Erfaringer ang. Ipod Mini og Zen Micro

Diverse d.  04. april. 2005, skrevet af Illisher
Vist: 574 gange.

Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2005 14:56:05
Svar/Indlæg:
2664/97
Jeg har fødselsdag her den 12. :e Og efter som min gamle iriver IFP390T har måtte lade livet efter et uheld, er jeg på udkig efter en ny.. har kigget lidt på en
Ipod Mini http://www.dvdpriser.dk/Listpr... og en
Zen Micro http://www.dvdpriser.dk/listpr...

Men ville lige hører jer da jeg ikk kender nogen af dem, om hvad i har af erfaringer med dem. positive og negative ting ved begge..

Ved der er tilbud på en Ipod mini til 1500.- her et sted, kan ikk lige huske det, så de koster begge 1500.-

gerne links til test hvis i kender nogen gode test :e

MVH Jesper Kvistgaard :)

YourownMamma!
 
Superbruger
Tilføjet:
04-04-2005 15:53:19
Svar/Indlæg:
336/67
jeg har en "normal" ipod altså den med 20GB, og den er klart anbefalelsesværdig! lyden: lækker, design: lækker, pris: ;) du ved.., alt i alt en mega god maskine!

også lækkert at kunne have den med som en ekstern HDD!

men omkring mini, ved jeg ikke, men prøv macworld.dk eller hvad den nu hedder, for test af mini!



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2005 16:14:44
Svar/Indlæg:
4120/115
Personligt ville jeg aldrig nogensinde købe en iPod! Af flere grunde... for det første, så kan den ikke afspille mp3 eller WMA for den sags skyld, du binder dig til iTunes, og dermed også ACC formatet (ikke at det er dårligt), plus at det da til ehver tid, vil være bedst, at kunne bruge afspillerens lager, som alm. ekstern lager enhed... Dem der mener at lydkvaliteten er bedre end en 100.000 kroners cd-afspiller osv. (er set :P ) de må ha drukket at nat potten, lyden i iPod'en bliver konverteret og behandlet i et ganske alm. standard Wolfson chipset, som lige så godt kunne sidde i enhver anden afspiller. Det må være en placebo virkning, med de runde kanter osv. der får den til at lyde bedre... der er teknisk set ikke noget specielt over iPod, udover Apples firmware self. ikke tillader mp3 osv...

Og så er det jo en Apple :p



palle
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2005 16:43:11
Svar/Indlæg:
2307/37
#2, det er vist dig, der har drukket af natpotten. ;)

sorry, kunne ikke dy mig.

Nå, men der er en meget væsentlig forskel på Apple og alle de andre - nemlig kvaliteten af de medfølgende earplugs. De fås simpelthen ikke bedre end Apple's. Så uanset om Ipod'en teknisk ikke er meget forskellig fra de andre afspillere, så er lydkvaliteten klasser bedre end pga. de medfølgende earplugs. Folk, der påstår andet, har drukket af natpotten. :e :e

Der er selvfølgelig altid nogen, som hellere vil bruge andre høretelefoner end de medfølgende af forskellige grunde. Men med Ipod har man reelt muligheden for at bruge de medfølgende med et godt resultat.



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2005 16:54:38
Svar/Indlæg:
4120/115
#3
Ville da til ehver tid hellere købe en ordentlig afspiller, og så selv gå ud og købe et sæt ordentlig høretlf. (f.eks. http://www.hifiklubben.com/dk/... til 169kr.) end at købe en afspiller udelukkende på baggrund af de medfølgende høretlf.



EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2005 16:55:53
Svar/Indlæg:
4337/121
iPod mini kan godt spille MP3 bla derfor den bliver kaldt en MP3 afspiller :00

Jeg ville til hver en tid vælge iPod pga af kvaliteten på matrialerne og firmwaren og så kan den køre Linux :e Hvis du vil have fart på så køb et Firewire 400 kabel til den Wroom Wroom!



Jesse
 
Superbruger
Tilføjet:
04-04-2005 16:57:02
Svar/Indlæg:
1373/34
Der er generelt ikke den store forskel på de forskellige afspillere på nær lige Ipod da den skal bruge iTunes. Den store forskel ligge i høre bøfferne :e Så uanset hvilken du vælger så køb nogle ordentlige høretelefoner!



vinz
 
Superbruger
Tilføjet:
04-04-2005 17:14:14
Svar/Indlæg:
836/54
ja ipod mini den kan fuldt og fast andbefales det er både en dejlig og lækker mp3 har den selv og den kan lidt af det hele altså den kan bruges som kalender og så kan man ha kontaktpersoner på den og man kan ha en masse noter på den og ja man kan både synkronisere den med itunes og media player 10 ja køb ipod mini det er en faktisk pisse fed mp3 og desuden er den osse pæn har den selv denher

http://www.dvdpriser.dk/Listpr... jeg syntes faktisk du skal købe den det er en meget lækker mp3

mvh anti spice girls




micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2005 17:14:30
Svar/Indlæg:
4120/115
#5
Såvidt jeg ved, så kan iPod ikke spille mp3... dine mp3 filer bliver bare konverteret i iTunes, inden de bliver kopieret ned i pod'en.



