Mach 2 - montage

Køling d.  23. marts. 2005, skrevet af Capiz
Vist: 645 gange.

Capiz

Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2005 00:13:27
Svar/Indlæg:
1498/226
Jeg har fået købt mig en Mach 2 af Nonig, og jeg er så blevet lidt i tvivl om jeg kan lave en af de fejl denne Mach har..

Den har fra fabrikken ikke selv startet "varmepladen" op som sidder på bagsiden af bundkortet, så der har hurtigt dannet sig kondens, og smadret adskillige bundkort.
Der er blevet installeret et molex stik til varmepladen, men startes den ikke først op når machen har tændt for pc'en ?

Er der så ikke allerede kondens på boardet ??
Det som jeg er interesseret i er, at få monteret det varmeplade stik fast på machen igen, så den kan starte op samtidig med, eller hvad den nu gør...

Eller kan man få det lavet nogen steder ??

Capiz 8)

SlackeR

Superbruger
Tilføjet:
23-03-2005 01:23:19
Svar/Indlæg:
567/2
Hvis du sender billeder af controllerboardet på machen kan man måske regne noget ud.
Ellers kan du klippe ledningen til blæseren over og smække den derpå parallelt.. men det ville jeg ikke satse på fanheaderen kan holde til ;)

Capiz

Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2005 01:32:23
Svar/Indlæg:
1498/226
Jeg kan og vil gerne...
Jeg forstår bare ikke, at heat-conductoren til bundkortet ikke vil starte, når heat-conductoren i kølehovedet godt virker, for det kører på de samme ledninger !!!

Capiz 8)

Capiz

Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2005 01:35:10
Svar/Indlæg:
1498/226
Får jeg lige lavet i morgen tidlig, og uppet til min hp.. !!

Jeg smider link ind i tråden i morgen !!

nat nat youngsters..

Capiz 8)

Capiz

Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2005 09:24:19
Svar/Indlæg:
1498/226
Godmorgen alle sammen...

Så har jeg fået taget nogle billeder...

Beklager en ringe kvalitet... det er taget med min fon, da min far har mit digicam...

Jeg har sat ringe om de punkter jeg ikke forstår...

På billed 2 kan i se den "samling" der er lavet til molex stikket...
På 3'eren kan i se de to stik til de varmeplader... Det til bundkortet sidder som den første og virker jo egentlig ikke...
Men den til kompressoren virker fint.. !!
What the fuck kan der være galt... undskyld sproget... men fandme sært..
På billed 4 kan i se det molex stik der skal på controlleren til at køre, og der er sat ringe om de 2 ledninger som går til varmeplade stikkene...
5'eren er det samme som billed 3, men bare fra en anden vinkel !!

Håber det kan hjælpe lidt...
Ellers må i sige til !!... *GG*

Capiz 8)

Capiz

Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2005 11:59:06
Svar/Indlæg:
1498/226
Ingen der kan hjælpe ??

Capiz 8)

SlackeR

Superbruger
Tilføjet:
23-03-2005 15:52:05
Svar/Indlæg:
567/2
Lidt svært at se på de billeder der..
Men altså sidder de HELT ved siden af hinanden strømmæssigt de to?
hvis du er 100% positive på det er problemet i varmeelementet eller på dens ledning.
Ellers kan du klippe begges ledninger over og bruge et stykke klemrække til at køre begge ledninger ud fra den ledning du er helt sikker på virker.
Og så ville jeg køre machen uden at være monteret indtil du er sikker på der er varme på dem.
Eller du kunne også bare ændre isoleringen, grease bagsiden af kortet og klistre noget neporen på så den er lidt tykkere. Dette vil give lidt bedre temperaturer tilmed.

Skyheart

Overclocker
Tilføjet:
23-03-2005 17:23:51
Svar/Indlæg:
74/7
Syns det ser underligt ud i det hele taget. Da jeg havde Mach2 for et stykke tid siden, var der ingen problemer med "elbagruden"
og stikket så da vist heller ikk sådan ud...
Det med at montere molex i stedet for det andet, lyder som en dårlig ide. Så vidt jeg kan huske, blev det stik der sad der på fra starten, sat sammen med et stik fra kompressoren og startede derved op sammen med fordamperhovedet, så snart der kom spænding på 12v linien.

Capiz

Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2005 18:28:26
Svar/Indlæg:
1498/226
Det er helt rigtigt som du siger i #7...

Men da jeg købte den af NoNig her fra siden, var det bare den forklaring jeg fik...

