-> Capiz
Hey
Jeg har ikke været online til at "forsvare" mig i denne tråd. Men forklaringen kommer her ;)
Capiz kender historien om den Mach II han har købt. Det er lidt uvæsentligt, men omstændighederne er ikke.
Det der skete var, at da jeg i sin tid købte den, hentede jeg den selv fra fabrikken. Boede ca. 6 km. derfra, så det var lidt nonsens at betale fragt osv. osv. :00
Jeg kørte hjem og samlede lortet. Hurtigt dannede der sig kondens på selve kølehovedet (den store sorte satan man monterer overn på CPU'en). Jeg undrede mig en del, men afværgede det med at lægge toiletpapir på mit grafikkort. Det kørte fint i et stykke tid (nogle mdr.), indtil min computere en dag gik ud. Bogstavelig talt, jeg kunne ikke få liv i den igen.
Pga. mangel på tid, fik jeg ikke skilt det hele ad med det samme (dumt, fandt jeg senere ud af), men episoden gentog sig et par gange. Gik meget systematisk det hele igennem, og nåede frem til konklusionen "kondens".
Jeg kunne dog ikke finde tegn på kondens, så jeg begyndte at gå ud fra, at det var kombinationen Mach II + Asus P4T533-R der ikke duede. Sært - tænkte jeg, da alle indledende tests var foretaget med et P4T533-C. Stort set samme bundkort.
Jeg fik en snak med en af folkene fra nVENTIV, og fik sendt en mail til Tomshardware.com (længere historie). Hun kunne heller ikke give mig en fornuftig forklaring på problemet. For hende at se, så havde jeg været hele vejen rundt.
Der gik ca. 6-7 mdr. uden problemer. Så flyttede min daværende kæreste og jeg, her til Aalborg. Der gik nogle dage, hvor jeg legede med hardware, frem og tilbage, og pludselig gentog scenariet sig.
Fandenivoldsk og pissesur, begyndte jeg at skille det hele ad. Da jeg så pillede varmepladen af, kom der lidt vand ud. Jeg kiggede så på selve bundkortet, og ganske korrekt. Kalkaflegringer af "man får kuldegysninger"-typen.
Snakker igen med en af folkene fra det tidligere nVENTIV, og vi finder sammen ud af, at kontroller-boardet havde en fejl, der ikke tændte varmepladerne omkring og bag kølehovedet.
Jeg satte med ned med et af mine døde bundkort, og begyndte at lege lidt. Termometer og stopur.
Tændte for mach'en vilkårligt, og opdagede, at varmepladen SLET ikke reagerede. Ej heller den i kølehovedet. Fandt mit multimeter frem og forventede at få et udslag. Intet!
Jeg gjorde det så godt jeg kunne, og fandt frem til, at Mach'en fungerede som den skulle, med undtagelse af, at den ikke sendte strøm til varmelegemerne. Dum fejl, og en træls fejl.
Ikke desto mindre, så ville jeg ikke lade min dyre investering skylle ud med badevandet. Så jeg tænkte mig godt og grundigt om.
Mach'en er/var, sat til at starte ved -33°C. Jeg tændte for Machen, og til min store "overraskelse", så blev der ikke dannet kondens bag på bundkortet før Machen havde nået en temperatur på -45 til -50°C. Dvs. jeg havde opdaget en løsning.
Fejlen optrådte nemlig kun, når jeg havde tændt og slukket Mach'en flere gange efter hinanden. Varme og trykforskellen dannede kondens. Ike temperaturen alene.
Eftersom computeren tænder ved -33°C, tænkte jeg, at jeg kunne sætte varmelegemerne til at tænde samtidig med computeren. Jeg fik pillede min strømforsyning ud af kabinettet og sad med Mach, bundkort og strømforsyning på gulvet. Når Mach'en nåede -33°C, tændte jeg for strømforsyningen, der igen tændte for varmelegemerne.
Ingen kondens what so ever.
Jeg testede det i flere uger, og der var stadig ikke kommet kondens. Bingo!
Så derfor har jeg valgt denne løsning. Jeg præsenterede den for min bekendte nVENTIV-medarbejder, som blot rystede på hovedet og komplimenterede mig med, at jeg havde fået det til at virke.
Mach'en har, som jeg også skrev i min salgstråd, kørt upåklageligt siden primo september 2004.
Jeg har på ingen måde forsøgt at snyde Capiz, hvortil jeg også forlkarede ham sagens sammenhæng da han stod i min lejlighed.
Ved godt, at det tilsyneladende virker lidt "Storm P"-agtigt. Men jeg kan stå inde for, at som jeg har samlet det, virker det også :)