU'en til bundkort (CPU+RAM mv.) samt bruge den anden PSU til harddiske+brænder og evt. ekstra grafikkort strøm osv.

Dvs. ikke paralel forbinde dem.




Ham_Selv^
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 13:32:45
Svar/Indlæg:
2453/80
det skal gøres som #3 siger.. og hvis du vil have dem til at starte sammen, skal forbinde grøn og sort i de to atx stik.. altså sort til sort og grøn til grøn ;)



mr.don
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 13:47:33
Svar/Indlæg:
1762/36
Er det så bare ikke at kortslutte den ene, så den starter når med tænder for den...



Titanium_y
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 16:58:33
Svar/Indlæg:
19/9
ja det kan nemt gøre med et relæ. fx. har selv leget lidt med det engang. relæet skal bare trække ved ca 12v og kortslutte de to ben på den sekundære psu.



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 18:06:27
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #3

Vås. For selv hvis (som #2 siger) de to strømforsyninger ikke leverer ens spænding, kan der opstå overgang... men!

-> #0

Det kan du sagtens. Som #1 siger, så kan du nøjes med at stelforbinde de to strømforsyninger.

Bare de har samme jord, er der intet større problem. De justerer sig "automatisk" :) Men som #1 også siger, så test for en sikkersheds skyld.

Det kan sagtens lade sig gøre. Jeg har selv gjort det et par gange, og har ej oplevet de store problemer.

Det eneste problem der kan være er, hvis de to strømforsyninger ikke er af samme kvalitet (mærke er ligegyldigt).

- men selv dét burde ikke at betyde det store :)



Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 19:30:38
Svar/Indlæg:
1081/37
lad os sige at man sætter alle linierne sammen på 2 strømforsyninger altså 12v til 12v, 5v til 5v osv. lad os så sige at den ene strømforsyning 12v linie ligger på 12.1v og den andens ligger på 11.9v(hvilket ikke er helt unormalt, faktisk er forskellen større i de fleste tilfælde, og det vil helt sikkert blive større når man begynder at belaste på dem), og lad os så sige at strømforsyningen med den laveste spænding har en udgangs impendans på 0.1ohm(den er sikkert meget lavere da de jo skal give en del strøm, hvilket bare gør det hele endnu værere), nå men så afsætter den med den højeste spænding 2ampere i den med den laveste spænding, ohm lov:

spænding(12.1v - 11.9v = 0.2v) divideret med modstand(0.1ohm) = strøm(2A)

Dette er ikke særligt smart da du nu belaster den ene strømforsyning med 2 ampere(og det er kun med 12v linien, der er jo også alle de andre), og den strøm afsætter du som varme i den anden strømforsyning komponenter, og dette tilfælde er ikke engang særligt grotesk, i virkeligheden er det sikkert meget værre og det vil også vokse med varmen da modstanden vil blive mindre jo varmere strømforsyningerne bliver.

Hvis man vil prøve at forbinde 2 strømforsyninger sådan, så skal man have 2 helt ens strømforsyninger af samme mærke,så er man da i det mindste sikker på at de er lavet helt ens, men man kan ikke være sikker på at det vil virke ordentligt da de kan være indstillet forskelligt fra fabrikkens side.



[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 19:37:46
Svar/Indlæg:
2175/21
derfor jeg er glad for at have en gammel 200W AT psu til at ligge :)



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 19:44:16
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8

Belastningen ligger på bundkortet eller internt i strømforsyningen. Men det er ikke noget reelt problem, hvis man har to strømforsyninger af god kvalitet.

Mærket behøver faktisk ikke at betyde noget :)

Har selv kørt "dual-psu", med henholdsvis en Antec TrueBlue 480W og en gammel AOpen 235Watt, og et par andre også. Ingen problemer dér 8)



TroelsOlesen
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 19:54:52
Svar/Indlæg:
1996/65
Jeg mener at have set en guide her på siden for år tilbage ... som forklarede hvordan man kunne lave det sådan at man faktisk kunne benytte 2 PSU'er til at forsyne et bundkort ...

Men det krævede vist nok et større strømregulerende kredsløb ... :D



The
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 19:56:35
Svar/Indlæg:
2651/179
Jeg har lige et spørgsmål hvis det ikke gør noget.
Hvis har har 2 psu'er og sætter dem sammen. Og de hver er på 25 amp. Får jeg så 50 amp tilsammen ?

