RMA hos Midtdata - debat

Hyggehjørnet d.  19. marts. 2005, skrevet af procyon
Vist: 763 gange.

procyon

Superbruger
Tilføjet:
19-03-2005 11:18:19
Svar/Indlæg:
39/13
Som overskriften lyder, har jeg haft adskillige RMA sager kørende hos Internet firmaet Midtdata.
Link til dem af jer som ikke kender firmaet: www.midtdata.dk .

Opsummere lige kort handlingsforløbet, så i hurtigt at sætte jer i mit sted.
30.04.04 bestiller jeg min computer hos midtdata.dk og får den et par dage efter. Var spændt, da jeg selv skulle samle min første computer (i genkender nok den følelse). Men glæden braste, da jeg fik sort skærm, da jeg tændte. Herefter har den kørt frem og tilbage.

1. afhjælpningsforsøg (9 arbejdsdage, 14 døgn) - nyt bundkort
Indsender mit bundkort, efter en længere snak med en service medarbejder. Fik bundkortet igen efter 14 døgn, hvilket er lang tid, når man lige har købt en computer :)
Sort skærm ved opstart. Dvs. det hjalp ikke med nyt bundkort. Dog underligt jeg fik et nyt bundkort hvis det andet ikke fejlede.

2. afhjælpningsforsøg (4 arbejdsdage, 8 døgn) - skifter cpu køler og psu
Indsender hele computeren på midtdatas værksted. Dog er denne service ikke helt gratis, må slippe en pris på 400 kr. ½ times teknikker løn plus forsendelse.
Får den tilbage efter 8 døgn, men nu kan jeg få den startet. Men stadig periodisk sort skærm ved opstart, hvilket gør min pc uberegnelig.
Yderlig opdager jeg de har monteret en forkert PSU på 310 Watt, frem for den på 360 Watt.

3. afhjælpningsforsøg (3 arbejdsdage, 5 døgn) - støver grafikkort køleren af, ny cd-brænder og floppy.
Indsender hele computeren igen. Men denne gang uden udgifter, idet det lykkes mig at få fat i deres service chef efter godt 2 uger venten.
Som det fremgår hvad de denne gang har gjort for at afhjælpe problemet, hjalp ikke selvfølgelig ikke på fejlen.

4. afhjælpningsforsøg (23 arbejdsdage, 33 døgn. Tæller stadig) - nyt gfx
Computeren blev sendt af sted i går med lørdag ekspres. Men har i dag fået at vide af Postdanmark, at jeg ikke vil modtag min computer, idet den ikke er sendt som ekspres :(. Brud på mundtlig aftale hos midtdata, som desværre ikke er første gang.

Kort opsummering: 4 afhjælpningsforsøg: 39 arbejdsdage og 57 døgn (tæller stadig) og de har i det tidsrum, ikke formået at løse problemet.

Grunden til at jeg valgte at skrive min oplevelse med midtdata, er fordi jeg er mega skuffet over ikke at få min computer i dag. Det var så at sige, dråben der fik bærret til at flyde over. Ville de fleste nok også føle, hvis de har set frem til at få deres computer efter 5 uger. Men nok mest skuffet pga. et brud på en mundtlig aftale, som vel og mærke ikke er første gang jeg har oplevet.

Desværre ser jeg snart ikke anden udvej, ind at gå videre med min sag til forbrugerklagenævnet. Men desværre ingen garanti for, at det løser problemet, idet de ikke skal rette sig efter afgørelsen, hvis den falder til min fordel.
Jeg synes det er for meget jeg skal bruge så meget tid og energi på noget, som jeg mener jeg i forvejen er berettiget til, iflg. dansk købelov. Blandt andet, afhjælpning inden for "rimelig tid". Synes i den tid de har brugt på det er rimelig? Personligt synes jeg det er alt for lang tid.

Er der andre derude som sidder tilbage med bitter erfaring med midtdata, vil jeg gerne høre fra jer. I må meget gerne skrive jeres historie her. I er også velkomne til at kommenter min historie. Vil meget gerne starte en debat omkring Internet firmaer og deres RMA services. Er lovgivningen for ringe på dette område?

