Søger Case til Qbic 3801

Case-modding d.  25. marts. 2005, skrevet af steen
Vist: 267 gange.

steen

Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2005 17:52:41
Svar/Indlæg:
2870/65
Har sådan en fætter som blev lidt varm. SÅ satte jeg en Zalman 7000 cu køleprofil i maskinen....det hjalp en del.

Næste projekt er så at lave nogle blowholes...enten i den eksisterende case...eller i en modded case.

Har kigget en del rundt på google, men synes ikke at jeg kan finde noget til Qbic. Kan godt finde til Shuttle....har f.eks kigget på denne til Shuttle:

http://www.studiedata.dk/produ...

Men kunne godt tænke mig noget til min egen maskine. Er der nogen som kender nogle link, ville det være rart.

Eventuelt erfaringer med blowholes med blæsere eller lignene.

Læste på et tidspunkt om en fyr herinde, som havde sat en 120 mm Papst i bagenden af sin case...hvilket skulle være ret effektivt til køling.

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2005 18:07:11
Svar/Indlæg:
3799/43
http://www.xploreit.dk/xplorei...
der kan du også finde andre toppe og måske fonte hvis det var noget...

jeg bruger 120> 80 mm fan converter til min shuttle det hjælper lidt men jeg har desværre købt en NorthQ som ikke blæser hurtig nok (helst over 1500rpm eventuelt hurtigere skal du nok gå efter.. ) så jeg får ikke presset så meget luft igennem men det leger jeg nok med imorgen

steen

Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2005 20:01:33
Svar/Indlæg:
2870/65
Tak for linket, selv om det er til Shuttle, hvilket jeg desværre ikke kan bruge da jeg jo har en Soltek Qbic.

Jeg har da foreløbigt anskaffet mig:

2 * 80/60 mm fanducts, 1* 120/80 fanduct, 1 * 120 mm Papst blæser. Mangler 2 * 80 mm Papst blæsere.

Havde en ide om at sætte de 2 80 mm blæsere på siderne i den forreste del af casen til at blæse ind i kabinettet...og så lade den 120 mm suge ud fra bagsiden af kabinettet.

Idéen med dette var at lade de 2 80 mm blæsere køle diske (har 3 diske i maskinen samt en DVD brænder) og så lade den bagerste suge luften hen over den Zalman køleprofil jeg har, idet jeg håber at jeg så kan få cpu temp ned fra 55/60 grader til ca. 45/50 grader.

#1 Hvor meget gav den blæser du har sat på med hensyn til nedgang i temp?

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2005 20:05:09
Svar/Indlæg:
3799/43
jeg vandt nogle gradder men jeg har også smidt en del blæser i den overvejer også at lave en indsugning foran Shuttles skod ICE system. men din ide' lyder meget fornuftig

steen

Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2005 20:11:03
Svar/Indlæg:
2870/65
Tror da at det vil give en rimelig nedgang i temp.

Men jeg har ikke lyst til at "øve" mig på at lave huller i den originale case. Derfor leder jeg efter en case som enten ser rimeligt fed ud (eller kan bruges til at experimentere på)

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2005 20:45:54
Svar/Indlæg:
3799/43
http://forums.sudhian.com/mess...

prøv at læse det lidt igennem så vidt jeg lige hurtigt har forstået på det skal du have fat i hende lydia og hun skulle være resteller her i EU

Silent

Skribent
Tilføjet:
25-03-2005 20:55:50
Svar/Indlæg:
3223/205
-> #0 Du mener da ikke at du vil lave blowhols i min gamle maskine :r

Ej, har du husket at opdatere bios ? for den kan nemlig ikke aflæse temp rigtigt! så den viser ALTID for høje temps på Newcastle cpuer.

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2005 21:05:46
Svar/Indlæg:
3799/43
http://www.barebone-factory.de...

der kan du få orginale fronte til soltek qbic men hvis hende der lydia ikke svarer så skriv til den butik de kan sikkert få det hjem med lethed

steen

Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2005 01:51:57
Svar/Indlæg:
2870/65
#Silent

Måske skulle jeg se om der findes endnu en bios opdate. Den sidste fik temp til at gå heeelt amok. Endte oppe over 85 grader...og så gik dyret i blue screen for ikke at gøre skade på hardwaren.

Jeg satte så en Zalman på. Nu ligger den (efter Solteks eget Harware Monitor) mellem 55 og 70 grader, selv med den Zalman på. Har checket den Artic Silver 5 pasta jeg bruger, at der ikke er for meget på....der kun et gennemsigtigt lag på og der er fuld kontakt mellem cpu og køler. Jeg er nødt til at finde på noget for at holde den kold.