Mvh.



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 19:58:45
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #12

Det kommer så sandelig an på hvordan du kobler dem sammen :e

- eller hvad du kobler dem på ;)



Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 20:01:46
Svar/Indlæg:
1081/37
#10 ja det kan sikkert lade sig gøre, tror også at en del af effekten går tabt i ledningen, men lige meget hvad vil der gå en del mere effekt til spilde som varme og det er jo ikke helt ideelt, det er iværtfald ikke så strøm besparende og man kan lige pludseligt heller ikke trække lige så meget effekt som begge psuer er beregnet til da det jo vil gå til spilde, jeg ville iværtfald foreslå at hvis du skal køre 2 strømforsyninger i samme system så kør dem seperat altså den ene til bundkort og grafik kort og den anden til hdd, optiske drev osv...
det vil nok være det mest optimale, der er jo også en grund til at hvis man skal have flere generatore i feks en bil så kører man dem over en styrer boks istedet for bare at sætte dem paralelt, jeg prøvede faktisk igang for lang tid siden at sætte 2 labotorie strømforsyninger parralelt og der sprang en kondensator i den ene af dem efter et stykke tid, og de var på fuldstændigt samme spænding men impendansen var en smule forskellig



The
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 20:02:53
Svar/Indlæg:
2651/179
-->#13

Hehe. Jeg mener altså hvis jeg tager 2 strømforsyninger på 25 amp hver. Sætter dem i en connector. 2 atx = 1 atx. Og sætter den ene ende ned i atx stikket på bundkortet, og de 2 andre ender af connecteren ind i hver enkel strømforsynings atx stik. Når jeg så tænder computeren. Får jeg så 50 amp, i systemet eller er det de sædvanlige 25 amp ?

Mvh.



DragonOne
 
Superbruger
Tilføjet:
24-02-2005 20:03:31
Svar/Indlæg:
240/44
okay.. nu er jeg godt nok blevet nysgerrig..

er der een der gider skære ud i pap for arveprins knud her, hvordan det skal forbindes?

Jeg kunne se en fordel i, at nøjes med at tage det ene 230V stik og forbinde den til begge print i psuen... dvs. det kun vil være nødvendigt at sætte en enkelt ledning i stikkontakten.

men hvad med output? køres det til f.eks. til mobo fra den ene og til enheder fra den anden??

hvis det er sådan, kan jeg ikke se den store fordel i at forbinde dem.... :)



TroelsOlesen
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 20:13:47
Svar/Indlæg:
1996/65
#16 ,,, altså den eneste måde du sådan direkte kan benytte 2 PSU'er i et system .. er ved at bruge den ene til bundkort ... og den anden til enheder ...

Fordi bruger du begge til bundkortet... direkte ... kan der opstå problemer pga. eventuel spændingsforskel mellem de 2 psu'er ...

Det er ligesom at man heller ikke "må" parallel forbinde batterier ... hvis der er den mindste forskel i spændingen, så vil ledningerne virke som en modstand og derfor drene strøm fra det svageste batteri...



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 20:14:51
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #14

Fornuftig snak dér 8)

-> #15

Igen. Det kommer an på hvordan du sætter dem sammen. Men i realiteten, ja.

Hvis du fører 2x 25A ind i et punkt, så samler du 50A i punktet :)

Men du fører jo også en større effekt (watt) igennem lederen og ned i bundkortet. Bl.a. derfor Ass. (:00)) foreslår en tyk leder. Det er ikke dum snak det han kommer med ;) :i

-> #16

I princippet må du selv om hvordan du slutter det hele til. Men som en del foreslår, så ville det bedste være at holde strøm til forskellige grupper.

Personligt ville jeg nok vælge at sætte en strømforsyning til grafikkort (hvilket jeg gjorde med 235W-strømforsyningen), da det har sig eget lille anlæg. Og resten til systemet.

Det du sørger for, når du stel-forbinder dem (der er lidt forskel på at "jorde", "stelforbinde" og "nul-punkte"), så sørger du for, at de kører i samme fase. Men modstand, strøm og spænding er ikke nødvendigvis ens.

Forskellen kan være stor, men den kan også være lille. Det kommer an på hvordan du sætter dem sammen, og i hvilken kvalitet de er.

