Ultimative computer

Diverse d.  17. marts. 2005, skrevet af System
Vist: 762 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
17-03-2005 13:10:11
Svar/Indlæg:
0/11005
Hvis man skulle have en computer der bare kørte også selv om man havde mange ting åbne på en gang, og den skulle bruges til 120 forskelige ting, hvad vil i gutter så forslå?

Det der lidt er, er at det skal kunne køre alt, så betyder prisen ikke så meget igen, f.eks. vil jeg den ene dag spille cs, vilket jo ikke tager meget, men så den anden dag lege med noget 3d og evt. spille samtidig.. Så altså den skal kunne klare lidt af hvert.

Har selv tænkt på at købe et Intel Server Board SE7520JR2SCSID2 og så smide 2 xeon 2800 (800fsb) i, vil det kunne betale sig? Eller hjælper det kun for en server?

Og hvad er forskellen helt præcist på ddr og ddr2?

Bare kom med vare dele hver for sig, bundkort, ram, cpu, grafikkort osv.
micma18

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2005 13:16:26
Svar/Indlæg:
4120/115
Du har nok fat i noget af det rigtige, men du skal finde en workstation board istedetfor, for serverboardsene har normalt ikke AGP port!
Desuden skal du tænke på, hvilket styresystem du har, eller vil bruge på den, for hvis du bruger to Xeon cpu'er med HT, så skal du dit OS/licens understøtte 4 cpu'er

legebarN

Superbruger
Tilføjet:
17-03-2005 14:06:14
Svar/Indlæg:
487/59
Basalt set er HyperTreading at den kan arbejde med flere tråde af gangen, dvs at den netop er bedre til at arbejde med flere programmer af gangen.

Schumi

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2005 15:08:12
Svar/Indlæg:
250/59
Nu aner jeg overhovedet ikke hvad det setup vil løbe op i, men ville det så ikke være billigere at købe 2 computere (en AMD til spil og en Intel til 3D).. og så en af de der screen selectors, hvor man kan vælge mellem to computere på samme skærm og tastatur/mus..

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2005 16:43:30
Svar/Indlæg:
2126/135
AMD er kongen til spil. På det punkt kan Intel ikke slå AMD.

Som en anden her på foraet har sagt: "Intel er en toptunet Mercedes med alt ekstra udstyrret, AMD er Farrari - Rå kraft der bare racer der ud af"

Hvis du virkelig vil have toppen af poppen til 3d og spil, vil jeg også vælge 2 computere. Du kan jo nøjes med én skærm, mus og tastatur! Selvom der er fedt med to skærme...

Andy.

Superbruger
Tilføjet:
17-03-2005 16:49:31
Svar/Indlæg:
1536/33
Tror det er lidt "overkill" med to cpu'er. Har du virkelig brug for så meget kraft ? Hvor store er dine behov? Syntes du beskriver det lidt løst... Hvor tit vil du også spille cs og lave 3D samtidigt ?

Forskellen mellem DDR og DDR2 er vel bare hastigheden på ram'ne, altså mhz

Hvilken pris klasse snakker vi om ? 10.000 eller 50.000?

Nå men til de mere konkrete forslag:

Setup 1 (hvis du spiller meget):

AMD 3200+ Winchester
DFI-SLI mobo
2*512 mb TCCD ram
6800 GT

Setup 2 (hvis du laver mere krævende opgaver, så som 3D osv. )

Intel 6xx serie
Mobo med 925XE chipsæt
ATi x800 pro/ Nvidia 6800GT

Spild endelig ikke penge på noget go' køling.

Forklar venligst lidt mere

Mvh. Andy

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2005 18:01:33
Svar/Indlæg:
4120/115
XP er også fint nok, men du skal bare finde en version der understøtter 4 cpu'er så! For en normal Pro version understøtter kun 2 cpu'er...

Carpe^Diem

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2005 21:56:31
Svar/Indlæg:
1155/43
Micma, XP understøtter 2 fysiske CPUer... Derfor er en normal XP-PRO rigeligt selvom der er 4 ialt, når man tæller de vituelle med !

