Hvor blev OC ånden af?

Hyggehjørnet d.  06. marts. 2005, skrevet af donto
Vist: 345 gange.

donto
 
Korrekturlæser
Tilføjet:
06-03-2005 00:11:15
Svar/Indlæg:
168/31
Er jeg den eneste der synes at overclock er blevet mainstream?

Jeg synes at man snart ikke ser folk som virkelig overclocker mere idag som man gjorde i gamle dage, før i tiden sad man med en gammel kasse og prøvede at hive den sidste mhz ud, og græd snot i timevis over at man endnu engang havde brugt 3 måneders løn på noget hardware og igen brændt det af!?

Idag kan man med er nogenlunde penge buget købe sig en computer som let kan overclockes 200 - 1000 mhz det er der intet vildt i mere idag, tænk hvis der for år tilbage blev skrevet i forum: "233@1233mhz" det havde fået folk op ad stolene, men ikke idag, folk tar det som en selv følge at deres system mindst skal kunne overclockes 25% hvis systemet ikke kan dette opstår tråde som "Dårlig Overclock?" & "Hvad er der galt med mit system?" og mange flere....

Jeg tror ikke mange tænker over hvor let det er blevet gjordt for os. Tænk 4 år tilbage, hvor mange grafik kort kølere var der dengang som virkelig levede op til de krav man havde? jeg har ikke rigtigt kunne finde nogen? Idag køber folk en Artic Cooling VGA silencer og er godt tilfredse med at deres kort nu kan overclockes 100 mhz mere og ikke siger noget!? Dette tar folk som en selvfølge, hvor mange har ikke brugt timer på at stå og lave en "fed" custom modded gfx køler som virkelig holdt? mange!
Siger man til en nybegynder i faget, han bare kan tage gammel cpu køler og montere den på hans grafikkort for at spare penge, bliver der med det samme råbt op om "garanti" og "chancen er for stor at du ødelægger kortet!" øh venner? det er sku da det det hele går ud på! presse systemet til det yderste, tage chancen for at få et bedre produkt ud af pengene! og lige en reminder: Sig ikke til selskabet du har købt produktet ved som du har brændt af at det skete ved overclock, garantien smutter ved overclock (ved de fleste producenter) da det er en fysisk ændring af produktet.

Så er der de folk herinde som køber sig et system til "mange tusind danske dollars" og råber op "jeg er nr 1 og jeg scorer lige meget som ham og ham og mit system kører kun stock!" Ja get real! hvis vi alle havde mange penge og kunne købe hvad vi havde lyst til ville der ikke være nogen sport i overclock mere, derfor synes jeg at folk lige skal tænke sig om inden de råber op om dette, personligt giver jeg systemer som kun yder godt pga stor penge pung dårlig karakterer, men det er selvfølgelig kun min mening, alle skal have lov til at stemme som man har lyst til.

Folk som virkelig sætter sig ind i de forskellige ting og tester igennem, og virkelig prøver at få noget ud af deres systemer dem giver jeg høje karakterer, der kan man se at der bliver ydet en indsats og ikke kun bliver fundet et dyrt produkt som man har opsnappet et sted skulle være godt køber det og klager sig over at det ikke yder som man havde forventet! Denne vane synes jeg ses hyppigere og hyppigere, hvilket jeg ikke ser som et fremskridt for overclocking.

SLI! Ja dette er et kapitel for sig selv, jeg læste her forleden en person skrive: "Hehe jeg får lige så meget som i 3dmark og det er kun med 2x6600GT" og dertil bliver der svaret fra en anden bruger "Ja LOL det kan ikke betale sig at købe et x800xt pe" Nej man løber sku da også hurtigere med 2 slappe ben end med et trænet ben! Hele diskutionen handlede om nogle benches der var blevet lagt op ang ydelsen af ET x800xt pe som var voltmoddet. Jeg synes virkelig intet fedt der er over SLI ydelse endnu, før over 50% af hele overclock branchen sidder med SLI i deres systemer, først der skal man begynde at sammenligne potens. Selvfølgelig er jeg imponeret over ydelsen og ville også godt besidde sådan et system, er bare træt af folk måler deres potens i Inches imod centimeter!