-> #17

Du må hjertensgerne parallelforbinde batterier. Det gør man "overalt" :)



TroelsOlesen
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 20:24:28
Svar/Indlæg:
1996/65
#18 ... hvis du spørger min lærer i Analog Elektronik 1 ... så er det en dødsynd at parallel forbinde forsynings kilder ... pga. den parasittiske resitivitet ...

Men når der er tale om PSU'er og ledningerne ikke har mere modstand end 0,1Ohm ... så burde det være et begrænset strømtab ...

Og nej ,,, man seriel forbinder batterier over alt ... da en eventuel spændingsforskel her ikke vil have nogen betydning ... :i



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 20:26:40
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #19

Kender godt bogen. Vi har også brugt den på uni :p

Men prøv så at spørge din nok så kloge lærer, hvordan et alm. bilbatteri er opbygget :00 :p

(Ikke ment noget overlegent eller arrogant med dét ;))



TroelsOlesen
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 20:38:05
Svar/Indlæg:
1996/65
Nu kan jeg ikke lige huske hvordan et bilbatteri er bygget op... men det skulle undre mig meget om det ikke er i stil med andre batterier ... hvor man sådan set også vel hjælp af seriel forbinding ... forstærker en spænding ...

Men somsagt .. vil ikke udtale mig om specifikt på bilbatterier ... da jeg ikke lige kender konceptet bag ... :i



DragonOne
 
Superbruger
Tilføjet:
24-02-2005 20:39:49
Svar/Indlæg:
240/44
17 & 18 => takker :) Jeg troede bare jeg havde sovet i timen.. har selv haft en tråd omkring det at joine outputtet på 2 psu'er. og der mente jeg, at resultatet blev at det kunne man ikke..

17) => jeg kan også huske noget om, at have set en ting omkring det at samle outputtet på 2 cpuer.. det var kun 12V linien der blev joinet og det skulle drive noget car-fi udstyr..

så vidt jeg husker var det en gut, hvis far var elektonikingenør eller sådan noget har ledt gentagende gange efter det, men har ikke fundet det igen,,,



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 20:41:56
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #21

Et bilbatteri er netop opbygget af celler, i både parallel- og seriekoblinger ;)

-> #22

Ville mene, at man umiddelbart sagtens kan forbinde linjerne på to strømforsyninger. Men tror ikke at man vinder noget ved det.

I hvert fald ikke i forhold til effektgennemgangen.



TroelsOlesen
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 20:57:58
Svar/Indlæg:
1996/65
#23 ... Edit: slettet indlæg ... (tanke torsk) ...




NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 21:04:46
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #24

Tjaeh... det kommer jo meget an på det enkelte batteri.

Der kan skam også løbe en strøm igennem en celle :e Men ja, de vil udbalancere hinanden.

Lidt "logisk". Tag f.eks. en lille fjernstyret bil. Eksempelvis, der skal måske fire batterier til.

Hvis de løber tør for strøm, kan du altid sætte to friske i. De vil både fordre bilen og de to tomme med strøm. Det er selvfølgelig ikke gavnligt. Mindre effekt, strøm og spændning. Men bilen kan køre igen, eller i hvert fald, i et lille stykke tid.

Og nej. Derfor tror jeg heller ikke, at man umiddelbart kan føje alle linjerne mellem to strømforsyninger sammen, og få f.eks. (25 + 25)A = 50A.

Eller jo. Men det er ikke gavnligt. Større effektgennemgang.

Måske derfor har man tilføjet to ekstra linjer til nye bundkortlayouts (24pin ATX stikket). For netop at "skåne" 12V linjen og bundkortet.

Man ser jo også at nogle nyere strømforsyningen har to (næsten) uafhængigt af hinanden, 12V linjer. Hvilket jo i princippet (næsten) svarer til at føre to strømforsyninger ned på bundkortet :)

Som sagt. Har aldrig haft problemer med at sætte to strømforsyninger sammen :i 8)



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 21:05:17
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #24

Kegle! :p

Nu giver det jeg lige har skrevet, jo nada mening! :e :00



TroelsOlesen
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 21:20:39
Svar/Indlæg:
1996/65
#26 ,,,, :) ... troede ellers jeg var hurtig nok til at slettet det ... inden du kom med kommentarer ...

Mit problem er at jeg ikke lige kan tænke ordentligt lige nu ...

