I tvivl om strømforsyning

Diverse d.  30. marts. 2005, skrevet af Instinct
Vist: 544 gange.

Instinct
 
Overclocker
Tilføjet:
30-03-2005 15:44:02
Svar/Indlæg:
29/12
Har lige brændt min nye Aspire 520 W PSU af. Det var ikke min skyld, men ny har jeg et lille problem. Har en gammel Chieftech 350 W PSU liggende, men er usikker på om den kan trække det jeg har i min com. Har et helt nyt 6800 GT, 3 HD et cd 3 Ghz P4 og et par blæsere.

Chieftech PSU'en har følg. spec.

+5V 35A
+3,3V 28A
+12V 17A
-5V 0,3A
-12V 0,8A
-5SVB 2A

Ville den kunne trække det, og hvis ikke, hvad ville der så kunne ske.

På Forhånd Tak

cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2005 15:47:45
Svar/Indlæg:
3532/303
Tja
Hvis den ikke kan vil du nok bare opleve skod gfx performance og måske vil den genstarte spontant under stress..



Instinct
 
Overclocker
Tilføjet:
30-03-2005 15:54:42
Svar/Indlæg:
29/12
Er bare bange for at brænde mere af. Det vil jeg ikke opleve igen. Det var et held at jeg sad ved den. Det røg virkelig meget, og den lukkede ikke ned.

Så med mindre at en der har forstand på det siger at der ikke sker noget, tør jeg ikke. Men ellers tak for rådet



mr.don
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2005 15:54:47
Svar/Indlæg:
1762/36
Jeg ville først have holdt mig langt væk fra den aspire. Men så er rådet væl at du må købe en ny...
NorthQ, Chill Innovation, Targan, Sharkoon (har den selv) eller en helt femte...



WanthaL
 
Superbruger
Tilføjet:
30-03-2005 16:46:03
Svar/Indlæg:
607/20
Kan klart anbefale NorthQ's PSU'er det er bare stabile og stille!!!



PsYcHo
 
Overclocker
Tilføjet:
30-03-2005 17:23:49
Svar/Indlæg:
290/25
som sagt før, hvis du vil have billig, stille og stabil psu skal du enten have NorthQ, eller Chill Innovation....

prøv nogle af NQ's 400w hvis 500 er for dyrt:
http://edbpriser.dk/Listproduc...

Ellers er det Chill Innovations CP510A ( 510w ):

http://edbpriser.dk/Listprices...

-Kanon psu (måske fordi jeg har den selv :p ) ... lydløs og stabil hele vejen igennem.. Dog har der vist nok været probs. stabiliteten i de første psu'er, men er vist nok fixet nu...

Det der i mange tilfælde er galdt med de aspire er at de aldrig er stabile på nogen måder, og det eneste der sælger dem, er sådan set udsene.. For det får man noget handicappet Chaupong lort ind ad døren..! :x

du kan prøve at sætte din psu til.. Jeg er ikke selv sikker på at din comp vil komme til at yde optimalt, og i måske slet ikke starte...





Snazz
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2005 18:12:49
Svar/Indlæg:
185/16
Tror det er mest sikkert at købe en ny og så de andre siger så laver NQ og Chill utrolig gode og lydløse PSU'er.



kibidk
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2005 18:25:32
Svar/Indlæg:
722/35
--> Psycho

Hvad med en Levicom? Kan du anbefale sådan en?
.
.
.
.
For dem er der også mange der kan lide, og grunden til at jeg siger det er, at f.eks. Levicom og Aspire er identiske psu'er, det vil man også kunne se hvis man lige kigger på indholdet og ikke bare på ydersiden. Og så vil du i øvrigt se at Aspiren er opbygget af væsentligt mere solide komponenter end f.eks. Chill Innovation 510'watteren er. Hvor i alverden har du det der Chaupong navn fra? Eller var det bare noget du slyngede ud.




NPI
 
Superbruger
Tilføjet:
30-03-2005 19:07:23
Svar/Indlæg:
406/1
#7 jeg vil ikke til at disse aspire og levicom psu'erne da de til deres pris både volter og leverer fint nok, men du kan ikke blot visuelt konstatere at deres holdbarhed osv er bedre end Chill Innovations løsninger.
Personligt bryder jeg mig dog ikke om aspire/levicom grundet deres påtrængende design og relativt højlydte blæser.



Black
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2005 19:10:12
Svar/Indlæg:
2749/122
#3 du ved da vist ikke hva du snakker om... de Aspire yder kanont til prisen faktisk yder de langt bedre end en North Q 400/500watts og de er altså dyrere + at north Q`s har langt færre ampæere ... jeg har selv kørt med en Aspire 500watts i 6måneder og skiftede kun på grund af at jeg skulle bruge nogle stik som ikke var på den anden psu.

