ACPI 2.0 Support og cool'n & quite

Diverse d.  24. marts. 2005, skrevet af System
Vist: 276 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
24-03-2005 15:41:42
Svar/Indlæg:
0/11005
Jeg fik at vide at når man skal slå cool'n & quite til skal man:

installer AMD cool'n & quite driveren
Enabled cool'n & quite i BIOSen
Og sætte PCen til minimal power mangement

det har jeg gjordt og det ser ud til køre, men i min håndbog til mit mobo står der at man også skal enable ACPI 2.0 support! og det har jeg ikke gjordt.

så mit spg er: Hvad er ACPI 2.0 og skal jeg slå det til ? ja ik?

spg 2: der er også noget der hedder Q-Fan 2. Vil det ikke være smart at slå den til så køleren køre lidt langsomere da den støjere mindre ? Og er der risiko for at CPUen brænder sammen fordi den bliver for varm? da den køre langsommere ?

har Asus A8V Deluxe
AMD64 3200+ s939 0.09 box. bruger box køleren
har ikke andre kølere i kabinettet
MadOnion

Superbruger
Tilføjet:
24-03-2005 23:59:21
Svar/Indlæg:
58/11
Hej. Jeg vil da gerne assistere med det jeg ved om dine problemer:

Jeg har selv A8V og har også leget lidt med c'n'q og miner erfaringer er.....

Jeg installerede også c'n'q driveren, enablede c'n'q i bios og satte minimal powermanagement til men mit fungerede ikke i første omgang, og prøvede derefter at slå ACPI 2.0 til, så virkede den del af systemet med at få cpuhastigheden ned på 1000MHz når der ikke var belastning på systemet, og så hævede den ellers selv hastigheden når jeg spillede osv. Du kan evt. måle din cpu hastighed og se om det virker med det her program: http://www.mikeshardware.com/f...

Jeg ville gerne have det sådan at mine blæsere fulgte med ned i hastighed når jeg havde min CPU til at køre på de 1000MHz, da der jo så ikke er brug for så meget køling. Det troede jeg var en del af c'n'q systemet, altså at når cpu'en kørte ned i hastighed, så fulgte blæsernes hastighed med ned. Det skete bare ikke.
Jeg installerede Speedfan, som jeg har leget med på tidligere systemer, for at se om det kunne hjælpe mig (hent det her hvis du er interesseret: http://www.almico.com/sfdownlo... ). Med speedfan kan man se alle de temperaturer der er registreret af sensorne i pc'en . Da jeg startede det sagde den at der var 4 temperatur registreringer der var på 124-125 grader! Ikke dem man kan se i bios, men nogen der åbenbart er der af en eller ande underlig grund. Jeg er ret overbevist om at de ikke har nogen betydning. Men jeg er også ret sikker på det er dem der har fået mit c'n'q til ikke at ville skrue ned for blæserne i systemet selv om min CPU kun kørte 1000MHz (den har troet at der var noget der var ved at brænde af, og derfor ikke skruet ned)
Jeg valgte at bruge speedfan til at styre mine 3 blæsere. Valgte speedfan til at ignorere de 4 høje temperaturer, og samtidig skrue ned for blæserne når min cpu var under 45 grader, til kun at køre 60% af normal hastighed, og op på 100% når cpu'ennåede 45 grader. 45 grader bør du sagtens kunne ligge under når du bruger box køleren og har din cpu på 1000MHz med c'n'q. Det virkede uden problemer med kombinationen af c'n'q til at styre cpu-hastighed, og speedfan til at styre blæsere.

Jeg skal dog lige sige at jeg har 3500+, så jeg ved ikke om din 3200+ kører helt ned på 800MHz med c'n'q, det synes jeg at have læst.

En lidt lang historie, men håber da du kan bruge noget af det til noget, ellers spørg.

MadO

MadOnion

Superbruger
Tilføjet:
25-03-2005 12:39:40
Svar/Indlæg:
58/11
Jeg har IKKE enablet Q-fan i bios, men bruger udelukkende Speedfan til at styre blæserhastigheden i forhold til temperaturer. Det kan godt drille lidt at få sat rigtigt op, men når du har fået indstillet ved hvilke temperaturer du vil have blæseren til at køre ned/op, og hvor langt ned blæseren så skal køre når du har lave temperaturer.

Du vælge ikke at få vist de 4 meget høje temperaturer i speedfan hvis du vil have det til at virke. ellers er det de 4 temperaturer der gør at dine blæsere ikke vil køre ned i hastighed. Jeg har bare vist de 3 første temperaturer, og har så valgt at når CPU er under 45 grader, chipset under 30 grader og HDD under 30 grader så kører alle blæsere ved 60% af max. Når en af temperaturerne overskrider den tilladte grænse så kører alle blæsere op på 90%. Jeg havde ikke nogen blæsere til at køre 100% da jeg synes box køleren larmer for meget så, men 90% var ok.