Kan sælger løbe fra PC sæt med defekt ?

Diverse d.  08. marts. 2005, skrevet af Jens21
Vist: 487 gange.

Jens21
 
Overclocker
Tilføjet:
08-03-2005 21:00:47
Svar/Indlæg:
26/10
Jeg har købt et pc sæt samlet og testet til en rimelig sum penge hos shg.dk og dette består af bla. en CPU+ med tilhørende Zalman køler og det er sandsynligvis det som pga sin vægt har knækket en flig af processor og bevirker at den ikke vil starte nogen som helst skærm op, ved godt man skal flytte kabinet vandret pga kølervægt som der henvises til!!, det er hvad jeg har fået at vide af et par itfolk! Kan de frasige sig de 14dages returret der er på alle vare pga. den er samlet og kan det passe de ikke vil tjekke fejlen på deres defekte produkt?

Oxize
 
Superbruger
Tilføjet:
08-03-2005 21:02:39
Svar/Indlæg:
1328/55
Ring og snak med dem.. de tager den nok tilbage og hæfter postdk for skaden..



jsv
 
Superbruger
Tilføjet:
08-03-2005 21:06:01
Svar/Indlæg:
315/39
Altså for at være sikker så har du købt maskinen samlet med køleren på fra butikken...

Hvis butikken har solgt dig maskinen komplet er det dem der hænget på regningen...

Men er det dig der efter købet har monteret køleren, er det dig der hænger på regningen...



Jens21
 
Overclocker
Tilføjet:
08-03-2005 21:17:33
Svar/Indlæg:
26/10
Alt er købt og samlet og testet ok hos SHG og der far ingen steder på kassen ved modtagelsen så jeg troede alt var ok!!



Jens21
 
Overclocker
Tilføjet:
08-03-2005 21:18:11
Svar/Indlæg:
26/10
Staver sgu ok :p



McTBeer
 
Superbruger
Tilføjet:
08-03-2005 21:19:57
Svar/Indlæg:
361/82
#3
Ring til dem i morgen og fortæl dem det. Det er jo tydeligvis derfra fejlen er opstået og alt der er bestilt over nettet leveret med posten er der 14 dages returret på...men hvis det er defekt og de mener det er dig der er skyld i det så får du ingen $...sur verden vi lever i :l
Håber du får fikset dit problem



legebarN
 
Superbruger
Tilføjet:
08-03-2005 23:16:52
Svar/Indlæg:
487/59
McTBeer, det er heldigvis fuldstændig forkert.

For det først er der en mangel efter Købeloven §75a, stk. 1 om "køberen skal i forbindelse med købet have de fornødne oplysninger med henblik på montering, anvendelse, opbevaring og vedligeholdelse af salgsgenstanden. ", som du jo tydeligvis ikke har fået af sælger. Der er desuden mangler efter §75a, stk. 2 nr 1 og 2:
"1) have en sådan holdbarhed og øvrige egenskaber samt emballering, som køberen efter salgsgenstandens karakter og forholdene i øvrigt havde rimelig grund til at forvente,
2) være egnet til formål, som genstande af den pågældende type sædvanligvis anvendes til,"
.

Jeg vil ikke trætte dig med reglerne om reklamation og købers mangelskbeføjelser, det må blive en anden gang. Men prøve at læse lidt i dette og ring så til SHG. Sådan en gang paragraf-knepperi plejer at gøre visse reklamationer lidt lettere :D

Og husk også §77a, stk. 1 og 3 om afgørelsen for tidspunktet for manglen (stk. 1) og at du som køber (ved forbrugerkøb som dit) at stk. 3 giver :
"Viser salgsgenstandens manglende overensstemmelse med kravene i §§ 75 a og 76 sig inden seks måneder efter leveringen, formodes den manglende overensstemmelse at have været til stede på det i stk. 1 nævnte tidspunkt, medmindre denne formodning er uforenelig med salgsgenstandens eller den manglende overensstemmelses art. "




Comp
 
Superbruger
Tilføjet:
09-03-2005 10:25:17
Svar/Indlæg:
191/6
Husk dog, at reklamationsretten og fortrydelsesretten på 14 dage er to forskellige ting.

Det er fx. ikke givet, at du har fortrydelsesret mht. computeren, hvis den er individuelt fremstillet til dig, og du har givet samtykke til, at fremstilling og levering kan ske inden de 14 dages udløb.



Jens21
 
Overclocker
Tilføjet:
09-03-2005 10:47:27
Svar/Indlæg:
26/10
vil heller have den byttet den skal bare kunne køre!



Comp
 
Superbruger
Tilføjet:
09-03-2005 10:54:20
Svar/Indlæg:
191/6
Ja, det er klart, og hvis den er defekt, så har du 6 mdrs. garanti. Jeg kan slet ikke se, at shg kan løbe fra det.

