puha....det lugter fælt. død NB?

Bundkort / CPU d.  10. april. 2005, skrevet af Terle
Vist: 525 gange.

Terle

Superbruger
Tilføjet:
10-04-2005 12:20:54
Svar/Indlæg:
145/36
Ja så måtte det jo ske. Jegf ville reboote min pc, og så begyndte det at lugte af stegte transistorer.

Jeg kunne se at den ene af de fire fastspændnings"arme" på mit DD maze 4 kølehoved til NB var hoppet af, eller rettere det "øje/bøjle" der er på bundkortet (abit ic-7 max3) var faldet ud. "øjet" var ikke brækket af, men var smuttet ud ad 2 huller på bundkortet.

Det begyndte at lugte ret kraftigt og jeg slukkede pc'en hurtigt derefter.

Jeg kan tænke mig, at da det ene "øje" var faldet af, og at det medførte at kølehovedet sad skævt på min NB. Jeg havde ikke clocket maskinen på det tidspunkt.

Er min NB brændt totalt af eller kan den reelt køre uden køling?

Kan jeg evt. lave noget rma. har kvitt (ca 1 år gammelt tror jeg) og er købt ved shg.dk?

Alt andet hardware sidder nu i min digidice og kører perfekt, så jeg kan regne ud at det er mit mobo det drejer sig.

Kan jeg selv fikse en brændt NB, eller er omkostninger så dyre, at det ville være billigere/nemmere at købe et nyt/brugt mobo?

på forhånd tak

mvh
terle

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2005 12:35:17
Svar/Indlæg:
4263/107
Prøv... Har tidligere hørt om afbrændte ting som er genopstået fra de døde efter nogle dage :)

Hvor gammelt er det ? "ca. 1 gammelt" <- ?:(

Terle

Superbruger
Tilføjet:
10-04-2005 12:55:51
Svar/Indlæg:
145/36

ok...tak jeg prøver at sperke liv i den igen.'

1 år skulle der stå.

kibidk

Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2005 13:07:54
Svar/Indlæg:
722/35
Lidt off topic, men det må da også siges at være ret uforståeligt hvorfor de chipset åbenbart "skal" monteres på den bøvede måde - man kan gøre det forsvarligt med andre typer, men med Intel 875/865 er det åbenbart ikke "tilladt" at gøre det på andre måder - ja jeg undrer mig bare. ?:(

Terle

Superbruger
Tilføjet:
10-04-2005 13:26:15
Svar/Indlæg:
145/36
#3 ja det er lidt bøvlet, men når den sidder er der som regel heller ikke flere problemer med det.

Jeg kunne godt tænke mig, at vide om det er sansyneligt, at shg.dk vil godkende forklaringen eller om de ikke vil lave den, da det ikke er den medfulgte køler, der var anvendt. det kunne jo ske, at de hævdede, at maze4 monteringen laver et større træk end org. køler gør.

tror i eg har en chance?

jeg tager selvfølgelig kontakt til dem, men ville lige høre om jeg ser en regning på et nyt mobo i sigte?

mvh
terle

kibidk

Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2005 13:32:10
Svar/Indlæg:
722/35
Hvis det ikke kan ses at der er brugt en anden køler en den originale blå "orb" tror jeg du har en chance, for det ses at de ryger af under transport.
Se lig eher engang:

http://overklokking.no/mobo/ab...

Terle

Superbruger
Tilføjet:
10-04-2005 13:38:05
Svar/Indlæg:
145/36
#5 tak for det.
jamen det er jo et identisk problem, så det lyder da sansyneligt, at de æder den. der er jo heller ikke tale om vold mod mobo eller andet.

Jesse

Superbruger
Tilføjet:
10-04-2005 14:34:48
Svar/Indlæg:
1373/34
Du har jo automatisk 2 års reklamationsret. Men tror desværre at du kan se frem til en regning, da du har valgt at sætte anden køling på. De kan til enhver tid påstå at du ikke har monteret det ordentligt og at det er din fejl. Men prøv - det kan jo ikke skade

Terle

Superbruger
Tilføjet:
10-04-2005 19:21:25
Svar/Indlæg:
145/36
#8 ja det tænker jeg også.

ville det så teoretisk også være forkert, at vedligeholde sit chipset ved, at udskifte kølepastaen, og derefter påmontere org. køler igen?

#7 de kan bare læse løs. jeg har ingen intensioner om, at krejle dem, men hvis de er forpligtiget til, så er det noget andet.

men jeg må sgu bare have fat i dem og spøgre pænt hvad jeg gør

tpb

Superbruger
Tilføjet:
14-04-2005 00:48:15
Svar/Indlæg:
18/3
hey noone... du skriver:
Iøvrigt så ved jeg at SHG læser tråde som denne.
Noget du VED eller hvordan??

Lockheed

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2005 00:54:19
Svar/Indlæg:
503/516
#0 Hvis det nu er gået så galt at du ikke kan få et nyt kort med fungerende øjer på, så kan du evt. bruge denne lille historie til at få gjort dit kort brugbart igen: http://www.hardware-test.dk/oc...

Af de fire bundkort jeg efterhånden har set NB kølere rasle af, er ingen af dem afgået ved døden af det endnu.

Mvh

Terle

Superbruger
Tilføjet:
14-04-2005 09:38:58
Svar/Indlæg:
145/36
#7 og #10 Det burde egentligt, at være irrevelvant om de læser det eller ej, da jeg ikke har intensioner om, at snyde nogen.

Selvom jeg måske ikke har ret til, at være irreteret over problemet, er jeg det nu alligevel, og vil rette henvendelse til forhandleren.

Jeg syntes ganske enkelt, at holdbarheden på det produkt jeg har købt er alt for ringe.

Ved nogle forhandlere kan man også komme rimelig langt ved, at forhandleren skal yde en ordentlig kundeservice, hvor man ser at køberegler bliver nedprioriteret.

(læser ikke, at i siger det direkte modsatte, men bare min betragtning på problemstillingen)

#11 jeg takker mange gange. det må jeg prøve.