Hvor meget grafikkraft har en computer virkelig brug for?

Litteratur d.  02. marts. 2005, skrevet af NoNig
Vist: 614 gange.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2005 18:17:18
Svar/Indlæg:
23132/740
Kommentar til nyhed på: http://www.overclocking.dk/new...
KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
02-03-2005 18:31:02
Svar/Indlæg:
4295/306
Ja hvis ikke man spiller kan man klare sig med det mest tarvelige onboard grafikkort man kan få...

Problemet opstår bare når folk der spørger mig mht. køb af ny computer nævner "og så vil børnene også gerne have at den skal kunne spilles på..."

Ja så har vi jo balladen, for hvad er acceptabelt? Har man (som mig) en fladskærm med opløsningen 1280x1024 og vil man spille nogle moderat nyere spil så kræves der altså at man har et ganske hæderligt grafikkort! Hvor meget neddroslet detalje man så kan leve med er jo en smagssag, men inden for en ganske kort fremtid skal man med et "budget" grafikkort nok ikke forvente det store når de nye spil udkommer og "ungerne" rykker efter at spille det...

På den anden side så jeg min nevø gennemføre Half-Life 2 på et GeForce4 MX grafikkort med en FPS < 15, og han syntes det var skide fedt! :e Personligt havde jeg nok smadret tastatur, skærm og diverse dele i nærheden af frustration over lag... :e :p

Black

Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2005 18:31:51
Svar/Indlæg:
2749/122
Godt indslag du gamle..(Nonig) ;)

meget godt emne og ret så relativt til hvordan tingende faktisk er. :p

hamilton

Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2005 18:43:06
Svar/Indlæg:
1419/29
"På den anden side så jeg min nevø gennemføre Half-Life 2 på et GeForce4 MX grafikkort med en FPS < 15, og han syntes det var skide fedt! Personligt havde jeg nok smadret tastatur, skærm og diverse dele i nærheden af frustration over lag..."
:e :p

onkel tom har da fadt i noget.

comment

Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2005 19:39:59
Svar/Indlæg:
1230/171
Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal sige NoNig: Er det dig der er (A)dope't eller er det bare mig der ikke er oppe på noderne? :p :e

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2005 19:42:46
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #4

Hva' snakker du om :00

;) :p :e

perry_78

Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2005 19:46:06
Svar/Indlæg:
1304/117
Kun 1000FPS? Er det ikke nærmere til 10,000FPS, selcom det er 2D :e

Ja, vi er et lille gruppe der dør snart, det koster jo også kassen. Men main-stream er min ny ven, det er efter min mening langt sjovere at benche fx. 6600GT end X850XT PE, da hos 6600GT er der andre med en røv-dårlige A64 3000+ men alligvel kommer godt over 4K i 3dMark05.

comment

Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2005 19:50:15
Svar/Indlæg:
1230/171
#5: Endnu et eksempel på at moderatorerne tager sig uhørte friheder med at fifle med hvad de i første omgang skrev :p

Grove løjer :x :p :e

Zalam

Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2005 19:50:24
Svar/Indlæg:
1015/85
De har helt klart fat i noget der!

Jeg kan faktisk kører alle spil på min barebone bare, hvis jeg vil, men det er nu sjovere med alt på high osv..

Men de sidste fps er jo egentlig bare "blær".

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2005 20:06:57
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #6

:e

-> #7

*Tak* for påmindelsen. Og lad det være en lærest(r)eg om, at en PM i fremtiden er nok ;)

-> #8/Alle

Uden at lyde selvfed eller tage æren for "andre", så tror jeg sgu ikke at THG.com er de første der har tænkt den tanke.

Kan huske da jeg selv kom her på OC.dk. Det var lige da "det hele" var begyndt at rulle, og damn man kunne føle sig "nede", når "alle andre" sad med helt vildt fede systemer :)

Men jeg lærte en lektie. En computer afspejler ikke en person :D

Kan sgu godt forstå at man kan få et kompleks. Men det er også vigtigt, at vi som "kloge" bør tage vare om nye folk, og fortælle dem, at 3Dmarks ikke er alt.

Nogle er konkurrencemennesker. Og ja, det er vel en nørdting det der med at skulle overgå hinanden/andre. Men det er ikke altid vejen frem i livet. Hvis man indser det nu, så er man nået langt i en modningsproces.