Er der nogen som helst måde man kan tjekke om "elruden" som #7 var så fin til at forklare det... virker inde i kompressor hovedet ??

Capiz 8)

Capiz

Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2005 13:44:15
Svar/Indlæg:
1498/226
Up..!!

Capiz 8)

SlackeR

Superbruger
Tilføjet:
25-03-2005 14:37:22
Svar/Indlæg:
567/2
ja.
åben det hele og sæt den på et molex og kickstart PSUen med en ledning mellem grøn og sort i ATX-stikket. så burde den varme hvis den funker.

Capiz

Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2005 14:44:06
Svar/Indlæg:
1498/226
Hmmm.... okey... går det ikke ud over garantien hvis jeg skiller lortet ad ??

Capiz 8)

SlackeR

Superbruger
Tilføjet:
25-03-2005 15:28:30
Svar/Indlæg:
567/2
Det ved jeg ikke. var den ikke fusket i forvejen?

Capiz

Elitebruger
Tilføjet:
27-03-2005 20:07:50
Svar/Indlæg:
1498/226
Det var kun bagpladen til bundkortet.. ikke den ved kølehovedet...

Capiz 8)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
28-03-2005 18:31:48
Svar/Indlæg:
23132/740
-> Capiz

Hey

Jeg har ikke været online til at "forsvare" mig i denne tråd. Men forklaringen kommer her ;)

Capiz kender historien om den Mach II han har købt. Det er lidt uvæsentligt, men omstændighederne er ikke.

Det der skete var, at da jeg i sin tid købte den, hentede jeg den selv fra fabrikken. Boede ca. 6 km. derfra, så det var lidt nonsens at betale fragt osv. osv. :00

Jeg kørte hjem og samlede lortet. Hurtigt dannede der sig kondens på selve kølehovedet (den store sorte satan man monterer overn på CPU'en). Jeg undrede mig en del, men afværgede det med at lægge toiletpapir på mit grafikkort. Det kørte fint i et stykke tid (nogle mdr.), indtil min computere en dag gik ud. Bogstavelig talt, jeg kunne ikke få liv i den igen.

Pga. mangel på tid, fik jeg ikke skilt det hele ad med det samme (dumt, fandt jeg senere ud af), men episoden gentog sig et par gange. Gik meget systematisk det hele igennem, og nåede frem til konklusionen "kondens".

Jeg kunne dog ikke finde tegn på kondens, så jeg begyndte at gå ud fra, at det var kombinationen Mach II + Asus P4T533-R der ikke duede. Sært - tænkte jeg, da alle indledende tests var foretaget med et P4T533-C. Stort set samme bundkort.

Jeg fik en snak med en af folkene fra nVENTIV, og fik sendt en mail til Tomshardware.com (længere historie). Hun kunne heller ikke give mig en fornuftig forklaring på problemet. For hende at se, så havde jeg været hele vejen rundt.

Der gik ca. 6-7 mdr. uden problemer. Så flyttede min daværende kæreste og jeg, her til Aalborg. Der gik nogle dage, hvor jeg legede med hardware, frem og tilbage, og pludselig gentog scenariet sig.

Fandenivoldsk og pissesur, begyndte jeg at skille det hele ad. Da jeg så pillede varmepladen af, kom der lidt vand ud. Jeg kiggede så på selve bundkortet, og ganske korrekt. Kalkaflegringer af "man får kuldegysninger"-typen.

Snakker igen med en af folkene fra det tidligere nVENTIV, og vi finder sammen ud af, at kontroller-boardet havde en fejl, der ikke tændte varmepladerne omkring og bag kølehovedet.

Jeg satte med ned med et af mine døde bundkort, og begyndte at lege lidt. Termometer og stopur.

Tændte for mach'en vilkårligt, og opdagede, at varmepladen SLET ikke reagerede. Ej heller den i kølehovedet. Fandt mit multimeter frem og forventede at få et udslag. Intet!

Jeg gjorde det så godt jeg kunne, og fandt frem til, at Mach'en fungerede som den skulle, med undtagelse af, at den ikke sendte strøm til varmelegemerne. Dum fejl, og en træls fejl.

Ikke desto mindre, så ville jeg ikke lade min dyre investering skylle ud med badevandet. Så jeg tænkte mig godt og grundigt om.

Mach'en er/var, sat til at starte ved -33°C. Jeg tændte for Machen, og til min store "overraskelse", så blev der ikke dannet kondens bag på bundkortet før Machen havde nået en temperatur på -45 til -50°C. Dvs. jeg havde opdaget en løsning.

