front diode...

Case-modding d.  30. marts. 2005, skrevet af shadowking
Vist: 293 gange.

shadowking
 
Superbruger
Tilføjet:
30-03-2005 14:53:07
Svar/Indlæg:
201/8
vil have udskiftet dioderne i front af mit case men aner ikke hvor mange volt de skal være på.. nogen der kan hjælpe?

SpinX
 
Overclocker
Tilføjet:
30-03-2005 16:04:37
Svar/Indlæg:
39/6
tja, det kommer helt an på hvor store og hvilke dioder det er du vil sætte i fronten.
en 5mm diode plejer at skulle bruge ca. 3 volt (så vidt jeg husker)
Men du bliver lige nød til først at skriev om det er 3 mm eller 5 mm dioder der er i fronten.
Så skal den lille elektrikker nok finde en løsning :e



rolfiboy
 
Overclocker
Tilføjet:
30-03-2005 19:21:53
Svar/Indlæg:
19/1
hvis det er power og hdd dioderne er det fuldstændigt lige meget de er strømbegrænset fra motherboardet, så der kan du bruge hvilken som helst du løster uden formodstand:)



shadowking
 
Superbruger
Tilføjet:
31-03-2005 10:38:27
Svar/Indlæg:
201/8
okay men hvor mange volt kan bundkortet typisk levere?



PRJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2005 11:09:02
Svar/Indlæg:
1249/247
Det samme som din PSU...

Ved AC 12 V kan også findes 24 V ( fra +12V til -12V )

Men det kræver lidt fusk ;)



rolfiboy
 
Overclocker
Tilføjet:
31-03-2005 13:25:44
Svar/Indlæg:
19/1
du kan jo goså måle det med et volt meter, tror nemlig at det er lidt forskelligt fra MB til MB, der er nogle der bruger 5volt linien og nogle der bruger 12v linien, men det er bare at måle der hvor power lysdioden skal sidde(dog uden lysdioden monteret) med MB tændt.



Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2005 13:50:53
Svar/Indlæg:
3385/80
Sjovt så mange gæt der er :D

#0
Spændingen til lysdioden i fronten varierer fra bundkort til bundkort, men normalt ikke særlig meget.

Normalt kan du bare skifte dioden uden at der sker noget, også selvom det ikke er den helt rigtige måde at gøre det på.

Spændingen til lysdioden kommer an på mærke, kvalitet, lysstyrke (mcd) og farve.

#1
Som skrevet ovenfor kan man ikke bare sige "3V". Jeg har fx en 5mm lysdiode der kun skal have 1.85V - dvs. giver du den 3V, så bliver den godt og grundigt ristet.

Normalt har størrelsen - 3mm eller 5mm (eller 10mm) - ikke rigtig noget at sige, det har farven derimod. Blå og grøn ligger på næsten samme spænding, hvorimod røde lysdioder skal have en del mindre!

#5
Den mest rigtige måde vil være at måle spænding til Power LED mens standard lysdioden var sat til, for uden lysdioden bliver der ikke trukket nogen strøm, og så kan det give et falsk for højt resultat.

Hvis ikke der bliver trukket nogen strøm, så vil spænding ligge og "svæve" og spændingsregulatoren der ellers skulle give en stabil spænding, har intet at regulere ud fra.

For at vende tilbage til det med lysdioden:

Skal du bare have en enkelt lysdiode på i stedet for den opringdelige, så skal du måle spænding som bundkortet giver når standard lysdioden er tilsluttet.

Skal du have flere på, så ville jeg bruge en optoisolator og bruge spændingen fra bundkortet som signal til en transitor.
Derved afskærmer du det nye kredsløb fra bundkortet, og derved fjerner en risiko for at noget skulle forstyrre bundkortet.



shadowking
 
Superbruger
Tilføjet:
31-03-2005 21:04:18
Svar/Indlæg:
201/8
så må jeg ha lånt et voltmeter og lige kigge....