Polarfar

Senior Skribent
Tilføjet:
19-03-2005 11:52:32
Svar/Indlæg:
2309/846
Har selv engang sendt et MX400 GFX kort til rma hos Midtdata da TV-tuneren ikke virkede i UHF-området, så TV2 kunne ikke modtages på antenne. Jeg sendte en fejlbeskrivelse med der ikke kunne misforstås ( jeg er selv elektronikmekaniker ) og modtager så to dage efter et stadig defekt kort med en regning på 400 dask.
Så gider man ikke handle der mere x(

I beskrivelsen fra firmaet stod at man havde installeret kortet og derefter tunet ind på TV2 - ja, men hvis der er indlagt kabel-TV er det ikke sikkert TV2 ligger i UHF båndet....arsjjj men man gider jo ikke diskutere TV teknik med en flok tåber, og kortet havde kostet 800 så bare een regning mere så var det lige dobbelt op på prisen. Har stadig kortet som STADIG ikke virker i UHF båndet.

Du skal ikke finde dig i behandlingen, og de er LANGT ud over hvad der kan betragtes som rimelig tid for afhjælpning af fejl.
Der er jo tydeligvis noget helt grundlæggende galt med konfigurationenaf din maskine. Det er ikke alt hardware der kan arbejde sammen og det er nok der du er faldet i.
Er det en maskine du selv har stykket sammen af diverse stumper, eller er det et samlesæt fra Midtdata selv.

procyon

Superbruger
Tilføjet:
19-03-2005 12:03:55
Svar/Indlæg:
39/13
Jeg har desværre selv samlet den og derfor også mig som står for fejlfinding. På papiret skulle alt passe sammen, men rigtig nok som du siger, er det ikke alt hardware som passer sammen i praksis.
Men vil nu mene midtdata burde finde fejlen, idet jeg har betalt dem for det. Hvis de ikke kan finde fejlen, vil jeg mene jeg ret til ophævelse af købet iflg. dansk købelov. Men tror desværre jeg skal gå videre til forbrugerklagenævnet, da midtdata nok ikke gir sig i men sag. Men finder jeg ud af, hvis de vælger at svare på det klagebrev jeg sender ind på mandag :(

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
19-03-2005 12:22:38
Svar/Indlæg:
4657/53
jeg tror det bliver svært og ophæve købet,da du selv har samlet det.
og hardware konflikter er jo også dit problem.
men det er da godt nok mange forsøg de skal ha til og inde ud af det.
det eneste du kan gøre er og teste de div dele i en anden pc for og se om de virker.

jeg kunne da også godt tænke mig og vide hvad du havde købt.

Br00k

Overclocker
Tilføjet:
19-03-2005 12:29:50
Svar/Indlæg:
120/19
Det er første gang jeg har hørt noget Negativt om Midtdata.. Kender et par stykker der har handlet der, og været godt tilfreds..
Normalt handler jeg ved SHG som giver super ydelse!!

Polarfar

Senior Skribent
Tilføjet:
19-03-2005 12:35:29
Svar/Indlæg:
2309/846
Kunne da også godt tænke mig at høre HVAD det er for stumper du har samlet. Der er jo en del info at finde rundt om på nettet.
Havde engang et ASUS A7V8X-X der ikke ville køre med Radeon gfx-kort. Det blev løst med en BIOS opgradering, men først efter mange frustrerede aftener med installation af windows og drivere til gud-ved-hvad.

