AquaComputer Airplex EVO 1800 vs. VapoChill L

Vandkøling d.  26. februar. 2005, skrevet af jason
Vist: 516 gange.

jason

Overclocker
Tilføjet:
26-02-2005 14:04:19
Svar/Indlæg:
31/26
Hva er bedst ??

har kun tænkt mig at bruge det bedst af det bedst til airplex 1800.. men ville det blive med bedre end Lightspeed ? prisen blvier ca. det samme.. måske 500 kr forskel..

på forhånd tak

Mvh

hamilton

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2005 14:07:42
Svar/Indlæg:
1419/29
klart en vapochill ls.

hamilton

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2005 14:08:59
Svar/Indlæg:
1419/29
den vil sikkert også være mere lydløs end sådan en evo 1800 med så mange 120mm blæser

jason

Overclocker
Tilføjet:
26-02-2005 14:10:13
Svar/Indlæg:
31/26
okay.. men syns bare det andet ville være cool.. og så byge det i en kasse for sig selv med lys og en masse geil ;) hehe :) men hva ville forskellen være ?? i grader ? ca.. ?

TriNitro

Superbruger
Tilføjet:
26-02-2005 14:13:02
Svar/Indlæg:
287/41
EXTREMT MEGET, med sådan en EVO 1800 kan du jo aldrig komme under rum temperatur, (medmindre du self smider noget peltier på), en ls kommer ned omkring de -50C og med sådan en EVO1800 vil du sikkert bare ligge på de 21-22C... Så en ls er 100% at fortrække i den sammenligning...

jason

Overclocker
Tilføjet:
26-02-2005 14:13:42
Svar/Indlæg:
31/26
og man kan jo oss koble gfx bundkort og cpu på évo 1800-- det kan man da ikk på vapo ?? ellr hvad ?

jason

Overclocker
Tilføjet:
26-02-2005 14:20:15
Svar/Indlæg:
31/26
og er det ingen problem at sætte vapo til i min dragon case ?? og tænkt oss li på og det er alle tingene v full load der er 20 grader ?? for så er det jo nice nok

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2005 14:38:54
Svar/Indlæg:
1287/32
Med vandkøling vil du aldrig kunne få vandtemperaturen under luften du bruger til at køle radiatoren. dvs at hvis din stueremperatur ligger på 20 grader vil ingen radiator kunne køle vandet ned under denne temperatur.

Hvis du sørger for at placere radiatoren et sted hvor de har massere af luft omkring sig vil du med stor sanynlighed kunne køre den passivt dvs uden blæsere og på denne måde få et fulstendigt lydløst system.

VapoChill LS vil kunne få dine temperaturer langt under frysepungtet og du vil derfor kunne oce betydeligt mere.
Jeg ville til en hver tid velge et Mach 2 GT fremfor LS. Primært pga betydeligt bedre ydelse og lavere støjniveau.

Ulæmper med et kompressoranlæg fremfor vand er at kompressoren kun kan køle cpuen mens vandet kan køle alle komponenterne i computeren. Et kompressorsanlægs strømforbrug er også rimeligt højt.

Så hvis du går efter at presse computeren til det yderste og er villigt til at ofre massere af penge på en dyr køler og strøm for at presse få 100mhz ekstra ud af din chip er der ingen tvivl om at du skal gå efter en kompressorkøler.

Hvis du kun går efter moderate oc's og ønsker et stillegående system der samtidigt holder temps der ligger en del under luft på alle computerens komponenter er vand det rette valg for dig. IMO er der heller ingen grund til at købe en så stor raidator. 1-2 tripleradis med et par blæsere burde gøre et nesten ligeså godt arbejde.

Et kompromis imellem disse to løsninger kunne være en waterchiller. Denne løsning benytter sig af en kompressor der køler noget vand. Vandet bliver sø kørt rundt i computeren som med alm vandkøling. På denne måde vil du få virkelig god køling på alle dine komponenter i computeren og du vil kunne oce til hastigheder der ligger meget tet på det du kan med Vapo LS. Endvidere er dette en meget stille løsning da kompressoren i en chiller ikke behøver at køre serligt ofte. Rododendon her fra siden bygger dem efter dine anvisninger til en pris af 1000-1200 for de simpleste modeller.

jason

Overclocker
Tilføjet:
26-02-2005 14:51:36
Svar/Indlæg:
31/26
okay.., hvor kan man købe en waterchiller ? og et spørgsmål :) hvordan ska jeg få strøm i den kasse jeg vil lave ? med at det køling ska der jo en del strøm til ? hvordan ska det komme fra ??

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
26-02-2005 18:35:31
Svar/Indlæg:
204/16
#7. Pisse godt svar :)

#0. Ville nok kigge efter en Watercool MO-RA 2 Pro Radiator i stedet for en EVO1200, da EVO til min bedste viden stadig bruger ét langt bukket rør, hvor MO-RA benyter hele 3 sideløbende rør, så vandet løber side om side i tre rør på samme tid, hvilket giver et væsentligt højere flow, og mindre tryk nedsættelse.

Så stor en radiatore behøver slet ikke blæsere på til et normalt system, så længe du sørger for at konvektions effekten kan finde sted, forstået på den måde at luften skal kunne komme ud af radiatoren, og nyt op neden under den. Bedste vil derfor være at montere radiatoren liggende ned, meget mere varme vil så komme ud. Ev kan en eller to blæsere så monteres i en kasse neden under, og skubbe luft ind under radiatoren, hvilket vil forøge effekten væsentligt.

MVH:

MaGiX - Http://h2okoeling.dk

Nosferatu

Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2005 13:54:46
Svar/Indlæg:
2029/63
"Jeg ville til en hver tid velge et Mach 2 GT fremfor LS. Primært pga betydeligt bedre ydelse og lavere støjniveau."

rettelse.

Mach 2 GT yder bedre under 200W, men en LS yder bedre over 200 W varme afgivelse.

En Mach 2 GT bruger Mere strøm og kan ikke moddes til nær så lave temp som en LS kan.

Mach 2 skal du betale en masse ekstra for display, samt Alu kit hvis du har et sølv kabinet. Ydermere koster en Mach 2 GT kassen og er svær at få fat i.

Syntes faktisk der er mange fordele ved LS.

PS støjniveauet vil jeg nu gerne se et link til, LS larmer max 21 Db med blæserne på 30 % og 35 Db på 100 %

Spiffen

Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2005 15:20:13
Svar/Indlæg:
3162/78

og så er der vel entlig heller ikke support på Mach'er!?