P4 640 +6800GT OC

Overclocking d.  04. april. 2005, skrevet af tornberg
Vist: 322 gange.

tornberg

Superbruger
Tilføjet:
04-04-2005 15:07:05
Svar/Indlæg:
480/124
Jeg har lige fået samlet en ny com.
spf:
p4 640 3,2GHz 2mb Case
DFI landparty 875P-T
OCZ pc 4400 Golden
GeForce 6800GT
2* raptor i raid 0

Jeg har prøvet at oc cpu'en, men den vil ikke over de 3,9GHz :l
Selv med højre vcore sker der ingenting. Kan dog få den op på 3,8GHz med standart vcore.
Idlretemp ligger på ca. 40-41 og ved fuld load ca 50.
I følge 3dmark 2003, er min max oc på cpu 3,9GHz. Må siges at være et ret godt gæt, da jeg ikke går ud fra at 3dmark kan se max oc for cpu'en.

Nu hvor vi er ved temp. Har også lige haft mit GFX til rep. og fik et helt nyt tilbage. Da jeg installeret det med standart kølerprofil lå dens temp på 148 efter 10min. Fik så slukket computeren og sat vandkøling på det, ligesom jeg havde før. selve kølerprofilen var nogenlunde lun og blæserne kørte fint rundt. efter at have installeret vandkølingen på GPU'en faldt idle temp til 43 og fuld load til ca. 54
Jeg under mig over jeg herller ikke kan oc mit GFX mere en 410/1050, nu hvor det er et Gainward GFX, så burde det da kunne klare mere :l

Kort sagt ville jeg høre:
Hvad siger i til min mye com ?:(
Hvad kan jeg gøre ved oc på cpu og gpu ?:(

Dalle_DK

Superbruger
Tilføjet:
04-04-2005 15:15:53
Svar/Indlæg:
285/29
Syntes nu det er nogle ok scores. Kan ikke give nogle råd , da jeg ikke er den store oc'er

Broendum_

Overclocker
Tilføjet:
04-04-2005 16:22:12
Svar/Indlæg:
160/22
Da et najs system !!

Ang. dit oc er der ikke noget med Intil ikke tillader at man clocker cpu'en mere end 10% og måske er det bare en dårlig cpu stepping du har fået dig ? det samme med gfx, måske har du fået en lorte core :l :l

sko

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2005 16:39:11
Svar/Indlæg:
1954/464
# 2 oc begrænsningen er kun på 9xx chipset...ikke på et 875 baseret chipset

# 0 synes da også at det er et ok oc....Devil_DK har vist haft sin oppe på 4,2 med vand, men det afhænger vel meget af cpu, køling og andre forhold.

måske han kan give dig nogle fif :p

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2005 17:11:15
Svar/Indlæg:
6624/113
Der er ikke så mange fif at give udfra #0 at dømme. DEVIL_DK har ramt 4,4 - det er mig der kører 4,2. ;)

Følgende ting ville jeg få styr på.

Ram timings.
Ram volt.
VCore.
Chipset køling.
Hvilken PSU har du?

tornberg

Superbruger
Tilføjet:
07-04-2005 19:00:25
Svar/Indlæg:
480/124
#4 Jeg har en Thermal Take på 480W
Ram timing har jeg ikke helt styr på :l
De 2 ocz ram der sidder i er pc4400, og de skulle kunne klare 275MHZ. De ligger på 242MHz, så der er lidt vej endnu.
De er sat op til 3-2-2-8 default. Har dog givet dem lidt mere spænding.
Har sat 3*80mm blæser til kabinettet. Harddiskene er forsynet med sine egne blæsere, så Chipsettet skullle gerne blive kølet tilstrækkeligt.

vanovich

Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2005 19:17:07
Svar/Indlæg:
3972/242
jeg synes godt nok det er lav timmings din ram har .

TwinX!