Zulu_ugh

Elitebruger
Tilføjet:
19-03-2005 13:08:47
Svar/Indlæg:
397/31
Ved ikke hvor mange handler Midtdata.dk gennemfører på årsbasis, men det må være nogen stykker.
Enkelte går nok i lort, som din, grundet defekt hardware og teknikere, der ikke ved hvad de gør eller burde gøre.
Midtdata.dk er vel så store at de har en nøje defineret politik vedrørende RMA'er og det er vel den linie som din oplevelse er et udtryk for.
At de ikke giver sig i alle tilfælde (kunden har altid ret er der nogen der siger) er vel deres valg som er begrundet i at nogen ikke magter at samle hardware selv og giver midtdata skylden for fejlen (og det er IKKE dig jeg mener). Andre, også her fra siden, piller/oc'er lidt for meget og sender deres EGET problem ind til midtdata og fortæller en sang fra de varme lande.

Mine egne erfaringer fra midtdata er blandede, har haft nogle ram der ikke ville som producenten foreskrev, og dem tog de tilbage uden de store sværdslag. Mit nuværende bundkort Abit AV8 var med en ikke-winchester-klar BIOS. (Jeg fik løst mit problem med en ny BIOS chip fra ABIT) men mens jeg ventede på den korrespondere jeg lidt med midtdata for at få deres hjælp, hvis plan Abit gik i vasken.
Den første tekniker jeg talte med var ikke for heldig, men en efterfølgende venlig, men bestemt, mail til servicechefen, fik jeg grønt lys til gratis udbedring (teknikeren ville have de 400 for det).

Jeg har købt langt det meste af mit hardware (25000+ henover de sidste tre år) dernede og er generelt godt tilfreds med dem og deres service. Jeg passerer dagligt (hver gang jeg er på vej til/fra arbejde) deres butik i en afstand af 200 m. og har derfor let ved at kigge ind forbi dem og kigge dem meget dybt i øjnene.

Vedr. dit problem synes jeg at der er gået for lang tid og midtdata burde tage sig sammen. Hvis de har haft HELE din computer inde burde de kunne sige om den kører eller ej.
Vent og se hvad posten bringer på mandag - forhåbentlig er din comp. i tip-top form.

procyon

Superbruger
Tilføjet:
19-03-2005 14:45:47
Svar/Indlæg:
39/13
Okay blandet oplevelser og følelser bland folk kan jeg forstå :)

#3. Ja, tror også det bliver svært at ophæve købet. Men som jeg ser det har de handlet i strid med købeloven og derfor mener jeg, at jeg er i min gode ret til at ophæve købet. Desværre er jeg ikke jurist og kan derfor ikke gennemskue hele købeloven. Dvs. mig som forbruger vs. midtdata's jurist.
Problemet er at jeg faktisk stort set, har testet det hele. Kørt memtest, testet med: 3 PSU, 2 bundkort, 4 grafikkort, 2 ramblokke. Får samme fejl alligevel.

#4. Hvis du ikke er nødsaget til at oprette en rma sag hos midtdata, er det et fint sted at handle. Hurtig levering og god information. Det er i den anden ende jeg synes de halter efter. Lange ventetider på reparation af pc. Så vidt jeg ved har de gerne over 20 computer i kø og en teknikker til at fejlfinde, udbedre fejl og skrive fejlrapport. Kan dog ikke helt blive klog på det, da midtdata's andre medarbejder er meget ueninge om, hvor mange teknikker de har. Vælger at tro på, de kun har 1, da det ellers ikke ville tag så lang tid?
Derudover vil jeg også mene de har sparet på deres hotline. Gennemsnits tiden man skal vente er ca. 10-15 minutter for at komme igennem. Ikke acceptabel. I det lille års tid jeg har haft computeren, skal jeg nok have fortaget over 60 telefon oprigninger. Hvilket svare til ca. 10-15 timers ventetid.
Så når man at blive godt træt af at høre på deres slogan "Vidste du vi elsker computer" :00