LaMer

Overclocker
Tilføjet:
17-03-2005 23:13:06
Svar/Indlæg:
104/17
Bundkort: DFI LANPARTY NF4 SLI-DR 1.599 kr.

CPU: AMD Athlon 64 FX 55 2.6 GHz 5.907 kr.

RAM: OCZ 1GB (2x512MB) PC3200 Dual Channel Gold VX EL-DDR CAS2.0 £196.81 Including VAT at 17.5%

HDD:8stk. Maxtor DiamondMax 10 300 GB / 7200 rpm / 16 MB / Serial ATA-150 / 9 ms pr stk. 1.384 kr. = 11072kr.

GFX: 2stk Gainward FX PowerPack! Ultra 6800Ultra PCI-E
5.195 kr. = 10390kr.

CPU køling: Mach II 3.000,00kr. + 120mm Sunon "Extreme Output" 175,00kr.

PSU: OCZ PowerStream 600 Watt 1.649 kr.

Kabi: Lian Li PC-71 1.795 kr.

Kabi køling: 6stk 80mm Sunon "Extreme Output" 125kr = 750kr

Dette ville være midt bud på den ultimative pc til mig selv. Efter som jeg ikke er inde i linux eller andre OS's der understøtter flere cpuer, og meget få programer er bygget til at understøtte flere cpu'er så der er ikke noget at vinde ved det når du kun spiller spil og leger i 3d programmer. Derfor bare den stærkeste på market.

Der er ingen grund til flere ram end 1gb efter som det er MEGET sjældent du bruger mere, og hvis du har penge til den her maskine så kan du sikkert også godt købe 1 gb mere som reserve hvis du syntes du mangler.

jeg syntes dog hvis du vil invastere så meget så vent med at købe til AMD udgiver deres DUEL kerne CPU'er og ATI udgiver deres version af SLi som de har præsentere (EVIL).

Jeg har valgt 8 HDD som jeg klart ville vælge som overkill. Men du skriver den ultimative så hvorfor ikke 4 diske i raid 0 med 4 diske back up
:p

Men det system skulle nok kunne tage alle de tæsk du kan præstere. Dog er det ikke et system som ikke er set herinde på OC.dk og er meget almindelig inde på XS.org så du slår dig bare løs med spg. hvis der er noget..

PT: samlet pris små 38500kr ca. så er dit dankort vis også varmet op..

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2005 02:47:22
Svar/Indlæg:
2175/186
synes helt klart du skal gå efter 2 cpuer hvis du skal arbejde meget med 3d (3d studio max?), da fx 3d studio max er optimeret til det, så du får ca. 80% extra ydelse...

Men hvis du kun har XP åbnet, og så spiller et spil, så er der NÆSTEN ingen forskel fra en til to cpuer... Når du så har flere ting åbne, så vil du kunne mærke noget :)

Lusingando.

Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2005 07:20:31
Svar/Indlæg:
1015/47
#11.. Der er jo ingen der gidder at høre på de blæsere.. :00

Telle

Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2005 11:15:06
Svar/Indlæg:
823/24
Snorre, hvis jeg var dig ville jeg vælge Intel.. Den er meget bedre til at multitaske, og de er en del bedre til videoredigering/3D arbejde!

Hvis du har en del penge at lege med, så synes jeg du skal finde en Extreme edition CPU, sammen med et godt bundkort..

Så får du god ydelse..

Af harddiske ville jeg smide to af de nye Seagate i Raid 0 til styresystem, evt et par Raptor 74 gb i stedet.

Held og lykke med købet.

LaMer

Overclocker
Tilføjet:
20-03-2005 15:26:28
Svar/Indlæg:
104/17
hey igen snorre..

hvorfor 2 grafikkort?
Det er en ny teknologi der er komme som hedder SLi groft sagt er det hvor bundkortet kan håndtere 2 grafikkort så de arbejder super sammen, hvert grafikkort tager sin halvdel at skærm billedet der ved i teorien dobbelt så godt som 1 6800ultra.
Test:http://graphics.tomshardware.c... _mark_2005
Alt om SLI:http://graphics.tomshardware.c...

