Hmm... neej det er vi som sådan ikke udstyret til, men det er ofte det som lyd udstyr er konstrueret til! Jeg tror det er meget få, hvis overhovedet nogen, der kan høre op til 20Khz. Personlig har jeg fået testet min hørelse op til omkring 16Khz. og det er faktisk et godt stykke over en gennemsnits person, på min alder... Men en af grundene til at man går efter 20Khz. (som minimum) det er at visse "dele" af en højfrekvent sinus kurve, kan ligge udenfor det hørbare område. Derfor ser man også på bedre udstyr at den øverste grænsefrekvens er hævet over 20Khz. og nogle gang mange gange mere...
f.eks.:
- CD kvalitet = 22,05Khz.
- SACD kvalitet = 48Khz.
- DVD-audio kvalitet = 96Khz.
Og nogle gang ser man high-end forstærkere osv. der går op til flere hundrede Khz.
Når det kommer til de lavfrekvente lyde, så er det ikke sikkert man kan høre ret lavt, når det kommer til stykket, for det man høre ved f.eks. 10Hz. det kan meget let være højtaler kabinettet, eller akustikken i rummet der står og ressonere, men de 10Hz. er ikke dem vi høre... (mærke dem ved højere lyd niveauer er jo en helt anden sag, og kan helt sikkert skabe en fornemmelse af lyden, men høre dem kan man ikke... 😉 ) Man har vist endda eksperimenteret med at bruge 7Hz. som våben... Da netop den frekvens skulle kunne få lungerne til at ressonere, og derved kunne kvæle en... om det er sandt ved jeg ikke, har ikke prøvet? 😉