AGP vs PCI-E, hvad er fremtiden ?

Diverse d.  06. marts. 2005, skrevet af Kaz2004
Vist: 210 gange.

Kaz2004

Superbruger
Tilføjet:
06-03-2005 15:49:16
Svar/Indlæg:
507/113
På baggrund af nogen ytringer Sajmon kom med i den her tråd...

http://www.hardware-test.dk/oc...

....så kunne jeg godt tænke mig at starte en debat omkring AGP vs. PCI-E. Sajmon siger i den pågældende tråd følgenden: " Jeg synes det er at skyde sig selv i foden at tro PCI-E er FREMTIDEN når AGP ikke engang er udnyttet fuldt ud."

Følgende spørgsmål popper på baggrund af ovenstående op i mit hoved.

1. Hvis man vil investere i et high-end grafikkort nu, er det så dumt at købe et AGP kort ??

2. Hvis man svarer nej til spørgsmål 1, så bliver man fristet til at spørge hvor længe producenter bliver ved med at lave high-end bundkort med AGP understøttelse ??

3. I forlængelse af 2, kan man spørge om der er nogen som har en ide om hvad planen er indenfor hardware-industrien. Er det meningen at PCI-E skal erstatte AGP, eller er planen at de skal eksistere sideløbende.

Folk må gerne tage stilling til ovenstående spørgsmål, men også selv komme med input omkring PCI-E vs. AGP situationen.

Personligt spekulerer jeg meget i om mit næste grafikkort skal være AGP eller PCI-E.

palle

Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2005 16:05:27
Svar/Indlæg:
2307/37
Jeg synes egentlig svaret er mere simpelt end spørgsmålet... ;)

AGP er i dag fuldt konkurrencedygtigt med PCIe, så har man ikke planer om at opgradere bundkort sammen med grafikkortet, så er et AGP kort den rigtige løsning. Er man ved at udskifte hele systemet, så kan man lige så godt købe et bundkort med PCIe og dermed et PCIe grafikkort.

Og AGP er en uddøende race - der kommer bare til at gå mange år, før man ikke kan få AGP kort mere. Om 2-3 år vil man sikkert også begynde at se en ydelsesmæssig forskel på AGP og PCIe, når den nuværende AGP bus bliver sat under pres. Men i dag er der ikke nogen forskel.

Seraph

Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2005 16:08:58
Svar/Indlæg:
624/55
jeg gi'r #1 helt ret. men når den tid kommer har jeg ladet mig fortælle at der skulle være mere at hente på et PCIe kort end AGP

Telle

Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2005 16:16:07
Svar/Indlæg:
823/24
Intel er jo skiftet over til PCI-E og AMD er også ved det.. Så hvorfor skulle de blive ved med at lave AGP porte o.s.v.? De laver det måske på et par "value" bundkort, men jeg tror ikke på at der vil blive lavet high-end grafikkort til AGP om 1 år.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
06-03-2005 16:17:34
Svar/Indlæg:
7881/1165
Giver #1: ret.
Jeg tror bare at udskiftningen generelt vil gå hurtigere.
Jeg regner ikke med at ATi R520 kommer til AGP, i så fald er jeg ret sikker på at det er deres sidste high-end-AGP-kort.
Alle foruden forbrugerene vil gerne have AGP ud af verdenen.
Det skyldes at det er en enorm udgift stadig at holde liv i AGP, når PCI-e allerede har lagt fremtidens standard.
Så kan de presse forbrugerne til at skifte, vil de både købe flere nye grafikkort samt kunne producere fære modeller og billigere grafikkort selv.

Så AGP kan sagtens følge med PCI-e hastighedmsssigt. Men jeg tror ikke det er nogen særlig god invistering på længere sigt.

Jeg siger ikke jeg har ret. Men jeg tror at allerede om et år, er det praktisktaget kun muligt an anskafe sig low-end og mid-range grafikkort med AGP.

palle

Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2005 16:29:20
Svar/Indlæg:
2307/37
#4, jeg er helt enig.
Men som jeg også skrev i #1, så er der ingen grund til at skifte til PCIe nu, hvis man har et godt bundkort med en god cpu, men bare lige vil have et bedre grafikkort. Så er AGP løsningen.

Står man derimod for at skulle have både nyt bundkort og graffikkort, så er PCIe det oplagte valg...

The

Superbruger
Tilføjet:
06-03-2005 16:33:16
Svar/Indlæg:
438/66
Du kan også se på SLI, det er med PCI-E (Hvis man fjerner "E" i PCI-E rimer det :e )

PCI-E er fremtiden selvom der nok går et stykke tid inden at de overhovedet kan udnytte AGP fuldt ud..

Jeg regner selv med at jeg købe PCI-E..!

Kaz2004

Superbruger
Tilføjet:
06-03-2005 17:18:55
Svar/Indlæg:
507/113
#7 det var sådan set også der jeg blandt andet ville hen. Allerede nu kan man jo se at PCI-E favoriseres. Der er f.eks så vidt jeg ved ingen nyere bundkort til socket 939, som understøtter AGP. Det betyder at man er tvunget til at skifte sit AGP kort ud, hvis man vil opgradere sit bundkort.