Højtaler set, men hvilket?

Diverse d.  28. februar. 2005, skrevet af YourownMamma!
Vist: 552 gange.

YourownMamma!

Superbruger
Tilføjet:
28-02-2005 16:23:13
Svar/Indlæg:
336/67
haaaawdy ho!

jeg vil anskaffe mig et godt højtalerset, da jeg nu vil bruge min computer til tv, dvd, anlæg etc. det må MEGET gerne være 5.1!
jeg prioterer også udsende, så gerne et smukt sæt! og der SKAL være en "bass bosting boombox, there go boomboomboom"subwoofer
bugettet er lavt, men endnu ikke fastlagt, hvilket vil sige lavst muligt!

(jeg HAR brugt søgefunktionen, men ingen af de indlæg jeg fandt passede helt til mine krav(og jeg har også lejet med edbpriser.dk, men ved jo ikke hvor gode de er, da jeg ikke rigtigt har styr på(noget som helst) højtalere.))

Stoned_Badger

Superbruger
Tilføjet:
28-02-2005 17:24:21
Svar/Indlæg:
894/36
1. Eltax Hollywood er sagen
2. En god forstærker
3. Bassen behøves ikke at være der kun for at sige BOOOM! Og kæmpe skrald lyde, hvis det er det eneste du går efter så er Eltax ikke noget for dig!

mvh.

Badger

Zalam

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2005 19:10:59
Svar/Indlæg:
1015/85
Jeg ville gå ned i den lokale Hifi butik også snakke med dem! De kan råde og vejlede dig bedst!.

Stoned_Badger

Superbruger
Tilføjet:
28-02-2005 20:18:16
Svar/Indlæg:
894/36
1#

Billigt, måske, men de spiller faktisk rigtig godt!

Det er bare en myte om dem, og Eltax HOllywood er lavet til 5.1

Lav lidt research inden ;)

Med en 5.1 Forstærker rykker de røv i film som Ringenes Herre. Hvor der virkelig kan være knald på!

Zalam

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2005 20:28:24
Svar/Indlæg:
1015/85

De er sikkert ok sådan noget eltax!

Men de kan slet ikke sammenlignes, hvis man køber noget "ordentligt / kvali", som fx. Denon, cambridge, NAD, B & W, eller Dali.

Stoned_Badger

Superbruger
Tilføjet:
28-02-2005 20:58:58
Svar/Indlæg:
894/36
I eltax er den skam rigtigt god, hvis du har hørt dem? :00

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2005 10:25:21
Svar/Indlæg:
4120/115
Hvis jeg lige må komme med en side bemærkning, så behøves det altså ikke være specielt meget dyrere at købe nogle rigtige højtalere der kan spille musik, istedetfor de der små satelitter... Og hvis du ellers har en ordentlig højtaler så behøves du ingen sub.! Subben er der kun fordi de andre højtalere er så ringe at de ikke kan gengive det fulde frekvensområde* :p

*Der kan self. opstå siturationer, hvor man ønsker en øredøvende bas, der kan sparke en godt og grundigt i maven, og det er self. fint, men ellers så hold dig til højtalere der kan spille hele frekvensområdet...

Men hvis jeg selv skal komme med et godt forslag til et værdigt anlæg, så hold dig i første omgang til stereo... Og når det kommer til stykket, så er det ofte et problem at placere højtalerne omkring computeren, så du kan få et ordentlig surround rum, og det er ikke unormalt at folk sætter alle højtalerne ved siden af skærmen aligevel, og så kan man ligeså godt spare de ekstra sattelitter, og så købe et par rigtig stereo højtalere istedetfor ;)

Men jeg ville nok foreslå en billig integreret stereo forstærker (f.eks. http://www.tapeconnection.dk/t... #) Og så et par gode små højtalere (f.eks. http://www.hifiklubben.com/dk/... ) Til en samlet pris på 2700kr. eller omkring 3000kr. hvis du skal ha et par billige kabler med også...