Stamps
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2005 17:31:08
Svar/Indlæg:
4263/107
Hvorfor holder du dig ikke til iriver ?

En H10 på enten 1GB, 5GB eller 20GB og du er fantastisk godt kørende.

Du kan selv se flere specs ved at trykke på knappen i højre hjørne

http://iriver.com/html/product...

(og så har den farveskærm, og spiller vanvittigt godt AFAIK ... :e)



Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2005 21:29:27
Svar/Indlæg:
2664/97
9# Det så nok der prisen kommer ind og spiller en rolle ;) det er lige i overkanten af hvad damen vil give mig :( :p

Til jer andre, ja det er svært at blive meget klogere, det er jo mest meninger, ikk at det er dårligt, er skam glad for noget infomation om det, men ville gerne høre hvis nogen havde nogle direkte negative, eller rigtig positive grunde, og tak indtilvidere ;) :D

Skal man ikk bruge et program til Zen micro, fungere den bare som en "usb pen"?

Kan det betale sig at købe et par høretlf som dem 4# linker til, eller er dem fra ZenMicro og/eller Ipod'en gode nok? :l



Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2005 21:39:57
Svar/Indlæg:
2664/97
Hvad kan den ene som den anden ikke kan, og hvad for nogen ting :r ?:( :)



Broendum_
 
Overclocker
Tilføjet:
04-04-2005 21:59:05
Svar/Indlæg:
160/22
micma18, man kan godt bruge iPod som en ekstern lager enhed ;) Ingen problemer der, desuden er det kun WMA filer, der bliver konveretet til en anden format :), og jeg må sige jeg syntes os iTunes er smart lavet mht. opdatering af ipod'en :)



Jeppefar
 
Superbruger
Tilføjet:
04-04-2005 22:20:40
Svar/Indlæg:
47/1
micmac18
Du er lidt for snævertsynet og PCfikseret her.
Imac kan altså sagtens bruges som ekstern HD. Popper op som IPODmini i stifinder, uden drivers eller noget!
Den kan SAGTENS spille Mp3 og WMA. Drag'n'drop i stifinder og et lille firmwareflash. Omvendt rækkefølge😉
Der findes rigtigt meget thirdparty software, som både kan skifte til NTFS eller FAT32. Du kan flashe til Linux. Faktisk mange muligheder af en MAC.
Det eneste problem i mine små øjne er at den ikke har radio, og skærmen er noget crap.
Ejer ikke selv en IPODmini, men ville gerne.
Konstruktive hilsner Jeppe
8)



vand@ngo
 
Overclocker
Tilføjet:
05-04-2005 09:00:38
Svar/Indlæg:
58/18
#2 Hvorfor udtaler du dig om noget du absolut ikke har forstand på???

Jeg har selv en iPod mini. Den KAN afspille mp3 (deraf mp3-afspiller, som #5 også siger) Man kan selv vælge om filerne skal konverteres til mp3 eller ACC.

Det er den fedeste afspiller, både designmæssigt, men også på brugervenligheden. Og så det med at man "binder" sig til iTunes??? Man kan vælge udelukkende at bruge iTunes til at lægge musikken ind på sin iPod, hvis man ikke vil bruge den til afspilning af andre mp3'ere kan man bare lade være. Desuden understøtter de nyeste versioner af winamp afspilning fra iPod.

Til #2, der er nok en grund til, at de forskellige iPods er de mest købte afspillere på markedet og i øvrigt Londons mest stjålne genstand :) (så jeg lige i nogle statistikker den anden dag)

Så #0, køb en iPod, de sætter standarden!



ChrisCornell
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2005 11:09:04
Svar/Indlæg:
4338/142
Ville til hver en tid tage ZEN micro'en, lyden er langt bedre, der er 1 Gb mere plads, indbygget FM-radio og IMO federe design.

Hader Ipod og deres skod batterier x(

Har selv en Creative MUVO2 4Gb, og lyden er langt bedre end på min sambo's Ipod 20Gb skod-maskine.

