-> #7
Alle Live!-kort og Audigy-kort bruger den samme chip ;)
Jeg vil mene, at man sagtens kan høre forskel på et Live! og et givent onboard, til Live-kortets fordel. Er skråsikker på SoundStorm. Som jo er, et seriøst F E D T alternativ til PCI-lydkort.
Forskellen på Live- og Audigy kortene er, stort set, "kun" firmwaren. Selvfølgelig til Audigy's fordel. Audigy-kortet udnytter blot EMU-chippens funktioner noget bedre, end Live-kortet gør.
Oprigtig talt, så skal jeg ikke med 100% sikkerhed kunne afvise din påstand. Men det lyder mig lidt sært, at f.eks. AC'97 lyd, skulle kunne 'outperforme' noget nær "professionel" lyd.
De to absolut klareste stjerner på "lydhimlen" må nok være Envy og EMU, skarpt forfulgt af nVidias SoundStorm.
Det jeg skriver nu, er absolut ikke ment nedladende, men:
Jeg tror, et eller andet sted, at hvis man i forvejen ikke har et så veltrænet øre, så er SoundStorm bestemt det bedste alternativ. Sågar AC'97 er fint nok.
AC'97 mangler bare en del definition og dynamik. Men, der skal man op i seriøs lyd (high-end PC-højttalere el. Hifi), før man kan høre forskel.
Det groteske er næsten mest af alt, at der er forskel på det digitale output. Woodgnome påpegede det overfor mig, og jeg troede ham ("naturligvis") ikke. Det giver jo nada mening. Så længe der bare er pass-through, så skulle der jo ikke være den store forskel... men!
- Det er der faktisk. Testede det med et aldrende P4T533-R, EPoX 4T4A+ og min barebone. Lyden er klart bedst i barebone'n - sært nok - men der er vitterligt en forskel.