0v på -5v linieen?

Diverse d.  30. marts. 2005, skrevet af trucker33
Vist: 184 gange.

trucker33
 
Overclocker
Tilføjet:
30-03-2005 20:11:53
Svar/Indlæg:
40/21
Har en pc med følgende...

NF7-s
amd 3000+ 166 mhz fsb
2x 512mb danelec ram i dual channel
1 stk sata hd
seasonic 300 watt psu købt hos shg.dk
radeon 9600pro

Er lidt ustabil nogen gange især når det er varmt... slukker bare og den klassiske bip bip lyd fra bundkort lyder, lige som hvis cpu'en er for varm.. men men tror nu ikke det er det. For når jeg tænder den igen er cpu'en ca 50 grader varm og den er sat til at lukke ned ved 75 grader.. tror ikke helt på den kan stige 25 grader uder load. Men så faldt jeg over at der var 0 volt på -5volt linien inde i bios... Har det noget at sige?

Hvis vcore eller Chipset spændingen bliver hævet bliver den endnu mere ustabil...

Nu er det jo ikke det helt vilde system men burde en 300 watt psu ikke kunne trække det?

Skal siges at systemet ikke er overclocket og at spændingerne ligger lidt lavt efter hvad bios'en viser.

f.eks
3,3v@3,2v
12v@11,7v
5v@4,9v



Stamps
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2005 20:16:57
Svar/Indlæg:
4263/107
Tjaaae... Det er nu heller ikke verdens bedste og krafitigste PSU du har fingrene i.

Prøv at hør om en af dine venner har en der er lidt kraftigere, og om du må låne den ?:(



trucker33
 
Overclocker
Tilføjet:
30-03-2005 20:26:01
Svar/Indlæg:
40/21
umiddelbart vil jeg konkludere at det er psu'en der volder problemer..

Skal lige have prøvet med anden psu

Men helt konkret!!!

1# Har det nogen betydning at -5volt lnien er på 0 volt?
2# Hvilken grænse har NF7-S for min. spændinger inder den lukker ned?



Deep
 
Superbruger
Tilføjet:
30-03-2005 20:35:24
Svar/Indlæg:
507/141
For det første bør du ikke regne med de indbyggede følere - deres nøjagtighed er til tider meget langt ude i skoven. Få fat i et rigtigt voltmeter og mål efter.

Seasonic er et ganske udmærket mærke, en af vores skribenter sværger til dem. Naturligvis kan din være defekt, men normalt er de rigtigt gode.

300 Watt er mere end rigeligt til det system. Jeg vil anslå at det faktisk højst kræver 120-140 Watt.

Du bruger overhovedet ikke -5V linjen til noget i dit system, og strømforsyningen leverer heller ikke noget på den ledning - det er derfor du måler 0V. Det er uden betydning.

Dit problem kan dog godt være en defekt strømforsyning - men det kan også være at dit bundkort er blevet gammelt og udtørret. Hvor gammelt er det?

Har du prøvet at opdatere BIOS? Har du kontrolleret at køleren sidder ordentligt fast og har et passende lag kølepasta ?



Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2005 20:37:08
Svar/Indlæg:
4657/53
1# Har det nogen betydning at -5volt lnien er på 0 volt? Nej det har det ikke. nye psuer har slet ikke en -5V .

2# Hvilken grænse har NF7-S for min. spændinger inder den lukker ned?
det er ikke så meget at spæningen bliver for lav, mere at den er ustabil pga psu ikke kan følge med.




trucker33
 
Overclocker
Tilføjet:
30-03-2005 20:56:35
Svar/Indlæg:
40/21
Takker for svar.

Må have målt efter med et mutimeter og have tjekke kølepastaen..

Skal siges at cpu køleren er en glacialtech silent breeze II men kører jo også på sit max på de 3000+ som den skulle kunne klare i følge fabrikken.
Har en silent bost køler (ren kobberprofil) som jeg smækker på med ny sølv pasta.. det må da hjælpe lidt på den temperatur...

Var ellers også mit indtryk at seasonic lavede kvalitets psu'er... Det var den i hvertfald købt for!!!