Shuttle / Intel 915 eksperter wanted.

Diverse d.  10. april. 2005, skrevet af Lars
Vist: 280 gange.

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2005 11:34:13
Svar/Indlæg:
3712/44
Som nogen af jer måske ved, er jeg mere eller mindre "mellem opgraderinger". Da ventetiden dog så ud til at blive alt for lang, har jeg så anskaffet mig et lille shuttle system, som så samtidigt kan bruges som hverdags surf/office etc. pc samt LAN boks.

Det blev så til en SB81P, da jeg havde nogle stumper liggende, herunder et par ram stænger, som jeg kunne bruge for at holde omkostningerne nede... (I know, det hører man ikke tit fra mig herinde.... :e...)

Amyways, jeg har haft en del sjov med bios indstillingerne, især dem på siden med volt/hastigheds indstillingerne. Sjovt nok synes jeg ikke det de skulle gøre er det de egentlig gør. Bla. har det være helt og aldeles umuligt for mig at finde ud af hvilken Vcore min cpu har som default. Shuttle bios'en viser det ikke når den står på auto, og de aflæsninger jeg har af spændinger i bios passer slet ikke med det jeg kan måle på atx/molex stikkene... Til gengæld passer spændingerne jeg kan aflæse på Vddr meget godt med hvad rammene kan klare af timings ved de hastigheder jeg har testet dem op til, så måske spændingerne bios opgiver på bundkortet er rigtige alligevel?

Hvilket software kan man bruge til at overvåge spændinger og temps på cpu og bundkortet, når nu MBM ikke er opdateret efter at denne model blev lavet? Hvad bruger I?

Nogen der har samme model og har erfaringer med oc af Intel 915 chipsettet og pci/pci-e lås? Hvad med den begrænsning på ca. 10% man har hørt snak om Intel havde bygget ind i chipsettet?

Der er ingen pci/pci-e "lås" på bundkortet jeg kan finde, dog har jeg slået pci-clk over på [disabled] i stedet for [auto] hvilket øjensynligt har hjulpet, jeg kan i alt fald køre 235 Mhz fsb uden probs.

Hvad gør cpu multiplier fix x14 i bios? Jeg har slået den til, men min cpu (640) clocker stadigvæk ned til 14x i idle og op til x16 under load, til gengæld falder Vcore ikke i idle som den gør når alt er på auto.... Vcore er sat til 1.3875 i bios, og liger på ca. 1.31 aflæst i bios, og med cpu-z 1.28 viser den ca. 1.32V idle (@ 14x multi) og 1.29V load (@ 16x multi). Bios er opdateret til seneste version (029) som understøtter alle 6xx cpu'ernes features.

Når jeg kører superpi (ligegyldigt om det er 1M, 2M 8M etc.) fiser cpu og fsb hastigheden (aflæst i cpu-z 1.28) op til hhv 80 Mhz/ 5 Mhz længere op end den er sat til ifølge bios, hvorimod hvis jeg kører en dual prime95 torturetest så ligger cpu hastighed i cpu-z 1.28 helt stabilt (dvs. max +/- 2 Mhz cpu speed).

3dmark og pcmark har heller ikke problemer med at aflæse den cpu hastighed cpu'en er sat til i bios, og de er alle "enige" om hastigheden... :e

Anyways, har målt lidt på psu'en (det er den nye 350W model) og er rimeligt imponeret. På et ledigt molex stik målte jeg i idle 5V og 12V til hhv 5.06V og 11.96V. Overclocket og under full load (dual prime torture plus 3dmark nature i max opløsning) målte jeg 5.06V og 11.98V.... Og den svingede ikke engang 0.01V.... Nice, og selv med cpu'en @ næsten 3,8 Ghz larmer den stadigvæk slet ikke, blæserne kører på auto, og den throttler heller ikke efter 3 timer dual prime..