#0 drop dog sådan en gang crap som Sharkoon ... de har jo ikke den store affaring i psu´er og vælg en north Q eller Chill inno eller Antec eller Enegimax psu de er kvalli + at de ikke er de dyreste jeg vil dog nok foreslå en af de sidste selvom de er lidt dyrere end North Q´en og Chill´en... men de yder til gændgæld også langt bedrer. Fælles for North Q´s psu´er og CHill innovisions er at de har svage 12V linier altså ikke så mange A på dem. så derfor er Antec eller Enegimax nok et bedrer valg.



Black
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2005 19:12:32
Svar/Indlæg:
2749/122
Og nå ja til #0 + #5 en North Q 400watts psu yder ikke meget bedre faktisk neppe bedrer end den cheiftech #0 allerede har,så drop den løsning. ;)



Abild
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2005 21:38:58
Svar/Indlæg:
1287/32
#9 Du glemmer at nævne dine utallige afbrændte 6800 GT kort. Det kan ikke udelukkes at din Aspire PSU med sine ustabile overvoltede linjer har haft en finger med i spillet.

Aspires psu mangler feedback linjerne som normalt befinder sig på enhver kvalitets psu. Dette betyder at psuen i realiteten ikke har nogen anelse om hvilken spænding den udsænder.

Før du kritiserer NorthQ vil jeg lige minne dig på de mange tifælde hvor denne psu har trukket betydeligt mere end den er opgivet til mens den bevarer sine gode stabile linjer som ligger på det de skal. Medtager man NorthQ's meget lave støjniveau i bedømmelsen ville jeg mene at NorthQ's pris/kvalitet's forhold er bedre end Aspires.

#0 Hvis bugettet er stramt ville heg velge Chill Innovation's 510W psu. Har du store pængeresourcer ville jeg gå efter merker som Enermax, OCZ eller PC Power & Cooling.

Jeg tror ikke det vil være noget problem at prøve Chieftec PSUen. Enhver PSU af habil kvalitet (som Chieftec er) vil afbryde hvis den bliver overbelastet.

Afslutningsvis vil jeg sige at PSUen IMO er det dummeste sted at spare i en computer. PSUen står jo for levering af strøm til vores dyrbare ælskede hardware. Den har også stor betydning for systemets stabillitet og levetid. Desuden kan psuen, hvis man velger kvalitet, også bruges i fremtidige systemer.

Til BA: I fremtiden er det en god ide at huske at måleenheden for strømstyrke kaldes Ampere, at det psu producerende firma hedder Enermax samt at "du ved da vist ikke hva du snakker om" er fulstendig unødvendig og bidreger ikke til andet en provokation og vrede hos modtagerpersonen ;)



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
30-03-2005 21:42:39
Svar/Indlæg:
7881/1165
mit største probs med northQ er, at jeg har haft fingerne i 5northQ i 2 tilfælde pev de (en kendt northQ-fejl) og et et tilfælde larmede den voldsmt.
Jeg skal ikke have northQ igen. Jeg hopper nok på chill næste gang.



PsYcHo
 
Overclocker
Tilføjet:
30-03-2005 21:57:23
Svar/Indlæg:
290/25
#7

Chaupong, er noget jeg omtaler de skævhoveder der nede fra østen af, eller ting som er lavet ad helvede til ( Huyndai osv. (bortset fra at det er en meget god bil)) :e

til det med levicom, ved jeg faktisk ingen ting... faktisk heller ikk om aspire, ud over alt for meget dårlig omtale.. Det kan jo sagtens være måden de sætter de gode komponenter sammen på, som de sjusker med, ved at være for hurtige... :l

men du har nok dog ret i at jeg skulle lade være med at udtale mig så drastisk :)... må jeg jo lige huske... Der er jo faktisk nogle der har haft hæld med sig da de købte en aspire..



Lusingando.
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2005 22:05:46
Svar/Indlæg:
1015/47
Tjah, min NorthQ strømforsyning siger ikke et pip, og så smider den 28A på 12V linjen, så den vil jeg da ikke just kalde svag.



WanthaL
 
Superbruger
Tilføjet:
30-03-2005 22:21:11
Svar/Indlæg:
607/20
Jeg har haft en NorthQ KingKong Ekstrem som sprang i luften! for øjnen af mig og min far... den sagde bare et kæmpe brag og strømmen i hele huset forsvant!

Men nu køre jeg med en NorthQ 4775-500 hvilket er en ATX 2.0 PSu med 31 Ampere i alt! hvilket altså ikke er så ringe endda! og det er absolute den mest lydsvage psu jeg nogen siden har hørt!



Instinct
 
Overclocker
Tilføjet:
31-03-2005 12:28:07
Svar/Indlæg:
29/12
Ergo, vil det altså sige at jeg ikke kan risikere at brænde noget af, hvis min gamle Chieftech ikke kan klare presset.



Broendum_
 
Overclocker
Tilføjet:
31-03-2005 14:39:49
Svar/Indlæg:
160/22
#16, jeg kører med et system ligende dit på en Chieftech 360Watt

Mit system er:

AMD 64 3000+ @ 2.2
En helvedes masse blæsere
X800Pro GFX
3 hdd's
1 DVD-Brænder´, den klare musten fint nok.. den undervolter dog nogen af mine linier :( :l