Lydtest

Diverse d.  18. marts. 2005, skrevet af 1_2_know
Vist: 197 gange.

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2005 15:06:24
Svar/Indlæg:
3169/185
Valgta at placere denne i hardware....

Da jeg vil teste om mit lydkort levere det som det siger det kan... Har et audigy 2 ZS...

Leder efter en lydtest som tester fra f.eks 8 Hz til 28.000Hz - Hvor man så selv kan vælge...

60Hz er for højt som minimum.... - Vil også teste hvorn mine hørebøffer reagere på skidtet...

Lydkort går ned til 10, hørebøffer til 8.... Iflg. producenterne,..

Mvh., 12k

Marbuhai

Superbruger
Tilføjet:
18-03-2005 15:16:49
Svar/Indlæg:
667/20
Hehe nu er vi fra naturens hånd kun udstyret til at at kunne høre fra 20-20000hz, og dette aftager med alderen...

Nogen mennesker kan høre meget dybe frekvenser mellem 10-20hz, og i alm musik er det meget få musikstykker der overhovedet kommer under 25hz...

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2005 15:22:41
Svar/Indlæg:
3169/185

Siger min fysikbog også :P - Men... Vil gerne teste det... For alle folks hørelse er forskellig,... Kan måske høre 17Hz - måske 23Hz som det laveste, hvem ved ;)

- Kan jeg jo også teste med ;)

- Ved at min hørelse på alt under 40Hz er 3 gange svagere (1/3) af højere frekvenser....
- Hvilket mine omgivelser ikke altid er glade for når jeg hører musik, for skal da ha bass på :P

Mvh. 12k

Twilight

Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2005 15:25:32
Svar/Indlæg:
597/39
http://www.esser.u-net.com/ttg...

Det er utroligt hvad man kan finde med google, simpelthen utroligt. :e

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2005 15:56:31
Svar/Indlæg:
3169/185
Tak tak tak :D

Nice, kan høre ned til 13Hz, svagt 12 - meget svagt..

Synes 15Hz er sidste rigtig dybe tone - dem under er bare mere... Rungen hvor man nærmest tror det er en væg der glider langsomt hen eller noget?

Knap så godt har jeg det med de høje toner, 17,5KHz er absolut højeste tone, og kan jeg kun høre på højre øre.... :\

Mvh, 12k

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2005 15:56:32
Svar/Indlæg:
3169/185
Tak tak tak :D

Nice, kan høre ned til 13Hz, svagt 12 - meget svagt..

Synes 15Hz er sidste rigtig dybe tone - dem under er bare mere... Rungen hvor man nærmest tror det er en væg der glider langsomt hen eller noget?

Knap så godt har jeg det med de høje toner, 17,5KHz er absolut højeste tone, og kan jeg kun høre på højre øre.... :\

Mvh, 12k

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2005 16:47:33
Svar/Indlæg:
4120/115
Hmm... neej det er vi som sådan ikke udstyret til, men det er ofte det som lyd udstyr er konstrueret til! Jeg tror det er meget få, hvis overhovedet nogen, der kan høre op til 20Khz. Personlig har jeg fået testet min hørelse op til omkring 16Khz. og det er faktisk et godt stykke over en gennemsnits person, på min alder... Men en af grundene til at man går efter 20Khz. (som minimum) det er at visse "dele" af en højfrekvent sinus kurve, kan ligge udenfor det hørbare område. Derfor ser man også på bedre udstyr at den øverste grænsefrekvens er hævet over 20Khz. og nogle gang mange gange mere...

f.eks.:
- CD kvalitet = 22,05Khz.
- SACD kvalitet = 48Khz.
- DVD-audio kvalitet = 96Khz.

Og nogle gang ser man high-end forstærkere osv. der går op til flere hundrede Khz.

Når det kommer til de lavfrekvente lyde, så er det ikke sikkert man kan høre ret lavt, når det kommer til stykket, for det man høre ved f.eks. 10Hz. det kan meget let være højtaler kabinettet, eller akustikken i rummet der står og ressonere, men de 10Hz. er ikke dem vi høre... (mærke dem ved højere lyd niveauer er jo en helt anden sag, og kan helt sikkert skabe en fornemmelse af lyden, men høre dem kan man ikke... 😉 ) Man har vist endda eksperimenteret med at bruge 7Hz. som våben... Da netop den frekvens skulle kunne få lungerne til at ressonere, og derved kunne kvæle en... om det er sandt ved jeg ikke, har ikke prøvet? 😉

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2005 16:49:46
Svar/Indlæg:
4120/115
Nå, men glemte jo helt at svare på spørgsmålet...
#0 Du skal bare ha fat i en software - frekvens generator 😉 Men du skal jo ikke ligefrem satse på at dit udstyr kan bruges som reference til at måle noget med...

Marbuhai

Superbruger
Tilføjet:
18-03-2005 17:50:31
Svar/Indlæg:
667/20
#6 Vi kan sagtens fluekneppe de 20khz som vi kan med de meget lavfrekvente toner/lyde som også kun er meget få mennesker der egentlig kan høre ret godt...

Skrev godt nok ikk noget om de høje frekvenser da han vendte det mod de lave frekvenser, men meget normalt som du selv skriver det med alm hørelse kontra hvad et menneske godt kan opnå....

Noget andet er alder, det skrumper os ind ligesom ens hjerne og så meget andet gør, så du ville ikke kunne opfatte de samme lyde ligeså godt når man er 50 kontra hvad man kan kan idag, og vi kender jo ældre mennesker og deres problemer som jo er en naturlig del som alt andet..

High fidelity blade har jeg nu masser af, så kender godt lidt til det du nævner...;)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2005 19:24:50
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #6

Ikke fordi, at det du siger er forkert. Men samplingen har også noget at gøre med antallet af kanaler ;)

De bedste højttalere kan i bedste fald gengive (korrekt) op til måske 70kHz. Vi snakker 800D her.

Men ja, lyd er subjektivt. Meget endda.

Ville foreslå #0, at bruge samme program som Tomshardware.com bruger til at tjekke SNR. Genialt og simpelt. Frekvensgengivelse siger ikke det store, hvis man ikke tager højde for forvrængning og SNR.

Ang. det med "lungerne". Så er det omkring 7-8Hz. Orgelpiber kan gå ned til 8Hz. Man kan ikke som sådan høre det, men mærke det. Det føles som en ubehagelig rumlen i kroppen.

Om man kan dø af det, ved jeg ikke. Jeg har sunget i kirkekor i omkring 1½ år, og lever da i bedste velgående :e

Men ja. Der er noget med, at lavfrekvente (og energirige) bølger, kan bruges som våben.

"Sub-soniske" våben vil jeg gætte på.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
19-03-2005 00:31:36
Svar/Indlæg:
4120/115
Har self. angivet båndbredden pr. kanal 😉

Men hvis du bruger et lydkort til at måle noget som helst med, så måler du lige så meget på indgang som udgangen...