Jeg håber der er nogen der har nogle gode råd og erfaringer de kan dele. Bortset fra at der er nogle ting der er rimeligt underlige i bios indstillingerne og mangel på monitorings software, så er jeg helt vild med den.

Lars har hermed tilsluttet sig Shuttle/Micro-PC fanklubben. :e

Salkcin

Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2005 14:47:39
Svar/Indlæg:
1713/31
- Ingen modeller ud over Asus P5GD2 Premium når over 220MHz FSB med en låst PCI-E - med en ulåst/floating (tit "auto") kan Abit, DFI, Epox etc. nå mellem 240 og 280MHz, men så virker nVidia grafikkort stort set ikke da de står af omkring 115MHz PCI-E. Lær at elsk 915 chipsettene :D

- Hvis du vil disable Enhanced Speedstep (selvom det sparer strøm) så skal du lede efter "C1E" eller "EIST" og lege lidt med de indstillinger. Enhanced Speedstep skulle gerne virke så godt at du får den samme 3dmark score med det disabled/enabled på trods af den kører 2800MHz idle med det enabled. Ved det ikke, men prøv at test om det ikke virker meget fornuftigt...
Den "x14" indstilling der er ved jeg ikke hvad gør, men et godt gæt ville være at det sætter multiplieren til 14x på P4 CPU'er fra 500 serien der lever op til thermal guidelinen "04B" (kaldet CPU LockFree hos Asus).

- Men har Shuttle ikke deres egen hardware monitor software? har selv lige kigget og har umidbart ikke kunne se noget, men lyder ret underligt hvis de ikke har (amatør agtigt :D).

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2005 15:00:50
Svar/Indlæg:
3712/44
Weee, et svar.... :D :D Takker Salkcin.

Det mærkelige er at der bare ikke rigtigt er nogle indstillinger (som jeg har kunnet finde) der nævner noget med hverken C1E eller EIST, og sjovt nok viser bios også bare at cpu'en kører med TM1 (uden mulighed for at ændre det) selv om cpu'en kører med TM2 i praksis (efter det som cpu-z viser i alt fald). Hehe, det er lidt sjovt, men også lettere frustrerende. Dog ikke voldsomt, for det var slet ikke planen at jeg skulle rode med oc på den her maskine, den skal jo bare være til at surfe på, men jeg kan altså slet ikke lade være med at pille med de bios indstillinger..... :r :e

Jeg kører fint 235 Mhz fsb med et x800xl pci-e grafikkort (har lige smidt en masse resultater i profilen med std. gfx indstillinger, men ved 240 begyndte opstarten at drille og den hang i bios. Min første tanke var chipset / pci-e / pci clocks. Spørgsmålet er om chipsettet skal ha' nogle flere volt, om det ville nytte noget? Det kører på 1.6V (laveste indstilling) i bios og hwmonitor i bios siger 1.54V. Der skal jo helst ikke være for meget varme inde i den lille kasse, især ikke nu vi går sommeren i møde.... Mine WD raptor (SATA) diske kører også fint @ 235 Mhz fsb.

Salkcin

Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2005 15:05:30
Svar/Indlæg:
1713/31

Ved at producenter som f.eks. Albatron slet ikke har integreret et fix imod oc begrænsningen, men blot givet mulighed for at give det en masse spænding. At øge spændingen til chipsettet gør åbenbart begrænsningen mere tolerant, men man kan kun vinde omkring 5-10% på det... prøv at leg lidt med den spænding også :)

Men underligt du slet ikke kan pille ved EIST :x

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2005 18:27:13
Svar/Indlæg:
3712/44
Nå, jeg har fundet "bremsen" indtil videre. Efter et par reboots @ 237 Mhz fsb stod mit SATA raid0 array af.... Så jeg har lige geninstalleret WinXP.... :00 .... :l

Prøvede dog for sjov at teste cpu/ram/chipset lidt mere, og op til 245 Mhz fsb (3930 Mhz på cpu) kørte memtest86 var. 3.2 helt fejlfrit @ 1.31V (aflæst i bios) Vocre. Og det uden at omdrejningerne på cpu blæser kom op på mere end ca 1800 rpm. Så der er krummer nok i cpu'en må jeg sige.

