Nyt R9800 XT Grafikkort

Grafikkort d.  01. marts. 2005, skrevet af wdw
Vist: 513 gange.

wdw
 
Overclocker
Tilføjet:
01-03-2005 13:39:16
Svar/Indlæg:
6/1
Hey All

Jeg er netop kommet i besiddelse af et nyt Radeon 9800 XT grafikkort, som jeg har lidt spørgsmål til, som jeg håber i kan hjælpe mig med.

Inden spørgsmålene, er her lige et udpluk fra ATI Catalyst, så ingen er i tvivl om hvad vi snakker om:

Graphics Card Manufacturer Powered by ATI
Graphics Chipset RADEON 9800 XT
Device ID 4E4A
Vendor 1002

Subsystem ID 0550
Subsystem Vendor ID 18BC

Bus Type AGP
Current Bus Setting AGP 8X

BIOS Version 008.015.102.000
BIOS Part Number BK-ATI VER008.015.102.000
BIOS Date 2004/10/13

Memory Size 256 MB
Memory Type DDR SGRAM / SDRAM

Core Clock in MHz 385 MHz
Memory Clock in MHz 284 MHz

- Jeg mener at grafikkortet er fra GeCube, men er ikke 110% sikker på dette.
- PC'en er en 3,0 GHz Intel P4 med 800 MHz FSB og 512 MB DDR RAM.

Spørgsmål:

1) En af mine venner påpeger overfor mig, at ovenstående grafikkort ikke er et _rigtig_ XT'er, men at jeg skal opdatere min BIOS i kortet først. PT. skulle det altså være et alm. R9800 eller et R9800 Pro. Er der nogen der kan be eller afkræfte denne teori??

2) Ved opdatering af BIOS'en kan man sikkert få en bedre performance på kortet, men hvilket program kan anbefales til en BIOS update, og hvilken BIOS version kan anbefales?

3) Ud over en BIOS update, kan man også overclocke kortet med fine resultater, men hvor meget bør man overclocke det? - Jeg har en standard køler på kortet, og har ikke tænkt mig at ændre på dette. Hvor meget kan kortet så tåle at bliver Overclocket, og hvor stor er gevinstet set i forhold til risikoen?

4) Jeg har tidligere kørt med et ASUS NVIDIA grafikkort, hvor jeg synes at TV-Out'en var betydeligt bedre. På mit nye kort er billedet på mit TV ikke lige så skarpt, og det er som om at billedet er lidt svagt i farverne, eller at der manlger kontrast i billedet. Findes der nogle software værktøjer til at forbedre dette billede, eller er der nogen der kender til tips / tricks til at forbedre billedet? - Jeg har hørt rygter om at man skal benytte nogle specielle kabler (benytter pt. standard S-VHS kabel, som er tilsluttet til scart-stik som sidder i TV), men er der noget hold i dette?


Jeg ser meget frem til alle jeres svar!

På forhånd tusind tak for hjælpen!

Andy.
 
Superbruger
Tilføjet:
01-03-2005 16:09:43
Svar/Indlæg:
1536/33
1) Pil køleren af og se om der står R360 på kernen. Hvis det er købt som et 9800XT, så er det det.

2) sikkert

3) Brug ATI Tool (findes på google ;) ) Du bør ikke forvente så meget når du bruger standard køling.





Polle404
 
Superbruger
Tilføjet:
01-03-2005 16:29:42
Svar/Indlæg:
322/10
Såvidt vides er det det her:
http://www.gecube.com/mbu/prod...

(har vi sjusset os frem til)
lige er vi på jagt efter en XT bios til det. :e

Hvis nogen har links til en bios, modtages de taknemmeligt.
8)

#2: Der kommer en Zalmann heatpipe-fætter på, han ved (nu) at st. køling ikke er ok til den.

:e



wdw
 
Overclocker
Tilføjet:
01-03-2005 16:42:30
Svar/Indlæg:
6/1
Andy>> Der står R360 på kortet lige ved siden af køleren. Kortet er ikke købt om et XT'er, men min Windows spand genkender det som et sådan.

Såfremt jeg kan få noget betydeligt af ud af kortet (Bios update + OC), så er jeg villigt til at smide en anden køler på den. Formentlig en Zalmann som Polle-drengen nævner, men hvis jeg ikke kan finde en anden BIOS til kortet, ser jeg ingen grund til at smide anden køling på.



