Lydloes PC

Diverse d.  13. april. 2005, skrevet af Der_Meister
Vist: 616 gange.

Der_Meister

Superbruger
Tilføjet:
13-04-2005 01:07:03
Svar/Indlæg:
610/87
Jeg kunne godt taenke mig at bygge en PC der er neasten lydloes den skal samtidig have godt med kraft at gi af.

Jeg har taenkt mig at bruge et bundkort med Nforce 4 chipseat men jeg syns ikke jeg har kunnet finde et med passiv chipset koeler,

Til Stroemforsyning vil jeg bruge en CHill Inno

Kabinet ved jeg ikke helt - nogen forslag ?

Gerne forslag til grafikkort osse helst RX700 og op

JustOne

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2005 01:15:12
Svar/Indlæg:
453/31
nu når du siger lydløs pc så tænker jeg straks på vandkøling da det er meget lydløs og meget effekttiv køleløsning.
hvis du leder efter et godt kabinet hvor der er god mulighed for vandkøling så kig på dem der>
http://www.edbpriser.dk/Listpr...

der er flere modeller af dem der>http://www.imashape.com

JustOne

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2005 01:17:20
Svar/Indlæg:
453/31
har selv den der hedder 2020B! kanont kabinet!
og der er et rigtigt godt luftflow i det :)

Der_Meister

Superbruger
Tilføjet:
13-04-2005 01:24:58
Svar/Indlæg:
610/87
Jeg er naesten sikker paa at man kan lave et stille system med luftkoeling osse....

Vandkoeling bruger jo typisk en eller to 120 mm blaesere paa 7 Volt med et luftkoelet system behoever jeg kun 1 hvis der er tilstraekkeligt med luft i kabinettet

JustOne

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2005 01:45:04
Svar/Indlæg:
453/31
det er det osse rigtig godt egnet til det kabinet!
det var bare hvis man senere hen ville ha vandkøling i så er der osse plads til det! :)

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2005 08:31:28
Svar/Indlæg:
3169/185

Ehm, hvor kom den fra?

Mængden af vand er uden betydning "in the long run" medmindre du anvender waterchilling - som er temlig overkill for hans behov...

At du har 10 liter vand i og din nabo har 2 gør ikke du får lavere temperature eftersom det eneste det hjælper er det tager længere tid at opvarme / afkøle vandet...
Plastslangerne eller plastresovair afgiver næsten ingen varme og giver derved ikke mærkværdigt lavere temperature...

Endvidere kan jeg informere om det er yderst få 120mm blæsere som bliver lydløse ved 7v, du skal gerne ned på 5-6v på en rheobus før lyden forsvinder...

Mvh. 12k

Mit forslag.... - Køb noisecontrol kabinet eller det der KÆMPE zalman kobberkabinet...
Dog mister du selvsagt OC protientiale ved at gøre tingene lydløse... :)

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2005 09:55:06
Svar/Indlæg:
1643/172
Hvorfor skal det være nForce 4 chipset? For du finder ikke et nForce med passivt kølling fordi de udvikler for meget varme. Vis du skal havde passivt skal du over i noget K8T890 chipset nok et Abit AX8 som koster 870 kr. Så har du passivt kølling på chipset, men du har så ikke SLI vis det er det du vil havde.

Link til AX8:

GFX ville jeg sige x800 XL gfx chip:

HIS Excalibur X800XL IceQ II Turbo VIVO PCIe:

Bigabyte GV-RX80L256V:
http://tw.giga-byte.com/VGA/Pr...

Til HDD:

CHILL CH-KIT:

Blæser:

80mm Papst 8412 N/2GLLE Xtrem Low Noise (1000 RPM @ 9db):
http://www.studiedata.dk/produ...

CPU køler:

ZALMAN CNPS 7700-Cu:

Alt dette skulle hjælpe dig meget med støjen.

o27

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2005 10:17:57
Svar/Indlæg:
937/191
Ok her kommer mit bud lige - med udgangspunkt i dit ønske om NF4 og lydløst system. Jeg går udfra du skal oc en smule, ellers kan du selføli spare på nogen af delene ;)

Shuttle SN25 - NF4 3150kr

CPU: A64 3200+ winchester - 1299kr

Ram: A-data pc3200 2x512mb =600kr

Grafikkort: X800XL - 2350kr

Vandkøling - Passiv (får det vist ik mere lydløst!): Zalman Researtor -1280kr

I alt ca: 8700kr for en super hurtig nice lydløs og hammer fed comp
:e

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2005 12:16:23
Svar/Indlæg:
1643/172
Kan ikke se nogen grund til at bruge vandkølling for at få en pc lydløs du kan opnå det samme med luft. Det eneste problem der er tilbage er altid HDD. Hos mig selv er min PC 100% lydløs men kan kun høre vibrationner ikke andet.