Er klar til mudderet 8)



Fjolle
 
Overclocker
Tilføjet:
05-04-2005 11:58:44
Svar/Indlæg:
85/2
#16
Den nye ipod mini har fået et nyt audio kredsløb, og nyt batteri, så du kan ikke sammenligne med en gammel ipod, som jeg faktisk synes lyder kanon :)

Men hvis i skal have den bedste lyd skal man købe en shuffle!



legebarN
 
Superbruger
Tilføjet:
05-04-2005 16:49:07
Svar/Indlæg:
487/59
Har ikke læst tråden, så dette skal bare læses som min umiddelbare mening, og ikke som et svar eller angreb på andres holdninger :)

Jeg har selv en iPod Shuffle, og lyden i den er bemærkelsesværdi bedre end i andre mp3-afspillere på markedet.

Har en ven der har Zen (20gb tror jeg) og efter min, og også hans mening, bliver den både kvalitetsmæssigt, for brugerbenligheden og designet slået af en tilsvarende iPod (de hedder vidst "iPod Click" nu)

Så min anbefaling går på en iPod mini, da den næppe kan være væsentlig ringere end de andre iPods :D



Micker
 
Superbruger
Tilføjet:
05-04-2005 19:12:19
Svar/Indlæg:
1012/98
Jeg tror ikke du går galt i byen med en ipod mini. To af mine kammis har en, og lyden er da meget fin. Jeg har aldrig brudt mig om bassen i earplugs uanset mærke og model. Så et sæt hørebøffer vil garanteret hjælpe til den. Designet på Ipod mini er rigtig fedt syntes jeg selv. Displayet er rigtig godt og den er forholdsvis nem at finde ud af.
Zen har jeg ikke prøvet.

Men der går rygter om at ipod'ens batteri kun holder 18 mdr (ikke hæng mig op på det) og kan ikke dækkes af garantien og et nyt batteri koster næsten ligeså megget som en nye afspiller. Jeg ved ikke om det passer men enn gut lavede en video om det og ringede til apple-gutterne og lagde videoen på nettet :00



AVLAndeN
 
Overclocker
Tilføjet:
05-04-2005 19:39:38
Svar/Indlæg:
103/23
amen dog, jeg er HELT enig med #16. 80% af jer der sætter mini'en på førstepladsen, har aldrig prøvet en ZENmicro!



#20
vinz
 
Superbruger
Tilføjet:
05-04-2005 19:47:08
Svar/Indlæg:
836/54
hvis du vil se min ipod kan jeg da uploade den i min profil



#21
vinz
 
Superbruger
Tilføjet:
05-04-2005 20:00:08
Svar/Indlæg:
836/54


Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2005 20:15:25
Svar/Indlæg:
2664/97
Kender skam både Ipod'en og Zen Mirco'en, har et par venner der har dem, så har set dem begge og lige hurtigt prøvet at rode lidt med dem, og første hånds indtrykket var da at ipod'en var nem at finde ud af, og zen microen var lidt svære, men det ved jeg bare handler om lige at skulle vænde sig til det..

lige nu tror jeg, jeg hælder lidt til ZenMicro'en :D

Kan godt lide begge, men det er sku svært at finde ud af hvad jeg skal vælge.. (I kunne jo give mig den ene i fødselsdagsgave også min kæreste gav mig den anden :p hehe :e)



#23
vinz
 
Superbruger
Tilføjet:
05-04-2005 20:23:55
Svar/Indlæg:
836/54
okay så spørger jeg så dig om vi så har fået det på det rene

mvh anti spice girls



Coctail
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2005 20:29:54
Svar/Indlæg:
2353/24
#0
sorry for OT

#Andre

hvor solide er MP3 afspillere med harddisk (mod stød og slag)?, nu tænker jeg på selve hardisken, da den jo er en bevægelig del, Har nogle af jer oplevet/hørt om at læsehovedet er smuttet ved siden af lagerskiverne?



Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2005 20:50:12
Svar/Indlæg:
2664/97
25# tjaa.. lidt da.. Det bliver nok en Zen Micro jeg køber, så jeg siger tak til jer alle for hjælpen..

26# det helt oki, er jo også noget jeg kan bruge til noget hvis nogen ved det..



YourownMamma!
 
Superbruger
Tilføjet:
05-04-2005 21:22:13
Svar/Indlæg:
336/67
#2> hva?! kan Ipod ikke afspille MP3?! danm så må jeg jo høre syner, når jeg hører musik!

haha, så er jeg er skitzofren!(sikkert forkert stavet!)



YourownMamma!
 
Superbruger
Tilføjet:
05-04-2005 21:30:00
Svar/Indlæg:
336/67
#2> sry for mudderkastningen, kunne ikke dy mig!

Anders



Bam4k
 
Superbruger
Tilføjet:
08-04-2005 01:11:16
Svar/Indlæg:
685/107
Har lige erhvervet mig en ipod mini (til 1000 kr ) 8) og den spiller ganske foretraeffeligt efter min mening.



