På Abit AS8 begynder CPU'en ca. at throttle når proben måler ~68-72 grader og på Asus P5P800 allerede ved ~62 grader (dog er jeg overbevist om det bare er målforskellen. Throttling skulle gerne være CPU styret så din interne temperatur er den samme i begge tilfælde).
Throttle er når CPU'en synes den bliver for varm og sender nogen "idle cycles" ind i CPU'en. De cycles er ikke lige så belastene/har en "kølende" effekt, men det gør jo så at ydelsen bliver markant nedsat da processoren ikke kun processere det man selv er igang med, men også de idle cycles. En anden form for throttling er at CPU'en sætter sig selv ned i hastighed og på den måde undgår at blive for varm.
Jeg kan køre ~3.26GHz med box køler på min 2.8GHz Prescott/S775... måske også 3,3GHz, men så heller ikke mere.
Hvis du skal have fat i en seriøs luftkøler skal du ikke købe de der "færdige" Zalman og ThermalTake kølere, men en køleprofil fra f.eks. Swiftech, Alpha eller ThermalRigth og derefter købe en passende blæser hvis lydniveau passer til hvad du vil acceptere.