scsi kan denne controller bruges

Diverse d.  09. marts. 2005, skrevet af sesam
Vist: 162 gange.

sesam

Elitebruger
Tilføjet:
09-03-2005 19:48:21
Svar/Indlæg:
2516/381
Hej..

Har ikke den store forstand på scsi..

Men kan se at en scsi harddisk kører en del hurtigere.. så har tænkt på at an skaffe mig noget scsi udstyr..

kan denne bruges

Adaptec ASC-39160 SCSI Controller
http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Sammen med denne

Det er en Fujitsu-Siemens MAP3147NC
73GB
10.000 RPM
Ultra 320 SCSI 80 pin
Adapter til 68 pin
http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Kan kortet kører raid, hvis jeg skulle få lyst til det engang,, og er det overhoved værd at købe.. skal lige sige at det ikke er til disse priser på edbpriser, men næsten

palle

Elitebruger
Tilføjet:
09-03-2005 20:27:01
Svar/Indlæg:
2307/37
De to dele kan fint køre sammen, bortset fra at den harddisk, du linker til, skal bruge et backplane eller en converter for at kunne sættes på et kabel til controlleren.

Der er også enkelte funktionaliteter i SCSI 320 harddisken, som SCSI 160 controlleren ikke kan drage nytte af, men det vil du nok ikke kunne mærke i daglig brug.

MEN, og der er et men, SCSI er ikke bygget til almindelige mennesker og vil derfor ofte give dårligere ydelse end ATA eller SATA. Med mindre du bygger en multiuser server, så vil du få bedre ydelse ved at købe en 10.000 rpm SATA Raptor.

Hvis du til til single user skal have noget ud af scsi, så skal du have fat i en 15.000 rpm disk. Det er dyrt, men lækkert - men man betaler også rigtigt meget for de sidste få procents ydelse... ;)

sesam

Elitebruger
Tilføjet:
09-03-2005 20:39:47
Svar/Indlæg:
2516/381
Takker...

Så bliver det nok en raptor,, det er også billigere eller to...

Carpe^Diem

Elitebruger
Tilføjet:
09-03-2005 21:07:50
Svar/Indlæg:
1155/43
Palle Prop... Kan du lige forklarer mig hvad du mener med at scsi er dårligere end SATA ?

SCSI er da også for og dødelige. Selvfølgelig de lidt mere gale af os, men lige meget hvad, så er scsi altså at fortrække frem for det meste andet. Problemet ligger i at de fleste kikker på hvor meget en harddisk overfører og vurdere så harddiskene på det ene grundlag.

Det folk derimod bør kikke på er blandt andet, søgehastighed, I/O osv. Søgehastigheden har utroligt meget med den almene hastighed af computeren, og kan mærkes med det samme. Har man en gang prøvet scsi, så er der ikke andet.

SCSI er dyrt (ikke så dyrt som tidligere, men stadig dyrt), men kvalitet koster!

Jeg har en controler og 2stk 10k Maxtor 18,2Gb eller 2stk Cheetah 15k 36gb liggende som jeg evt vil overveje at sælge. Skriv hvis du vil hører nærmere :)

palle

Elitebruger
Tilføjet:
09-03-2005 21:25:17
Svar/Indlæg:
2307/37
#3, du beskriver tiden før WD Raptor kom på markedet. Der er ikke en eneste 10.000 RPM SCSI disk, der kan konkurrere med en Raptor i single user.

Som jeg skriver i #1, så skal man op i 15.000 RPM SCSI diske, før de giver bedre ydelse i single user end en Raptor. Hvis man allerede har en SCSI controller, så kan man godt købe SCSI diske, ellers kan det ikke svare sig, med mindre man går efter 15.000 rpm diskene.

Jeg har i øvrigt selv en 15.000 rpm Seagate som min system disk, og jeg vil da heller ikke køre med ATA diske igen.

sesam

Elitebruger
Tilføjet:
09-03-2005 21:37:50
Svar/Indlæg:
2516/381
Tja..

Lige nu kører jeg raid på 2xwd 120gb s-ata med 8mb buffer, syntes det virker fint.. så en enkelt scsi 10k disk ville altså være en dårligt skifte..

Altså det er scsi er bedst, det er i enige om.. frem for s-ata

men det er ikke noget jeg som almindelig bruger vil få det vilde gavn ud af!

Hvis jeg altså ikke køber en 15k,, eller raid

Er det ikke sådan jeg jeg skal forstå det??

Carpe^Diem

Elitebruger
Tilføjet:
09-03-2005 21:49:53
Svar/Indlæg:
1155/43
Sesam, du vil helt sikkert kunne mærke forskel hvis du går fra dine WD til en SCSI disk med lav søgetid ! Det er der slet ingen tvivl om.

Tricket ligger i at købe nogle "små" 15k's scsi diske, som fungere som systemdiske.

En anden ting du skal ligge mærke til, er at den controler du kikker på ikke er en hardware raid controler. Hardware raid controler er klart at fortrække !