#29
Tesi
 
Superbruger
Tilføjet:
08-04-2005 03:47:14
Svar/Indlæg:
52/3
#10 Jeg har et sæt Sennheiser MX500. Af alt jeg har sammenlignet med (kan og vil/gider ikke nævne hvad) har mx500 det bedste mellemområde og top. Hvad lige det angår er der lysår til forskel når man hører visse andre, til gengæld synes jeg de mangler det i bassen som min vens 40kr's plugs har.. øv Der er jo nok andre derude som vil modsige mig, men det er hvad jeg mener. Når lyden er nævnt vil jeg sige at jeg synes pasformen så til gengæld er den værste nogensinde fremstillet.. mine falder ud konstant - et problem jeg ikke har prøvet før.. og jeg har aldrig sagt det her før - men jeg tror jeg har helt normale ører.

Til hele iPod snakken vil jeg sige: Når ens veninder ikke kan finde ud af at bruge dem er det ikke et fedt produkt. Har selv rodet lidt med det og synes også det er noget værre bøvl. Sammenlingner med min Asono 20gb som bare sluttes til usb'en og så æder den stort set alt.

mvh



sehested.
 
Overclocker
Tilføjet:
09-04-2005 13:43:18
Svar/Indlæg:
3/0
#2: Lad vær med at udtale dig om noget du ikke har forstand på!

Til Illisher:
Jeg har selv haft iRiver 390T og skiftede den ud til en iPod mini i juni. Jeg har kun positive erfaringer med den.

Nu hvor Apple har lanceret 2G iPod mini med 6GB og 18 timers batterilevetid er iPod mini'en bare blevet endnu mere suveræn.

Angående Zen Micro er der en del negative kommentarer på nettet:
- brugere som har været uheldige med at deres Zen holder op med at virke.
- batterilevetiden lever ikke op til specifikationerne
- Creative fører kunderne bag lyset i deres markedsføring mht hvor mange sange Zen Micro kan indeholde
- Creatives software er langt fra iTunes niveau, også selv om du vælger at bruge WMP sammen med Zen.
- udvalget af tilbehør er stærkt begrænset
- gensalgsværdien om et år når du vil have den nyeste model er lav (Ingen cool faktor)

På plus siden for Zen Micro er:
+ FM radio (dog i beskeden kvalitet)
+ Diktafon
+ Kan afspille musik købt i danske musik netbutikker

Du kan finde yderligere kommentarer om Zen Micro her:
http://reviews.cnet.com/Creati...

Efter at have skiftet til Apple og oplevet hvor gennemarbejdet deres produkter er vil jeg ikke være i tvivl.

Vælg en iPod mini.8)

Du kan finde yderligere kommentarer om iPod mini her:
http://reviews.cnet.com/Apple_...



#31
DxB^
 
Superbruger
Tilføjet:
09-04-2005 14:37:33
Svar/Indlæg:
183/26
8: Nej de bliver ikke konverteret til acc eller hvad itunes nu bruger. De forbliver i mp3 formatet. Har tit brugt den som ekstern hd, og samtidig hørt mp3 filerne på gennem den bærbare. Du er heller ikke bundet til Itunes... Der findes MANGE programmer der erstatter det.

Med hensyn til holbarhed af harddisken.. har ikke opdaget noget, og jeg har tabt den et par gange. :x Scandisk har ihvertfald ikke sagt noget til det. Hehe. Samtidig er den faktisk også ganske hurtig!

Det enste jeg lige kan sætte en finger på er at den bliver nemt ridset..

Taler er arfaring med en Ipod 4g



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2005 14:45:20
Svar/Indlæg:
4120/115
#33
Det kan godt være jeg har misforstået det med den alm. iPod så, men bla. iPod shuffle kan ihvertfald ikke afspille mp3!



#33
DxB^
 
Superbruger
Tilføjet:
09-04-2005 15:06:18
Svar/Indlæg:
183/26
Det skal jeg tilgengæld ikke kunne sige noget om ;)



sehested.
 
Overclocker
Tilføjet:
09-04-2005 16:53:06
Svar/Indlæg:
3/0
@micma18:
Din uvidenhed kender åbentbart ingen grænser.:x

iPod shuffle spiller mp3 uden problemer:
http://www.apple.com/dk/ipodsh...



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2005 17:37:46
Svar/Indlæg:
4120/115


sehested.
 
Overclocker
Tilføjet:
09-04-2005 17:47:04
Svar/Indlæg:
3/0
#37
Det er desværre ikke ualmindeligt at de danske medier ikke har styr på facts.

Men iPod shuffle spiller MP3 (8 - 320 kbps) samt MP3 VBR.