#6. én handel som er gået i vasken, er en for mange ;)
Det skal lige siges, at de ikke har haft hele computeren inden. Tog harddisken fra, idet jeg ikke har tillid til dem. Vel forståeligt nok, når de ikke kan holde flere mundtlige aftaler.
4. afhjælpningsforsøg, gik der ca. 1½ uges tid før de kikkede på den. Yderlig gik der ca. 2 uger hvor de ventede på et nyt gfx fra leverandøren. De valgte derfor i går, at sætte et andet i, med min accept selvfølgelig, da de ikke gad vente mere. Fra POV 5900XT til Leadtec 6600GT TDH :)
Egentligt billigt for dem, hvis de kan løse problemet på den måde.
Beklager, men har den holdning, at de ikke skal have lov til at slippe af sted med at behandle deres kunder sådan. Må have nogle konsekvenser.

hamilton

Elitebruger
Tilføjet:
19-03-2005 16:17:20
Svar/Indlæg:
1419/29
Har da også haft nogle problemer med dem. Det var angående et timetilbud på nogle Elixer pc 3200 512mb, hvor normaL pris vist var 550kr og de var sat ned til 438kr mener jeg valgte så afhentning og måtte slippe 550kr dask self om jeg havde modtaget en mail hvor der stod 438kr. også også en anden sag med et bundkort

Trals

Elitebruger
Tilføjet:
19-03-2005 16:41:50
Svar/Indlæg:
472/115
0#
din historie lyder trist..
for halvandet år siden købte jeg logitech z-680
et år efter gik den ene baghøjtaler udgang:s og kørte til rma med hele sættet og fik det byttet til et z-5500.
så jag vil ikk klage over deres sevice.

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
19-03-2005 17:44:36
Svar/Indlæg:
6052/189
alle bliver udsat for dårlig behandling af firmaer på et eller andet tidpunkt.. nogle er mere uheldige end andre.. og der handler flere tusinde kunder om måneden hos de store forhandlere.. ( shg, midtdata, itbutikken, ja nævn selv.. )..

Folk er jo trods alt kun mennesker..

www.haderkunder.dk - Og fat så hvor belastende i er..

;)

teko

Elitebruger
Tilføjet:
19-03-2005 23:50:57
Svar/Indlæg:
873/19
Hvilke dele er blevet skiftet ud i den indtil videre? Som jeg forstår det, hjalp det da de skiftede bundkortet ud? Men de satte derefter en forkert PSU i? Ifølge §79 skal der tages hensyn til forbrugerens behov for genstanden når der skal ses på om afhjælpning er sket i rimelig tid, men som jeg forstår det, har du ikke haft en fungerende puter i 57 døgn?? For det er under ingen omstændigheder rimelig tid!
Og selvom du selv har sammensat den, har du jo stadig krav på tingene virker, medmindre der skulle være grunde til de ikke gjorde (et PCIe gfx til agp f.eks.)..
Men tag den op med fbr, har ikke hørt noget om at midtdata ikke retter sig efter deres afgørelser (hvis der har været nogen)..Det er kun chippen.dk x( som jeg har hørt om.. Og de 400 du kom til at betale, bør du egentligt ikke betale, da du fik en forringet vare tilbage, samt fejlen ikke var udbedret..
Men husk lige at nævne det for dem inden du taler med fbr, det for nogen gange et firma ti at forstå hvor stor kunden syns deres fejl er, for de er jo ikke onde (med undtagelse af chippen.dk), og vil gerne pleje deres renomé.. Og som Tonnilerche skriver, laver alle firmaer fejl, nogen gange skal de bare lige ha at vide at de har lavet en ;)

BTW. § for rimelig tid:
§78 stk. 4 Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning inden for rimelig tid, uden udgift, og uden væsentlig ulempe for køberen jf. §79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger lade manglen afhjælpe for sælgers regning.
(sidste linie betyder at sælger skal betale for noget nyt der virker med det samme)
§79 Ved afgørelse af, om afhjælpning, eller omlevering er sket inden for rimelig tid, jf. §78 stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art, mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens rådighed.
stk. 2. Køberen kan holde købesummen tilbage, indtil krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering er opfyldt. Må mangelen anses for uvæsentlig kan køberen dog ikke tilbageholde et beløb som åbenbart overstiger, hvad det ville koste at afhjælpe mangelen.

