chipsetkøler Asus A8N

Bundkort / CPU d.  17. marts. 2005, skrevet af Capiz
Vist: 311 gange.

Capiz

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2005 00:17:19
Svar/Indlæg:
1498/226
Hey...

Jeg fik mig dette kort for vel... ja 1 mdr siden...
Til at starte med kørte den lille vilde blæser små 9000rpm... og faldende alt efter brug...

Men her på det sidste er den begyndt at hæse/blæse/whine etc... Lige et kørt split-sekund, men træls at høre på, og det gør mig lidt nervøs...

Hvad kan det være som min lille blæse fejler ??
Den render mellem <4000 og op til 5600 rpm..
hver gang den piver, falder rpm til lidt under 4000rpm...

Hvad kan jeg gøre, for at den enten lukker røven, eller bare helt forsvinder..
er der kommet en køler dertil endnu, som ikke kommer i vejen for 2 6600GT kort i SLI mode ??
Jeg ved ikke om det kun er 6800 Ultra kortne som der er knebent med plads omkring...

jeg havde nemlig overvejet Zalman svinet, men jeg skal også have en køler/blæser som køler den ned..
Hvad vil folk anbefale ??

Capiz 8)

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2005 01:12:14
Svar/Indlæg:
1996/65
Det lyder som om kugle lejet er slidt skævt ... eller ikke virker ordentligt ... Og nej der er intet man kan gøtr ved en blæser som siger sådan ... ud over selfølgelig at skifte blæseren ... :i

Capiz

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2005 07:38:18
Svar/Indlæg:
1498/226
Okey.... jeg er bare bange for at den lige pludselig stopper, for brænder mit chipset jo af...

Hvad sker der egentlig i forhold til reklamation når sådan noget sker ??
Burde man så ikke kunne få et nyt med det samme, hvis det var.. ??

Capiz 8)

red_martians

Moderator
Tilføjet:
17-03-2005 08:06:40
Svar/Indlæg:
7881/1165
Jeg har købt en Zalman chipsæt-køler. Selvom den er passiv burde den kunne klare det.
Har også overvejet at købe en papst 40mm blæser og lime fast uden på.

DLC

Overclocker
Tilføjet:
17-03-2005 08:44:33
Svar/Indlæg:
151/18
Der er mange der har oplevet at den lille blæser har stået af efter ikke ret lang tids brug! Personligt har jeg også smidt den lille blå zalman chipsæt-køler, der SKAL du bare huske at have en eller anden form for air flow i kabinettet, jeg har kun en 80mm blæser og det er ikke nok;)

Capiz

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2005 10:17:32
Svar/Indlæg:
1498/226
Okey... Jamen jeg har ikke kabinet side på, så tror du ikke at det er godt nok... jeg har en enkelt 80, som trækker lidt luft ind, men det giver jo ikke så meget når jeg ingen side har på...

Eller skal jeg lige finde en blæser som evt. kan ligge/sidde fast på profilen...
Har du sat din zalman fast med de huller som er i kabinettet??
Eller limet den??
Jeg har bare hørt det skulle give problemer med ved SLI mode.. men er det ikke kun de store 6800Ultra kort...??

Capiz 8)

DLC

Overclocker
Tilføjet:
17-03-2005 10:34:51
Svar/Indlæg:
151/18
Jeg har ingen blæser på og hellere ingen side, jeg har sat den fast i hullerne i bundkortet(det virker fint)! Og den sidder ikke i vejen for mit GFX som er et PoV 6600GT med en zalman VF700-CU køler på!

Karsten-B

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2005 16:09:39
Svar/Indlæg:
1248/70
Jeg vil mene at du absolut skal RMA bundkortet. Det er da ikke dit problem hvis ASUS har lavet en dårlig NB-køler/blæser.

Pas på med at afmontere den omtalte NB køler/blæser på netop dette kort - det er der vist nogle som har haft store problemer med og hvis du laver mærker eller uheldigvis kommer til at beskadige dit bundkort, så det ersynligt .. ja så er der jo ingen reklamationsret eller garanti længere.

Som du selv er inde på så kan dit chipset brænde af hvis blæseren står helt af (det er der jo noget som tyder på at den
er ved at gøre)...

MEN det er jo ikke dit problem (det er derimod ASUS der har et problem) og særligt ikke hvis du RMA-bundkortet FØR den helt store skade er sket !!!

Jeg begriber ikke at nogen vil risikere deres garanti (på det kort er det MEGET vanskeligt at afmontere NB køler/blæser uden at klippe de to sorte tappe over) ved at "hjælpe" ASUS med at rette deres fejl med den omtalte dårlige NB (har vist været debbateret rigeligt på div. forum) i stedet for at RMA kortet som man jo med god samvittighed kan gøre.