Hvis jeg nu smider en IDE diske i den, kan jeg så clocke højere? Det mener jeg at have hørt, men jeg gider ikke prøve hvis det kun er "måske", for jeg kan egentlig godt leve med "kun" at køre 3770 Mhz på cpu'en til gengæld for nogle hurtige system diske :)

hamilton

Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2005 20:01:44
Svar/Indlæg:
1419/29
mener først at saten begynder at brokke sig ved 260fsb, så det skulle ikke være begrænsningen.

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2005 20:16:53
Svar/Indlæg:
3712/44
#5 > Hmm, tror nu alligevel det er den på dette bundkort.

Jeg kan slet ikke boote overhovedet ved 240 Mhz når SATA controlleren er slået til, og som sagt crashede mit SATA raid0 array under et re-boot ved 237 Mhz. Det er vel at mærke ved samme hastighed som jeg uden problemer har kunnet køre alle benchmarks og dual prime plus 3dmark stabilt ved. Mit array har aldrig nogensinde fejlet før, og diskene fejler intet, de kører fint igen nu.

Da der ikke er nogen som helst form for hverken pci eller pci-e lås i bios'en er jeg ret sikker på at det må være den der driller, for hvis jeg disabler SATA controlleren i bios kører jeg memtest fejlfrit ved 245 Mhz fsb (3930 Mhz) med blot 1.3V på cpu'en...

Jeg prøver at smide windows på en IDE disk i morgen for lige at se hvad der så sker, har en gammel disk der snildt kan klare 44 Mhz pci hastighed nemlig..... ;)

hamilton

Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2005 20:28:39
Svar/Indlæg:
1419/29
Kan self godt være at sata controllern bare ikke vil mere end 240mhz.

Men det er rimlig Fedt vis du kan ramme 4ghz i en barebone.

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2005 20:34:31
Svar/Indlæg:
3712/44
#7 > Ja det er jo lige dét der kunne være så fedt. Kører stadigvæk på smartfan, og rpm er ikke særligt høje, den kører på minimum selv om den kører ~3.8 Ghz.

Du kan se et SS af SiSandra med cpu temp og blæser omdr. mm. her: http://www.hardware-test.dk/oc...

Og her er en PCMark04 test lige over 6k @ 3803 Mhz, hvilket cpu'en kører på blot 1.30V og samme blæser indstillinger. http://service.futuremark.com/...

Hvis jeg sætter blæserne på max i bios, falder cpu temp 8°C på cirka 20 sekunder... så der skulle være noget oc potentiale tilbage i den lille fætter endnu... :e

hamilton

Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2005 20:41:33
Svar/Indlæg:
1419/29
Syntes det er fedt den heller ikke skal havde mere end de 1.3volt. ;)

Men vis du varme bliver et for stort problem så sætter du bare shuttlen hen ved siden af machen og så sugerøret over på cpuen :p

Shuttle with mach2 Gt@5 ghz ;) :D :p :e

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2005 20:47:58
Svar/Indlæg:
3712/44
Haha, jeg har faktisk et socket 775 kit liggende til Mach'en, så hvis ellers jeg kunne få chipsettet til at makke ret kunne det være sjovt at smide den på Shuttle'n.... :e

hamilton

Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2005 20:59:03
Svar/Indlæg:
1419/29
Hehe kunne se stygt ud...

men nu må vi jo se hvad den vil med en ide disk ;)

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2005 10:57:15
Svar/Indlæg:
3712/44
Tænkte nok jeg havde ret.... Installeret gammel maxtor Plus9 80GB IDE disk og vupti kører jeg 4 Ghz i en Shuttle LOL :e

915 chipset, ingen pci eller pci-e lås, alligevel drøner den 4 Ghz @ 250 Mhz fsb. Her er et 3dmark2001se link indtil videre: http://service.futuremark.com/...

