Ny i OC-verdenen - mangler generel hjælp samt

Overclocking d.  08. marts. 2005, skrevet af System
Vist: 322 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
08-03-2005 13:42:01
Svar/Indlæg:
0/11005
Hej OC'ere :)

--------------------------------------------------------------------
Almen OC hjælp:

Jeg er ganske ny i denne "branche" men har efter et mindre upgrade fået blod på tanden inden for overglocking.

Har aldrig gjort i det før (lige ud over bare at gå ind i soft menu på mit mobo og vælge userdefined og så ellers tæske ens mhz derop af - tvivler bare på at det er den rigtige måde at gøre det på?

Har følgende setup:

Motherboard:
Abit IC7-G Max2 Advanced

RAM:
2 x 512mb Crucial Ballistix Tracer PC4000

CPU:
Intel Pentium4 Northwood(2) 2800mhz 800fsb 512kb cache

CPU køler:
Zalman CNSP7000b

GFX:
Geforce FX5600

GFX køler:
Zalman Passiv heatpipe

Primær disk:
WD Raptor 10.000rpm 36,7 GB (SATA)

Sekundær disk:
WD Western Digital Caviar RE WD1200SB 120 GB (SATA omformer)

PSU:
ThermalTake 450W (kender ikke mere til den)

Lydkort:
SoundBlaster Audigy 2 ZS

SOFTMOD hjælp:

Gør meget i 3dsmax i det jeg går på Medieskolerne i Viborg, og egentligt bliver undervist i det 6-7 timer om dagen :)

Jeg vil gerne høre om det på en nogenlunde simpel måde er muligt at overglocke sit FX5600 til et Quadro kort?

- Hvad vil ydelsesforskellen være i 3dsmax kontra spil efter modded?

- Vil kortet opnå en højere temperatur efter modded som gør mig tvunget til at få en køler på min store Zalman passive

- Er det "ligetil" at modde tilbage til et FX5600 hvis jeg fortryder?

Håber i kan hjælpe mig med mine newbie problemer ;)

Mvh
soee
Michael Søe-Larsen
soee

Overclocker
Tilføjet:
08-03-2005 13:48:35
Svar/Indlæg:
26/3
Kører forresten med et TT Xaser II 5000a - så kabinet køling er der nok af 4 x 80mm fans.

Derudover har jeg intet OC relateret software - har heller aldrig haft det så ved ikke helt hvad det er jeg skal lede efter?

soee

Overclocker
Tilføjet:
08-03-2005 13:53:30
Svar/Indlæg:
26/3
undskylder for dobbeltpost

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2005 14:47:21
Svar/Indlæg:
6899/119
det med at modde dit GFX skal jeg ikke gøre mig klog på, men du kan jo også stille lidt på core og memory med for eksempel powerstrip eller omega. omega driveren finder du her: www.omegadrivers.net

med hensyn til CPU'en er det en god ting lige at give den lidt mere på vcore'n, hvis du vil overclocke den, det gør du i din BIOS.

soee

Overclocker
Tilføjet:
08-03-2005 14:54:37
Svar/Indlæg:
26/3
Uhm jeg tror desværre næppe mit gfx forvandler sig til et Quadro ved at ændre på core og memory..

Det er RivaTuner modded jeg regner med at skulle bruge - men har desværre endnu ikke fundet et ordentligt af slagsen til et FX5600 - kun et hardmod af et FX5600 ultra - > Quadro FX :/

Jeg har sku ikke en skid styr på det med at glocke i bios'en - noget med pci / agp lock eller sådan... (har ikke fundet det dersens lock - og ved skam heller ikke om det er på mit mobo?)

Mine ram står vist som standard til 1:1 - men hvis jeg f.eks. tæsker den op på 2900 mhz frem for de 2800 finder den ikke min bootdevice (Raptor disken med OS på)

- ville være rart hvis nogle med samme motherboard og evt CPU / ram hastighed kunne give mig et screendump eller fotografi af deres settings i soft menuen i bios'en :)

foo

Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2005 15:13:02
Svar/Indlæg:
1685/240
et FX kort og en Quadro kort kører så vidt jeg husker slet ikke med samme kerne, så nej den er helt umulig.

Overclocking af din CPU gør du ved stille og roligt at hæve din FSB indtil du når det punkt hvor du ikke kan få den højere op, når du når det punkt så prøver du at sætte en divider på din ram (kan man kun ved P4 systemer) og det gør du ved at sætte din RAM til at køre ved 320 eller 330 MHz (svinger lidt fra bios til bios), når du igen når en væg kan du prøve at pille ved vcore - mine personlige erfaringer siger at det er dumt at pille ved vcore før til sidst.

soee

Overclocker
Tilføjet:
08-03-2005 15:16:59
Svar/Indlæg:
26/3
#5 Takker for svaret :) Jamen jeg troede da egentligt FX5600 og FX5600 Ultra kørte med samme kerne?

Har nemlig fundet en guide til hardmodding af FX5600 Ultra - > Quadro FX - så troede det samme galdt for FX5600.

Mine PC4000 ram kører da som standard over 330 mhz? - skal de "nedglockes"?

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2005 17:18:46
Svar/Indlæg:
6899/119
sagde ikke at et OC ville gøre det Quadro.........så er dum er jeg sq ikke.........sagde bare at du kunne gøre det hvis det andet ikke var muligt.

