-> #18
- Vi snakker stadigvæk om RAM på grafikkortet, og ikke i selve systemet ;)
Lad os bare sige et enkelt billede i opløsningen 1.024 * 768 med farvedybden 32 bit.
Det giver i alt 786.432 punkter der skal have en farveopløsning på 32bit. Der går som bekendt 8 bit på en byte. Dvs. (32/8 ) byte = 4 byte.
Gang det med 768.432 og du får: 4 * 768.432 = 3.073.728 byte.
Vi omregner det til Mega-byte og får (3.073.728/(1.024^2)) Mega-byte = ca. 3 Mb
En klog mand sagde engang, at 4 Mb var nok. Hvilket det også er. Et gammelt kort som S3's Trio m. 4 Mb kan sagtens køre 2D i en opløsning på 1.024 * 768.
Pga. kompleksiteten i 3D og hastigheden hvormed det skal beregnes kan man vist tilnærmelsesvis sige, at 16 Mb er rigeligt. 64 Mb er fint, pga. mængden af de teksturer og deres størrelse, der skal lagres.
Teksturer i f.eks. 400 * 400 med en given farvedybde.
Det er simpel matematik :)
-> #20
... og vi kan hermed konkludere, at jeg har fundet min overmand hvad angår flueknepperi! ;) :p :e
Skal jeg flette dig en hat af papir, mens jeg sagte fløjter en lille fanfare :00
Slap dog af mand! 8)
-> #23
Willamette, Northwood og Prescott er alle kernerne der danner grundlag for Celeron og Pentium, som vi kender dem i dag.
Førstnævnte er til socket 423 :)
-> #24
Du har ret :r Kan godt se, at det da helt hen i vejret det jeg skrev. Måske jeg skulle melde mig som skribent hos DR1 i stedet for. Mit niveau er sådan ca. på deres plan, eller bedre endnu. FONA!
Jeg tog fejl. Jeg vil nu æde et glas piller som straf :00
-> #25
Det tror jeg nu ikke. Jeg udtaler mig klart, men kan sådan set ikke tage mig alt for meget af, at "folk" hænger sig i en forkortelse.
Tro mig. "Man" lærer, at det er knap så vigtigt. Kun hvis der indgår den samme benævnelse, hvilket der ikke gjorde.
Her menes, hvis man nævner "B" og "b" i samme sætning, er det klart, at "B" er udtryk for "Byte" og "b" for "bit". Men da jeg ikke nævner så meget om "bit" i svaret, tror jeg roligt, at man kan gå ud fra, at jeg snakker om "Mega-byte". Medmindre man virkelig er ude på at være lidt klogere end alle andre.
Tro mig. Havde jeg villet gøre større forskel, så skulle nok have skrevet "B" og "b". Men da vi snakker om "Mega-byte", tror jeg ikke at det er så vigtigt. Men, vil da bare undskylde for den vilde forvirring og panik jeg må have forårsaget, ved at fucke op i det hele ;)