S-ISP panel erfaren. Kig her vedr. BenQ 23&qu

Diverse d.  30. marts. 2005, skrevet af Angel
Vist: 292 gange.

Angel

Superbruger
Tilføjet:
30-03-2005 13:09:36
Svar/Indlæg:
170/34
Jeg fik min BenQ 23" ind af døren igår. Farverne er helt utrolige, og kan dårligt nok se forskel mellen den og min gamle Sony 24" CRT. Skærmen er helt perfekt bortset fra et lille problem, som godt kan irretere mig lidt til at fortryde købet.

Hele billedet er ligesom, at alle pixelerne ikke er ens farvet, hvis man tager én baggrundsfarve. Det ser ud som man bruger filteret i Photoshop/Add Noise meget lidt og det kan godt se lidt grumset ud. Som et lille man har forstørret og kvaliteten forringes lidt.

Er det normalt for et S-ISP panel? Eller er det noget, man muligvis kan justere væk eller kan det være en fejl? Måske mit ATI Radeon 9200SE er for lille til at trække skærmen? Køre selvfølgelig med DVI.

NPI

Superbruger
Tilføjet:
30-03-2005 13:30:59
Svar/Indlæg:
406/1
hvis du taler om baggrundsfarver der ikke er stabile burde fgx ikke have nogen indflydelse (med mindre det står med det ene ben i graven) tft skærme er kendt for ikke at have ens belysningsforhold over hele eskærmen så hvis fx din øvre halvedel er lidt lysere end den nederste er der ikke tale om en reel "fejl". Hvis der derimod er støj (som jeg næsten kan forstå på dig) kan der enten være tale om pixelfejl (test dette ved at skifte imellem farver og se om visse pixels ikke skifter med) eller som du selv er inde på en fejl i panelet, -pixelffejl dækkes kun til dels af garantien og er der tale om en reel fejl på panelet kan du måske godt få den byttet men om resultatet vil være bedre med en ny skærm tvivler jeg på da 23" paneler endnu ikke er har nået noget der bare minder om et fejlfrit stadie. -forøvrigt kan du da bare sætte den til dit gf3 kort, dette skulle gerne endegyldigt afvise et eventuelt gfx problem.

btw: -går stækrt udfra du kører i din skærms naturlige opløsning

red_martians

Moderator
Tilføjet:
30-03-2005 14:05:01
Svar/Indlæg:
7881/1165
støj er ikke noget usædvanligt med fladskærme. Faktisk en af deres største bagsider.
En flad kan nemlig ikke vise særlig mange farver, heller ikke en s-ips. Så når den blander flere pixels sammen, og man kan risikere at det virker som støj.

toms-hardware skriver:
Practically all manufacturers claim that their monitors display 16 million colors. The ceiling for most of them used to be 260,000 colors, a level at which the Neovo F-15 is still holding steady. It makes do with a 16-bit color display, although it claims to be able to display 24 bits. Overall, though, the displays appear to have made enormous strides in the past year, even if they haven't yet been able to match the CRT's color spectrum. Instead of displaying colors that melt seamlessly into one another, images evidence a grainy, speckled texture. You get a similar effect if you reduce the number of colors in Windows.

og sidst men ikke mindst om s-ips:
Anyone hoping that IPS technology would supersede TN + Film in monitors designed for gamers is going to be disappointed. Neither Sharp's 20ms panel, nor the LG-Philips, claiming 16ms can produce a result that is comparable to the TN + Film 16ms made by LG-Philips and AU-Optronics. They even pale into insignificance beside the Hydis 20ms, which only lacks a wider angle of vision in order to win all the laurels.

Så hverken S-ips eller fladskærme generelt er stadig ikke med almindelige CRT-skærme billedmæssigt!

Angel

Superbruger
Tilføjet:
30-03-2005 14:06:08
Svar/Indlæg:
170/34
Det er ikke bare et bestemt sted, men over hele skærmen, alle vejnene, og det gælder for alle farverne. Hvis vi eksempelvis tager en orange farve, så er det stykke blandet med lysere og mørkere orange farve og så den normale selvfølgelig.

Hvis der er tale om pixel fejl, så snakker vi altså om flere 1000 pixelfejl, hvilket jeg tvivler på er.

Når jeg bevæger mit hovede, er det ligesom at alle pixelerne bevæger sig. Er det det du mener med støj?

Har prøvet med mit Geforce3 med vga udgang, og så måske ud til at være en smule bedre. Bruger et ATI 9200 med DVI udgang og ærlig talt kan jeg ikke se en eneste forskel mellem VGA og DVI ang. billedkvaliteten.

Angel

Superbruger
Tilføjet:
30-03-2005 14:25:01
Svar/Indlæg:
170/34
red_martians

Jamen, det lyder jo ikke særlig fedt. Nøøj hvor jeg har trudt at jeg solgte min Sony 24" nu. Ser ud til at jeg sender skidtet tilbage og prøver den her fladskærm istedet, som eftersigende skulle give bedre farver end alle TFT og CRT skærme. Dog er den bare grim at se på og mindre.

http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Eller måske Dells 24" som skulle give bedre farver end S-ISP paneler fra 23".

Angel

Superbruger
Tilføjet:
30-03-2005 14:49:15
Svar/Indlæg:
170/34
Kan problemet være det der bliver kaldt for coating?

red_martians

Moderator
Tilføjet:
30-03-2005 17:25:59
Svar/Indlæg:
7881/1165
#5:
Kan godt passe det er det det hedder
LOL "det"!! :e

artzuh

Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2005 21:29:49
Svar/Indlæg:
98/20
Tror jeg havde noget af samme problem med min, men jeg ændrede på mine Hertz, og lavede en set/auto, så flimrede ikke noget mere

har 25ms s-ips

palle

Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2005 23:40:19
Svar/Indlæg:
2307/37
Jeg kan slet ikke genkende problemet på min 20" ViewSonic VP201b med 16 ms S-IPS panel. Og den bliver indtil videre drevet af et aldrende Geforce2 GTS via VGA med en opløsning på 1600*1200.

Jeg kan se på prad.de, at din BenQ skærm også kører med 16 ms S-IPS panel fra LG-Philips ligesom min ViewSonic, s¨panelet skulle være helt ok.

Nu kører du vel skærmen ved dens optimale opløsning på 1920 x 1200? Ellers er det klart, at det ser ud af H til.

Angel

Superbruger
Tilføjet:
31-03-2005 12:12:15
Svar/Indlæg:
170/34
Jeg har fundet ud af at det er coatingen som SKAL være på skærmen, jeg ligger mærke til.

Det skal forståes sådan, at overfladen ser basically ud som om
den har en textur, lidt som de holografiske kort man kan finde i kornflakes pakker. Det er IMO enormt forstyrrende, men der er andre som ikke bemærker det. Jeg er desværre meget følsom over for det.

palle prop

Det er helt sikkert også på dit panel, men som sagt ikke alle bemærker det. Har fået 3 personer til at se på min skærm og de kan overhoved ikke se det. Derfor jeg helt sikkert vil gå over til Dell 24", da det har Samsungs MVA panel, som skulle give bedre farver og have et meget bedre coating mm.