Jeg valgte denne nyhed, ud det dette synspunkt.

Syn's at det vigtigt. Jeg overværer ofte tråde, med folk der "rådes" til at købe udstyr langt over måde, i forhold til hvad de vil bruge den til.

Vil de benche, fair nok. Men der er mange som kan nå langt, hvis de tænker sig om, i stedet for at poste alle konfirmationsknasterne i éen computer nu.

Jeg indså det året efter jeg selv var blevet konfirmeret. Havde et par kammier der spenderede over 10k på nye computere. Ja ok, det kostede mere dengang, men alligevel.

I dag kan man sgu få en fed computer for under 10k. Specielt hvis man er tilfreds med spilbare forhold. Snakker ikke om HL2@slides :e - men noget i den retning.

Den ene af de førnævnte kammerater har netop gennemgået HL2 med et Geforce4 Ti4200.

Det er absolut ikke 'high-end' længere, men stadigvæk et godt kort :)

Spiffen

Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2005 20:14:25
Svar/Indlæg:
3162/78
Jamen man ka jo sammen ligne det lidt med biler igen..

man smækker en turbo på sin bil, fordi... ja det ved i vel. men man må stadig kun køre 130 på motorvejen!

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2005 20:15:05
Svar/Indlæg:
3640/1231
#9 > Jaja du er så klåg :00 :e

Har faktisk klaret mig med min (crappy) bærbar i lang tid, hvorefter jeg i endnu længere tid kunne klare mig med min Soltek barebone med integreret VGA.

Der er stor forskel på hvad man skal bruge den til. Jeg spillede da lidt Warcraft 3 og det kunne den da godt trække (mere eller mindre).

Det var først da vi skulle til LAN jeg brændte næsen. For Unreal2k4 osv kører ikke optimalt på onboard VGA desværre, så der skulle fornyelse til. Og den ene ting tager fandme den anden :x

Et andet eksempel er at min lillebror spillede meget NFSU2 så jeg måtte jo prøve det. Han var imponeret over at hans GF4-MX kørte spillet flydende, men tabte underkæben på gulvet da han så det hos mig og opdagede at der var regndråber på selve skærmen :)
(der fandt han også ud af at der var mennesker med i spillet) :e

Pointe: Man er tilfreds med hvad man har, men som regel kun til man opdager hvor meget bedre det egentlig KAN være 8)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2005 20:16:18
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #10

*LOL* :e

1: Troede at computer-bil sammenligninger var "mit" domæne! :00 :e :p
2: Man smækker turbo på, for at kunne accelere hurtigere...

Som du siger. Man må jo "kun" (sikke da et ord at bruge :00) køre 130 km/t :00

-> #11

"Teststjæler" :00 :p

Og ja. Man er tilfreds med det man har, indtil man har set bedre. Mister man det, sætter man for alvor pris på det man havde, uanset "niveau" ;) :p

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
02-03-2005 21:04:17
Svar/Indlæg:
4295/306
#11 lige præcis!

Der er ikke noget værre end at smække alt på "HIGH" i et spil og tabe kæben over den flotte grafik indtil man begynder at bevæge sig i "slide" (godt ord NoNig :)) tempo og må sætte grafikken ned for kun at ærge sig over hvor meget man går glip af... :l

...så begynder man at kigge sig om efter nyt grafikkort... :e

Telle

Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2005 21:08:57
Svar/Indlæg:
823/24
#9 Jeg gennemførte da også HL2 med mit Ti4200, og havde da en fin framerate (er meget sart over for sådan noget, det SKAL køre flydende). Selvfølgelig var alt på minimum, men oplevede da kun ganske få laggs..

#10 Så tager man vel til tyskland og leger (:00 ) :e

Spiffen

Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2005 21:17:16
Svar/Indlæg:
3162/78

ja men det er bare som om det ikke hjælper hvis man ska til sydney ( ?:( :00 ). eller hvis man bare ska et eller andet sted hen i danmark.
men ja det er da sjovt lige at se hva den ka, men det er knap så sjovt og gøre det hver trisdag :l.

hvis du forstår, for det tror jeg faktisk ikke helt selv jeg gør...

anyways :)

jamen den har jeg så overtager nu! ahahaa :e :p :00

The

Superbruger
Tilføjet:
02-03-2005 21:37:17
Svar/Indlæg:
438/66
Glæder mig dælme til jeg får råd til det 6600GT!
Sidder ved et ATi Radge PRO :p Kan køre CS 1.6 i 800x600 med 15-30FPS :r

Ej, jeg spiller mest på mine forældre's computer med et X600Pro 256MB.. Men glæder mig stadig til at se forskellen..!