Har dog måtte give den hele 1.35V og smide ram ned i hastighed, men så kunne jeg også stramme timings mere..... :p :e :e

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2005 11:16:40
Svar/Indlæg:
3712/44
Den er faktisk helt stabil @ 4 Ghz, her er en PCmark04 jeg lige har kørt, bare for at understrege at det virker ;) http://service.futuremark.com/...

SuperflyDK

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2005 11:27:31
Svar/Indlæg:
1503/128
LOL Det er sgu' blæret det dér Lars! Thumbs up ;)

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2005 13:05:05
Svar/Indlæg:
3712/44
Takker SuperflyDK.... :)

Jeg tror jeg tager det stille og roligt op fra de 4 Ghz, jeg gider ikke rigtigt smadre endnu et install. Nogen der ved om det passer med at man kan komme ca. 20 Mhz højere med IDE disk end med SATA? Det synes jeg nemlig at jeg har læst mig frem til.

Hvis jeg skruer blæserne op på fuld knald kan jeg holde load temp under 50°C og idle under 40°C @ 4 Ghz..... I bios ligger den så på ~42°C.

hamilton

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2005 16:01:39
Svar/Indlæg:
1419/29
Uhh ha... så var det det der var problemet...

Det er jo alt for nice. ;) men 1.35 er da ikke noget :)

Salkcin

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2005 16:41:54
Svar/Indlæg:
1713/31

Det passer meget godt. Det er noget med at det kun er Abit og Asus som manipulere "link frequency" på deres 915 (er vel et større projekt at sætte sine inginiøre på) og derfor har de med succes kunne nå ~260MHz på Abit'et og ~275MHz på Asus'et med SATA disk - mener dog at Abit'et blev begrænset pga. nVidia grafikkort hvor at Asus test opsætningen havde et Ati som er mere tolerant overfor høje PCI-E frekvenzer. Link frequencyen har et eller andet at gøre med SATA diskens bus, men ved ikke hvad.

IDE kører stadig på den gode gamle PCI bus og har derfor ikke noget at gøre med den der link frequency som netop er svær at låse da det vidst nok er den begrænsingen bruger til at teste for overclock.

Du kan læse Anandtechs ord om begrænsingen her: http://www.anandtech.com/cpuch...

I bunden af første side står der hvorfor du ikke kan bruge SATA diske :)

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2005 16:45:30
Svar/Indlæg:
3712/44
hamilton> Hehe, nej det er ikke så voldsomt, prøv at se min cpu temp på dette billede engang... jeg har så sat blæseren på max for ikke at have et varme problem.... http://www.hardware-test.dk/oc...

Har i øvrigt lige testet ved 255 Mhz fsb, og her funker den stadigvæk fino, chipsettet ligger på 1.64V og cpu'en på ca. 1.36V nu. Her er et SuperPI skud @ 4090 Mhz og 1.33V på cpu'en http://www.hardware-test.dk/oc...

Jeg fandt siden ud af at cpu'en lige skulle ha' 0.25V mere i bios, så kører både 3dmark og pcmark også helt uden problemer.

Lige et par links her, først 3dmark2001se 26446 point:
http://service.futuremark.com/...
Og så PCMark04 @ 6396 point:

Har i øvrigt set at der er 2x 12V rails på den nye Shuttle 350W psu, begge ifølge label på 17A..... Det lyder lige i overkanten for en 350W rating, men den har NADA problemer med at trække det hele :p

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2005 16:53:39
Svar/Indlæg:
3712/44
Salkcin > Kanon, det passer jo ret perfekt med hvor mine SATA diske "stod af" sådan set... ;)

Jeg elsker denne her cpu, tror altså det er ligefør den godt ville kunne rende de 5 Ghz i Mach II GT'eren.