Hvis man har 2 forsynings kilder ... A med 12v og B med 11,9v ... så vil der være et spændings fald på 0,1v fra A til B ... så må der jo løbe en strøm fra B til A.

Altså vil den mindste Spændingsforskel mellem A og B ... dræne den kilde der har lavest spænding... hvis der bare er en anelse modstand i ledningerne ... :i

Eller skal jeg bare gå i seng og sove den her forfærdelige hovedpine ud ... !?



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 21:42:06
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #27

Det er delvist korrekt. Strøm og spænding er ikke det samme :)

- hvilket du utvivlsom sikkert ved.

Man kan snakke om, at en strøm løber fra en strømkilde, og en der er en spænding over en komponent.

Du kan sagtens have en 10V linje, med f.eks. 10A, mens du har en strømkilde på 18A hvor der "kun" er et spændingsfald på 9V

:)

PS.: Jeg er hurtig til at svare :p



Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 21:42:15
Svar/Indlæg:
1081/37
#27 nej det er lige omvendt spændingen vil altid løbe fra den kilde der har højest spænding til den der har lavest, man kan sige at den højeste spænding ser den laveste som stel, altså ligesom hvis du bruger 5v linien som stel og 12v linien som plus så har du en forsyning på +7v:)

Med hensyn til det med batterier osv. kommer det meget an på hvad det er for et type batteri eller akkumulator, hvis det er sådan en bly akkumulator som i en bil har det stort set ingen betydning hvis man feks sætter feks et halvladet batteri i parallel med et helt fyldt batteri, de er nemlig beregnet til en stor ladestrøm så det der er halv fuldt vil lade op af det der er helt, men det vil selv følgelig blive drænet indtil de er på samme niveau:).
Man kan sagtens sætte alle batterier i parallel, men ved genopladelige batterier som feks. NIMH, NICD, LI-ION, og alle de andre LI typer skal bare være afladet når man sætter dem i parallel, og af samme type og på samme kapasitet.
Ikke genopladelige batterier kan også men så skal de være helt friske, af samme type og kapasitet:) håber det hjælper lidt.

Grunden til at det er lidt mere problem fyldt med strømforsyninger er at der ikke findes en strøm forsyning som giver den samme spænding eller har den samme udgangs impendans, men hvis man har lidt elektronik erfaring kan man godt komme over problemet med nogle dioder i udgangen, men hvis man skal trække over 10-20 amp i hver udgang skal man have fat i nogle seriøse dioder med tilhørende køling og der går også en del effekt til spilde, når man tænker over at der ligger ca. 0.6v over en diode



TroelsOlesen
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 22:15:55
Svar/Indlæg:
1996/65
Undskyld at jeg sidder og sover ... og blander tingene sammen ...

Jeg har fundet min regne fejl ... ( - - =+)

Strømmen vil selføgelig altid løbe fra største spænding mod laveste spænding (hvis man regner strøm positiv gående fra + mod -)...og derfor udlignes 2 paralleltforbundne batterier ... Men det er jo langt fra optimalt at have det ene batteri oplade det andet på den måde ...

Men igen ... det er kun ved batteri kilder at man kan udligne på den måde (pga. modstanden) ... men på 2 faste kilder .... så som strømforsyninger ... der vil spændings forskellen jo ikke ændre sig ... og derved vil der være et tab på ((V1-V2)^2)/R

#29 ... ja ... et par dioder skulle kunne gøre det ... men som du selv siger så ligger der 0,6-0,7v spændingfald over en diode...

Mener at have set en anden løsning på problemet ... men det er desværre så længesiden ... at jeg ik kan finde den ...



Petter1979
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2005 00:24:37
Svar/Indlæg:
1268/80
kan huske dette link:

Men der bruger de vist slave psuen til enheder, cdrom, hdd, osv.

http://www.burningissues.net/h...



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2005 00:28:57
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #31

Understøtter meget godt det der er blevet skrevet i denne tråd :)

Det er sgu da en fin side du har fundet dér 8)



[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2005 02:33:58
Svar/Indlæg:
2175/21
kan se på min nye tagan er der en ground lening...første gang jeg har sådan en løs en siddende på en psu...skal den fastgøres på mit kabinet eller hvad...eller er det netop til hvis man vil forbinde flere psus ?????



The
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2005 06:50:58
Svar/Indlæg:
1836/61
#32, det var også det jeg skrev i #3, men det mente du i #7 var noget vås.