TFT Skærme

Litteratur d.  02. marts. 2005, skrevet af Lockheed
Vist: 9357 gange.

Lockheed
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2005 17:46:15
Svar/Indlæg:
503/516
En guide til de forskellige typer fladskærme og de forskellige teknologier bag dem.....

Link til litteratur: http://www.overclocking.dk/lit...
K1lroy
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2005 09:43:14
Svar/Indlæg:
767/119
SUPER! rigtig godt gået epi!



epi^zepto
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2005 13:01:13
Svar/Indlæg:
3329/182
#1 Takker :)

#Alle

Jeg håber I kan overvinde den tørre teori :e



Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2005 13:43:05
Svar/Indlæg:
2126/135
flot artikkel. Syntes det var godt at se en artikkel der forklarede om paneltyperne, hellere end hvilken der var bedre, og hvad det skulle stå bag på pakken... :00 I forstår hvad jeg mener!



Salkcin
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2005 14:37:25
Svar/Indlæg:
1713/31
God artikel...

Men jeg må dog sige jeg bliver mere og mere forviret - S-IPS er de andre paneler overlegent specificationsmæssigt og LG-Philips har også udviklet et 17" panel med en responstid på 16ms, men aligevel findes det kun i et ældre soritement af deres fladskærme og er slet ikke at finde i nogen andre producenters skærme? de plejer da ellers at være flinke til at distrubere paneler på kryds og tværs af hianden. Panelet blev jo heller ikke brugt af andre dengang hvor at de laveste TN+ var 16ms ligesom dette S-IPS...

Istedet for ser man at nu også LG er gået hen til TN+ paneler? hvad sker der? giver de brugeren hvad de vil have (lave responstider) eller har TN+ udviklet sig så meget det sidste år at billedkvaliteten nu ikke er noget man kan sætte en finger på (selvom den måske stadig er dårligere end S-IPS)?

Eneste sted man ser S-IPS gå igen er 20" TFT'erne - alle sammen bruger stort set LG-Philips S-IPS, 20"/16ms panel.



Salkcin
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2005 14:49:46
Svar/Indlæg:
1713/31
...lige inden nogen retter mig - NEC er også ret flittige brugere af S-IPS og har faktisk lavet et 19"/20ms panel. Eizo og NEC har 19" skærme med dette panel og skærmene koster jo også kun små 9000kr+ :00



epi^zepto
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2005 15:03:33
Svar/Indlæg:
3329/182
#4+5

Den primære grund til at TN+ rykker så meget ligt pt. kan næsten udelukkende være grundet produktionsomkostningerne og salgspriserne - de er begge meget lave - de laveste nogensinde for TN+ panelet og samtidig er det en ganske udemærket skærm til spil og film ;)

Grunden til at der næsten kun er S-IPS i de store modeller er fordi at de primært er rettet mod grafikere og enthusiaster og så ved de også godt at hvis de vil sælge skidtet er de nødt til at prøve S-IPS i da det er guldet.

Men der er heller ikke noget i vejen med sort guld - eller hvad skal man sige? - det jeg forsøger at sige er at TN+ langt langt langt langt langt fra er out dated endnu :)

Til gengæld ville jeg aldrig røre et MVA/PVA panel og personligt undgår jeg helst Samsung på baggrund af deres ego-trip ;)



foo
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2005 12:27:51
Svar/Indlæg:
1685/240
Er der ikke noget med at luminans eller cd/m2 også har et andet navn, eller det mig der husker noget helt galt her????

Mener at kunne huske det har fået en benævnelse specifik for monitorer...



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2005 18:54:32
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #6

:p

-> #7

"cd" = Candela ;)



bjarne2
 
Overclocker
Tilføjet:
06-03-2005 11:10:52
Svar/Indlæg:
1/0
fed artikel

Men kan nogen fortælle mig hvordan man kan se hvad der er s-ips eller tn+ for det står ikke på nogen specifikationer så vidt jeg kan se, har kigget på edb priser kun en der skriver hvad det er.



Angel
 
Superbruger
Tilføjet:
08-03-2005 14:10:12
Svar/Indlæg:
170/34
Faktisk er Samsungs PVA paneler som f.eks. i 213T lidt bedre end mange S-IPS hvad angår ren billedkvalitet og i dag kan man få Dells nye 24" som er lavet af BenQ, hvor de bruger Samsungs PVA panel og den skulle være bedre end alle TFT 23" wide-screen 16ms med S-ISP panalet.

Så S-ISP er vist ikke bedre, når det kommer til de store skærme og coatingen skulle være bedre Samsungs PVA panel.




Angel
 
Superbruger
Tilføjet:
08-03-2005 14:11:04
Svar/Indlæg:
170/34
Og og coatingen skulle være bedre på Samsungs PVA panel, skulle der stå :)



rasmuslarsen
 
Overclocker
Tilføjet:
11-05-2005 11:26:16
Svar/Indlæg:
77/31
"TFT, LCD og Plasma skærme, som fungerer på hver deres måde, men har mere eller mindre til fælles med hinanden."

Din forklaring på forskellen mellem LCD og TFT er forkert.
LCD står for Liquid Crystal Display
TFT står for Thin Film Transistor.
Der findes ingen rene TFT skærme. Du bør ikke skelne sådan mellem de to.
I praksis er enhver computer monitor bygget op omkring LCD princippet og TFT er nogle transistorer, som er blevet indført senere for at gøre panelet til et aktivt element. En transistor tilfører en spænding til de flydende krystaller, som reagerer på den elektriske spænding ved at dreje sig i en bestemt position. Der sidder en transistor bag hver subpixel.