Fiddoo

Elitebruger
Tilføjet:
20-03-2005 18:10:19
Svar/Indlæg:
1293/104
Har igennem 4 år lagt over 20 kilo hos Midt-Data. Har haft 5 rma sager som alle er blevet løst 100 %. Er meget tilfreds med dem.

Uanset hvilken internetbutik, bank, firma, teleselskab, værksted osv. vil der altid være nogen som føler sig uretfærdigt behandlet. Der er selvfølgelig nogen som er værre end andre.

#0: Du har selv samlet den. Her er der rig mulighed for at begå fejl,( siger ikke du har), desuden er der den mulighed at tingene uheldivis ikke kan arbejde sammen. Har gennem tiderne samlet 25-30 pc´er, og har også siddet som dig med sort skærm. Skal såmænd i aften igang med en til. Vil foreslå du allierer dig med en kammerat som har forstand på pc´er. Det er muligt at lokalisere fejlen ved at skifte de enkelte komponenter. Det er en af grundene til at jeg har 3 computere så jeg altid kan fejlfinde.

[G.N.U.]

Elitebruger
Tilføjet:
21-03-2005 13:37:44
Svar/Indlæg:
2175/21
har købt masser af hardware hos midt-data og altid tilfredsstillende service på ting som var defekte......

men siden det er første gang du samler en comp KUNNE det jo sagtens være du har lavet en fejl et sted, som ikke er så åbenlyst....derfor ville det være rart at vide hvad hardware det er du har samlet, inden du bebrejder midt-data.

teko

Elitebruger
Tilføjet:
21-03-2005 14:07:41
Svar/Indlæg:
873/19
#14 de 14 dage er fortrydelsesret, og har ingen betydning her.. Det er 6 måneder man har.. Og vælger du at få pengene retur har du ophævet købet, hvilket igen er noget andet end omlevering eller afhjælpning, og til sidst er ombytning hvis de ikke har for store udgifter ved det.. Vælger man ombytning eller afhjælpning har man samtidigt mulighed for erstatning hvis de har brugt for lang tid, det har man ikke hvis man hæver..
Bare lige en lille præcision ;)

foo

Elitebruger
Tilføjet:
21-03-2005 16:18:01
Svar/Indlæg:
1685/240
for et par år siden købte jeg min computer hos midt-data (lige der omkring hvor 9700 udgik), og da jeg ville have et 9700 i min maskine, gik der et par ekstra dage, men midtdata kontaktede mig spurgte hvad de skulle gøre, når nu 9700 ikke kunne fremskaffes, og jeg sagde de bare kunne mside et 9600 i pakken. Det gjorde de, der gik 32 dage og jeg stod med ALT som ejg havde bestilt 3 store kasser... :) altså ingen problemer med service på det tidspunkt.

Mit graffikkort gik så i stykker - troede jeg, så det sendte jeg til RMA, og der gik ca én uge så stod jeg med et komplet nyt graffikkort anden revision og det hele :) Her skal det måske lige siges at jeg senre fandt ud af det var mit mobo der var defekt og ikke mit grafikkort...

Altså Midtdata leverede kanon service, det gik hurtigt og smertefrit, og midtdata handlede uden problemer - har derfor lidt svært ved at forstå at du har haft så mange problemer...

|Ash

Elitebruger
Tilføjet:
21-03-2005 20:45:36
Svar/Indlæg:
2694/107
Ikke for at dømme dig overhovedet. men det lyder MEGET som en fejl du selv har begået med samlingen af dit hardware. og en PSU på 310W... Det har jeg aldrig hørt om. er du sikker på at det er det rigtige sted du har læst det? for der står flere forskellige antal Watt på alle PSUer...

/Ash

drengeræv

Overclocker
Tilføjet:
25-03-2005 23:15:17
Svar/Indlæg:
11/0
min erfaring med SHG og Midt-data er -bestil ikke varer de ikk' har på lager...

#. som en anden på sitet skriver, så kan man hurtig rende ind i probs når man samler PC !