Problemer med Promise fasttrak S150 TX4

Diverse d.  05. marts. 2005, skrevet af petite_machine
Vist: 319 gange.

petite_machine
 
Superbruger
Tilføjet:
05-03-2005 12:47:07
Svar/Indlæg:
438/54
Ja mojn.

Jeg har efter lidt bøvl fået ny SATA controller (http://edbpriser.dk/Listprices... ), men har et lille problem.

Da jeg fik kortet, startede jeg op på min onboard SATA controller (NF7-S), og installerede kortet. Jeg slukkede maskinen, og satte min primære HD på contorlleren, og ændrede startup i bios til SCSI. Da jeg startede op, fandt den nye controller min HD fint nok, men da den kom til det sorte velkomstbillede i windows, der hvor den lille fine bare kører, genstartede dyret.

Jeg prøvede at sætte min primære HD tilbage på onboard, og kun have en lager disk på TX4'eren, men det reulterede i samme resultat. Men hvis jeg kører uden nogle HD's på TX4, starter den fint op.

Mit spørgsmål er så, om jeg er tvunget ud i en format c:\ eller om dette ikke kan løses på en anden måde. Det skal lige siges, at jeg har gjort dette trix før, uden problemer, så jeg forstå ikke helt hvad den brokker sig over.

Mvh. Karsten

petite_machine
 
Superbruger
Tilføjet:
05-03-2005 15:04:32
Svar/Indlæg:
438/54
Er der ingen der har erfaringer med dette kort?

Jeg har opserveret at den har skrevet under opstart, at den ikke kunne finde BIOS. Derfor har jeg prøvet at opdatere den, med den nyeste fra www.promise.com , men når jeg prøver at flashe, får jeg at vide at den oprindelige BIOS ikke kan slettes. (Selv om den også siger at der ikke er nogen :00 )

-Hjælp :x



Locutus_dk
 
Superbruger
Tilføjet:
05-03-2005 17:27:43
Svar/Indlæg:
117/2
Der er ingen tvivl om, at du ikke "bare lige kan smide controlleren i" og så boote fra den. Så er det helt sikkert at det ender i BSOD.

Hvis du er heldig, så kan du måske få den til, at køre - uden at formatere. Hvis det var mig, så viller jeg prøve i denne rækkefølge:
-Sætte controlleren(uden diske) og boote fra min normale controller. Installere driverne til controlleren.
-Slukke maskinen og sætte min primære disk på controlleren. Start og se om det virker.

Hvis det ikke virker, så er jeg bange for, at det er en omformat.
Det svare jo lidt til, at du skifter dit bundkort til en ny type (Læs - ikke imagekompatible).

/Claus



Locutus_dk
 
Superbruger
Tilføjet:
05-03-2005 17:30:49
Svar/Indlæg:
117/2
Kom lige i tanke om noget :i

Er der ikke noget med, at Bart's PE boot cd kan "trylle" med nogle typer diskcontrollere ?:(

Jeg syntes, at have set det et eller andet sted......

/Claus



petite_machine
 
Superbruger
Tilføjet:
05-03-2005 17:47:50
Svar/Indlæg:
438/54
#2

Det er også sådan jeg har gjort. Og det har virket for mig før.

Den cd, har jeg ikke hørt noget om. Er det noget du kan fortælle mere om?



Locutus_dk
 
Superbruger
Tilføjet:
05-03-2005 20:00:11
Svar/Indlæg:
117/2
Bart's PE - Ja da.

Den er ret snild :e
Det er et Windows XP miljø, der booter fra en CD.

Det kan jo være ret nice, at man i nogle situationer, kan boot op i et Windows miljø, uden at det er fra harddisken. Fx. til at fjerne en besværlig virus eller spyware. Eller fx. hvis ens Windows af en eller anden årsag ikke vil boote. Så kan man måske redde noget af det data man har på disken.
Der er et væld af plugins til den (Netværksunderstøttelse, CD-brænder program, Internet browser o.s.v.) som gør CD'en til et regulært guldhorn af små nyttige programmer.

Og det bedste af det hele - Den er GRATIS 8)

Adressen er http://www.nu2.nu/pebuilder/

Hvis du er interesseret, så har jeg en batch fil, som opdatere fx. antivirus programmet, Ad-aware o.s.v. i et hug, uden man selv skal sidde og kæmpe med det.
Problemet er bare at den ligger @work - så det må vente til mandag :l



petite_machine
 
Superbruger
Tilføjet:
05-03-2005 20:12:47
Svar/Indlæg:
438/54
Det går nok, og tak for linket.

Men hvad er det lige præcist du foreslår jeg gør med den cd?

Fordi controlleren er installeret, med de nyeste drivere fra producentens hjemmeside, så jeg forstår ikke helt!?



