Hjælp til opklaring af Mystisk dims !

Diverse d.  05. marts. 2005, skrevet af Gunni
Vist: 360 gange.

Gunni
 
Superbruger
Tilføjet:
05-03-2005 11:27:23
Svar/Indlæg:
7/4
Jeg modtog mit nye pc udstyr i dag 🙂 blandt andet mit kabinet et cooler master Centurion 5.

Sammen med alle skruerne mm. lå der en rund metal ring af en art først troede jeg at det var en magnet af en art men den lader ikke til at være magnetisk.

Hmmm kald mig bare NoOb Men sådanne en ring lå der ikke sidst jeg fik nyt kabi (2-3 år siden LOL )

Kan en eller anden fortælle mig hvad det er og evt. hvad den skal bruges til ?

Her er lige et par billeder.










Stoned_Badger
 
Superbruger
Tilføjet:
05-03-2005 11:38:07
Svar/Indlæg:
894/36
Arhhh, det er en.... det er en.... DIMS? :e :e :e

Ved det virkeligt ikke!!



Urzahil
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2005 12:39:31
Svar/Indlæg:
112/14
Er det ikke den der bruges som en art "støjspole" for ledningerne til LED på fronten af kabinettet?



K1lroy
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2005 14:17:17
Svar/Indlæg:
767/119
Sådan en har jeg også set et par gange - uden helt rigtigt at vide hvad den skal gøre godt for.. Har en 5-10 stykker liggende i min rodekasse, har aldrig brugt dem til noget - men man smider jo ikke lige sådan noget ud, vel ;) :p



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
05-03-2005 15:17:26
Svar/Indlæg:
14079/622
Det er nok sådan en "frekvensblocker".. som #2 siger.



Tonnilerche
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2005 17:31:46
Svar/Indlæg:
6052/189
det er en ferrit-ring..

den bruges til at føre alle LED-ledningerne, tænd-sluk, reset-ledningerne igennem.. den opfanger en stor del af den elektromagnetiske støj der er i luften, dvs rundt omkring disse ledninger..

hvis du oplever at din computer slukker eller genstarter unødigt, så prøv at smid sådan en ring omkring..

Mvh



Gunni
 
Superbruger
Tilføjet:
05-03-2005 20:07:16
Svar/Indlæg:
7/4
Jamen tak for hjælpen.

det er altså sur røv nå man sidder med et helt nyt system men mangler sin cpu ☹ så kan jeg bare sidde og glo på alle delene intil den kommer på mandag..



foo
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2005 21:50:19
Svar/Indlæg:
1685/240
de er som sagt et støjfilter for ledninger i dit kabinet. Som de fleste ved, så vil en spole inducere et magnetfelt omkrign sig- Med HF øjne kan man opfatte en ledning som en spole der er foldet ud, så for at fjerne eventuel støj på disse ledninger så kan man sætte en ferrit-kerne omkring ledningerne. Det svarer til de her metal klumper man kan få og sætte på lysnetledninger til alle mulige andre ting. DVD-afspillere, Fjernsyn, Videomaskiner etc. - Oftest er disse ringe kun med ved de produkter hvor det indbyggede netfilter, som skal være der for at opfylde en CE mærkning, er elendigt. Ferritkernerne er meget billigere end de X2 og Y kondensatorer samt common-mode spoler...

Håber det var svar nok - selvom de før var sagt, så syntes jeg det var på plads med en lidt mere uddybende forklaring om hvorfor :)