HVor meget det hjælper med raid?
Raid er næsten ligesom med dual cahnnel på ram, når du ligger et program ind på din computer ligger den normalt hele programmet på den valgte disk/partison og læser hele programmet der fra. Men med Raid skal du så bruge 2 diske og når du så ligger et program ind på computeren ligger den halv delen af programmet på den ene disk og halv delen på den anden disk når den så læser programmet kan den læse fra begge diske samtidig og derved i teorien dobbelt så hurtigt som normal singel disk.

(burger selv Raid 0 og det virkelig godt.. Nomalt flytter mine diske alene ca 30mb i sekundet.. med 2 i raid 0 flytter de 87mb i senkundet..)
Test Raid 0 lidt bum bum relavant: http://www.tomshardware.com/st...

Hvad der er specielt med køleren?
Køleren Mach er en kopresserkøler som fungere ligsom et køleskab bare meget krafitgere.. Den kan køle til omkring -80 ca. kan ikke huske det helt. Men jo koldere des bedre! ;)

1 eller 2 CPU'er..?
Efter som mange af de bundkort som understøtter 2 cpuer ikke har vildt seje chipset ser jeg det som et minus.
samtidig er det meget begrænset hvor meget mere du får ud af det og hvad en FX55 ikke kan klare er og så meget begrænset :p
Og de bunkort som kan håndtere 2 grafikkort SLi findes ikke med understøttelse af 2 cpuer...
Og så er der jeg også lige en ordenlig omgang varme udvikling med 2cpuer at køle..

Hvorfor maxtor frem for WD?
de diske jeg har valgt der er med 16MB BUFFER Jeg har ikke lige kunne finde tests men sådan 2 i en raid 0 skulle være bedre end 2 WD 74Gb i Raid 0, og samtidig får du 2x300GB for 2000kr istedet for 2x74gb for 200kr.. DERFOR!
(MAnge syntes måske dårligt om maxtor men jeg har aldrig brugt andet og de har aldrig svigtigt mig og alle mine test resultater er i den klasse de skal være..)

HVor kan man købe alle delene?
Jeg har fundet alle delen på www.edbpriser.dk og www.overclockers.co.uk (ramene). OG www.studiedata.dk ..

Er FX55 bedre end andre A64?

FX55 skulle være den bedste cpu til at understøtte dual channel, jeg har ikke selv mulighed for at lege med sådan en dejlig satan og ved endelig ikke så meget om den da jeg slet ikke har turde drømme om at eje den. Men Det er toppen af poppen det er helt sikker!! Mange har inde på OC.dk har opnåede vilde resultateer med sådan en...

Hvad jeg syntes om din sammen sætning:

Strømforsygningnen er et fint valg...

Mach II SE ved jeg ikke meget om men forhør dig lidt ved nogle eksperter evt start en tråd med hjælp til at finde en passende sæt..

Bundkortet er meget fint men understøtter ikke SLi og så er der lidt få meget geil på til mig (lamper over det hele og små irri blæsere :p )

Grafikkort ville jeg ikke købe asus men gå efter hightech eftersom de sælger med en meget god køler standart og så er de billige i forhold til kvaliteten...
http://www.edbpriser.dk/Listpr...
test: www.tweak.dk (siden er nede lige nu men det er nemt at finder under test sektionen.)

Ang ramene:
Ramene er fine men hvis du regner med at ville overclocke(forhåbenlig vil du ved sådan et nice system :p ) så ville jeg vælge de OCZ 1GB (2x512MB) PC3200 Dual Channel Gold VX EL-DDR
http://www.overclockers.co.uk/...

De har opnåede helt utrolig resultater ved vildt høje hastigheder og meget stramme timings..

klart pengene værd:
http://www.anandtech.com/memor...

Ang harddiske har jeg vidst forklaret min mening...

Held og lykke med maskinen...

Mvh LaMer

MullE2

Superbruger
Tilføjet:
20-03-2005 15:40:21
Svar/Indlæg:
541/22
#20 To grafikkort i en computer er ikke så vildt igen når det kommer til stykket. I benchmark programmer trækker de rimeligt godt igennem. Men det er driverne også voldsomt optimeret til.

