Rasle lyd fra Eheim pumpe

Vandkøling d.  14. marts. 2005, skrevet af c0sm0
Vist: 583 gange.

c0sm0

Overclocker
Tilføjet:
14-03-2005 08:31:01
Svar/Indlæg:
121/28
Der er begyndt at komme en meget træls rasle-lyd fra min Eheim pumpe, her inden for de sidste par måneder. Jeg har skilt den ad og alt ser fint ud. Den er peller-modded, så det kan ikke være derfor den rasler.

Den trækker systemet godt nok, men efter jeg har været ved at fylde vand på systemet igen, har jeg lagt mærke til at den til tider kan have lidt start-problemer. Den får fint strøm, det virker bare som om den ikke rigtigt kan komme igang, hvorefter den pludselig tar' fat, og så er der ingen problemer... udover lyden :/

Er her nogen der har de samme problemer og evt. ved hvad der kan være galt?

På forhånd mange tak :)

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
14-03-2005 12:20:15
Svar/Indlæg:
6624/113
Tjek at din aksel ikke er slidt, eller evt om der ikke sidder noget snask eller g0nk der kan sætte den fast.

Evt tjek at dit mod stadig er lavet stramt nok, for det der Teflon stuff kan godt blive lidt løst med tiden.

http://h2okoeling.dk/?site=sho...

Udover det, er det svært at sige - tingene slides jo. :D

c0sm0

Overclocker
Tilføjet:
14-03-2005 14:21:52
Svar/Indlæg:
121/28
Jeg havde det hele ude i går og har sat nyt teflon-tape på. Så det kunne godt tyde på magneten er slidt hvilket jeg ikke var opmærksom på, da jeg havde den ude..

Når man samler pumpen igen, skal man så presse keramik-akslen og den gummi-dut hårdt ned i hullet, hvor akslen skal sidde, inden man skruer låget på?

Nosferatu

Elitebruger
Tilføjet:
14-03-2005 14:27:42
Svar/Indlæg:
2029/63
Astek sendte noget væske til Mattias.dk fra tweakup.dk dengang jeg var crew hos dem. Det løste problemet.

Jeg fik bare tilsendt en ny pumpe, men det er nok ikke nogen mulighed siden du har moddet den

c0sm0

Overclocker
Tilføjet:
14-03-2005 14:55:40
Svar/Indlæg:
121/28
Tja.. jeg snakkede ringede til Cooler-kit og sidst jeg snakkede med ham sagde han det ikke brød garantien, hvis den var moddet med teflon-tape og ikke limet fast. Men da jeg ringede i dag, mente han det var pga slitage og her dækker garantien ikke :/ syntes dog det er ret hurtigt det sker, der er ikke engang gået et år...

c0sm0

Overclocker
Tilføjet:
14-03-2005 15:27:25
Svar/Indlæg:
121/28
Men jeg smutter ind i en dyrehandel og køber en ny magnet for at prøve et eller andet... En ting er sikkert, jeg vil ikke ha en Eheim pumpe mere hvis det ikke kan laves. Er her nogen som har gode erfaringer med andre mærker? Jeg overvejer lidt en lille Hydor L20.

c0sm0

Overclocker
Tilføjet:
14-03-2005 22:16:49
Svar/Indlæg:
121/28
Skilte pumpen ad og kunne se at hullet i magnet-akselen var slidt skæv i den ene side. Det er helt sikkert derfor den larmer sådan. Syntes det er lidt dårligt at en pumpe ikke engang kan køre et år, uden at blive slidt på den måde. Priserne på en ny magnet-aksel taget i betragtning, satser jeg istedet på at købe en hydor l20 pumpe istedet. Har ikke noget til års for Eheim længere. :/

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2005 15:10:43
Svar/Indlæg:
3169/185
#6 - har samme problem...
Men IMO... Tror jeg lever med det, hører den ikke når hørebøfferne er på men ja.... Det er skide irriterende...

Prøvede samme ting som dig med at fornye det mod der... Men hos mig lader det til at propellen snitter kanten konstant...

Berg

Superbruger
Tilføjet:
15-03-2005 15:12:44
Svar/Indlæg:
254/8
Cosmo: L20 holder kun halvt så lang tid som en Eheim - så det blievr du nok ikke gladere for...

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2005 15:20:13
Svar/Indlæg:
6624/113
#6 - Det må man vist kalde unormalt slid, det er helt sikkert... Hvilken væske har du kørt med, og hvilke ting har du hældt i systemet i form af glowmotion eller andre additiver?

En keramisk aksel og bøsning bliver ikke slidt på den måde medmindre du enten har behandlet den forkert, eller den har haft en defekt fra ny af. Uanset hvad, så skal den ombyttes i tilfælde af fejl indenfor de to års reklamationsret som butikken giver - slid eller ej. Det jeg prøver at sige, er at Eheim ER høj kvalitet - ihvertfald Hydor overlegent, med hensyn til raslen og nedbrud - og hvis du oplever en pumpe der opfører sig skævt, ville det være hul i hovedet at skifte til et ringere produkt.

AXE

Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2005 15:28:28
Svar/Indlæg:
1135/38
Ja der kom også de der underlige lyde fra min L20 ca 1 måned efter jeg havde fået den, og det løste jeg ved at fylde lidt kølervæske i vandet, og den har kørt lige siden og den pumpe er over 1 år gammel nu, er ved at tro den er næsten 2 år efterhånden hvis ikke mere.

Så prøv det hvis du ikke har prøvet det. :e

PS. det har ikke haft nogen negativ virkning på kølerevnen på mit system så det kan jeg godt anbefale + at pumpen slet ikke larmer når det køler væske er i vandet. :e

c0sm0

Overclocker
Tilføjet:
15-03-2005 20:25:59
Svar/Indlæg:
121/28
Jeg har snakket med Jacob fra Coolerkit og han siger han har prøvet det samme før men at Eheim ikke ville bytte akselen ud pga det. Så han lød ikke interresseret i at prøve...

#6 Det eneste jeg bruger i mit system er demeniraliseret vand og ZEREX Racing Coolant additiv far Coolerkit. Det skulle vel ikke kunne skade noget eller hvad?..

Men jeg har rettet hullet i magnet-akselen til med noget metal epoxy, læs min tråd om det her, håber det holder:
http://www.hardware-test.dk/oc...

Tak for svarene ellers :)