Superbruger
Tilføjet:
07-04-2005 19:39:40
Svar/Indlæg:
909/40
Det kan da godt være dit gfx bare ikke ka oc mere, men så er det jo ikke sværere end at voltmodde din bios, så skal du se ting og sager ;) et gt kører med 1.3v på cores, så du ka jo starte emd at give 1.5v og se hvor meget det hjælper... du burde godt kunne ramme 440 med 1.5v :)
Varme er ikke noget problem for mig i al fald.... og jeg kører emd 1.5v på core, godt nok på et 6800nu, men max temp er stadig omrking de 65 grader og idle på 45.... Så med vandkøling på dit gfx burde du kunne komme længere... :)

Prøv at lave lidt løsere timings på dine ram , det kan j godt være det er dem der begrænser dit oc, sys nemlig også timings på dem virker rimelig stramme til at køre den hastighed... bare prøv med 3-3-3-8 :) Hvis det ikke hjælper, så prøv at smide divider på, og hvis dette heller ikke virker på oc har du nok fundet max for din cpu :(

EDIT, lige hvordan du gi'r kortet flere volt :)

Jeg bruger siden www.mvktech.net til at finde nye bios'er og til at dl'e de programmer der skal bruges til at flashe Nå, skriver lige kort hvordan man gør

VGA Bios Flash:

Programmer der skal bruges:

- NiBiTor v2.0a ( http://www.mvktech.net/index.p... )

- nvFlash v4.46 ( http://www.mvktech.net/index.p... )

Fremgangsmåde:

- En Floppy sættes i diskettedrevet og denne formateres til en startdiskette
- Dernæst lægges hele indholdet af nvFlash 4.46 over på disketten (4 filer)
- Computeren genstartes og floppy vælges som "1st boot device"
- Floppy starter op, og man står nu med A:\
- Man starter altid med at tage backup af bios, da det også er denne der skal redigeres i og flashes på
- Det gøres ved at skrive nvflash -b oldbios.rom
- Når dette er gjort tages disketten ud og der genstartes ved Ctrl+Alt+Del
- Der startes op i windows og programmet NiBiTor v2.0a åbnes. backup'en af den gamle bios, oldbios.rom, ligger på disketten, og denne åbnes med NiBiTor v2.0a.
- Når Bios er åbnet gåes ind under fanebladet "Voltages" hvor man, under 3D, kan skrue op til 1.4v
- Efter dette er gjort gemmes bios med et navn som fx. nybios.rom (bare kald den nybios, programmer sørger selv for at det er en .rom fil)
- Husk at gemme nybios.rom på disketten, ellers kommer man ikke så langt
- Computeren genstartes nu, og den starter op så den står i A:\ prompt igen.
- Dernæst skrives nvflash -5 -6 -f nybios.rom Og bios flashes
- Når flash er ovre, ca. 30 sek, tages disketten ud, og der genstartes, kortet kører nu med 1.4vCore og clocker meget bedre
- Samme fremgangsmåde bruges for at flashe med 1.5v, der skal man bare sætte Flueben i Extend Voltage Table

HUSK NU AT BIOS-FLASH ER PÅ EGET ANSVAR, DET ER I MEGET FÅ TILFÆLDE DER SKER NOGET, MEN HUSK AT HAVE I BAGHOVEDET AT HVIS MAN ER TILSTRÆKKELIG UHELDIG KAN MAN RISIKERE AT SMADRE SIT KORT

Hvis flash går galt har man den originale bios man bare kan smide på, dette skal dog gøres med sort skærm hvis man ikke har et PCI-gfx man kan smide i, men hva faen, hva gør man ikke for at få mere krudt ud af maskienen

tornberg

Superbruger
Tilføjet:
09-04-2005 02:36:24
Svar/Indlæg:
480/124
#7 du skal ha' mange tak! Vile prøve at lave om på ramtiming i morgen ;)
Har du evt. en guide til hvordan man sætter ens ram op ?:(
kunne ikke finde dividere i biosen :l

vanovich

Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2005 02:54:27
Svar/Indlæg:
3972/242
i advance bios er der noget der hedder spd timmings .skift til manual og set dem til 2,5 3 3 8

tornberg

Superbruger
Tilføjet:
09-04-2005 19:34:17
Svar/Indlæg:
480/124
Den kunne ikke boote op med 2,5 3 3 8, men 2,5 4 4 8 funker fint og gav også idt i PCmark ;)