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2005 17:21:20
Svar/Indlæg:
6899/119
5# hehe..........hvis ikke jeg piller ved min vcore for jeg den dødelige blå skærm.

soee

Overclocker
Tilføjet:
08-03-2005 17:45:27
Svar/Indlæg:
26/3
Den siger system boot bla bla failure hvis jeg piller ved noget som helst inde i min soft menu - er sikker på at jeg gør ET eller andet forkert - kunne OC'e til 3200 uden problemer med min Abit DigiDice - og mine 512 mb pc2700 ram :)

Er SIKKER på at jeg gør et eller andet forkert her :)

foo

Elitebruger
Tilføjet:
09-03-2005 13:34:07
Svar/Indlæg:
1685/240
#6 - Kan også være det er mig der blander noget sammen her, så ikke tro alt for meget på mig lige på det punkt :)
kører dine ram som std 330MHz, så er der divider på som standard.

#8 - Går lidt ud fra at det er på et AMD system - Jeg har kun erfaringer med P4, og der er mine erfaringer at man kan komme langt uden at hæve Vcore - som i kan se i min signatur kører jeg 3,2 GHz på min P42,4 std, uden at have pillet ved vcore.

#9 Det er jeg også :) ej.. prøv som det første at nulstil din bios, så er du sikker på at du kører med std vcore, fsb og mem-clock...
så prøver du stille og roligt at hæve fsb med 5 MHz el. lign....

foo

Elitebruger
Tilføjet:
09-03-2005 13:34:58
Svar/Indlæg:
1685/240
og når ja.... Velkommen til OC.dk's forum :)

nu må man jo vise sig fra sin gode side som crewmember hehe... :)

soee

Overclocker
Tilføjet:
11-03-2005 03:09:01
Svar/Indlæg:
26/3
#11 Mange tak :P

Jeg tror egentligt endeligt jeg har fattet en smule af alt dette OC-hurlumhej ;) Problemet før var at jeg ikke havde sat min agp/pci frekvens som fixed 66/33 :)

Jeg kører lige nu 250mhz på min fsb det vil sige 2800@3500mhz og har min vcore smidt op på 1,6V...

Har lige kørt en Sisoft Sandra Burn Wizard på High og 10 reps...
Min max temp blev angivet til at være 52° og synes egentligt det er forbløffende lavt (nok mest fordi jeg lige er skiftet fra en Abit DigiDice (brugte samme CPU) hvor min _idle_ var omkring de 45° uden nogen form for clock...

Er der grund til at min vcore er helt oppe på 1,6V - altså den kan sagtens boote op osv selvom den er på 1,55V & 1,575V...
Har nemlig ikke helt forstået det med vcoren endnu :) Synes ikke den giver nogen forskel...

Har forresten et andet problem som pludseligt kom igår.
Når jeg tager en PCMark 04 går min skærm i sort omkring sidste test (testen hvor PCMark logoet kører ned over ens skærm)

Det samme gælder PCMark02 (også i en grafisk test), samt 3DMark2001SE (testen efter dragonflight (mener jeg den hedder))

Problemet opstod omkring de 3500mhz - 250fsb - 1,575V. Jeg glockede derfor ned trinvist til omkring 3200mhz, men det lykkedes ikke den blev ved at gå i sort.

Jeg havde før dette problem kørt omkring 12 x PCMark 04 hvor den klarede dem uden problemer op til 3460mhz - men efter det var kommet kunne den hverken på de 3460 og heller ikke ved lavere...

Kan det være min PSU der ikke kan levere strøm nok? For altså mit gfx er jo ikke glocket og det er jo ved grafikrelaterede tests den går død?

// Takker for et fedt forum :)

soee

Overclocker
Tilføjet:
11-03-2005 03:24:05
Svar/Indlæg:
26/3
#foo

Forresten ;) Det lykkedes mig skam at softmodde mit FX5600 til et Quadro FX500 - det var en længere process men som sagt, det gik da...

Guiden fandt jeg på guru3D.com og var faktisk forbløffende detaljeret :)
http://forums.guru3d.com/showt...

foo

Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2005 07:52:47
Svar/Indlæg:
1685/240
#13 - Der kan man baer se... troede jeg faktisk ikke man kunne... :) men nu er jeg jo også ATi mand, så nvidia siger mig intet :) hehe

#12 - Så vidt jeg har forstået, for ejg har også problemer med vcoren, så er det jo at når du hæver frekvensen skal transistorerne i CPU'en skifte hurtigere, giver du dm lidt mere spæding har de også mulighed for at trække mere strøm, og så kan de holde nogenlunde de samme rise og fall tider som uden OC... er ikke sikker på det her er hele sandheden - men det har jeg ladet mig fortælle...

Det der med den går i sort lyder godt nok underligt...
Husker jeg ikke helt galt så kører alle tests i 3dmark01 på DirectX, hvor det så er de forskellige renderings der ændres (og derved testes) fra test til test, og det er vidst det samme i PCMark04 hvis ikke jeg husker helt galt, så prøv da aller først at geninstallere dit DirectX, og så kan du - hvis det ikke hjælper - resette din bios og prøve stille og roligt forfra...

Det er selvfølgelig sidste løsning jeg ville prøve :)
Og undskyld jeg glemte at sige det med pci/agp lock som man ALTID SKAL HUSKE *DOH* (den sidste var til mig selv :) )