KIJ

Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2005 23:53:01
Svar/Indlæg:
499/767
#11 --> Jeg sidder også ved en blærbar, med integreret grafik - jeg gik mere op i at min bærbar skulle være til at bære, end at den skulle kunne køre et spil. Det er ikke ret tit man savner at kunne spille, man savner mere tiden til at spille... - jeg tror det er fordi vi bliver ældre...;)

Men jeg må indrømme at min gamle (spille)maskine med et Ti4200 efterhånden har lidt problemer med eksempelvis NFSU2 (selvom jeg uden tvivl ville kunne stikke fra B@NG, hvis det kom dertil...:e), og det har også betydet at et eller andet system er begyndt at tage form under mit skrivebord - selvom det måske er en gang om ugen, man reelt har tiden til et spil.

Jeg tror moralen er at de fleste herinde går op i hvor hurtigt det skal gå, men i den "virkelige" verden, går man efter hvad behovet er. Jeg bygger systemet for bekendte, og deres behov bliver altså gennemgået først - og det ender tit med integreret grafik... - og derfor kommer Tom's artikel heller ikke bag på mig... :00

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2005 00:05:56
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #17

Enig. Lavede en computer til min søster. Baseret på et Via EPIA. Perfekt til hende. Lille, fræk og siger ikke et kvæk. Sådan skal det være.

Hun kan sidde ved den og arbejde, og må så meget integreret og simplificeret, så bliver det også billigt. Derfor havde hun også råd til at købe en billig fladskærm.

Alt i alt, så fik min søster en computer med:
God harddiskplads
Mulighed for at se DVD-film
Lille pladsforbrug
Lavt strømforbrug
Lavt støjniveau
Lav pris
Høj komfort

Alle plusserne, opvejer minusserne for hende, som jo er:
Dårlig ydelse - set i relief til spil

Computeren er udstyret med 512Mb RAM, og kører særdeles fint. Den har i sig selv faktisk ikke noget minus. Kun ydelsen, der for hende, er ligegyldig.

Jeg fik så fingrene i et MX-tastatur til hende. Ville oprindelig have købt et UltraX, men for kr. 400,- får man det altså ikke meget bedre. Så jeg slog til.

"Desværre" vil hun gerne af med det, så det kan jo være, at det bliver til at UltraX alligevel :00

Hvorom alting er. Så er det en skræddersyet løsning til hende.

Af netop samme grund, er jeg en varm "fortaler" for færdige løsninger. Man køber en computer, går hjem. Sætter stikkene i, tænder og voilá.

Mange af de ting "vi" tager for givet, kan folk som selv min far, søster, forældres venner etc. end ikke overskue. Selvom der er farvekoder på.

Nu ved jeg godt, at jeg fik bevæget mig lidt på et sidespor, men det er bevidst.

Det skal blot understrege, at der er mange ting "alm." mennesker ikke kan overskue.

Derfor er artiklen meget fin. Og med til at vise, hvor svært det kan være. Hvis man som - min søster - skal købe ny computer, og ikke fatter X800XT PE eller Geforce4 MX.

Så er det nemt for hende, at se i en folder, hvad der er til 'high-end' og hvad der er tilpas til hendes behov :)

KIJ

Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2005 01:52:04
Svar/Indlæg:
499/767
#18 --> Hmm, hvis du skulle lave en computer til mig, skulle den kunne køre Doom 3 ved 1600 x 1200 og alt øjeguf slået til, og budgettet skulle vel være 1.000 kroner... :e

Ej, jeg tror mest af alt at sådanne artikler er overflødige, for det er de færreste der ved hvad et grafikkort gør for dem - og derfor ville de aldrig læse artiklen, ligesom de aldrig ville indfinde sig på ATi eller nVidias hjemmeside. Istedet henvender de sig til folk der siger de har forstand på det.

