R507 på en Mach II/II ST

Køling d.  16. marts. 2005, skrevet af -zeecue-
Vist: 2590 gange.

-zeecue-
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2005 17:48:24
Svar/Indlæg:
230/42
Hvem kan fylde dette på en MachII og får den til at være fyldt optimalt?
Hvad tror i cirka prisen vil være?
Og hvad tror i at laveste temp inde i selve kølehoved vil være?
Hvis man nu har et Chieftec Matrix Hightower kabi, og man køber en Mach II, hvilke moddings ideer har i så?

korte
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2005 17:52:59
Svar/Indlæg:
77/7
Det er svært at få en machII til at kører stabilt med r507. r404a er noget lettere at have med at gøre. Men kontakt din lokale kølemontør og hør hvad han kan gøre for dig.



-zeecue-
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2005 17:59:36
Svar/Indlæg:
230/42
oki, ja, men på denne side http://www.ocinfo.dk/forum_pos... siger de at r507 er nemmere at bruge, og at det kan give en temp på cirka - 65 grader.



korte
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2005 18:27:38
Svar/Indlæg:
77/7
Okay, mine machII'er kører begge med r404a. Det giver nogle ganske fine temps (omkring -60c i følge displayet, men det kan man jo heller ikke rigtig regne med). r507 har jeg ingen erfaring med, kun læst/hørt en del om. Du skal bare vide at med r404a går du ikke helt galt i byen :)



-zeecue-
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2005 18:54:33
Svar/Indlæg:
230/42
ok, tak, ved du hvor meget gas der cirka skal på den?
Og hvordan gjorde dig og din køletekniker det?




-zeecue-
 
Superbruger
Tilføjet:
18-03-2005 18:18:04
Svar/Indlæg:
230/42
hmm, er der nogen der kan svare på de sidste spørgsmål?



SoundWave
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2005 19:53:26
Svar/Indlæg:
3011/103
Som jeg spurgte om sidst, har du så selv tænkt dig at gøre det? En køletekniker ved godt hvor meget der ca. skal på.



-zeecue-
 
Superbruger
Tilføjet:
18-03-2005 19:58:05
Svar/Indlæg:
230/42
ok, nej det har jeg ikke tænkt mig.
men hvordan får en køletekniker mach II´en til at være optimeret til ens cpu?



magma
 
Superbruger
Tilføjet:
18-03-2005 20:07:59
Svar/Indlæg:
56/8
#7

optimeret til ens cpu?

Det har ikke noget at gøre med hvilken CPU du har.
Den skal bare være så kold som muligt ved FULL load



-zeecue-
 
Superbruger
Tilføjet:
18-03-2005 20:11:54
Svar/Indlæg:
230/42
ok, ja



Nosferatu
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-11-2005 19:48:49
Svar/Indlæg:
2029/63
#7

Jo det har.

For har du 250 W fra din cpu som jeg ville kunne hvis jeg havede en ondere kompressor er det en HELT anden ting end at have 150 W fra cpu.

I en LS er det mængden af R507 der afgøre hvormange W den kan fjerne (Altså de første kunne fjeren 250 W men havde dårligere temp end en Mach 2GT når cpuen afgav under 200W)

JA DU SKAL HAVE R507 I din mach 2....

Du skal nok have lavet nogle ændringer på den så, ved ikke selv VOLDSOMT meget om det men det ville give godt og den burde kunne nakke en LS hvis du får lavet godt om på den.

