#5 Det er korrekt at man ikke kan sammenligne direkte - men grunden til at din skærm med 250:1 (S-IPS) står lige så godt som din kammerats skærm med 700:1 (PVA) er fordi opbygningen af S-IPS panelet er er væsentligt mere advanceret og har nemmere ved at lukke af for lys. Men du skal stadig huske på at kontrast er lig med forskellen fra den sorteste sort farve til den hvideste hvide farve og selv om din er med S-IPS vil jeg godt væde 500 danske dollars på at din kammerats skærm viser mere korrekte farver end din hvis man sammenholder den med en god Triniton CRT skærm, men hvis du derimod skulle få fat i en 400:1 S-IPS skærm kan den sikkert slå din kammerats 700:1 PVA skærm.
Din fortolkning af at 25ms for en S-IPS skærm skulle kunne sammenlignes med de forgående modeller på 16ms er nogenlunde korrekt - du kan ikke altid regne med det da kvaliteten er svingende, men du må godt bruge reglen som tommelfingerregel.
Desuden er du forkert på den når du siger at mindre responstid en 16 ikke er realistisk for det er det.
TN+, MVA og PVA fungere på en sådan måde at chippen der er indbygget i skærmen kan kontrollere farvemængden og den må som følge af at arbejde sig ned på en lav ms drosle farvemængden ned og den havner oftest på ca. 256.000 når den skal opnå de laveste ms. Så NEJ det er IKKE urealistisk ;)
Men man opnår dog ikke helt det samme billede som man ville gøre på en S-IPS når farverne drosles ned - der vil opstå et mat billede, som virker støvet og mindre farvemættet, men det vil ikke kunne ses af langt de fleste da de ikke har rutinen til det medmindre man sammenholder to skærme direkte op af hinanden. Uanset om man kan se det eller ej - vil det ikke virke generende for nogen som helst da 99,9% af folkene slet ikke vil bemærke det fordi de er dybt koncentreret i spillet/filmen.
Men hensyn til din sidste kommentar er den lidt old school - det var dengang at man puttede dem i store dyre skærme. Nu er priserne jo altså efterhånden ved at være acceptable og en 20" TFT koster ikke mere end hvad en 21" kvalitets CRT kostede før TFT markedet slog igennem og du finder stadig CRT skærme der koster mere end en tilsvarende TFT.
Ellers vil jeg give dig ret, men LANGT de fleste vil finde et TN+ tilstrækkeligt til deres formål - så ofte er det spild af penge at smide de sidste 700-1000 kr for at få S-IPS og hvis jeg selv skulle ud og købe ville jeg personligt købe en god skærm med TN+ panel da det er gaming og film værdigt nok endnu. ;)