Tænkte lige jeg ville skrive lidt om, hvor uheldig man kan være. Men bare rolig, har os nogle spørgsmål - hvis du ikke er med på en læser, så kig nede efter ********
Som det fremgår af ovenstående tråd, var jeg så uheldig at modtage et bundkort med 100% dødt onboard LAN, og en CPU med en MEGET ringe stepping. Det ville intet, lige meget hvordan jeg drejede og tweakede. Er overbevist om at jumperen til ClearCMOS var godt slidt til sidst :e
Nå, det måtte blive en smut-tur til Viborg for at få byttet kortet. En lille sidenote til dette, PRC-Data kan bestemt ikke anbefales. Jeg ankommer til butikken, og melder at onboard LAN er defekt, og hold nu godt fast mine damer og herrer - efter 1½ time, altså 90 minutter i mennesketid, er konklusionen efter den har været inde ved teknikeren, at Onboard LAN er defekt. Oven i hatten, havde de lavet en test-installation af Windows XP på min computer - uden min anerkendelse "Jamen tak for oplysningen sømand, og tak for at fylde mine drev med unødigt lort".
Jeg vælger at bytte bundkortet til endnu et Asus A8V Deluxe, men denne gang med WiFi, for at undgå en eventuel uheldig produktionsserie.
Da jeg kommer helt fra Esbjerg, anmoder jeg om at få lov til at teste bundkortet deroppe, da jeg ikke ville bryde mig om at køre hjem og så var samme fejl tilstede. "Fint nok", 30 minutter senere kommer deres tekniker ud og siger de har fixet et bord jeg kan stå vil. Jeg tester kortet on-location, og onboard LAN virker. Super! Hjem igen.
Uheldigvis var glæden kort, efter ca. 10 min. brænder onboard LAN af, og set i bakspejlet er jeg glad for at jeg ikke havde noget skarpt ved mig. Jeg tænker "Det er fandme nok!" og kører tilbage og ønsker at benytte mig af min 14 dages returret ved køb over nettet, da både CPU'en var med dårlig stepping, og bundkortet var defekt. Men må indrømme, det var nok den dårlige stepping som var hovedårsagen - man har vel forhøjet FSB i blodet, så tilbage røg cpu'en til PRC-Data, sammen med bundkortet. Hvem i hulen vil nøjes med en plain 3500+ ? :00
Heldigvis er Viborg velsignet med flere butikker, så hen til Midtdata. Bestiller et Abit AV8 og en 3500+ Winnie, og de starter ud med at udlevere et Asus A8V Deluxe, som så hurtigt ryger tilbage, efterfulgt af en skummel nedstirring fra min side af. Nå, midtdata havde selvfølgelig ingen BIBOX på lager, så nuppede en tray (intet problem, da jeg har en Zalman CNPS7700-Cu). Efter 30-45 minutters ventetid på cpu'en (havde fået bundkortet efter 20-30 minutter), henvender jeg mig til ekspedienten, som godt kan se at ventetiden er urimelig og henter selv processoren fra lager. Uheldigvis havde de kun CBBID steppings på lager, men WHATEVER, skulle bare have lortet til at virke - så måtte jeg tage en chance med en CBBID 0508 stepping.
Det er ved at blive lidt halvsent, så som en salut på de "gode" ture i Viborg, tager jeg på McDonalds drive-in. Og da man tror at man ikke kan være mere uheldig, så virker ruden fandme ikke. Så ud af døren, og betal og hent varen, og så ind igen. I kan tro det var en lang tur tilbage, jeg ventede bare på at en Elg ville krydse vejen og ruinere Toyotaen.
Nå, home at last. Så skulle der monteres - troede jeg. Satme om møtrikken på backplaten til min Zalman CNPS7000-Cu ikke ryger af, og gider ikke at sidde fast. Frem med sekundt-limen, og ned kom den igen. Ahh, endelig kunne jeg montere - ..troede jeg. Satme om den anden møtrik ikke også ryger sig en tur :l Frem med sekundt-limen, og på med møtrikken.
