-> #15/Alle (ikke møntet på #15 personligt)
Jeg er rolig.
Er bare lidt træt af den her *host* "latterlige" *host* debat. Jeg føler sgu med dem der er blevet snydt.
Men faktum er, at vi - OC.dk - ikke kan stå inde for handler brugere imellem. Uanset hvem der har taget røven på hvem. Det er brugernes forum og brugernes eget ansvar at tage sine forholdsregler.
Jeg diskutedere det også med en ude på Uni. Han mente, klart nok, at "vi" kunne undgå sådanne tilfælde, ved at banne snydere (sælgere/købere), og er da meget enig med ham. Bestemt.
Men vi er bare ikke i stand til at foretage den dom. Både i kraft af, at vi ikke kan stille os imellem, men også i den forstand, at vi "gider" simpelthen ikke.
OC.dk's crew og (juridiske) ansvarlige, kan ikke stå vagt som en anden politimand. Af samme grund, så har DBA.dk en klar klausul om den slags.
Vi kan, juridisk, stå inde for indeholdet på siden. Men ikke folks handlinger derudfra. Sådan er det bare.
Det er ikke fordi, at vi er nogle dumme ligeglade svin. Men vi kan bare ikke. Det kan vi ikke.
Deraf, kan et IP-ban aldrig nogensinde komme på tale. En persons IP er noget af det allerhelligste her på overclocking.dk. Ikke engang crew'et kan rokke ved det.
Man skal stå med politi, advokater og en kendelse, før det overhovedet kan komme på tale at snakke med den ansvarlige for dét.
Det er ikke i kraft af ovenstående, men det er gældende lovgivning på alle felter.
Det svarer lidt til, at en bank udleverer en persons CPR-nummer, på selvsamme grundlag.
At nogle så ikke overholder dette, kan OC.dk ikke stå inde for.
I en anden tråd, skrev jeg også, at man kan undgå at blive snydt. Ved at tage sine forholdsregler.
Det var med crew-hatten på.
*af med hat*
Personligt:
Oprigtigt talt, så er jeg skidehamrende træt af den her debat. Ved godt at det er træls at blive snydt, men sådan er livet. "Den kloge narrer den mindre kloge".
Man kan undgå at blive snydt, ved at være velforberedt og sørge for at have baglandet i orden.
F.eks. da jeg blev snydt af PostDK, stod sælger og jeg sammen om det. Ved godt at det langt fra er tilfældet i alle handler, men sørg for at have en god kontakt med sælger/køber.
Man skal kunne føle sig tryg ved en handel, og ærlig talt. Så oplever jeg "tit", at de som er blevet "snydt" i langt de fleste tilfælde selv har været ude om det.
Netop i kraft af ovenstående. Ved godt, at det lyder hårdt, men det er mit - personlige - syn på sagen.
Personligt: Så kan jeg ikke fordrage de folk der vil have andre IP-banned, ud fra selvsamme grundlag.
Lad være med at handle med idioterne. Såre simpelt. Man kan ALTID tjekke op på folk, også selvom de har skiftet nick eller adresse.
IP-banning kommer (forhåbentligt) aldrig på tale her på OC.dk. "Vi" har tiltro til folk, og giver folk mange chancer. Måske bedre end godt er, vil nogle nok sige, men tænkt på dem i den anden ende.
En anden ting: Man udleverer ikke folks adresse, telefonnummer osv. Mod deres ønske/uden de ved det.
Punktum!
Det er "i orden" at oprette en tråd, hvor man fortæller om sin uheldige handel. Det er en menneskeret her på OC.dk. Men vil fandme ikke se mage til svineri igen. Jeg og andre crew-members, deaktiverer uden tøven. Så lær det, og lad være med at finde på sådan noget fis!
Nøgleordet er "kommunikation", begge veje. Man opnår ikke noget ved at sidde på sin flade og surmule og oprette en hadetråd i forummet.
Få fingeren ud, gå til politiet. Snak med jeres forældre/bekendte og få rådgivning i sagen. Opret en tråd her, og spørg om hjælp.
OC.dk er et sobert forum og ikke en offentlig gabestok.
Jeg ville fandme fare i flint, hvis sko (Korsgaard) oprettede en tråd om, hvor sløv og dum jeg var, bare fordi jeg ikke nåede at sende en fjernbetjening.
Det er en ringe service, ja. Men der er personlige faktorer der spiller ind.
Giv jeres sælger/køber den chance, og tænkt godt om hinanden. Der er selvfølgelig grænser, men vær realistiske.
Slutteligt vil jeg så sige:
Håber sgu at "I" efterhånden har fattet det. "Vi" gider ikke at slås med den slags.
Det er ikke, og kan heller aldrig aldrig blive, crew'ets ansvar.
Så tænk jer om, inden I hovedløst springer ud en god handel. Tænk to gange, og overvej situationen ;)