Også er der lige købe filosofien som jeg synes er blevet en smule underlig på det sidste? som jeg nævnte før synes jeg folk skifter fra det ene til det andet for hurtigt, f.eks da det nye DFI nf4 mobo blev lanceret, hvilken hype der blev skabt om dette board, folk som kun lige havde fået deres s939 kort kunne ikke komme af med deres daværende kort for hurtigt, de var bare vilde med ideen om DFI boardet uden virkelig at have undersøgt hvor ydelsen lå i boardet. Personligt synes jeg det er en smule dumt, men det er igen kun min mening.

Og så er der lige en ting til, i alle har vel læst eller hørt: "Jeg spiller ikke 3dmark så jeg er ligeglad hvad det yder i det program" Denne kommentar hører ikke sammen med overclock, programmet er ideelt til at sammenligne ens potens med en andens, og derfor skal man ikke komme og skrive sådan noget hvis man går op i en smule overclock, jeg er godt klar over at nvidia´s drivere ikke bliver optimeret til 01 mere (jeps jeg er en lykkelig ejer af et nvidia kort) men derfor synes jeg stadig det er et godt program. Så derfor i slags tråde osv beder jeg jer om lade være med at skrive: "du kan ikke bruge dens ydelse i 3dmark til en skid! da du ikke kan spille 3dmark, hehe"

Bare min mening til det hele PT.

//Donto

B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2005 00:37:45
Svar/Indlæg:
3640/1231
Donto > Jeg kan godt følge dig. Men det er ikke kun brugerne det er galt med. Det er jo som selv så flot siger "blevet for nemt".
Da man fik lavet software der selv kunne finde max FSB (eller deromkring da) gik det hele ned ad bakke.

Da man pludselig kunne clocke sin computer til LANGT over hvad man nogensinde ville få brug for i daglig brug, gik det smarte af det.
Forskellen på dengang og nu er at man dengang kunne spille mere krævende spil hvis man clockede. Nu kan man spille alle spil, så er det bare et spørgsmål om opløsning osv.

Jeg har også tudet over min Celly 300A og mine durons 600'ere.
Haft monteret en FOP38 på mit GF2-MX200 for at brænde flere af dem af. Og det hjalp, det gjorde det sq.
Men nu... vand klarer jo det meste.

Der er dog stadig nogle som er "fornuftige".
Sajmon for eksempel, er jo en haj til at købe CPU'ere for derefter at finde de MAX OC'venlige af dem. Resten sender han videre til mig :e

Jeg er ikke rig, eller bare i nærheden af det, så jeg vil gerne hive mere ud af min hardware. Men jeg kan også bagefter undre mig over hvorfor fanden jeg brugte penge på vand for at modde mit 800Pro kort til XT PE. Jeg har intet, vitterligt intet at bruge det til.
Men det er interesse og hobby, det skal man ikke tage fejl af.

Faktum er at OC er blevet mere mainstream, og skulle vi sigte på "nørderne" eller de "rigtige" OC'ere, så ville der nok ikke være 100 tilbage herinde :(
Det er blevet nemt og "normalt" at overclocke i dag.
Til gengæld er der opstået en del flere kompatibiletetsproblemer med hardware/software som mange har brug for hjælp til.
Og det syntes jeg/vi også der skal være plads til.

(damn, sad og korsede mig over dit lange indlæg, men det her er da vist ikke kortere :x )



donto
 
Korrekturlæser
Tilføjet:
06-03-2005 00:49:14
Svar/Indlæg:
168/31
Hehe ord gør plads til omtanke

Nej jeg har i længere tid siddet passiv og set hvordan det er gået til på de diverse hjemmesider hvor folk virkelig sidder i deres glæde rus og jubler over deres succes over at have overclocket deres computere og banke folk som virkelig har kæmpet for at komme til toppen af orb´en (det sjoveste eksempel var da en han postede at han nu endelig have slået Macci´s (mener jeg det var) rekord på 10,000 point i 3dmark03, hvor efter et utal af post hamrede ham ned, med det kunne deres endda hvis de underclockede deres PC....
Personligt synes jeg det var en meget flot score, når man tænker han ikke brugte den nye grafikkorts genration, og der slog det mig, vi er blevet alt for forkælede vi skal ikke yde nogen indsats for at få hvad vi vil have mere.