A-38
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2005 17:09:33
Svar/Indlæg:
343/12
#0

Har kortet samme udseende som andre 9800XT kort?
Hvilke ram bruger det, Samsung eller Hynix?

Brug evt. ATi Tool til at dump'e dit korts BIOS åben derefter BIOS filen med RaBit v1.7 og læs i description fæltet, hvad ram der sidder på dit kort.

Der efter kikker du her:
http://www.techpowerup.com/bio... efter en BIOS der passer til dit kort.

Du skriver at, Device ID er 4E4A.

4E4A = et Radeon 9800XT

Så dit korts BIOS er en XT BIOS, så du vil nok ikke få andet end default clocks på 411.75MHz Core, 364.5MHz Mem og Overdrive ud af en ny BIOS.

Hvis du flasher dit korts BIOS, så husk for alt i verden at gemme den originale BIOS, hvis nu den nye BIOS ikke virker er det altid godt at kunne vende tilbage til den originale.

ATi Winflash er nok det nemmeste program at flashe sit kort med, da det virker under windows, dog kun hvis du har driveren til dit kort installeret.

Husk at ha' et PCI kort klar i et tilfælde af at dit Radeon ikke vil vise noget billede pga. en forkert eller for højt clocket BIOS.



wdw
 
Overclocker
Tilføjet:
01-03-2005 17:56:37
Svar/Indlæg:
6/1
Tak for input A-38 !!

Jeg har vha. WinFlash taget et dump af min Bios. Umiddelbart fremgår det ikke hvilken type ram kortet benytter. I description feltet i RaBIT står der dog: R360-D3 S2F

S2F = Samsung ram ??

Vil det så sige, at jeg kan benytte følgende BIOS GeCube 9800 XT 256 MB fra sitet du har angivet?




A-38
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2005 13:11:28
Svar/Indlæg:
343/12
#5

Muligvis, kik på rammene på dit Radeon og læs om der står HY, Hynix eller Samsung på dem.



wdw
 
Overclocker
Tilføjet:
02-03-2005 14:08:03
Svar/Indlæg:
6/1
A-38>>

Yeps - Smider anden køleprofil på kortet i aften, og så kan jeg ved samme lejlighed tjekke hvad der står på GPU + RAM...

PT er sitet du har angivet jo også dødt ...



wdw
 
Overclocker
Tilføjet:
02-03-2005 15:06:31
Svar/Indlæg:
6/1
BTW:
Ny køler hvis nogen skulle have interesse:
http://www.studiedata.dk/produ...

http://www.studiedata.dk/produ...


wdw
 
Overclocker
Tilføjet:
03-03-2005 16:20:33
Svar/Indlæg:
6/1
Tjaa ... det skulle jo prøves.

I går aftes smed jeg den nye køleprofil, og da kølingen nu skulle være i orden tog jeg chancen, og smed GeCube BIOS'en til 256MB ram fra ovenstående site på grafikkortet ..

< Sort skærm > :x

Har fået fat i PCI grafikkort, og så må vi håbe jeg kan rede kortet i aften ...



#10
A-38
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2005 16:59:54
Svar/Indlæg:
343/12
#9

Det kan nemt reddes, bare man kan få billede på skærmen, komme ud i en DOS af en art og flashe en ny BIOS ind på kortet med ATi Flash.



#11
wdw
 
Overclocker
Tilføjet:
04-03-2005 19:48:21
Svar/Indlæg:
6/1
Efter megen besvær lykkeds det mig at få smit den originale bios i kortet igen, og alt kører .... Jeg er dog tilbage hvor jeg startede ☹

Lige nu er jeg ikke super frisk på at rode for meget med kortet. Hvis der er nogen der har den rigtige bios, som kan få lidt ekstra fart på mit kort, er jeg dog frisk på endnu et forsøg...

Lige nu afventer jeg dog at jeg får noget temperatur-måling på mit grafikkort, og så vil jeg se hvor langt jeg kan komme blot ved at overclocke den nuværrende bios ..



Hr.
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2005 00:36:46
Svar/Indlæg:
1363/125
#11

jamen er et R9800XT ik hurtig nok til dig..?

forresten så lyder din Memory Clock in MHz 284 MHz lidt lavt af et R9800XT at være..!

men hvis den viser R9800XT hvorfor så ny BIOS, hjælper ik på farten mester..!