Kontakt eventuel radeonddo eller havd han nu hedder, han har en tråd i salg om chillere lige nu idag.

peter1979 skulle også være sej, og myst og ellers bare brug søge funktionene til at finde frem til hajeren ;)

HELD og lykke



#11
Myth
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-11-2005 21:11:33
Svar/Indlæg:
675/55
En Mach-II har en noget anden kompressor og opbygning end en LS, og denne er IKKE optimal til 507.. bla fordi den med 507 på bliver noget varmere ved kompressor og elektronikken (har jeg læst)

Der er næsten ingen forskel på 404a og 507, og det vil næppe ændre dine temps synderligt at skifte.. de to gasser yder meget meget ens. Der hvor jeg tror du kan vinde mest, er ved at få optimeret fyldningen af anlægget, dvs tilpasse den mængde af gas der er på i forhold til hvor mange watt din cpu yder ved load. Det er nemlig sådan (meget simplificeret) at jo mindre gas jo koldere men så fjerner den også mindre watt.. Jeg har f.eks. lidt mindre gas på min LS og ligger ca 5 grader bedre under load end std temp.

Tror personligt ikke på at en Mach kan nakke en LS'er hvis man optimere på begge.. simpelthen fordi jeg har mere fidus til den kompressor der sidder i LS'eren og fordi man jo ofte i dag har 250w at fjerne på de maskiner folk køber komp. køling til..

(Husk at temp fra displayet foran på en mach og en ls ikke umiddelbart kan sammenlignes)

Rododendon herinde fra kan sagtens lave de ændringer du gerne vil have lavet på din Mach.. bla ændre kapilarrørs længde, skifte gas eller ændre fyldningen..



Rododendon
 
Superbruger
Tilføjet:
07-11-2005 07:45:47
Svar/Indlæg:
316/11
Hej!

Forskellen imellem R507 og R404a er minimal..Men der er en forskel. R507 er en lille bitte smule bedre en R404a på flere punkter untagen et punkt - tryk - trykket i din kompressor vil stige og derme belaste kompressoren yderligere. Det er jo en R134a kompressor du kører med..

R404a består af:

44% R125
52% R143a
4% R134a

R507 består af:

50% R125
50% R143a

R507 er lidt lettere at have med at gøre da det kan påfyldes anlægget i gasform og man kan opnå en mere præcics optimering. R404a skal fyldes på i væskeform.

Lad være med at få en kølemontør til at fylde det på - med mindre han gør det som jeg. PCen kører med så stort gl. OC og fuld load - fyldningen bliver så tilpasset denne belastning og den bliver således så kold som den kan med netop denne CPU.

Jeg kan godt se om jeg kan skaffe noget R507, men ellers har jeg da en sjat R404a. En R404a modning koster 500,- hos mig.

Mvh. Rododendon



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2005 19:45:02
Svar/Indlæg:
4112/52
#14 Det kan godt være at R134a kan kan flytte flere kJ/kg, men det hjælper ikke meget, hvis temp. ikke er lav nok.
Når man OC'er, så er en lavere temp. = med et bedrer OC. det er jo også derfor at folk bygger cascade anlæg, til at køle CPU med.



#14
Myth
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-11-2005 14:42:30
Svar/Indlæg:
675/55
#16

Nu kan man jo godt fjerne den varme processoren afgiver med 507! Ellers ville Vapo LS næppe være den løsning der var optimeret til at fjerne flest watt.

Indsatsområderne er rigtigt nok et "problem", men det kommer jo så meget an på hvad det er man forsøger at lave og med hvilken kompressor.. se f.eks. en Mach-2 der jo anvender en ældre 134a kompressor med 404a som fyldning.. Den virker jo fint nok, men kompressoren arbejder noget hårdere og bliver derfor også varmere.. dog hjælper det her meget med god gennemstrømning af luft omkring komressor m.v.

Det er helt rigtigt at et 134a setup som fyldes med 404a eller 507 ikke vil yde det samme som f.eks. en Vapo LS, men derfor kan den jo sagtens yde bedre end fyldt med 134a! MEN man skal selvf. sikre sig at der er godt med køling på kompressoren osv, elles lukker det hurtigt ned.. Her snakker vi jo om at "overclocke" og dermed er vi jo forhåbentligt alle herinde klar over at vi af og til bringer ting ud over de fra fabrikantens fastsatte grænser, for at opnå bedre ydelse på den ene eller anden måde!



