Zalman el. Chill Innovation køler til HDD

Luftkøling d.  26. februar. 2005, skrevet af Sonybodyguard
Vist: 634 gange.

Sonybodyguard

Overclocker
Tilføjet:
26-02-2005 23:29:33
Svar/Indlæg:
90/20
Jeg ved ikke hvilken rammer jeg skal købe til mine to 74gb's WD Sata diske. Jeg har http://www.studiedata.dk/produ... og http://www.studiedata.dk/produ... , da jeg syntes det er de bedste jeg har fundet.

Hælder mest til Zalman, men ved ikke om det er den bedste mht. lydisolering, og det vil jeg gerne have svar på.

The

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2005 23:40:25
Svar/Indlæg:
2651/179
Hej

Jeg ville vælge den chilli innovation køler. Den gør så harddisken ikke på nogen måde har kontakt med kabinettet. Altså lige bortset fra elastikkerne. Men her hænger den i elastikker og det gør den zalman ikke. Men det køler harddisken bedre.

Zalman = bedre køling
Chilli = low noise :)

Mvh.

wendigo

Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2005 00:03:01
Svar/Indlæg:
1069/157
Zalman'en har heller ikke sådan set kontakt med kabinnet, jo med 4 gummiholdere som det eneste.
Og støjen bliver dæmpet ret så meget (har den selv)

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
27-02-2005 00:15:07
Svar/Indlæg:
1016/19
Jeg stemmer på Zahlman. Jeg har selv nogle stykker af dem og har lige bestilt to til.

Med hensyn til vibrationsdæmpning er den efter min mening helt på højde med "elastik-løsningen" - for heller ikke her er der nogen metallisk kontakt med kabinettet, eftersom den spændes fast med 4 gummi-skruer.

Kølingseffekten er også god og man mærker tydeligt at heatpipene bliver varme. Eftersom al den varme hentes fra disken er der ingen tvivl om, at den køler effektivt, hvilket burde have en positiv effekt på diskens levetid.

Sidst er det da også værd at bemærke at den ser godt ud, hvis man har vindue i kabi. :00

I øjeblikket fås den forøvrigt til en noget lavere pris andre steder end hos StudieData, så det kan godt betale sig for dig lige at slå den op på edbpriser inden du bestiller. Der er ca. 50,- at spare....

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2005 02:58:09
Svar/Indlæg:
2126/135
Hvis du kigger på lyddæmpning er der ingen forskel på Zalman og Chill... Men Zalman køler bedre end chill, pga, heatpipes... '
Derfor ville jeg vælge Zalman. Men hvis du er ligreglad med køling, så tag den billigste.

Og til jerandre... Begge producenter har gummi vibrasionsdæmpningsbeslag, så der er ingen forskel dér!
8)

Marbuhai

Superbruger
Tilføjet:
27-02-2005 03:14:59
Svar/Indlæg:
667/20
http://www.overclocking.dk/lit...

Hvor er den fine køling henne til dem der fortrækker Zalman'en?

Har intet imod denne opbygning men det skal være i forbindelse med noget køling henover diskene som flytter varmen fra heatpipene, ellers gavner dette ikke...

Så hvis jeg skulle vælge er det både prisen og den placering man vælger for sine hd'er, så kan Chill'en måske være bedre frem for Zalman'en...

En afkobling fra kabinettet er at foretrække, så mekanisk støj ikk føres videre og forstærkes...

Sonybodyguard

Overclocker
Tilføjet:
27-02-2005 10:25:00
Svar/Indlæg:
90/20
#6 vil lige tilføje, at den de tester her på OC, det er den gamle version, og som de selv håber (Håbede?), så er den nye (V 2) udkommet, og det er den Studie.. har liggende.

Jeg vil helst have mindst mulig larm overhovedet, da jeg bare kan sætte nogle små 80'ere på, ved meget lave rpm, hvis jeg skal have flyttet luft, men jeg hælder nu stadig mest til Zalman.

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2005 10:47:38
Svar/Indlæg:
3011/103
Som et sidespørgsmål, hvordan "performer" de så, hvis man stiller dem overfor NC NoVibes? NoVibes er rigtig effekttiv, og der kan monteres en blæser under.

Jeg står selv og skal købe noget lyddæmpning til mine harddiske, men hvilken er bedst, hvis man tager NoVibes med ind i billedet?

Sonybodyguard

Overclocker
Tilføjet:
27-02-2005 11:11:47
Svar/Indlæg:
90/20
#6 vil lige tilføje, at den de tester her på OC, det er den gamle version, og som de selv håber (Håbede?), så er den nye (V 2) udkommet, og det er den Studie.. har liggende.

Jeg vil helst have mindst mulig larm overhovedet, da jeg bare kan sætte nogle små 80'ere på, ved meget lave rpm, hvis jeg skal have flyttet luft, men jeg hælder nu stadig mest til Zalman.

Yomellamo

Superbruger
Tilføjet:
27-02-2005 13:46:33
Svar/Indlæg:
35/6
Jeg har to zalman på mine Seagate SATA diske.
Da de sad oppe i kabinettet (chieftec midi), blev de ikke koldere af det, men larmede MEGET mindre.

Nu har jeg så flyttet begge harddiske ned så de ligger i bunden af mit kabinet, og gummiskruerne er skruet på bunden af zalman kølerne. Dvs. de står på de gummiskruer.
Jeg har en 80 mm indsugningsblæser i bunden af mit kabi, som blæser hen over harddiskene. Nu er temp faldet ca. 12-15 grader på diskene. Og jeg kan SLET ikke høre diskene længere. Suverænt.

Sonybodyguard

Overclocker
Tilføjet:
27-02-2005 17:11:24
Svar/Indlæg:
90/20
Yomellamo - Tager du ikke nogle billeder af det så, da jeg har samme kabinet :)

Marbuhai

Superbruger
Tilføjet:
27-02-2005 22:05:41
Svar/Indlæg:
667/20
#7-9, Ja det ved jeg, men har ikk kunne se nogen forskel udover at den er testet på tweakup i V2 udgaven så vidt jeg mindes, men de finder et fald i temp, tror dog ikk lige på den...

Men begge tests konkludere at Zalmanen er et godt valg mod støj, men kølingen skal optimeres via en blæser..

Jeg har også fået et fald i temp på 50% ved at optimere kølingen på mine diske, det behøver man ikk en Zalman ramme til, men det var os fra at ha 0 kabinet blæsere til at montere 4 stk. ;)

Men jeg går med tankerne om at montere en masse 120mm blæsere og lade evt rammer fra f.eks Zalman stå på højkant uden de bokse i fronten af kabi, med et par 120mm i bunden af mit cheiftec medi, er ved at være træt af 80mm blæsere ved 7V...