Locutus_dk
 
Superbruger
Tilføjet:
05-03-2005 20:20:28
Svar/Indlæg:
117/2
Jeg kan ikke lige huske hvordan det er.
Men jeg mener, at du har muligher for, at ændre windows opsætningen, så den fatter, at det er din primære disk der sidder på din Promise controller og ikke længere sidder på den der er onboard.



petite_machine
 
Superbruger
Tilføjet:
05-03-2005 20:35:30
Svar/Indlæg:
438/54
#7

Ja okay, men det tror jeg faktisk ikke er problemet. Som du kan læse i #0, finde den harddiskene fint nok, men når den begynder at loade windows, genstarterden (den ved det sorte windows-billede, med den lille bar).

Så umildbart ville jeg ikke mene, at det var problemet!



Locutus_dk
 
Superbruger
Tilføjet:
06-03-2005 15:14:59
Svar/Indlæg:
117/2
#8

Det med at den genstarter er p.g.a. BSOD - der er desværre noget der siger mig, at du har din Windows sat op til "Genstart Automatisk" i "start og genoprettelse". Derved får du ikke BSOD skærmen at se - hvilket er Too bad.
Jeg vil næsten væde på, at den kommer med en fejl i stil men "Unavailable_boot_device" - Og her mener Windows din primære disk...



petite_machine
 
Superbruger
Tilføjet:
06-03-2005 15:29:30
Svar/Indlæg:
438/54
#9

Ja, jeg har ikke ændret noget mht. opstart, så det kan godt være. Men det at den begynder at loade windows må da betydeat den finder den HD, hvor windows ligger på.

Og hvad står BSOD lige for? :r



Locutus_dk
 
Superbruger
Tilføjet:
06-03-2005 16:01:54
Svar/Indlæg:
117/2
#10

Det er både ja og nej, til at den finder din disk.
Hvis du havde prøvet, at arbejde med imagefiles og så Win NT systemer, så ville du vide, at det desværre ikke er helt så enkelt x(

BSOD = Blue Screen Of Death - du har HELT SIKERT set sådan en før :e



Locutus_dk
 
Superbruger
Tilføjet:
06-03-2005 16:19:28
Svar/Indlæg:
117/2
Tjek evt dette link - så får du måske en idé af omfanget af dit problem.
http://support.microsoft.com/d...

I princippet er det de skriver, at det ikke kan lade sig gøre, at skifte controller - med mindre du formatere :l



petite_machine
 
Superbruger
Tilføjet:
08-03-2005 13:13:14
Svar/Indlæg:
438/54
hvis jeg lader den starte op, med en enkelt lager HD på controlleren, og c:\ på onboard, får jeg denne fejl:




Ved ikke om det hjælper nogen!?



hertugen
 
Overclocker
Tilføjet:
08-03-2005 15:28:44
Svar/Indlæg:
51/6
#13
Du har byttet controller ser jeg. Din XP vil ha rette drivere til din nye controller.

Bruk din onboard controller til Raptoren. Prøv først med å kjøre med Promisen med, hvis ikk, plukk den ut. Prøv å skifte dine drivere i XP.

Hvis ikk. Vel, da er det bare å gjøre som #12 sier.





petite_machine
 
Superbruger
Tilføjet:
08-03-2005 16:04:59
Svar/Indlæg:
438/54
Ja, men jeg kan heller ikke få lov til at formatere. Hvis jeg har den primære disk på TX4'eren, får jeg også blå skærm under formatering. Det sker lige efter den har indlæset controller-driverne!



petite_machine
 
Superbruger
Tilføjet:
10-03-2005 18:04:18
Svar/Indlæg:
438/54
Jeg må lige bringe denne tråd til lige igen, da mit problem stadig ikke er blevet løst.

Efter alt mit bøvl, tænkte jeg at det måtte være kortet der var kaput, så ville jeg have testet.
Min makker (sgt.hp herfra siden), har et kort magen til, så han tog det med hjem for at teste det.

Han tog sit eget ud, satte mit i, og computeren startede op med det samme uden problmer. Dette er jo for så vidt godt nok, da controlleren så ikke er i stykker, men mit problem er stadig ikke løst.

Lige en opdatering, hvis hele denne tråd er lidt forvirrende.

Jeg har købt en controller (se link i #1) og prøvet at installere den. Jeg putter den i min computer, og installere driverne (med mine HD's på onboard SATA controller), og slukker. Mine HD's sættes over på controlleren, og jeg prøver at starte op. Under opstart får jeg at vide at den finde mine HD's og alle er markert "funcktional", men når windows skal installeres, får jeg en blå skærm (se link i #13), og genstart.
Hvis jeg har mit c:\ på onboard og kun lager på controlleren, får jeg samme resultat, men hvis der ikke er nogen diske på controlleren, starter den fint op.

Jeg har herefter forsøgt at formatere maskinen, og installere med c:\ på controlleren, men efter jeg har indlæst driverne under windows installatioen, får jeg den samme blå skærm og genstart.

Jeg forstår ikke hvad der sker, nogen der kan hjælpe?

Mvh. Karste



petite_machine
 
Superbruger
Tilføjet:
12-03-2005 11:26:29
Svar/Indlæg:
438/54
*hjælp*

:r