Adolph

Superbruger
Tilføjet:
01-03-2005 12:23:32
Svar/Indlæg:
1369/75

"Subben er der kun fordi de andre højtalere er så ringe at de ikke kan gengive det fulde frekvensområde"

Hi hi det var da en uintelligent udtalelse. Det har sku da ikke noget og gøre med at satelitterne er for ringe. De er bare ikke bygget til og spille bas overhovedet! De er lavet til og spille ultra klar/kontant diskant og mellemtone.

Hvis vi skal holde os til stereo hvilket jo godt nok er lidt kedeligt, så ville han også få meget mere for pengene med dette sæt:
http://www.midtdata.dk/asp/ind...

Eller hvis budgettet rækker, så er dette også et utroligt lækker sæt:
http://www.midtdata.dk/asp/ind...

Bedre lyd fås ikke til pengene...

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2005 13:05:23
Svar/Indlæg:
4120/115
Det er bestemt ikke nogen uintelligent udtalelse! For hvis højtalerne var lavet rigtig, så havde de ikke brug for en denne reserve bas... Og ja sattelitter skal spille klart :00 Men det skulle en alm. højtaler så gerne også kunne, og i de fleste tilfælde gør de arbejdet langt bedre! Kiggede lige tilfældigt på Creative Megaworks 5.1 THX :00 og der går sattelitterne op til 18Khz. -10dB. (Det er jo ikke ligefrem noget at skrive hjem om!)
Men hvis du forstod hvad problematikken omkring en højtaler går ud på, så kunne du nok se problemet.
Ikke bare at subben, laver et kæmpe hop på frekvens kurven, men også på de fleste computer udgaver, (behøver man næsten at nævne Altec Lancing... "som desuden også altid glemmer mellemtone området")
Og nu jeg kom ind på mellemtonen, så har de fleste små "baby" sattelitter så svært ved at gengive dette område, i de bedre udgaver dog kun den nederste del - så afstemmer de simpelthen subben til at gengive en del af mellemtonen, så du rent faktisk kan høre stemmer osv. komme fra subben :p

Men det er jo altid smag og behag! 😉

YourownMamma!

Superbruger
Tilføjet:
01-03-2005 13:48:25
Svar/Indlæg:
336/67
#3> ville jeg også Meget gerne! men problemet er at: VI HAR INGEN!
#alle> hvor meget bedre er 5.1 end 2.1?

og det skal lige siges at jeg er vild med lydkvalitet, trode bare at det var underforstået at det var højt prioteret!

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2005 14:26:21
Svar/Indlæg:
4120/115
Det kommer igen meget an på hvilke højtalere det er, for jeg vil godt vove og påstå, at et godt sæt stereo højtalere med god rum gengivelse, kan lave et bedre surround indtryk, end et 5.1 sæt, hvor lyden er direkte fra de 5 punkter. Og hvis det nu er nogle dårlige højtalere i 5.1 systemet, så kan det have svært ved at udfylde hullerne imellem højtalerne, og det vil lyde somom lyden kommer direkte fra hver af de 5 punkter... Ved ikke om jeg er god til at forklare sådan noget, men det drejer sig bla. om hvor godt højtaleren er istand til at danne et 3D lydbillede (ikke at forveksle med div. 3D effekter!)
Men det kan komme til at lyder direkte forfærdelig, hvis du f.eks. har noget lyd der bevæger sig rundt om dig, og lyden lisom gå direkte fra højtaler til højtaler, istedetfor at vandre "trinløst" hele vejen rundt...

Adolph

Superbruger
Tilføjet:
01-03-2005 16:11:18
Svar/Indlæg:
1369/75
Micma18

"hvis højtalerne var lavet rigtig, så havde de ikke brug for en denne reserve bas..."

Sattelitter er ikke beregnet på at skulle spille bas overhovedet på noget som helst tidspunkt. Hvis de spillede bas, SÅ var de ikke lavet rigtigt. En subwoofer er ikke en "reserve bas". Det er en enhed som indgår i ethvert professionelt surround sæt. Derfor er standarden blevet kaldt 5.1 (5 sattelitter & 1 SUB). DING DONG :e
Du taler lidt som om at, hvis der er en subwoofer tilstede så er hele frekvens kurven smadret som selvfølge. Det passer jo heller ikke. En anden ting, hvis der kommer stemmer ud af sub´en under en film, så kan lortet jo ikke THX godkendes.