#15
Myth
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-11-2005 14:43:38
Svar/Indlæg:
675/55
#16

Kan du ikke lige give mig opskriften på et -100 singlestage system? er meget intereseret i hvad du vil styre f.eks. 1150'erne med på 1 stage!



#16
BH-5
 
Superbruger
Tilføjet:
27-11-2005 16:07:54
Svar/Indlæg:
269/28
Her er noget jeg fandt om fintuning på et tidspunkt . Jeg prøver lige at finde tråden:

"Here is what I do for fine tuning in steps.
1) under idle, meaning no computer on, I let it run. If I don't see at least 2c drop of temp each second when it starts cooling (so after first 15 seconds or so), it is very undercharged.. Keep giving it some gas on low side liquid charging till I see decent temp drops each second. Once you have decent temp of evap (below -30c) most likely your lowside will read somewhere in 10hg. Keep giving it a little more till it eventually hits 4-5hg. Now, it does take some time (sometimes as much as 5 minutes for system to stablize after it takes additional charge)
2) Once you hit there, time to load up computer to your desired overclock setting, than hit the bios. Give small charges till you get your best temp possible. Again giving it enough time to stablize on each charge.
3) Now load up windows. Give it more heat by running prime95 (dual prime for me since X2) You will see temperature escalating rather quick. If it doesn't like it will hold and you feel temp is not safe shut down the prime and give it more charge. Repeat-Rinse in this step. This could take nearly couple of hours to fine tune. Once best temp has been reached, top it off with very small charge to compensate for what you lose when you disconnect manifold. I recommend something like yellow jacket's quick disconnect adapter thing or Imperial Eastman's quick connect. These lets you lose minimal amount of gas when disconnecting hoses and also easier to evac you hose for charges, just hooking up gauges later, etc.

This method gets you the best loaded temperature for your setting and gives you bit of safety margin if you gave it more voltage than you would likely to use the system for by bit. Idle temp WILL suffer vs undercharged system or system tuned for lower load but I don't think you want idle temp for overclocking :P I just get amused when people using r404a shows -60c temp reading with no explanation of the fact it is undercharged (there are select few I know who likes to build unit for idle temp or bios temp... bleh... looks good on single shot of idle but can't hold the heavy load when time comes)

PS) if on single core CPU, I suggest using S&M if you really want load capacity. It seems to put about 5-10w more power than Prime95 does."

Det skal understreges at jeg er ikke ekspert på det her område.



tocool
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-11-2005 17:41:01
Svar/Indlæg:
244/73
Nu er der lige en stor forskel på R404a og R134a. Med R134a kan man nå ned på ca -30 C da trykket så er omkring nul. Vil man længerer ned i temp bruger man for eksempel R404a. Da det køre med nogle andre tryk kan man komme længerer ned i temp. og det er vel det det drejer sig om.(kan ikke lige finde mine tabeller med tryk og temp) Og hvis det skal være rigtig koldt kan man jo bruge R23 men så får du et tryk problem på højtykssiden af dit anlæg. Men så burde -70 C også være nået uden problemer.



#18
Myth
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-11-2005 17:55:41
Svar/Indlæg:
675/55
#20

Netop.. Regn selv på det tryk R23 eller R1150 o.l. har på tryk siden, og hvis du så vil have en mængde i anlægget det også kan fjerne 1 watt eller 2.. så finder du noget der kan holde til det..



