Mest Lydløse SATA disk på market?

Diverse d.  26. marts. 2005, skrevet af Retro
Vist: 218 gange.

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2005 13:00:38
Svar/Indlæg:
1643/172
Ja hvilken en SATA disk skal man havde vis man vil havde den mest lydløse af dem.

Lige nu har jeg en Seagate Barracuda IV som er helt lydløs og den er ved at være gammel så nu ville jeg høre om der var kommet nogen SATA diske som var på samme standard som min Barracuda IV.

Og i Teorien skulle den mest lydløse disk være den som kun har en skive i sig. F.eks. husker jeg at de var nået op på 80GB pr skive så det kunne være spændene at høre hvor mange GB data de er oppe på pr skive for tiden.

Den skal bare være den mest lydløse SATA man kan få. Da jeg vil skifte fra IDE til SATA.

Så er der nogen i kan anbefale for tiden?

Jesse

Superbruger
Tilføjet:
26-03-2005 13:15:39
Svar/Indlæg:
1373/34

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2005 13:20:50
Svar/Indlæg:
1643/172
Har du en test til at bevise din påstand?

For der dem har stemt på den siger altså at den larmer vis du har læst det igennem.

Er de 160 GB på en skive?

For det er jo de diske der har en skive der er mest lydløs. Så skal bare finde en SATA disk med en skive som er lydløs.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
26-03-2005 13:23:12
Svar/Indlæg:
7881/1165
#2:
Jeg har begge to.... den nye seagate larmer væsentligt mere end baracuda IV.
Har hørt at den absolut mest lydløse harddisk på markedet er Samsung spinpoint.

Jesse

Superbruger
Tilføjet:
26-03-2005 13:24:48
Svar/Indlæg:
1373/34
Jeg taler udelukkende fra egne erfaringer. Havde aldrig problemer med min og støjen er ikke noget du lægger. Medmindre du virkelig lytter efter den!!!

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2005 13:31:13
Svar/Indlæg:
1643/172
Det skal lige siges at den enste støj jeg har i min PC er vibrationner så vis den der nye baracuda larmer lidt mere end min baracuda IV så kan det høres tydeligt. Men er der ingen hjemmesider der tester sådan noget med støj osv?

Grunden til at baracuda IV er så lydløs er fordi at den har en skive på 40 GB og et læsehovede og så den også isoleret med et eller andet lyddæmpende stof.

Men prøver at se om jeg kan finde noget med den der samsung ting.

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2005 13:50:33
Svar/Indlæg:
1643/172
Okay så har jeg læst lidt omkring de der SATA diske på denne hjemmeside..

Og fandt frem til at Samsung bruger 80 GB pr plade og det vil sige at deres 80 GB udgave SATA diske skulle være den mest lydløse af dem de laver.. Det er P80 i deres produkt kode der betyder at disken bruger 80 GB plader hvor Seagate er på 100 GB pr plade og deres mest lydløse SATA diske skulle være 100 GB udgaven så. Men i test vinder Samsung stadig over de andre hvad angår lydeløshed hehe..

Her et lille uddrag fra siden:

The SpinPoint P80 is Samsung's current performance-oriented 7200 RPM drive line. Though firms such as Seagate and Maxtor have moved to 100 GB/platter products, Samsung, like Hitachi and Western Digital, still rests at the long-standing 80 GB/platter mark. Samsung joins Seagate in topping out with a two-platter design rather than setting its sights against the three-or-more-disk flagships offered by Hitachi, Maxtor, and WD. An 8.9 millisecond seek time and an eight-megabyte buffer round out the drive's vitals.

Det skal siges at det er taget fra en test af Samsung 160 GB udgave som logiske nok bruger to diske for at komme op på 160 GB. Men to diske giver også mere støj da man så har to læsehoveder og to plader der fiser rundt på 7200 RPM.

Så mit gæt er at 80 GB udgaven af den der Samsung er den mest lydløse af deres SATA diske.

Har brugt http://www.storagereview.com til at læse mig frem til at alt dette.

Men kan bare ikke finde nogen test med 80 GB udgave mod 160 GB udgave for at se om der er en stor forskel i støj med de to diske.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
26-03-2005 14:35:14
Svar/Indlæg:
7881/1165
#6:
http://www.hardware.no/art.php...

Også de tjeg har læst mig til.... Men jeg købte seagaten pga. jeg har gode erfaringer med den. og pga. at NCQ skulle give den et ydelsesboost. Faktisk noget jeg mærker især når folk overføre data fra min maskine samtidig med at jeg selv belaster harddisken.
Men jeg fortryder lidt idag at jeg ikke valgt samsung'n. For min er virkelig hørbar, især når den arbejder.

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2005 14:56:03
Svar/Indlæg:
1643/172
#7 I din test siger de også Samsung disken hehe.. Så det bliver vel nok den jeg går efter hehe.. Men kunne godt tænke mig en test med 80 GB udgave mod 160 GB udgaven så man kan se om to skiver laver meget mere larme end 1 skive.

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2005 17:14:44
Svar/Indlæg:
1643/172
En lille sammenligning i lyd på de SATA diske der er lavet til at konkurrere mod hinanden:

http://www.storagereview.com/a...