Egentlig mister du ca. halvdelen af ydelsen i gfx nr 2. Og i enkelte tilfælde har jeg set lavere fps med to 6600gt end et 6600gt.

Så hvis du skal ha et vildt system så køb et ati 850 xt. Det slår meget godt igennem. Men 2 6800ultra er dog bedre Men der bruger du fandme også mange penge på ingenting.

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
20-03-2005 16:22:59
Svar/Indlæg:
3169/185
Mig der citerede THG :D

Enhver computer kan have 120 ting åbne og køre accetabelt.... - Også AMD - spørgsmålet er blot - er det 120 ting der alle sluger så meget som f.eks komprimering? - Tja, hvis det er tilfælde skal du have 120 logiske CPU'er for at køre optimalt, og det får du lidt svært ved..... - 8 er maximum du kan fremskaffe medmindre du bygger et serverrack... Som koster.... Meget... RIGTIG meget

lars

Overclocker
Tilføjet:
20-03-2005 18:35:56
Svar/Indlæg:
140/15
Sit dig ned og tænk det hele meget godt igennem.

syntes det er lidt plat at købe to systemer.

teoretisk set så er 1 comp til 20.000 lige så hurtig som 2 comp til 10.000.

har aldrig prøvet at programere i 3d, men kan det virkelig få en dual core amd til a bukke under.

ville vælge amd da det er bedst til spil, og så ville jeg leve med at min 3d tegning er 4 sekunder længere om at blive tegnet. ( 4 sek er et skud i tågen da jeg ikke har forstand på 3d tegning )

husk kompressor køling er lige til at losse ud af vinduet hvis han ikke clocker og så laver det også kondens. ( regner ikke med at du vil clocke da det ikke er nævnt i denne atikel )

mit råd er: find ud af hvad du bruger din computer til og hvor du har brug for ydelsen.

er det vigtigt for dig at 3d tegningerne bliver tegnet hurtigt, eller er det vigtigere at spil har flot grafik.

som Mulle2 siger så ville jeg ikke andbefale 2 grafikkort da man giver mange penge uden at være sikker på at alle spil virker med det.

håber det hjalp.

perry_78

Elitebruger
Tilføjet:
20-03-2005 19:24:58
Svar/Indlæg:
1304/117
Hmm. Hvis du er til 3d Studio Max, tag en Quadro kort. Men er du til spil ville jeg vælge X850XT PE.

Hvis du ikke er bekendt med phase-change køling kan jeg ikke anbefalle at du køber den!

Andy.

Superbruger
Tilføjet:
20-03-2005 21:11:22
Svar/Indlæg:
1536/33
Syntes at dit valg er helt fint, men jeg ville hellere få mig en Vapo LS, som køling. Køb enten et X850XT eller 2*6800Ultra.
Evt. an du vandkøle grafikkort(ne) og chipsæt.

Snuden

Overclocker
Tilføjet:
20-03-2005 23:50:13
Svar/Indlæg:
41/1
Det ville være aldeles tåbeligt at investere i to computere. Køb en stor computer i stedet for.

Jeg har lige selv investeret i en ny computer(Som jeg stadig venter på at modtage) og vil anbefale dig at købe noget der ligner.

Tyan Nforce4 Pro dual opteron bundkort m. SCSI controller.
2 x Opteron 244.
2 GB Ram.
2 x 15K RPM 18,4 GB SCSI diske. (En på hver kanal, til software RAID1)
Nvidia 6600GT PCI-Express grafikkort.

Det ovenstående er hvad jeg har købt, du har jo så mulighed for at få nogle større processorer, diske og grafikkort, evt, to grafikkort. Bundkortet understøtter SLI og har fulde 16 PCIe-lanes til begge kort.

MVH

Morten Strårup

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
21-03-2005 02:58:07
Svar/Indlæg:
2175/186
#20, der er da gode chipsets til dual

Til Opteron:
Vias Kt800 ( eller hvad det nu hedder. Er personlig ikke fan af det, men mange sys da det er godt )

nForce 4 Pro 2200 (evt med 2050 chips også)

Til Xeon:
Hmm en masse dejlige pciE chipsets

såhh... :)