konventering fra ntfs -> fat32 gør at hd k

Diverse d.  06. marts. 2005, skrevet af KingGuru
Vist: 272 gange.

KingGuru

Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2005 12:01:29
Svar/Indlæg:
624/173
jeg har en maxtor jeg har konveteret fra ntfs til fat32, for at kunne skrive på den fra linux.. men nu vil den kun operere i pio mode, ot det er noget jeg mister hår af, for det er fanerme langsomt, når man skal kopiere 80 Gig..
nogle der ved hvad kan være årsagen til det, og kender et program der ændrer det
den står til "dma if avalible" , men kører kun pio mide
og hdspeed tager den til ca 3mb/sec

havde i sin tid et program som gik ind og satte dma modes, men kan ikke "huske hvad det hed"/finde det

Snuden

Overclocker
Tilføjet:
06-03-2005 13:26:50
Svar/Indlæg:
41/1
Hej!

Det er hdparm du skal have fat i. Siden her forklarer det mest grundlæggende, men der er en del flere ting du kan koble til for mere fart, men pas på, for meget og du risikerer at dit filsystem ryger.

http://home.no.net/david/perfo...

Du skriver ikke hvilken distro du kører, men i de fleste af dem er der i /etc/init.d/ et script der kan afvikle hdparm under opstart, der er så en anden fil i /etc hvor du skal sætte hvilke options hdparm skal kaldes med.

MVH

Morten Strårup

KingGuru

Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2005 13:41:57
Svar/Indlæg:
624/173
I første omgang ville det være rart hvis det virkede i windows.

Snuden

Overclocker
Tilføjet:
06-03-2005 13:56:45
Svar/Indlæg:
41/1
Hmm okay, gik bare ud fra at det var i Linux du havde problemet, der er et par links her der beskriver nogle situationer hvor Windows kan finde på at skrue ned for hastigheden, og også hvordan du retter det igen.

http://www.microsoft.com/whdc/...
http://www.michna.com/kb/WxDMA...

MVH

Morten Strårup

KingGuru

Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2005 15:32:52
Svar/Indlæg:
624/173
ok.. ifølge siden er det ofte ved gentagende fejl at den sætter den til pio mode..
deres trick med at sætte den frem og tilbage, virker ikke for mig.

ifølge maxblast kører den UDMA 6 (men hdspeed ligger på ca 3500 mod mine seagate på ca 90000)

Petter1979

Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2005 16:45:12
Svar/Indlæg:
1268/80
#0 Jeg har haft samme problem, det du skal gøre er at uninstalle/fjerne Den ide kanal som din harddisk sidder på, enten:

Primær IDE kanal
Sekundær IDE kanal

under enhedshåndtering.

Genstart og lad windows selv installere IDE kanalen igen.

Så får du fuld fart på din harddisk igen.

Question
Why is my drive using PIO mode instead of DMA in Windows XP?

Answer
Problem:
The drive controller is set to use "DMA if available" but reports to be only in PIO mode. User cannot turn on DMA for ATA device. The only option for the user who wants to enable DMA mode is to uninstall and reinstall the affected channel, "Primary IDE Channel" or "Secondary IDE Channel". Reboot the system and Windows XP will reinstall the driver for the channel.

Cause:
Windows XP will turn off DMA mode for a device after encountering certain errors during data transfer operations. If more that six DMA transfer timeouts occur, Windows will turn off DMA and use only PIO mode on that device.

Windows XP downgrades the Ultra DMA transfer mode after receiving more than six CRC errors. Whenever possible, the operating system will step down one UDMA mode at a time (from UDMA mode 4 to UDMA mode 3, and so on).

All CRC and timeout errors are logged in the system event log. These types of errors could be caused by improper mounting or improper cabling (for example, 40-pin instead of 80-pin cable). Or such errors could indicate imminent hardware failure, for example, in a hard drive or chipset.

*Referenced from Microsoft - http://www.microsoft.com/hwdev...

Solution:
Ensure you are using an 80-pin UDMA cable that does not exceed 18 inches in length.
Windows XP Service Pack 1.
Uninstall and reinstall the affected channel, "Primary IDE Channel" or "Secondary IDE Channel". Reboot the system and Windows XP will reinstall the driver for the channel.

Open Device Manager.
Double-click on IDE ATA/ATAPI controllers
Right-click on Primary IDE Channel or Secondary IDE Channel and select uninstall.
Click on "Ok".
Restart the system.
Upon restart, Windows will reinstall the Primary or Secondary IDE channel.

KingGuru

Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2005 22:34:44
Svar/Indlæg:
624/173
har faktisk lige lavet det trick inden jeg læste det her:

det virker at fjerne den priæmre idecontroler.
så genstarte, og så kører den drøn hurtigt..
men efter et stykke tid vender den tilbage til pio ;(

ingen af de testprogrammer man finder på div harddisk producenter's hjemmeside finder fejl ved harddisken

hvad gør man ?