Men kan sige at det er næsten det vigtigeste at få fat i en lysvag HDD. For en HDD bevæger sig jo med 7200 RPM helle tiden og det gør ens køller og blæser jo ikke. Dem kan man jo få i 1000 rpm udgaver og så kan man slet ikke høre dem mere.

Så vis du skal havde SATA så er samsung Spinpoint P80 den mest lydsvage og vis det er ATA så er Seagate Baracuda IV den mestlydløse.

Samsung SpinPoint P80 SP1614C 160 GB:

Seagate Baracuda IV serien findes kun op til 40 GB så vis man vil ofre det frem for plads så er det vel fair nok, men personligt ville jeg tage Spinpoint P80 da den har 160 GB og laver ca ½ til 1 DB mere end en Baracuda IV disk.

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
13-04-2005 15:30:37
Svar/Indlæg:
14079/622
En winchester 3000+ (måske lidt underclocket om muligt) kan sgu godt køles passivt er jeg ret sikker på. Evt. vil jeg anbefale thermaltakes(ja, thermaltake:00:P) nye "tower-køler" til formålet. Den kunne køle en overclocket p4 i et kabbi uden luftgennemstrømning så en lille winnie skal den nok kunne klare:)

Og så kan du evt købe et 6600gt og sætte en passiv zalmankøler på ;)

red_martians

Moderator
Tilføjet:
13-04-2005 15:39:31
Svar/Indlæg:
7881/1165
mit system er meget støjsvagt trods det er luftkølet og fuld af blæsere.
Kan beskrive det sådan at computeren der står i rummet ved siden af overdøver den (står ca. 6-7meter væk på den anden side af en betonvæg) Alle min blæsere er sat til 7v. foruden Zalman-blæserne der er sat på bundkortets blæserstyring (Qfan)
(du kan se mit system i min profil)

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2005 16:55:32
Svar/Indlæg:
3943/44
#8 og en baracuda IV kan ikke høres! (har den selv!)

StylaH

Superbruger
Tilføjet:
13-04-2005 17:20:14
Svar/Indlæg:
63/6
#5 -> Tror ikke jeg har set et eneste brugbart indlæg fra dig.

At vandet ikke bliver varmet så hurtig op pga der er mere vand = lavere temps..

Du kan evt bare have en 50L vanddunk stående, med pumpen nedsænket, så har du både radiator, pumpe, radiator i et, og det er mere eller mindre lydløst..

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2005 18:09:18
Svar/Indlæg:
1643/172
#11 Man kan fandme godt høre en Baracuda IV har den selv og vis du ikke kan høre den tyder det på at dit system ikke er lydsvagt nok. Men i forhold til andre HDD er det nok den mest lydsvage der findes. Men vis man skal over i SATA er det samsung man skal havde.

Men kan sige det sådan at jeg ikke kan høre noget fra mit system vis jeg kobler HDD fra min PC. Det vil sige at jeg hiver strøm stikket ud inden jeg starter den så finder man hurtigt ud af hvor meget en HDD larmer. Men ja det er den mest lydsvage på market, men de findes nu kun i 40 GB udgaver desvære og er IDE og ikke SATA.

Men prøv at test dit system ved at starte det op uden nogen HDD eller CD-rom drev på dit system så finder du ud af det. Du skal test det med at du tager hovede ind i dit kabinet når du starter op så du kan høre hvor meget de larmede før og efter der er en stor forskel.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
13-04-2005 18:48:48
Svar/Indlæg:
7881/1165
venter blodigt på en NCQ-harddisk fra samsung..... :)
Har en fra Seagate nu 7200.7 (larmer)... men efter ejg har følt NCQ tror jeg ikke jeg kaan undvære det.... Det føles langt lettere at hente fra 2steder fra harddisken nu samtidig end med min gamle baracuda IV

palle

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2005 21:08:18
Svar/Indlæg:
2307/37
#0, jeg har lige bestil et LianLi 6070B kabinet: http://www.m-e.dk/shop/product... - det er lydisoleret fra fabrikken, og så ser det IMO ganske lækkert ud + plus selvfølgelig, at det er LianLi's kanon kvalitet. :)

TwinX!