SlackeR
 
Superbruger
Tilføjet:
27-11-2005 20:50:36
Svar/Indlæg:
567/2
Jeg vil lige bryde ind her og sige at jeg har set nogle stykker skifte kompressoren i et LS ud med en NL11 som den der sidder i machs. Dels på grund af støjen, som skulle være noget mindre fra Nl11eren og på grund af ydelse (9.5ccm mod 11 ccm gør noget). Og der ER opnået lavere temperaturer. Mange siger at det ikke gør en forskel for kompressoren, hvilket jeg godt kan følge, men ikke har nogen målinger eller noget på. Men hvis den trækker den ratede strøm, opbygger et tryk på trykside som er indenfor dens rating og ellers kører som den skal er den fin, skulle jeg da mene. Den kan ikke "se" hvilket kølemiddel den kører med.
En anden ting er at man jo ikke sådan bare kan smide rundt med kølemiddel ind og ud af anlægget for at opnå det rette load. Det kan kun lade sig gøre inden for en vis margin før der skal skiftes kapilærrør. Og det er jo også, så vidt jeg ved, det man har gjort ved vapoerne da man sænkede det ratede load, fordi mange mente 250W var alt for meget, så man gik ned på 200w.
Og lad os nu bare holde os til r404a og r507 - det bliver ikke meget bedre i en singlestage ;)
det skulle da være r402 eller r410 eller Isceon 89, men er ikke ligefrem nemme gasser, hverken i brug eller anskaffelse..



#20
Pia
 
Overclocker
Tilføjet:
30-11-2005 18:42:59
Svar/Indlæg:
24/2
ConDor.

Syntes du skulle oprette en profil og vise os nogle af dine resultater ;)

Jeg ville meget gerne se hvad du får presset ud :p

Damens profil BTW ;)



#21
Lars
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-11-2005 18:47:22
Svar/Indlæg:
3712/44
Nosferatu> Er du nu inde på damens profil igen.... :o :e :e

Men ellers er jeg helt enig med dig, hører også gerne om ConDor's erfaringer og resultater :)

Btw nu er der også kun ½ år tilbage af min garanti på GT'eren. Når den er udløbet skal den da helt klart moddes....



#22
BH-5
 
Superbruger
Tilføjet:
30-11-2005 19:09:25
Svar/Indlæg:
269/28
Er NLF11 i Mach II GT/ST en R134a eller R404a kompressor?
Og hvilken kompressor sidder der i LS og Mach II den ældre?



#23
Lars
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-11-2005 19:15:54
Svar/Indlæg:
3712/44
#26 > NL11F i Mach II/ST/GT er en R134a kompressor. På de almindelige mach II modeller kører den også med R134a.

På GT modellen er den bare påfyldt 404a fra Prometiea/Nventiv/ECT fra starten af så den (sammen med andre modifikationer) yder bedre. IMO kan kompressoren i alt fald snildt holde til det i en længere periode, mit har kørt over 2000 timer uden skyggen af et problem, ever.



#24
BH-5
 
Superbruger
Tilføjet:
30-11-2005 19:33:16
Svar/Indlæg:
269/28
#27 Jeg takker :)

Vil det så sige, at man kan fylde R404a på en Prometia Mach II (den ældre), hvis der udføres nødvendige modifikationer og i så fald hvilke?



Nosferatu
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-11-2005 19:40:05
Svar/Indlæg:
2029/63
Ja damens profil er et MUST :p



#26
Lars
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-11-2005 19:45:02
Svar/Indlæg:
3712/44
#28 > Ja, det kan man sagtens. Omfanget af andre mods der også skal til kender jeg ikke helt, ud over at jeg ved at kapillærrøret også skal forlænges, og at blæserne i alt flad helst skal køre noget hurtigere, evt. skiftes.

Nosferatu > Jaja, så får du jo også eksponeret hende lidt mere ;) :e



Nosferatu
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-11-2005 20:19:44
Svar/Indlæg:
2029/63
ja hun sendes jo herind når hun har et problem. Eksempelvis kan hun OG jeg ikke helt lure hvad hendes Sims 2 savegame fil hedder og hvor den ligger.