Problemet er som med alle andre steder, at spørger du folk, der sælger skidtet, skal de også tjene penge, og derfor står man tit og har købt noget som man ikke har brug for, eller som ikke kan det man forventede.

Folk kan jo sagtens tage en tur ned i Fona eller Merlin, og sige de vil have en lynhurtig maskine, og så står de hjemme med en Celeron 3.3 GHz og et Radeon X300 grafikkort, og de opdager i øvrigt ikke at de spil, de spilller, kun kører med lave opløsninger og ingen detaljer.
Derefter kommer der en, som skal bruge en maskine til at surfe på internettet, og skrive emails, og han får samme maskine med hjem... :00

Moralen er at man, som almindeligt menneske, næsten er nødt til at spørge eksperter til råds inden man køber, eller få hjælp til købet. Og så ellers håbe at eksperten også er hvad han giver sig ud for... :00 :p :l

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2005 01:58:21
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #19

Tænkte nu mere på det "omvendte", at folk herinde råder deres bekendte/andre til at købe noget, de ikke har brug for :00

;)

KIJ

Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2005 02:00:40
Svar/Indlæg:
499/767
#20 --> Også lidt det jeg mente med det nederste jeg skrev... - man er jo ikke ekspert, hvis man råder folk til at købe mere end de har brug for... :p

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2005 02:03:15
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #21

... ?:(

*OMG* :o

Det her skulle Huddy eller Carpe næsten se :e

Satanedermig om du ikke fik mig der ;) :e

*Tillykke* :e :e :e

Ej. Seriøst. Der hev du mig lige i benet... ;) Din røv(er)! :e

KIJ

Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2005 02:05:26
Svar/Indlæg:
499/767
#22 --> Hehe, jeg har jo sagt at IQ og ID ikke hænger sammen, som du ellers påstår... :e

Men tak... - det er næsten alt for meget... :r

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2005 02:08:50
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #23

Man kan jo også være heldig *host* :00 *host*

KIJ

Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2005 02:10:40
Svar/Indlæg:
499/767
Jeg troede der skulle mere end held til at slå dig herinde.... :e

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2005 02:16:27
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #25

Åbenbart ikke :l :00

:e :p

KIJ

Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2005 02:21:35
Svar/Indlæg:
499/767
Øv, den kunne jeg have undgået.... :r :p :00

Nå, så står det vel lige igen... :p

Zalam

Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2005 06:50:31
Svar/Indlæg:
1015/85
Jeg er både enig og uening i jeres påstand om "at råde folk til noget de ikke har brug for"!

Altså det er jo meget nemt at sige de fleste kan "nøjes" med fx. et Ti 4200, men når jeg (sikkert også mange andre) råder folk til at købe pc råder jeg for det meste folk til at købe det, som har den bedste ydelse kontra pris og ikke bliver "håbløst" forældet efter 1 måned...

*klonk*

Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2005 20:05:23
Svar/Indlæg:
458/22
#18 "Lille, fræk og siger ikke et kvæk." ...din søster? ;)

Men ellers er det da lidt en fjollet artikkel at bringe her - det ville da være lidt som at fortælle folk på et bil-fanatikker forum at "en Honda er 'god nok' ".

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2005 20:28:07
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #29

Tværtimod, synes at den er rimelig relevant.

En stor del af os, er jo nok vant til at skulle rådgive venner og bekendte. Men jeg tror, i kraft af at "vi" er 'hyped' mht. pris/perfomance, af og til kan komme til at rådgive forkert.

Jeg vil ikke udråbe mig selv til at være en mentor eller Gud, indenfor rådgivning af hardwarekøb. Men tror, at det er vigtigt, at vi indser (dem af os det er relevant for), at det er i orden at putte et Geforce4 MX i en lille maskine.

kibidk

Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2005 22:17:29
Svar/Indlæg:
722/35
Svaret på dit spørgsmål i overskriften må vel være: "Ingen!
Computeren fungerer vel lige godt selv om der hverken var grafikkort eller skærm til stede.

:00 :p :e ;) ...

patrickr

Overclocker
Tilføjet:
10-03-2005 15:19:39
Svar/Indlæg:
24/7
man skal have godt grafik nå man spiller og andet man kan jo få ret gode grafik kort til ikke ret mange penge hilsen patrickr