I øvrigt har jeg svaret på dit tidligere spørgsmål om xbox og fladskærm :) (ligger vist i Diverse)



DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-03-2005 11:01:03
Svar/Indlæg:
6531/410
hvorfor kontakter du ikke bare shg ?:(

selfølgelig dækker de da , maskinen er samlet af dem.

fatter slet ikke de sender en maskine med en zalman monteret.

det må jo være en amd xp et eller andet siden kærnen kan knække.

hvis det er en a64 eller en intel p4 tror jeg ikke på kærnen er skadet.





palle
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-03-2005 11:15:14
Svar/Indlæg:
2307/37
#11, jeg tror du er inde på noget der. Er #0 overhovedet sikker på, at der er tale om en defekt cpu? Med mindre du har haft skidtet skilt ad, så kan det jo være en million ting, der er galt - incl. den klassiske fejl 40.

Personligt ville jeg være lidt varsom med at råbe op om købeloven, hvis jeg ikke var ret sikker på fejlen... ;)



legebarN
 
Superbruger
Tilføjet:
09-03-2005 11:49:24
Svar/Indlæg:
487/59
Palle Prop, nu har jeg lidt forstand på hvad jeg snakker om, og fra et juridisk synspunkt er der ikke meget at diskutere.

#0 har købt en species vare der ikke fungerer efter hensigten, jf. købeloven §75a, og mangelsbeføjelserne i medfør af §78, stk. 1 giver køberen mulighed for at kræve omlevering.
Medmindre fejlen er sket efter leveringen, og i det fleste tilfælde også efter, så står butikken med hele risikoen (de kan evt. så kræve erstatning af fragtmanden, men det har jo intet med køber at gøre.)





palle
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-03-2005 12:07:10
Svar/Indlæg:
2307/37
#13, Nu kender jeg selv lovgivningen ganske godt, men det er slet ikke pointen her - du misforstår mig. Butikken er ikke ansvarlig for, om køber pga. uvidenhed ikke kan få det købte produkt til at virke, hvis det ellers er fejlfrit. Derfor jeg nævner en mulig fejl 40 i min tidligere post.

Det er som #11, også hentyder lidt specielt at konstatere, at processoren er knækket, bare fordi der ikke kommer et billede på skærmen.

Jeg siger ikke, at computeren ikke er defekt - det kan den sagtens være, men at true med bål og brand, før man er lidt mere sikker i sin sag er sgu' for dumt ;)



DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-03-2005 12:17:20
Svar/Indlæg:
6531/410
#14

ja men det er typisk virker det ikke er det bare at true med alt muligt inden man overhovedet har undersøgt noget som helst.

Men lad nu #0 ringe til dem og finde ud af noget så går alt sikkert som det skal.

hvis han ellers taler pænt til den han kommer til at snakke med ;)



Tonnilerche
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-03-2005 13:20:50
Svar/Indlæg:
6052/189
#0:

Virkede pc'en slet ikke da du fik den?

Altså fra dag 1 har den så ikke virket ?



legebarN
 
Superbruger
Tilføjet:
09-03-2005 14:09:06
Svar/Indlæg:
487/59
Palle Prop, vi er sku nok enige.

Men sådan som jeg læser dette, så modtager Jens21 en samlet computer der ikke virker. Hvis der er tale om en fejl 40 (fx at han ikke har sat strømstikket, skærmkablet osv. i) er det self hans problem.
Men hvis computeren efter korrekt tilslutning ikke virker, er der tale om en mangel der kan udløse omlevering. Om defekten (manglen) er en knækket CPU kerne, defekt gfx eller at ram'ene er placeret forkert er sagen uvedkommende, og Jens21 skal bare konstatere og berette til SHG at computeren ikke virker.
Om defektener sket under transporten er en sag mellem SHG og fragtmanden.



palle
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-03-2005 16:12:39
Svar/Indlæg:
2307/37
#17, helt enig... :)



Jens21
 
Overclocker
Tilføjet:
09-03-2005 17:53:41
Svar/Indlæg:
26/10
Ok folkens ingen grund til ballade :) jeg takker rigtig mange gange og har idag igen snakket med dem hos shg som altid indtil videre har behandlet mig meget fair, har bare fået snakket med et par folk dernede som gav mig indtryk af at jeg havde et problem! men efter at have snakket med en person dernede igen idag ser det straks bedre ud og den skal nu bliver den sendt til fejlsøgning og regner med fejlen bliver rettet! ellers hører i fra mig gen :e
#15 computer har kørt ok siden den blev leveret lyder det til problemet har bare været at hverken min tft eller eller crt skærm vil starte op, har enda haft en it gut til at tage batteri af bundkort og reset den uden held og mener ikke jeg skal til at finde pci e dele og teste skidtet med da det ikke er mig der har lavet fejl og kun kan komme galt af sted med at ødelægge stik mm. ved selv at teste den og det er også det jeg har betalt firmaet for at gøre inden afsendelse! Går ud fra sagen er ok nu