HTPC - hvad skal der til?

Diverse d.  24. februar. 2005, skrevet af Tomgun
Vist: 487 gange.

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 16:34:37
Svar/Indlæg:
3346/81
Har spekuleret på at bygge en HTPC - men er så kommet alvorligt i tvivl om hvad der skal til for at sådan en svend kan håndtere opgaven. Der skal ikke games fra den - det må den almindelige spilledåse klare - og PS2/GameCube kan jo selv - men det ville selvfølgelig være fedt at kunne se/optage TV. Jeg går ud fra at HTPCens DVD skal erstatte seperat DVD. Jeg forventer at kunne lagre musik - legalt - og afspille det i en OK kvalitet via HiFien.

Så erfaringer med følgende er jeg mega interesseret i:

Er det nødvendigt med XP MCE - eller kan XP godt klare det?

kan man køre f.eks. 5.1 højttalere til TV og sende line-out retur til HiFien når det gælder musik?

Hvor stor behøver CPUen at være?

Hvad med GFX - skal man stile efter ATI AIW løsningen eller et seperat GFX og ditto TVkort?

Har alle TVKort time-shift så man ikke behøver at se reklamer?

Hva med ram - behøver man mere end 512MB?

Hvad med fjernbetjening?

Andre relevante erfaringer?

Tomgun

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 16:52:04
Svar/Indlæg:
3799/43
MCE er ikke et must men det performer bedre og har jo et bedre look..

cpuen bør nok være stor hvis du vil optage en Celeron D ville nok være en billig cpu og samtidig yder den ok..

Ram skal jo nok også være en del da du som sagt vil optage billeder er jo ram krævende

Der findes en MCE fjernbetjening den ville nok passe perfekt hvis du vælge MCE

Du bør nok finde en pci Tv tuner for at kunne få lyden samt optage funktionenerne med.. men det område er jeg ikke så meget bekendt med..

Westvind

Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 17:27:12
Svar/Indlæg:
227/16
Jeg har bygget en HTPC med VIA mini-ATX bundkort og 1 Ghz processor og 256 Mb ram.

Den køre fint og jeg bruger den mest til at se optagede TV programmmer med.
Jeg klipper reklamer ud af på min hoved computer inden de bliver sendt til HTPC'en over netkablet eller bliver lagt på en DVD.

Betjenningen er ikke optimal i øjeblikket, jeg anvender en Targus mouse-pointer. Men jeg har store forventninger til en Trust remote til 250,-

Softwaren er Beyond Media til 50$.

Ellers kik her: http://www.hardware.no/art.php...

draven

Superbruger
Tilføjet:
24-02-2005 18:10:57
Svar/Indlæg:
187/2
Jeg har fulgt en del af denne guide:
http://www.sports-mc.dk/beeble...

Jeg har næsten samme setup, dog kun med alm. fjernsyn, og det er et kanont resultat.
Har dog også et wi-fi G kort i, så jeg kan streame mp3'er/internetradio

Slow-mo

Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 20:08:38
Svar/Indlæg:
330/34
Du behøver ikke MCE, men det er et rart os.
Du kan får xp til at funke nogenlunde på samme måde.
Det forlyder at mce er en amputeret xp.
Jeg vil anbefale dig at checke forum på denne site.

http://htpcnews.com/main.php

Tv tuner kort vil jeg mene er et must. Haupaige MCE 500 :p

Et godt lydkort LynxTwo-c, hvis pengene er til det, men mindre kan gøre det.

Knoglen er linken til det lille vidunder
Multiknogle er løsningen.
Check denne site ud. Lad være med at spare der.

http://www.remotecentral.com/

Et vivo grafikkort Att 9200, 9600 er fint.
Nvidia 6600 er også fint, pt det kort jeg vil anbefale.

Cpu er ikke så væsentligt, andet ved boot.

Ram 512 er ok.

Generelt kan man sige at en htpc ikke stiller de store hardwarekrav. Software er her nøglen.
Dog er fjernbetjeningen væsentligt, da denne bruges konstant.

Slow

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 20:54:02
Svar/Indlæg:
3346/81
Tak for det der er kommet so far - det ser ud til at focus skal flyttes til mindre power og mere software! He he - det er nok en gamerrig jeg havde på tapetet.

Flere input er meget velkomne.

