#21+22
Jeg skriver da også at DDR1 er klart det bedste valg nu, men ingen grund til at nedgøre DDR2 for der er stort potentiale i dem.
Du (12k) kører jo ikke "synkront" med dine ram så derfor din effektivitet ikke er mere end 91%. De 90% jeg nævnte var bare for at være på den sikre side - forskellen fra CAS2-2-2-5 til CAS3-4-4-8 er 3% på et Intel setup og nok tæt på det samme på AMD. Men NEJ - jeg tror ikke det er prøvet at nå 10.000MB/s med DDR2 endnu eftersom at der ikke er en platform endnu til Athlon64 der understøtter DDR2 og derfor du bør vente spændt... Intel's memory controller (northbridge) er langt fra så effektiv som AMD's HyperTransport og derfor kan man ikke sammenligne deres båndbredder på tværs. En anden ting du også bør overveje er at når du siger BH5 og de gode TCCD kan nå de båndbredder, så kan masseproducerede "billige" DDR2-667 altså det samme. Køber man så high-end DDR2 kan de mere... men det som det kræver før DDR2 går amok er at man kører synkront med dem - nytter ikke at rammene kan overføre med 8,53GB/s hvis CPU'en kun kan modtage med 6,4GB/s som det er på Pentium 4 lige nu...
Med hensyn til Shamino/LardArse's resultater så er han den eneste jeg endnu har set nå 400MHz FSB på en platform der var ment til benchmark og ret ægreligt han ikke har et par som kan køre DDR2-800 ja, men ved at The Stilt (eller kan ikke liige huske hvem præcist) har fået DDR2-800 CAS3-2-2-1 med sine OCZ Micron DDR2 ram ved 2,4v (som jo så er overvolting - svarer til 3,1v på DDR). Anandtech nåede DDR2-808 med OCZ's bedste DDR2 og det var endda et 2GB kit og ved kun 2,2v - timings var 4-2-3-8. Med 0,2v mere og 1GB mindre at overclocke så passer de CAS3-2-2-1 som der er nået meget godt.
Tror grunden til vi ikke har set vildere med DDR2 endnu er fordi folk er tøssede og stopper hvor garentien gør - 2,2v.