Og da jeg nu her en lørdag aften sad og leger taxa chaufør, og skulle bruge tiden kreativt tænkte jeg så kunne jeg ligeså godt dele mine meninger med andre.



Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2005 00:59:14
Svar/Indlæg:
6624/113
#1 - LoL. :D

Jeg overclocker af TO årsager - og det er for det første fordi jeg KAN, og for det andet fordi jeg vil have mest for mine penge.

Det har aldrig været specielt vigtigt for mig personligt hvor mange 3dmarks jeg fik eller hvordan min maskine benchede i forhold til andre. Men det at mine hårdt beskattede danske dollars kunne bruges effektivt - DET var og er en stor prioritet for mig.

Derfor køber jeg en masse brugte sager, og bruger noget tid på at finde ud af hvad der er godt eller skidt. At man så kan sælge tingene videre og tjene en skilling på det, er jo kun en sidegevinst, så længe dem man sælger til ikke bliver taget i røven.

Jeg er enig i at den rigtige OC ånd er smuttet lidt mange forums, men det har som B@NG siger, temmelig sikkert noget at gøre med at det er blevet for nemt at overclocke, og så tror jeg at for mange mennesker ikke gider bruge deres tid på det mere. Der er ligesom ikke den samme *WHOAH*-følelse af en computer mere, som der var tidligere...



B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2005 01:07:28
Svar/Indlæg:
3640/1231
Et andet bud er nok også at folk ER kommet i besiddelse af dyere hardware. Til trods for at det er blevet billigere med tiden, er folk blevet mere kvalitetsbevidste.

Det ragede mig da en høstblomst om min duron eller GF2 kort daffede ud på de evige OC marker (hvilket så også var tilfældet :00 ) men jeg er ikke helt ligeglad med om mit x800 kort gør det :x

Til mit helt eget forsvar vil jeg sige at jeg ikke er en skid mere forsigtig, bare mere nervøs :e
Men jeg tror at mange er blevet mere påpasselige med at presse, modde og clocke deres dyre sager ;)



ChrisCornell
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2005 01:34:09
Svar/Indlæg:
4338/142
#0 Hørt!

Det er blevet for "nemt" at overclocke og folk har for mange penge.

Jeg undrer mig tit over tendensen som er kommet i løbet af R98 og GF FX tiden - nemlig at folk oc'er og oc'er og når de endelig har fået systemet til at yde som de satte sig for det skulle, ja så går de ud og køber nyt....

Der er ikke rigtigt nogen længere, der tager sig tid til at høste frugten af deres overclock - når de ikke kan presse flere Mhz ud af deres system, så ser de sig om efter ny hardware.

Jeg ved at det lyder kliché-agtigt, men jeg elsker sq det system som jeg efter hånden (over 1½ år) har fået bygget op - men den eneste respons folk har til mit system er enten:

"vildt grafikkort oc du har - bare ærgeligt at din cpu er for gammel"

eller

"skal du ikke snart have A64?"

Jo......jeg skal nok have A64, om 1-2 år - når applikationer og OS kan udnytte det, men at min cpu scorer 4700cpu-mark i 3Dmark 2005, hvilket er mere end mange scorer med A64 - ja det taler bare SÅ meget imod en investering.

Jo jeg har da brugt 3500,- på et GF 6800GT i september - men det var en nøje overvejet investering. Hvis man køber topmodellen, så går der altså også ret lang tid før den er forældet.

Så jeg er ganske enig i din anskuelse #0 - det er blevet for let og for "billigt" at være oc'er.

Men nu må I have mig undskyldt, for jeg skal spille lidt FarCry på min "dampmaskine" inden jeg skal i seng :)

MVH C.C.