Tomgun

Heide

Superbruger
Tilføjet:
24-02-2005 22:12:31
Svar/Indlæg:
89/4
CPU:
Du skal vælge din CPU så den passer til opgaven og det andet hardware du sætter i maskinen. Hvis du køber et tvkort uden hardware enkoder er du nød til at have en kraftigere CPU end hvis dit tvkort har hardware enkoder.

Jeg ville gå efter en relativ kraftig CPU på 2500 / 3000 (MHz / pr rating). Så har den i hvert fald kraft til at kunne konvertere dine optagelser til DivX uden at det skal ta hele dagen.

Ram:
Tja 512 er nok meget passende.

Grafikkort:
Her er det vigtigt at du finder et grafikkort med en god tvudgang. Du skal trods alt se dine optagelser / film på tv. Det er desuden et must at få et DirectX9 understøttet grafikkort, da mere og mere htpc software begynder at bruge directx features i menuerne.

Her ville jeg enten gå efter enten et ATI Radeon 9600 / Geforce FX5200. Der er delte meninger om hvad der er bedst. FX5200 er meget billigt at skulle give et udemærket billede. TV-out er indbygget i chippen, så mærke skulle være ligegyldigt. Hvis man vælger et ATI kort har man muligheden for at lave et såkaldt VGA-SCART komponent kabel. Her er det kan i loddekolben, samt ha et tv der understøtte komponent via scart. Man skal desuden bruge powerstrip til at styre sync / timings i vga signalet. Nogle siger der giver et bedre flottere skarpere billede, men kræver nok en del timers læsning + risiko om at brænde scart indgangen på tv af.

Tvkort:
hauphauge, hauphauge, hauphauge:
tja det kommer du ikke uden om hvis du køber tvkort for tiden. Det er det bedste og alligevel til en gangske fornuftig pris. ATI har vist noget i ærmet, men det har ikke ramt gaderne endnu.
Af hauphauge kort har du følgende valg.
MCE150, 250, 350, MCE500

MCE150 er afløser for 250. Det er billigere og ligeså godt. Det har hardware MPEG2 enkodning, så din CPU bliver ikke belastet når du optager.

350: har hardware MPEG2 enkodning / dekodning, samt tvout.

MCE500: Kan ikke huske om det både har hardware enkoder og dekoder. Det har i hvert fald enkoder. Det spændende ved dette kort er at det har 2 tunere på kort. SÅ det svarer vel til at have 2 * MCE150 i sin HPTC.

Remote:
windows MCE remote: IR, men passer til windows MCE 2005.
ATI remote wonder 1/2: RF, passer til mange andre HTPC programmer og kan sikkert også tilpasses MCE 2005.

Software:
windows MCE 2005
showshifter
mythtv
sagetv
mediaportal

Det var vist mit input...
håber det kan bruges. Jeg er også igang med at få lov til at gå ingang med produktionen af min HTPC. Skal lige ha det godkendt af finansministeren :P

Det blir sikkert noget.
Abit NF8 - nForce3 socket 754
sempron 2800+ (cool 'n' quiet)
kingston value ram 512 MB
GeForce FX 5200
hauphauge MCE150
MCE remote
windows MCE 2005

Slow-mo

Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 22:15:35
Svar/Indlæg:
330/34
Hvis du ønsker god lyd fra mp3 filer o.lign vil jeg anbefale du checker M-Audio Delta Audiophile 192 lydkort ud.
Det er ikke et gamer lydkort, men er perfekt til stereo og surround.

Slow

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2005 06:08:09
Svar/Indlæg:
3346/81
Hvor blæret! Thanks everybody - jeg læser lige her i week-enden og sammenstiller lidt - vender sikkert frygteligt tilbage med flere spørgsmål!

Tomgun

Corlin

Superbruger
Tilføjet:
25-02-2005 07:58:56
Svar/Indlæg:
237/8
Heysan

Jeg er selv lige blevet færdig med et ligende system dog bygget på Pinnacle grej. Det består af følgende.

Abit Digitice
Celeron D 2.66 Mhz
2 x 256 mb Elixir PC 3200
Creative Soundblaster Live 24 bit.
Abit FX-5200
XP Home m. sp2

Pinnacle Showcenter
Pinnacle USB 2.0 ekstern TV tuner
Samt tilhørende Pinnacle software.

Det hele virker ret genialt. Jeg skal dog have fat i en anden fjernbetjening som kan samle det hele.

Muligvis denne her.

http://www.koz.dk/product.asp?...

Corlin