Nuværende computerskærme, såvel som TV, er LCD TFT (TFT LCD) skærme, hvis der vel og mærke ikke snakkes som plasma.

Rene LCD skærme ses f.eks. i lommeregnere.

Selv i nyere mobiltelefoner sidder der LCD TFT skærme, hvilket er selvsagt ud fra de teknologiske aspekter.

"og det er normalt 1024x768, 1280x1024 eller 1600x1200 til 4:3 skala skærme"

1024x1024 er ikke i forholdet 4:3.
1024x768 for en 17" er langt fra normalt, men det er udtryk for en widescreen 17".

Døde pixels:
Langt de fleste døde pixels sker under produktion af panelet og ikke under brug.

Kritkken bør dog ligge på dine fordommene omkring paneltyperne:

VA:
"Panelet egner sig i dag, med den nuværende teknologi og de mange muligheder, ikke til andet end kontorbrug og surfing på nettet"

Fordom.. De nyeste S-PVA og P-MVA overgår de andre paneltyper i kontrastforhold og typisk har de et fantastisk dynamikområde (omtaler du ikke). Dynamikområdet er de mellemliggende nuancer indenfor kontrastforholdet, for hvad nytter et højt kontrastforhold, hvis der ikke kan vises alle de mellemliggende nuancer?
Det mest fejlagtige:
"Det betyder at skærmens styrechip selv drosler farvemængden ned til ca. 250.000 farver - dermed bliver billedet en anelse mere tørt og støvet at se på."
Nej! Det er kun TN paneler, som gør dette. VA varianter har, ligesom IPS varianter, et 8 bit farvepanel.

Panelet fremstilles ikke af f.eks. LG.Philips. LG.Philips producerer TN paneler i størrelser fra 17-19 og S-IPS paneler i størrelser over 19.
Men den største producent af MVA paneler er klart AU Optronics.
Den største (og eneste) producent af PVA paneler er Samsung.

TN:
Panelerne kan kun reelt gengive 6 bit farver, men de bruger FRC algoritmer til at beregne farver ud fra de gunstige. Det virker i langt de fleste tilfælde overraskende godt, men kan skabe problemer i f.eks. film med mange skiftende billeder.

IPS:
" Men det er umuligt at finde ud af om en skærm har IPS eller S-IPS-panel."
Nej det er det ikke. I min egen paneldatabase har jeg oplysninger om det. Alle nye paneler er S-IPS paneler. Det er ikke mere end en mindre udvikling, ligesom der findes P-MVA (Premium) og S-PVA (Super).

Så bør du nok revidere din opfattelse af S-IPS panelernes overlegenhed. De produceres af LG.Philips og LG.Philips S-IPS paneler har lidt under flere problemer. F.eks. har stort set ingen af deres 20" paneler perfekt farvegengivelse, de lider af dårlig coating (som er det yderste anti-refleksive lag på panelet) og typisk af pixelborders.
Man har rettet nogle af problemerne ved deres nyere widescreen, men du kan ikke sætte dem i bås og snakke sådan om det hele.

Ydermere virker det underligt at du snakker om opbygningen, når den ikke bringes specielt i relation til det du fremstiller til sidst og egentlig ikke beviser dine påstande.

Det er alt for firkantet eftersom alle producenter f.eks. har deres variant af TN paneler, og kvaliteten varierer.
Det handler langt mere om den enkeltes behov end en panelteknologi. Nogle folk har ikke brug for et hurtigt TN panel, da ikke alle spiller spil. Man kan f.eks. med fordel købe en PVA skærm, hvis man skal arbejde med farver eller bruger skærmen til kontorbrug og Angel har fat i noget meget essentielt.




Kaipiroska
 
Overclocker
Tilføjet:
22-10-2005 22:10:23
Svar/Indlæg:
71/31
Jeg er lige blevet den heldige ejer af en LG1980Q TFT skærm...

Må lige sende en stor anbefaling ud i verden, på den.....
Det er noget af de bedste jeg har set... bruger den til at spille batlefield 2 på i 1280x1024x60mHz... det er bare et over lækker billede.... plus der er heller ikke noget at sige om den, når man ser film på den.....

Så hvis i sidder derude og tænker på at købe en, kan jeg klart anbefale og kigge på sådan en....





gratuk
 
Overclocker
Tilføjet:
26-12-2007 10:32:41
Svar/Indlæg:
50/16
vil også lige sige at jeg sidder på en Lg 226WTQ-sf. Den har jo et TN panel og det er altså slet slet ikke noget der gør noget! Jeg spiller ser film og alt det der jazz og er rigtig godt tilfreds!


saiot
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2007 10:40:39
Svar/Indlæg:
7111/480
det er godt nok en garmel feter den tråd her 05 😀 sidste inlæg ud over gratuk


Zenzei
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2007 13:58:40
Svar/Indlæg:
90/19
2-3000 kr for en 17" 🤣

Edit/
Nå ja jeg gav 9k for min første pc 66mhz 486dx4 4 mb ram 210 mb ram + 2k for 4 mb ram ekstra