#1 Undskyld jeg siger det, men det var dog det dårligste råd jeg længe har set.
IPX/SPX er, i mine øjne, en forældet protokol som høre fortiden til.
TCP/IP er vejen frem, det er blevet bevist mange gange bl.a. er IPX/SPX' fortaler, Novell, gået over til TCP/IP, så der er faktisk ikke nogen tilbage der bruger denne protokol. Nogen vil måske sige at det ikke er det samme som at sige ingen skal/bør bruge den, fordi selvfølgelig må man selv bestemme det. Men ligefrem at sige at IPX vil løse hans problem, det er nok at skyde lang over målet, forudsætningen for at det vil løse hans problem er at andre på netværket også kører IPX/SPX, det er umiddelbart ikke
sandsynligt, da ingen Windows versioner Linux/Unix versioner eller BSD versioner som standard installerer IPX/SPX protokollen under opsætningen af netværk.
TCP/IP version 6 er iøvrigt et rigtig godt bevis på at der er lidt mere liv i TCP/IP protkollen end IPX/SPX.
#0 For det første vil jeg anbefale dig at installere et antivirus program, så du ikke får virus igen, selvfølgelig skal du sørge for regelmæssig opdatering. Derudover er det en god idé med en firewall.
Sidst nævnte er måske den ting der måske giver dig problemet, hvis du har Windows XP med Service Pack 2 installeret er der en indbygget firewall, der som standard er slået til. Du kan enten vælge at slå den fra, men så er den PC mere udsat for diverse netværks orme og vira, du vælge at gå den tunge gang og sætte dig ind i hvordan du opsætter firewallen korrekt, så din computer kan se andre computere på netværket og omvendt.
En anden god ting at huske på er at teste \\computernavn efter min mening kan man ikke altid stole på Network Places/Netværkssteder, med mindre man har en lokal DNS/WINS server installeret på netværket. Faste IPer, selvfølgelig afhængig af hvor mange I er, er også en god idé, i første omgang kun til at teste forbindelsen rundt i netværket.
Håber du har fået et par idéer du kan prøve af.