Nå, så blev lortet endeligt samlet og jeg gør klar til start. Tror endda den fik et kryds over kroppen, selvom jeg ikke er speciel kristen - med mit held var jeg forberedt at lortet ville brænde af, og en stor bjørn ville komme og ligge en dej på køleren. Men nej satme! Frem kom post-screen, og en kuldegysninger ankom i massevis.
Jeg drejer hovedet mod en kammerat i jubel og da jeg kigger tilbage og ser en stor "flot" blå skærm. Jeg slår fejlen op i knowledge database, og fixet som står på siden virker ikke. Derefter kan jeg ikke engang nå repair-console, inden jeg får smækket en blå skærm i hovedet. Og det "sjove" her, er at det er med forskellig fejlkode, som faktisk ikke er at finde i Microsofts Knowledge database.
Nå, jeg flår alt det overflødige ud, 1 stang ram, hdd's, lydkort, tv-kort mm. Yippy! Fremskridt. Jeg er i en ekstase over at den ikke giver blå skærm, at jeg formaterer lortet og håber på det bedste. Og sørme jo, der var ingen problem. Jeg begynder stille og roligt at fylde mine pci-slots, ingen problem. I ryger dernæst diskene, stadigt intet problem. Men da jeg så stikker den ene ram stang i, kommer den med samme fejl som da jeg startede den for første gang med nyt hardware. Jesus #(/¤#!" x(
Et kig i manualen siger "If you want to use dual channel ram, please use dimm1+2 or dimm3+4". Det burde ikke give nogle problemer, jeg har mine i 3+4, men skifter dem over til dimm1+2 - og sørme jo, så startede lortet uden problemer. "Hvis jeg nu bare havde taget de ram ud inden jeg formaterede"
Og nu sidder jeg her, og sidder har svært ved at se det sjove i det - men jeg er sikker på at det nok skal blive morsomt at se tilbage på når jeg får tid til at fordøje oplevelse. Udover oplevelsen, har jeg satme os en rude i Toyotaen der ikke vil ned - forbandet lort :(
Min spand: AMD64 3500+ Winchester CBBID 0508 Abit AV8 (nyeste bios, nyeste rev) 512 mb GeiL ultra PC4000 Aspire 500W (34A på 12v) Club3D X800 pro VIVO @ XT PE
I modsætning til mit gamle grej, kan jeg godt overclocke denne en smule. Der er ingen problemer ved: 10x240MHz FSB 4x HTT 1.55vcore 2.80vdimm CAS 2.5-5-5-8 T2 AGP/PCI ratio fixed
Hvis jeg derimod går op på 10x250, booter den fint op og går også i Windows. Jeg kommer efter planen ind i spil, men dernæst crasher den til desktop i den opløsning jeg spillede spillet i. Ingen fejlmeddelser, intet - bare konsekvent lukning af spillet. Computeren kører videre som intet var hænt, hvilket er en fejl jeg ikke normalvis har fået i forbindelse med oc af systemer.
Nogen der har nogle gode forslag?
I det mindste virker mit Onboard LAN :e (Hvis du har læst ovenstående, kan du forstå glæden). Det blev lidt af en smørre, men nu kan I også se hvordan det går når man er mig.
#0 bare fordig at dine ram er ratede til PC4000@250Mhz fsb er det altså ikke ens betydende med at de kan klare det i et hvært som helst system... faktisk er PC4000 ram ofte ikke gode sammen med A64 systemer og specielt ikke hvis de er med hynix eller normale micron chips (næsten alle PC4000 er med de chips) special micron chips samt TCCD og Winbound bh5-6/Ch5-6 er nok vejen frem.
Så prøv du bare som en har fåreslået dig før at sætte division på dine ram... og desuden kan det også være cpu´ens memcontroler som bare ikke vil over 240Mhz 1:1... ;) nu hvor du har været så uheldig så tror jeg mest på det sidste... :p