Jeg har haft mine fingre nede på køleprofilen. Den er nok ikke 70 grader, men den er desværre tæt på.

Netop derfor leder jeg efter et ekstra skjold til den, da jeg egentlig gerne ville bibeholde det originale.

Hvis de blowholes ikke virker godt nok, er jeg nødt til at forsøge mig med vand-køling. Det er ikke mgete dyrere end at skulle ofre på en ny cpu (hvis den skulle brænde sammen).

Tak for de gode links. Jeg vil prøve at kontakte dem for at se hvad de har...og så må jeg checke alt igennem en ekstra gang, da jeg har det skidt med at lave huller i kabinettet.

Hawski

Superbruger
Tilføjet:
26-03-2005 13:49:34
Svar/Indlæg:
751/42
Hvis du har haft dine fingre i kontakt med køleprofilen, så kan du få et referencepunkt af mig engang. Hvis køleprofilen er så varm, at det nærmer sig smertegrænsen for dig, så svarer det til ca 55c.

Hvis du har haft fingrene på, og den har været 70c, så havde du brændt dig.

Mvh. Uffe

Silent

Skribent
Tilføjet:
26-03-2005 14:13:53
Svar/Indlæg:
3223/205
-> #8 Som jeg har sagt til dig før, så glem den fucking temp! den måler jo af hat til (Undskyld sproget ikke ondt ment på nogen måde) :)

Læs evt #16 i denne tråd:
http://www.hardware-test.dk/oc...

<I>Citat:
Okay lortet er nu sat i og kører fint, men temp er noget ged.

Hardware monitor siger at cpuen er 74grader varm, jeg har sat en temp probe på køleprofilen så tæt muligt ved cpuen (ved godt det ik er den bedste metode)

Porben på køleprofilen siger 42grader mens jeg skriver dette her, det lyder da lidt vildt at cpuen skulle være 74grader det er en forskel på 32grader BEMÆRK at den kørte 2.4GHz da jeg ikke havde fundet ud af at sætte CqC til. </I>

Jeg har aldrig være ud for at den lukkede ned pga af varme eller lign, mens jeg har haft den! rent ud sagt den temp måler er lige til at lukke op og skide i ;)

Den cpu køler jeg har/brugte i Qbic`en var fra Arctic Cooling Silencer 64 Ultra TC <-med den på har den aldrig været mere end håndlun.
Link:
http://www.arctic-cooling.com/...

En af mine venner har også en Qbic (samme model som dig) godt nok kun en 2GHz men den er aldrig over 50c under full load, såå kan ikke forstå du er så "bange" for dine temps ?

Men du kan da lige fange mig på msn, når du kommer online.

steen

Elitebruger
Tilføjet:
27-03-2005 16:31:16
Svar/Indlæg:
2870/65
#Silent

Du fik mig lige til at tænke en ekstra gang...takker for input.

Tog køleprofilen af....lagde for en sikkerheds skyld et nyt lag Artic silver...ultratyndt. Satte skidtet på.

Så om-arrangerede jeg mit disk-system og rettede på ledningerne.

Nu kan jeg holde fingrene på køleprofilen....og er nu overbevist om den temp!!! Den er da helt af "hat" til som du siger...lige nu står den på 51 idle.

Vidste godt at temp målinger kan være helt i skoven. Det har jeg set flere gange.

Når maskinen går i blå skærm og man ikke kan lægge fingre på køleprofilen, så er man sgu nødt til at finde på noget. Er glad for at jeg ikke er nødt til at skære i kassen. :e

Silent

Skribent
Tilføjet:
27-03-2005 19:40:07
Svar/Indlæg:
3223/205
-> #11 Det glæder mig at høre du er kommet til "fornuft" :e
Har faktisk aldrig brugt det der temp måling på Qbic'en da den måler af hat til.

Udover det, hvis du skulle undre dig over at bag siden på strømforsyningen er varm skal du ikke være bange skrev nemlig en mail til Soltek, og de skrev at det var ganske "normalt" at strømforsyningen blev mellem 50c og 60c under load ;)

btw hvis du vil lege lidt med bios'er updates har jeg en ISO fil liggende med ALLE bios'er på, hvor et enkelt taste tryk er nok til at updatere bios.

En fransk gut der har lavet den, lækkert til os som ikke har floppy.