Men vil dog give dig ret i at de computersæt du nævner ikke giver verdens bedste lydkvalitet. Men hvis man køber Logitechs Z5500, skal man altså minimum slippe 5K i hifi-klubben, få at få et sæt der giver lige så gode lydgengivelser i film...

procyon

Superbruger
Tilføjet:
01-03-2005 16:32:48
Svar/Indlæg:
39/13
#9, de stereo højtalersæt du anbefalede har frekvensgang: 65-22.500 Hz. Diskanten er fint. Derimod synes jeg ikke de kan kommet så langt ned i bas. Må vel også bevirke at der mangler lidt, hvad enten om man høre musik, gamer eller ser film :00?

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2005 18:05:00
Svar/Indlæg:
4120/115
Nej, det med at det er 5.1 betyder at der er 5 kanaler + en sub kanal (6 individuelle kanaler), og der er en væsentlig forskel til de computer højtalere, for computerhøjtalerne kan ikke leve uden subben, og subben må ved hjælp af et delefilter derfor spille bas for samtlige kanaler.
I et 5.1 system spiller bassen kun det signal der kommer .1 kanalen! Der er forskellen til de "prof." surround sæt...

Og hvis det ikke var for Creative, så havde de computerhøjtalere heller aldrig set skyggen af en THX godkendelse!

Concept1 er jo heller ikke nogen verdensklasse højtaler, men set i forhold til dens fysiske størrelse og dermed kabinet volumen, så er det faktisk ikke så ring endda! Desuden er den frekvensgang du henviser til målt ved -3dB. Og ja det er self. et sted der ligger efter frekvensen er begyndt at afrulle, men stadig ikke hørtbart, derimod hvis man nu tager de Creative Megaworks jeg tidligere skrev om, så var de angivet med -10dB. altså et godt stykke nede af afrulningen... (Det kunne jo minde lidt om deres reklame stunts med PMPO watt i et ½uSek. med 10%THD osv.) 😉

Marbuhai

Superbruger
Tilføjet:
01-03-2005 18:17:40
Svar/Indlæg:
667/20
#15 Micma prøver nu at forklare det på en ordentlig måde, dvs kvalitets bas kontra bassboost, snakker vi film så er 65hz ikk ret meget det klart, men den bas der er, kaldes defineret bas....

Til surround effekter ville jeg nu nok tilføje en sub, og surround egner sig sku heller ikk til et lille snot værelse man for det meste parkere sit grej i, så det er et kompromi om man så går op i ren lyd og dermed bruge det på 2/1, eller købe sig 5/1 7/1 whatever og så placere dem elendig og ikk få nogen god ydelse for pengene...

En anden ting var jo at prøve systemet i hjemlige omgivelser, systemer spiller endog meget forskelligt i forhold til hvilket rum man har..

Adolph

Superbruger
Tilføjet:
02-03-2005 09:24:24
Svar/Indlæg:
1369/75
"og subben må ved hjælp af et delefilter derfor spille bas for samtlige kanaler.
I et 5.1 system spiller bassen kun det signal der kommer .1 kanalen! Der er forskellen til de "prof." surround sæt... "

Dybe toner (bas) er ikke retningsbestemt. Så det kan gøre lige meget, hvorfra bassen kommer. Hvis jeg ikke vidste hvor min sub stod, så ville jeg f.eks. ikke kunne høre at den står omme bag sofa´en..

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2005 10:09:40
Svar/Indlæg:
4120/115
Sku da ikke hvis den også spiller det halve af mellemtone området også...

YourownMamma!