Superbruger
Tilføjet:
13-04-2005 21:43:10
Svar/Indlæg:
909/40
Du vil aldrig kunne lave et lydløst system, men en god start ville være at købe et bundkort der er passivt køler...
Dernæst skal du have en køler til cpu evt. med en 120mm 18dB papst monteret der kører @ 7v... En noiseblocker coolscraber (tror jeg nok den hedder) skulle være ret nice, når du vil ha et lydløst system...
Og bare hold dig til en chill. inno. PSU, det er det mest støjsvage du ka få... Du ka evt. spænde HDD ud i elastikker i de båse hvor cd-rom-drev sidder, så siger de ik møj...
Og hvis det skal være helt støjsvagt skal du nok også have fat i nogle måtter til at dæmpe støjen...
Men jeg ville dog anbefale et kabinet emd palds til 2x120mm blæseren, en foran og en bagi der bare kører meget langsomt rundt så de ikke er til at høre... Du skal nok heller ikke regne med det syge gfx, hvis det ikke skal kunne høres... Dog kan du self købe en zalman vf-700-cu, som du smider på gfx også kører den @ 5v, så er den næsten ikke til at høre :)

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
13-04-2005 21:53:24
Svar/Indlæg:
14079/622
Køb en Hitachi 7k250.. jeg kan sgu ikke høre den.. og den er superhurtig :)

Der_Meister

Superbruger
Tilføjet:
13-04-2005 22:54:57
Svar/Indlæg:
610/87
Tak for alle de gode forslag jeg har naesten laest det hele igennem.

#6: Jeg syns Abits bundkort er blevet lidt skrabede paa det sidste, kunne godt taenke mig et Asus eller et MSI bundkort med Nforce4 som er passiv koelet....

Er det ikke nogen at de smaa fabrikanter som f.eks Epox som laver Nforce4 bundkort med passiv chipsaet koeler?

#7: Jeg har osse overvejet Shuttle loesningen. Jeg byggede en del her omkring Cebit for AMD ( da jeg jo arbejder der :P ) Socket 754 og 939 modellerne med Nforce3. Jeg blev ikke saa begejstret med hensyn til stoejniveau. Men maaske er deres nye NForce4 model forbedret meget paa det punkt.. hvad ved jeg ?

Med Hensyn til Hardiske saa syntes jeg ikke rigtig det er et problem, jeg har ret gode erfaringer med Maxtor de giver kun lyd fra sig naar de arbejder eller er de lydloese efter min mening.Mine erfaringer med WD var ikke saa gode de larmer en del selv naar de ikke arbejder.

ncdesign

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2005 01:40:32
Svar/Indlæg:
262/26
#12:
Jeg gætter at 12K snakker om et 24/7 system. Ellers vædder jeg århus på, at mængden af vand IKKE er uden betydning. Energi forsvinder ikke på magisk vis, blot fordi det har en stor mængde vand at være i.
Hvis systemet kører f.eks. 12 timer, og derefter er slukket 12 timer, så er en stor mængde vand en fordel, men hvis det køerer 24/7, så har mængden altså intet at sige. (troede virkelig at fys.undervisningen i folkeskolen var bedre!)

Der_Meister

Superbruger
Tilføjet:
14-04-2005 01:49:50
Svar/Indlæg:
610/87

12 har jo ret... Liter er jo et rummaal ... dvs, jo flere liter desto stoerre skal reservoiret vaere.

Jo stoerre flade der er til at aflede varmen jo bedre..

Har du en liter vand har du en flade paa x antal cm2

Har du 10 liter vand vil den flade vaere 10 x antal cm2

Det er da simpel fysik

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2005 10:46:33
Svar/Indlæg:
3169/185

For det første, det er ikke mit indlæg, for det andet du har ikke læst hvad jeg har lavet på siden gennem tiderne for det tredje du har ikke sat dig ind i det med vandkøling eller ikke nok...

At vandet ikke bliver varmet så hurtig op pga der er mere vand = lavere temps..