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2005 16:58:50
Svar/Indlæg:
3712/44
hamilton > 2volt.... Hmm slår den ihjel vil jeg tro... :o :e :e

hamilton

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2005 16:59:13
Svar/Indlæg:
1419/29
Vis 0.25v hjælper lidt hvad gør 2volt så :e

Salkcin

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2005 18:11:35
Svar/Indlæg:
1713/31

5GHz og 312,5MHz FSB :00

Ved at der er nogen der render 5GHz med en 3.8GHz (570) i et Vapochill Lightspeed og din Mach2 GT er vidst ligeså vild/vildere så vidt jeg husker, men 5GHz på en 3.2GHz (640) er vidst lige i overkanten... mener at have set en enkelt eller to klare det med en 3.6GHz (560) og 600 serien clocker lidt bedre.

Om ikke andet - er det ikke et godt weekend projekt hvis du har et Socket 775 kit? :D

Du skal jo så bare have et bundkort der går med op til 16 x 312,5MHz FSB og det gør 915/925X helt sikkert ikke og tror ikke du skal regne med 865/875 bundkortene til Socket 775... 925XE skulle nemt klare 350MHz FSB hvis man vælger Abit eller Asus, men så vidt jeg kan forstå på DEVIL_DK har de også deres særheder med PCI-E lås osv. på trods af deres gode omtale i reviews når det gælder overclocking...

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2005 18:16:15
Svar/Indlæg:
3712/44
Salkcin> Med min EE som hadede Vcore og elskede kulde kunne jeg clocke lige knap 700 Mhz mere på Mach II GT end på luft, og jeg er ikke engang oppe på 1.4V @ ~4.1 Ghz på Shuttle heatpipe køleren... :e

Vi er enige om at bundkortet bliver problemet, men jeg venter på et 955X chipset og en dual core cpu. Til den tid kunne jeg jo så passende teste den lille 640'er.....

Faktisk var det slet ikke meningen at den skulle overclockes ret meget, jeg kan bare slet ikke lade være..... :00 :e :e

Salkcin

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2005 18:30:22
Svar/Indlæg:
1713/31

hehe, ja - man skal jo prøve. Er dog endnu for doven til at prøve at overclocke min P3 Tualatin da det kræver VID mod for at øge vcoren, men har da tænkt mig at gøre det på trods af at det også bare var meningen den her computer skulle være til at surfe på, men lader til der er potentiale for et ordenligt overclock med denne platform :P

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2005 20:18:43
Svar/Indlæg:
3712/44
LOL, jeg hygger mig altså vildt med den her 640 cpu og min Shuttle. Selv uden SATA harddiske vil det her 915G chipset bare ikke mere @ 260 Mhz fsb.... Ethvert forsøg på at komme højere resultarer i at maskinen ikke vil poste, og heller ikke vil gå i bios uden at vleare CMOS... LOL

Men ok, jeg er da nået op på 260 Mhz fsb helt uden hverken pci eller pci-e lås :e

CPU'en, den triller bare derudaf, både 3dmark2001se og PCMark04 kører uden probs @ 4171 Mhz i en Shuttle, med Shuttle køler og ca. 1.42V reel Vcore...

Et par benchmarks mere, de er dog kørt uden nogen som helst form for optimeringer eller med genstart imellem og ligeledes med meget slappe ram timings bare for at være helt sikker på at rammene ikke ville drille og at chipsettet kunne "følge med"

3DMark2001se: 26569

PCMark04: 6468

Salkcin > Du tror stadigvæk ikke jeg kunne få den her chip til at runde de 5 Ghz i Mach II GT'eren? :p

Salkcin

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2005 22:42:10
Svar/Indlæg:
1713/31

Må komme an på en prøve, men har ikke set nogen gøre det med en CPU på under 3,6GHz endnu så en 3,2GHz model ville undre mig, men det lover godt :)