Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2005 11:34:13
Svar/Indlæg:
3712/44
Som nogen af jer måske ved, er jeg mere eller mindre "mellem opgraderinger". Da ventetiden dog så ud til at blive alt for lang, har jeg så anskaffet mig et lille shuttle system, som så samtidigt kan bruges som hverdags surf/office etc. pc samt LAN boks.
Det blev så til en SB81P, da jeg havde nogle stumper liggende, herunder et par ram stænger, som jeg kunne bruge for at holde omkostningerne nede... (I know, det hører man ikke tit fra mig herinde.... :e...)
Amyways, jeg har haft en del sjov med bios indstillingerne, især dem på siden med volt/hastigheds indstillingerne. Sjovt nok synes jeg ikke det de skulle gøre er det de egentlig gør. Bla. har det være helt og aldeles umuligt for mig at finde ud af hvilken Vcore min cpu har som default. Shuttle bios'en viser det ikke når den står på auto, og de aflæsninger jeg har af spændinger i bios passer slet ikke med det jeg kan måle på atx/molex stikkene... Til gengæld passer spændingerne jeg kan aflæse på Vddr meget godt med hvad rammene kan klare af timings ved de hastigheder jeg har testet dem op til, så måske spændingerne bios opgiver på bundkortet er rigtige alligevel?
Hvilket software kan man bruge til at overvåge spændinger og temps på cpu og bundkortet, når nu MBM ikke er opdateret efter at denne model blev lavet? Hvad bruger I?
Nogen der har samme model og har erfaringer med oc af Intel 915 chipsettet og pci/pci-e lås? Hvad med den begrænsning på ca. 10% man har hørt snak om Intel havde bygget ind i chipsettet?
Der er ingen pci/pci-e "lås" på bundkortet jeg kan finde, dog har jeg slået pci-clk over på [disabled] i stedet for [auto] hvilket øjensynligt har hjulpet, jeg kan i alt fald køre 235 Mhz fsb uden probs.
Hvad gør cpu multiplier fix x14 i bios? Jeg har slået den til, men min cpu (640) clocker stadigvæk ned til 14x i idle og op til x16 under load, til gengæld falder Vcore ikke i idle som den gør når alt er på auto.... Vcore er sat til 1.3875 i bios, og liger på ca. 1.31 aflæst i bios, og med cpu-z 1.28 viser den ca. 1.32V idle (@ 14x multi) og 1.29V load (@ 16x multi). Bios er opdateret til seneste version (029) som understøtter alle 6xx cpu'ernes features.
Når jeg kører superpi (ligegyldigt om det er 1M, 2M 8M etc.) fiser cpu og fsb hastigheden (aflæst i cpu-z 1.28) op til hhv 80 Mhz/ 5 Mhz længere op end den er sat til ifølge bios, hvorimod hvis jeg kører en dual prime95 torturetest så ligger cpu hastighed i cpu-z 1.28 helt stabilt (dvs. max +/- 2 Mhz cpu speed).
3dmark og pcmark har heller ikke problemer med at aflæse den cpu hastighed cpu'en er sat til i bios, og de er alle "enige" om hastigheden... :e
Anyways, har målt lidt på psu'en (det er den nye 350W model) og er rimeligt imponeret. På et ledigt molex stik målte jeg i idle 5V og 12V til hhv 5.06V og 11.96V. Overclocket og under full load (dual prime torture plus 3dmark nature i max opløsning) målte jeg 5.06V og 11.98V.... Og den svingede ikke engang 0.01V.... Nice, og selv med cpu'en @ næsten 3,8 Ghz larmer den stadigvæk slet ikke, blæserne kører på auto, og den throttler heller ikke efter 3 timer dual prime..
Jeg håber der er nogen der har nogle gode råd og erfaringer de kan dele. Bortset fra at der er nogle ting der er rimeligt underlige i bios indstillingerne og mangel på monitorings software, så er jeg helt vild med den.
Lars har hermed tilsluttet sig Shuttle/Micro-PC fanklubben. :e