Men der var ikke så meget hjælp siodst hun prøvede :(



Nosferatu
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2005 22:03:59
Svar/Indlæg:
2029/63
WOW det vidste jeg slet ikke de gjorde :D

GAD vide om der findes et review af den :D



SlackeR
 
Superbruger
Tilføjet:
09-12-2005 00:21:35
Svar/Indlæg:
567/2
Det kan snildt lade sig gøre bare at smide den ned til kølemanden og sige han skal fylde den med en anden gas.
Ville så vælge r404a, eller måske r507 hvis det er hjemme.
Det kan han gøre for en plovmand hvis han vil.
Ellers modder petter i København og Rododendon i Århus.
Men altså man behøver ikke modde kapilær. Den effekt der kan fjernes af systemet stiger, og man ofrer lidt potentiel temperatur ved det. Men det er sagtens muligt og giver lavere temperaturer ligesom en højere kapacitet kan være en fordel.
Men som udgangspunkt er der ikke meget der behøver blive gjort - jeg ved feks at min mach1 kører med r404a uden andre mods end mere kapilær, hvilket jeg ikke selv ville have fået i hvis det var ;)



Nosferatu
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2005 18:49:22
Svar/Indlæg:
2029/63
Ja men det man kan få lavet er meget low tech og giver ikke ret meget for at sige det mildt.

Men det er nu mere det at de laver denperfekt, dog til en psyko pris.

jeg ville nu have min LS moddet, og Wise-Guy har faktisk lavet en hel del ved sin. Tror han er ved reversion 9 nu



#31
BH-5
 
Superbruger
Tilføjet:
09-12-2005 21:19:03
Svar/Indlæg:
269/28
Jeg fik dette svar vedr. et par spørgsmål om påfyldning af R507 og R404a på en NF11F kompressor fra Gray Mole:

"For regassing, there is no actual need to change the captube or it's length. If you want to get the best tuning, and the optimal result, then captube tuning can be done, but it's not something that's needed to get better temps and load from the unit.

The gas itself has a higher capacity, and the charge of the gas can be a strong determining factor in the ability for your mach to hold load. More gas = more load is a general rule to a point, within the confines of the captube length.

However, using the charge method of determining capacity is a double edged sword, and not without sacrifice. More gas in your unit means 2 things.

1. You can get to a point where you're heavily charged, enough that you simply cannot run your unit safely without some kind of load on the evaporator. The load from a cpu doing nothing isn't enough and you actually need to run a load program, like prime95, or Folding@home, just so that the refrigerant doesn't return to compressor as a liquid which can cause damage, both short term or long depending on how heavy that is.

2. You lose your colder temps. Balancing the charge vs. the ability to hold load is the trickiest part of doing the modifications. Tuning for 210w means that you won't be quite as cold at other, lower heatloads, but your temps don't change as much from idle to load. The perfect tuning is one that's done to YOUR specific cpu, while under load at maximum overclock. That's nearly impossible unless it's being tuned by the person who owns the PC, or you send your entire PC to the person who does it.

Tuning the captube to roughly what you're after, ie 210w = 9.6' of .031" for example, then tuning using a load tester which is exactly 210w, and charging so that you get the best temps at said 210w, will give you the best balance of load and temp at 210w.

The same could be said for any wattage you think your cpu will put out. That creates a lot of work for the person who's going to do that work, and you DO have a little give in either direction with tuning by charge amount. A stock unit may only be capable of 190w for example, and have a captube that's 200w nominal. After Fatty charges it with his load tester at 210w, it's capacity is higher both from the nature of the 507 gas, and the charge amount flooding the evaporator slightly more, which is slightly less efficient than the perfect amount (just enough to cool the load in question) but tends to have a lost less 'swing' in temps from idle to load, making your overclock easier to maintain as the temps don't rise as much. Also 'futureproofs' your unit a little more as you can go to a higher wattage cpu without worry.

Jeez...I talk too much...

Insulation that works well for me is 5/16" ID in either 9mm or 13mm thickness. 9mm will do, but 13mm is better. I find though that the side panel of the mach chassis is pushed a bit until the insulation get's flattened into shape.

Cheers

Gray"

Håber det er med til at belyse emnet.




Nosferatu
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2005 14:34:58
Svar/Indlæg:
2029/63
Se det konkluderede jo en HEL del :)

Gray mole er sku syg nok :D



#33
BH-5
 
Superbruger
Tilføjet:
11-12-2005 17:20:36
Svar/Indlæg:
269/28
#38 Enig :)

Jeg fik også dette shoplink, hvis det skulle have nogen interesse:

http://www.bes.ltd.uk/nav_graf...

