Selvfølgelig ville det kunne lade sig gøre at fastslå nogle parametre for test af de 2 CPU'er op imod hinanden - det vil bare ikke være muligt med én enkelt test.
Først skal vi ha' delt testen op i forskellige typer af slutbrugere, og så har vi måske allerede 2-4 vidt forskellige testprocedurer at skulle gennemgå - hvilken der skal bruges, afhænger så af hvilken type slutbruger der er under luppen.
Når dette er gjort, og vi sidder med x-antal lister over forskellige benchmarks, kan vi komme igang med at teste.
Den faktor der er sværest at fastslå i alt dette, og måske også den der betyder aller mest, er "Alt-andet-lige-faktoren"!
Der findes jo forskellige chipsets til både AMD og Intel. Nogle chipsets kan helt udelukkes da de er latterligt sløve i forhold til andre, men på bundlinien vil vi sidde med endnu en liste over chipsets, som hver især er gode til nogle ting, og knap så gode til andre. Hvordan fletter vi så dette ind? Skal vi vælge det bedste chipset for hver benchmark til hver slutbruger til hver CPU? Eller skal vi først og fremmest finde et chipset, som overall er hurtigst til den pågældende CPU (her skal vi vist ha' lavet endnu en tråd, for chipset diskutionen kan være mindst lige så stor?).
Ram er heller ikke bare ram. AMD nyder godt af en god latency, hvor Intel er mere "ligeglade" på dette punkt. Hvilken CPU skal vi vælge at favorisere her? Jeg mener ... Det går jo ikke at vælge 2 forskellige typer, for så er "Alt-andet-lige-faktoren" allerede brudt!
Harddiske er harddiske - heldigvis da :P Men controllere? Der findes forskellige controllere for de forskellige chipsets. Måske skal man vælge en at kaste i en PCI-port ... Så er den vel løst?! Medmindre Chipset-X er bedre til at fyre op under PCI end Chipset-Y, og så er der heller ik' mere "Alt-andet-lige" :(
Jeg tror jeg kunne blive ved, men jeg må hellere komme tilbage til arbejdet igen. Jeg synes dette er en interessant tråd, men min konklusion (hvis man kan konkludere på dette meget tidlige stadie), er at det her bliver sindsygt svært, omend ikke umuligt.