Fejlen optrådte nemlig kun, når jeg havde tændt og slukket Mach'en flere gange efter hinanden. Varme og trykforskellen dannede kondens. Ike temperaturen alene.

Eftersom computeren tænder ved -33°C, tænkte jeg, at jeg kunne sætte varmelegemerne til at tænde samtidig med computeren. Jeg fik pillede min strømforsyning ud af kabinettet og sad med Mach, bundkort og strømforsyning på gulvet. Når Mach'en nåede -33°C, tændte jeg for strømforsyningen, der igen tændte for varmelegemerne.

Ingen kondens what so ever.

Jeg testede det i flere uger, og der var stadig ikke kommet kondens. Bingo!

Så derfor har jeg valgt denne løsning. Jeg præsenterede den for min bekendte nVENTIV-medarbejder, som blot rystede på hovedet og komplimenterede mig med, at jeg havde fået det til at virke.

Mach'en har, som jeg også skrev i min salgstråd, kørt upåklageligt siden primo september 2004.

Jeg har på ingen måde forsøgt at snyde Capiz, hvortil jeg også forlkarede ham sagens sammenhæng da han stod i min lejlighed.

Ved godt, at det tilsyneladende virker lidt "Storm P"-agtigt. Men jeg kan stå inde for, at som jeg har samlet det, virker det også :)

Capiz

Elitebruger
Tilføjet:
29-03-2005 00:26:07
Svar/Indlæg:
1498/226
Okey... Det var absolut ikke dette jeg ville have frem her NoNig..

jeg spørger bare til hvordan jeg skulle kunne fixe dette problem !!

Jeg føler mig på ingen måder snydt eller som helst..

Du siger her i #14 at der er ingen af kølehovederne der startes sammen med kompressoren..
Jeg mener kun det var den til bundkortet der ikke virkede, som du sagde da jeg hentede den hos dig...

Hvad sker der så med kølehovedet ??
Dannes der kondens nu, eller hvad??

Capiz 8)

SlackeR

Superbruger
Tilføjet:
29-03-2005 00:38:40
Svar/Indlæg:
567/2
Nej. jeg har forstået det nu takket være nonig :)
Forstår forresten også godt at han ikke vil fremstå som en lusket karl ;)
nå, men det handler om at machen ikke er kold nok ved opstart til at danne kondens. I almindelige omgivelser er -33 grader simpelthen ikke nok til at svede gennem den isolering der sidder på den, så den begynder slet ikke at svede fordi varmelegemerne slår ind før den bliver så kold at der kunne komme problemer. Faktisk kan man se det som en fordel - alt andet lige har du nu fået en hurtigere opstart.

Capiz

Elitebruger
Tilføjet:
29-03-2005 08:42:52
Svar/Indlæg:
1498/226
ALLE !!!!

Jeg har på ingen måde villet hænge NoNig ud...

jeg vidste bare at han ikke har de store muligheder for at komme på nettet, og jeg ville så bare spørge til det herinde... Jeg føler ikke jeg har hængt NoNig ud, men hvis det er tilfældet... vil jeg undskylde mange gange... Det har aldrig været min hensigt.. Undskyld.

Dertil vil jeg så bare gerne lige vide..
Bagpladen har jeg til dels fattet, at den bare skal startes op samtidig med min PSU etc.
Men hvad sker der med den varmeplade inde i kølehovedet ??

Jeg har nemlig lige været ude og investere i et Abit Faltil1ty AA8X, som ikke lige skal smeltes af, eller noget som helst..
Så derfor vil jeg bare gerne vide hvordan jeg skal forholde mig til det her !!

Men ingen sure miner eller noget som helst !!

Capiz 8)

Capiz

Elitebruger
Tilføjet:
29-03-2005 14:01:20
Svar/Indlæg:
1498/226
Stadig interesseret i at høre, hvad folk mener jeg skal gøre med mine varmeelementer i mit kølehoved etc...

Caiz 8)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2005 20:34:35
Svar/Indlæg:
23132/740
-> Capiz

You got the call ;)

Har du fundet ud af noget? 8)

vanovich

Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2005 21:31:04
Svar/Indlæg:
3972/242
kan man ikke købe ny varm elemnter og skift dem man har . måske er de defekt fra starten . måske kunne du find nogen fra en vapo evt . og set den bage ved . måske?