Superbruger
Tilføjet:
04-03-2005 21:37:26
Svar/Indlæg:
336/67
nu gider jeg ikke rigtigt høre på denne diskusion om hvorvidt en subwoofer er nødvændig eller ej!

kom med noget konkret hjælp, hvis i har!

jeg har kikket lidt på dem hér:
http://edbpriser.dk/Listprices...
http://edbpriser.dk/Listprices...
er de gode, kom med både for og imod agumenter!
ved godt at de er 2.1 og ikke 5.1, men det er jo også at se på prisen!

Zalam

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2005 21:52:22
Svar/Indlæg:
1015/85
I hifiklubben har det et Cerwin Vega 5.1 surround sæt til 3000 ca.

Der kan bassen i hvertfald slå i gennem (det er cerwin vegas speciale) og de har en "ok" lydkvalitet.

Janice

Superbruger
Tilføjet:
04-03-2005 22:08:38
Svar/Indlæg:
324/54
jeg har logitech z5500 digital, og det spiller for fedt.

Virkelige en fed fornemmelse når man spiller battelefield vietnam, og der kommer en tank kørende forbi en, så skælver hele rummet, og det er næsten som at være der selv!

Efter min mening det sæt hvor du får mest for pengene.

Det spiller kanont, fedt surround, god kvalitet, det ser MEGA godt ud!

Der er ingen grund til at gå i feks. hi-fi klubben og spørge hvad de mener, da deres holdning selvfølgelig er, at pc højtalere er den værste gang lort ( de ved foresten ingen ting om pc-højtalere ), og de siger dernæst at alt under 8000 kr. er noget lort.

Mit råd er: Køb Logitech Z5500 Digital... Du vil ikke fortryde det!!!

Ps. Skal lige siges, at jeg på ingen måde prøver at nedgøre hi-fi entutiaster, da jeg selv har et kanon anlæg (NAD og Cervin Wega)
som stue anlæg, og ved godt at ingen pc anlæg nogensinde vil levere samme lydkvalitet som sådan et anlæg.

Mener bare at til 2500 kr, får man ikke noget meget bedre. ;)

YourownMamma!

Superbruger
Tilføjet:
04-03-2005 22:25:45
Svar/Indlæg:
336/67
åh, hvem der havde mange penge;).. jeg har postet( i #21) to relative billige, og gode(?) højtalere, jeg spørger nu om der er nogen der ved noget om dem, kan anbefale dem, kvalitet VS. prisen osv.

Zalam

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2005 23:11:56
Svar/Indlæg:
1015/85
#21 + 24

Altså mit råd er! Hvis du har mulighed for det! Så find en butik, som har begge højtaler sæt!

Jeg selv ville dog ikke vælge nogen af dem! Hellere spare 1-2-3 måneder længere også få noget ordentligt! Køber du et ordentligt anlæg og passer på det! Dvs. ikke mishandler dem! Så holder et kvalitets anlæg i MANGE år frem, hvilket jeg stærkt tvivler på de "billige" sæt gør!.

YourownMamma!

Superbruger
Tilføjet:
05-03-2005 10:42:07
Svar/Indlæg:
336/67
okay, nu er jeg forvirret:x ! jeg har lige læst denne test fra modersiden: http://www.hardware-test.com/h...
det lyder jo skide godt! er der nogen der har dette sæt? dette er en ændring af tråden;)

YourownMamma!

Superbruger
Tilføjet:
05-03-2005 10:52:26
Svar/Indlæg:
336/67
BTW: man skal da bruge et pcihostet lydkort til disse højtalere ikke? eller kan jeg spare pengene og bruge min onbord lydkort?(det skal siges at der er et hovedtelefonstik, mic. stik og et eller andet skummelt stik, farvekode: blå)

Stoned_Badger

Superbruger
Tilføjet:
05-03-2005 11:31:42
Svar/Indlæg:
894/36
27#

Har mine Højtalere til salg

Thrust 2.1

Du kan få dem for en slik! :e

kasper2

Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2005 22:20:39
Svar/Indlæg:
996/49
jeg har de Logitech x-530, og de spiller også fint nok, især til den pris, men de største logitech er dælme også en fed lille sæt, det spiller sku kanont.

det gør alt nu fra logitech:)

har alle bare glemt bang og olufsen, i :f b og o