CPU:
Du skal vælge din CPU så den passer til opgaven og det andet hardware du sætter i maskinen. Hvis du køber et tvkort uden hardware enkoder er du nød til at have en kraftigere CPU end hvis dit tvkort har hardware enkoder.
Jeg ville gå efter en relativ kraftig CPU på 2500 / 3000 (MHz / pr rating). Så har den i hvert fald kraft til at kunne konvertere dine optagelser til DivX uden at det skal ta hele dagen.
Ram:
Tja 512 er nok meget passende.
Grafikkort:
Her er det vigtigt at du finder et grafikkort med en god tvudgang. Du skal trods alt se dine optagelser / film på tv. Det er desuden et must at få et DirectX9 understøttet grafikkort, da mere og mere htpc software begynder at bruge directx features i menuerne.
Her ville jeg enten gå efter enten et ATI Radeon 9600 / Geforce FX5200. Der er delte meninger om hvad der er bedst. FX5200 er meget billigt at skulle give et udemærket billede. TV-out er indbygget i chippen, så mærke skulle være ligegyldigt. Hvis man vælger et ATI kort har man muligheden for at lave et såkaldt VGA-SCART komponent kabel. Her er det kan i loddekolben, samt ha et tv der understøtte komponent via scart. Man skal desuden bruge powerstrip til at styre sync / timings i vga signalet. Nogle siger der giver et bedre flottere skarpere billede, men kræver nok en del timers læsning + risiko om at brænde scart indgangen på tv af.
Tvkort:
hauphauge, hauphauge, hauphauge:
tja det kommer du ikke uden om hvis du køber tvkort for tiden. Det er det bedste og alligevel til en gangske fornuftig pris. ATI har vist noget i ærmet, men det har ikke ramt gaderne endnu.
Af hauphauge kort har du følgende valg.
MCE150, 250, 350, MCE500
MCE150 er afløser for 250. Det er billigere og ligeså godt. Det har hardware MPEG2 enkodning, så din CPU bliver ikke belastet når du optager.
350: har hardware MPEG2 enkodning / dekodning, samt tvout.
MCE500: Kan ikke huske om det både har hardware enkoder og dekoder. Det har i hvert fald enkoder. Det spændende ved dette kort er at det har 2 tunere på kort. SÅ det svarer vel til at have 2 * MCE150 i sin HPTC.
Remote:
windows MCE remote: IR, men passer til windows MCE 2005.
ATI remote wonder 1/2: RF, passer til mange andre HTPC programmer og kan sikkert også tilpasses MCE 2005.
Software:
windows MCE 2005
showshifter
mythtv
sagetv
mediaportal
Det var vist mit input...
håber det kan bruges. Jeg er også igang med at få lov til at gå ingang med produktionen af min HTPC. Skal lige ha det godkendt af finansministeren :P
Det blir sikkert noget.
Abit NF8 - nForce3 socket 754
sempron 2800+ (cool 'n' quiet)
kingston value ram 512 MB
GeForce FX 5200
hauphauge MCE150
MCE remote
windows MCE 2005