FREE UK and Europe on orders over £40 (excluding VAT)
£4.95 UK and Europe, on orders £40 and under (excluding VAT)



#34
BH-5
 
Superbruger
Tilføjet:
23-12-2005 16:42:50
Svar/Indlæg:
269/28
Gray tilbyder at modde Mach II og LS her:
http://xtremesystems.org/forum...

Quote:
Originally Posted by xxx

Hey Gray,

What's do you charge for a 402a mod and a Chilly1 mount?

I'm from Denmark. I should like to know and wan't to give overclockers here in Denmark the posiblity to upgrade their Mach II and GT.

With your permission I'll make a post in danish then.

Cheers xxx

Thanks for that

For the regass, evap replacement and coil mod it's £350 plus the cost of shipping. I may be able to reduce that if I can work a better deal on the evaps, and I'm pretty sure if you wanted to go with the Kayl evaps which are also very good, then I should be able to come down a touch as they're a little less than the Chilly heads.

If there were a couple of ppl who were interested in getting them done, I can do a pair at £300 each, as I can save some time by doing them together.

Bear in mind, I need half down at minimum, to order in the evaps and parts I'll need, then the rest when the unit is done and before it's shipped. Unless the person is happy to just pay it all up front.

The best price for the return delivery I can find is £25 to Denmark on 2 day courier, but only has £150 standard compensation for damage. I'll have to check into how much more it costs to insure up to £500 but would likely be an extra £10 or so.

Also, I'm willing to accept part exchange on PC equipment if someone has something I need, and I'm happy to give a decent value against the modding work. Just bear in mind that I'd still need enough cash to cover the parts and shipping cost, so trades within reason.

I hope that helps, and you're welcome to post that if you would like to

Gray




Nosferatu
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2005 08:57:56
Svar/Indlæg:
2029/63
Ja det er sku ikke for fattige sjæle :D





#36
BH-5
 
Superbruger
Tilføjet:
28-12-2005 12:38:53
Svar/Indlæg:
269/28
#41 Jeg kan kun give dig ret i at det er dyrt. Jeg blev også temmelig overrasket over prisen for disse mods. Dertil kommer fragt frem og tilbage.

Hvad mon en chilly1 koster i løs vægt?




SlackeR
 
Superbruger
Tilføjet:
28-12-2005 19:38:02
Svar/Indlæg:
567/2
Jeg fandt dem i For Sale engang mener jeg.
ca 200 dollars så vidt jeg husker.
Plus shipping fra usa.



T-max
 
Superbruger
Tilføjet:
28-12-2005 20:12:37
Svar/Indlæg:
649/35
Vi må sku have modded de her LS´r NOSF ;)



Nosferatu
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2005 22:21:58
Svar/Indlæg:
2029/63
Jamen Wise guy kan godt gøre det. har du ikke set hans billeder i profilen???



Nosferatu
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-12-2006 16:22:56
Svar/Indlæg:
2029/63
Er der en fejl i databasen eller noget siden denne tråd dukker op igen?

Eller er der en som sidder og redigere sine indlæg?



MeLViS
 
Superbruger
Tilføjet:
07-12-2006 18:35:26
Svar/Indlæg:
113/13
Larmer det som helvede det kompressorkøling.



JacobHL
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-12-2006 19:12:16
Svar/Indlæg:
1776/116
#46 - Der var desværre en spambot der valgte at poste et enkelt indlæg.. Selv når det er slettet kommer tråden frem igen.

#47 - Har ikke selv ejet kompresserkøling, men det skulle ikke være så slemt(alt efter hvilken kompressor man bruger selvfølgelig). Kommer også an på hvilke blæsere der sidder på kondenseren.



Nosferatu
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2006 23:53:17
Svar/Indlæg:
2029/63
Mach 2 skal have R404 eller R402 på :)