Problemer med harddisk..

Diverse d.  23. marts. 2005, skrevet af kanee
Vist: 247 gange.

kanee

Superbruger
Tilføjet:
23-03-2005 15:57:33
Svar/Indlæg:
108/7
Jeg har lidt problemer med en raptor, efter jeg har fået den sat til og lagt windows på den har computeren svært ved at fatte at raptoren skal være c-drevet og de gamle almindelige ATA-drev skal komme efter. Hvordan kan jeg lettest gøre noget ved dette ? Bundkortet er et Abit IC7.

En anden til jeg er i tvivel om er om det gør noget at vende en harddisk forkert når den sidder i computeren, altså med printet opad, det er den eneste måde den kan være der på.

Westvind

Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2005 16:46:23
Svar/Indlæg:
227/16
Havde du en Windows installation på en anden disk da du installerede på SATA'en?

Det kan få windows til at vælge et andet bogstav :(

At vende en HD på hovedet, er det eneste man ikke må! Det fik jeg at vide for lang tid siden, jeg ved ikke om det stadig gælder.

kibidk

Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2005 17:05:10
Svar/Indlæg:
722/35
Det er bedøvende ligegyldigt hvordan en harddisk vender!

epi^zepto

Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2005 17:24:58
Svar/Indlæg:
3329/182
Det er ikke så godt at bytte rundt på drevbogstaver nu hvor du har smidt windows på disken - så vil mange ting ikke kunne finde tilbage til den sti hvor de skal finde andre eller sig selv - don't do it.

Kobl derimod alle andre diske fra så det kun er raptoren og smid windows ind på den igen og sæt så de andre diske til ;)

Det tæller ikke helt det samme om disken vender på hovedet eller på siden, men det har i hvert ikke betydning for diskens levetid. Eller det er ikke bevist :00

Men tror heller ikke nogen har problemer med det - mange kabinetter er desuden født med harddiskrammer hvor diskene skal vendes anderledes end den "normale" stilling ;)

kanee

Superbruger
Tilføjet:
23-03-2005 17:42:48
Svar/Indlæg:
108/7
Okay.. tak for det..

Jeg købte harddiske sammen med en af mine venner og nu har han ringet og har problemer med sine nye Samsung SpinPoint P80 SP1614C. Han har et asus k8v og har sat dem til og lavet en array på den inde i den indbyggede setup og lavet dem til boot.

Han har så lagt driverne fra hans drivercd over på en disk, og trykker f6 når han skal ligge windows ind. Den finder også driverne, men efter den er færdig med at formatere harddiskene kommer der en meddelse om at de kan være skadet eller sat forkert i. Har i en ide om hvad han gør forkert?

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
23-03-2005 18:38:51
Svar/Indlæg:
4295/306
#4 Samme problem havde jeg engang. Det viste sig at det var fordi jeg havde navngivet mit raid med mere end 8 karakterer! (ja vi er altså ikke kommet videre siden 80'erne). Efter at jeg slettede og oprettede mit raid med navnet "system" fungerede alt fint...

#0 Du skal angive i din bios din boot-rækkefølge. Ikke desto mindre kan nogle bundkort alligevel have problemer med drev-betegnelse når man kombinerer SATA og PATA. På mit gamle socket-A bundkort var SATA en "ekstern" controller (dvs. det var en Promise controller og SATA var ikke integreret i chipsettet). Her var det ligegyldigt hvad jeg gjorde, så var mine PATA diske altid C: og D: drev. Løsningen er her at koble dine PATA diske fra når du installerer windows på din SATA disk. Herefter kan du så tilslutte dem igen, og så vil Windows huske at dit SATA drev skal være C:.

kanee

Superbruger
Tilføjet:
23-03-2005 18:55:45
Svar/Indlæg:
108/7

Jeg har ikke mulighed for at døbe mit raid så det kan ikke være det der er problemet :(

Jeg har lavet en tråd med det andet problem.

http://www.hardware-test.dk/oc...