Jeg har selv det omtalte kort og ved det mindste tegn på ustabilitet bliver det RMA'et. Det er jo ikke forbrugerens problem, men andre har måske en anden opfattelse - dette er jo kun MIN mening skal jeg da lige anføre.

---CB

Capiz

Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2005 00:15:29
Svar/Indlæg:
1498/226
Jamen ser du... hvis jeg gør det, så står jeg uden bundkort i herre lang tid, og det kan jeg ikke...
Jeg får jo ikke lige frem et kort til låns imens...

Hvad er det jeg skal være opmærksom på, når jeg piller den chipset køler af ??
Du snakker om nogle sorte ting, hvad er det ??

Capiz 8)

Karsten-B

Elitebruger
Tilføjet:
19-03-2005 00:29:23
Svar/Indlæg:
1248/70
De to sorte plastclips som holder NB profilen på plads, igennem to smalle huller i bundkortet - de er noget strammere end normalt - det er det som giver store problemer på netop dette bundkort.

når det er et så nyt bundkort som du har der, tager en RMA ikke lang tid - har selv haft mit eget til RMA og det tog kun 4-5 dage, og du kan vel undvære den så længe - ej man er vel afhængig 8)

men pas på for jeg tror snart at de hos de forskellige tekniske supp. afd. hos forhandlerne, er klar over at mange kunder afmonterer disse NB-kølere og kan de bevise det, kan de afvise din RMA..

Jeg har selv talt med tek. support hos en afd hvor han fortalte mig at de undersøger defekte grafikkort for, om der er påført et andet kølemiddel end det som kortene havde på oprindeligt og kunne det konstateres, blev RMA afvist !!! så ... det er da kun for din egen skyld jeg advarer dig...

---CB

procyon

Superbruger
Tilføjet:
19-03-2005 00:41:48
Svar/Indlæg:
39/13
Som andre siger, lyder det til at være en fabrikationsfejl. Vil derfor anbefale at du reklamere hurtigt. Altså inden for de 2 første mdr. fra købsdato. Der står i købeloven:

81: Vil køberen påråbe sig en mangel, skal køberen give sælgeren meddelelse herom inden rimelig tid, efter at køberen har opdaget magelen. I modsat fald taber køberen retten til at påråbe sig mangelen. Meddelelse givet inden for to måneder efter køberen opdagede mangelen er altid rettidig.

Hvis fejlen opstår igen er du altid rettidig til at reklamere over mangelen.

procyon

Superbruger
Tilføjet:
19-03-2005 00:47:44
Svar/Indlæg:
39/13
Citat "Jeg har selv talt med tek. support hos en afd hvor han fortalte mig at de undersøger defekte grafikkort for, om der er påført et andet kølemiddel end det som kortene havde på oprindeligt og kunne det konstateres, blev RMA afvist !!! så ... det er da kun for din egen skyld jeg advarer dig... "

Den går ikke. Hvis det ikke er kølemiddelet som er skyld i en defekt hardware del, kan de ikke afvise sagen. De kan kun afvise sagen, hvis de kan bevise, at det er en skade køber har lavet.

Jam

Elitebruger
Tilføjet:
19-03-2005 00:58:46
Svar/Indlæg:
976/138
#11 Jo, det kan de da godt. For hvis der er et andet kølemiddel på betyder det at man har skiftet det og altså har haft køleren af hvilket bryder garantien.

Så de kan jo bare sige at man har været i gang med at krue, klemme, smøre eller hvad ved jeg og så kan det jo være grunden til fejlen.

procyon

Superbruger
Tilføjet:
19-03-2005 01:14:53
Svar/Indlæg:
39/13
#12, der er 2 års reklamationsret og ikke garanti på hans produkt. Med mindre andet er aftalt ved køb. Der er stor forskel på de 2 ;)

Du læser ikke hvad jeg skriver. Det er selvfølgelig korrekt reklamationsretten frafalder, hvis han selv er skyld i fejlen. Som jeg også skriver oven over. Men hvis fejlen ligger et andet sted, eksempelvis en fabrikationsfejl, har de ikke ret til at afvise sagen, selvom han har rodet rundt med det.

Hvis de bruger det som undskyldning, er vi jo heldig vi har forbrugerklagenævnet. Hvis deres teknikker kommer frem til en anden konklusion, har firmaet et forklarings problem. Så er det dem der står med håret i postkassen.