Det er rigtigt såfremt man har computeren tændt kortere tid end det tager at varme vandet op, du glemmer vidst at når man slukker siger det ikke "vupti" og vandet er stuetemperatur med det samme i din 50L plan... - Det tager skam tid, anvender du computeren 1 times tid om dagen, eller har den tændt der - ja så kan det svare sig, men er man interesseret i HW og OC er det næppe tilfælde at den står slukket de 23 timer af 24 timers døgnet.... - Derved er den påstand ikke korrekt i denne sammenhæng...

(har ikke lige regnet på det.. - Og er overdreven mht. tal - however, så tror jeg de 300-325W som der afgives af CPU+GPU+NB kølet når at varme vandet mere end det kan nå at blive afkølet iløbet af 20 timer - især eftersom plast / flamingo som resovair laves af ikke afgiver varme godt...)

- Men ja, at sætte pumpen ned i vand giver mindre støj, men... Pumpen er ikke største støjkilde i langt de fleste tilfælde (mit som undtagelse :P - Propellen støder mod en side...)

Joh, men prisen er også derefter, harddisken er ofte sidste flaskehals, men vandkølede bokse kan anvendes i 5,25" bays... De koster blot 800 kr. ;) - ikke for at trampe videre, men northQ er mere lydløst ofte... ;) (har haft 2 af hver, eller... 2 af hver i huset, ikke i mine egne spande..)

Jeg har ikke lige pt. tid til at regne på det lige nu... However, regn efter.... No Answer = Jeg har ret :P
- Plast afgiver ikke varme så godt,....... Over halvdelen af vandet i mit sys er når det er slukket i radiatoren og bliver derfor næsten amb temp... However selv efter 8-10 timer og et boot vil det typisk ligge omkring 2-4 grader over amb temp...

- 12k

StylaH

Superbruger
Tilføjet:
14-04-2005 14:01:45
Svar/Indlæg:
63/6
#21 -> Hvis du har vand nok (som du har i 50L), vil vandet nå at afgive varmen, så derfor ville system ikke blive ved med at blive varmere...

Det siger jo lidt sig selv..

StylaH

Superbruger
Tilføjet:
14-04-2005 14:02:23
Svar/Indlæg:
63/6
#21 -> Hvis du har vand nok (som du har i 50L), vil vandet nå at afgive varmen, så derfor ville system ikke blive ved med at blive varmere...

Det siger jo lidt sig selv..

StylaH

Superbruger
Tilføjet:
14-04-2005 14:43:30
Svar/Indlæg:
63/6
Du bruger jo vandet som radiator...

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2005 14:56:03
Svar/Indlæg:
2126/135
#alle

Hvem gider dog have et vandkølingssystem uden radiator.

Mængden af vand er ikke ubetydelig i noget system, da du skal have vand nok til at optage og afgive varmen i systemet, men det gør ingen forskel om du har 1000liter eller 1 liter, bare det er nok til at fylde radiatoren og kølehovedet (Samt slanger slf. )
Det er trods alt kun kølehoved og Radiator der er af betydning for varmeafgivelsen.

Hvis man ønsker et totalt lydløst system - Anbefaler jeg vandkøling med en passiv radiator.

Her er kravet dog at radiatoren er af en sådan størrelse at den naturlige varmekonvektion er nok til at skabe luftstrømninger nok til at fjerne varmen fra radiatoren.

Jeg vil anbefale denne: http://studiedata.dk/productit...

I denne radiator er der plads nok til at køle stor set alle systemer - I hvertfald AMD's :p )

Radiatoren skal så bare placeres således at der er frit omkring den.

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2005 15:31:49
Svar/Indlæg:
3169/185

Ja, når vandet kommer ind i resovair bliver det afkølet af den omgivne vand, så langt så godt...

Men med tiden opnås varmere og varmere temperatur i resovairet - da der konstant kommer varmere vand ind...

Denne stigning i temperaturen afgives ikke så hurtigt som den tilføres vil jeg mene - da plast ikke afgiver varme særlig godt..

- For at tage den helt fra bund af, der tilføjes varme til den mængde vand der må være i resovairet, men afgives kun ved radiator, ligesom i lukket system uden resovair....
...

Og det du siger hvis jeg skal tolke den på anden vis "vil vandet nå at afgive varmen" - det skal afgive varmen andetsteds - og resovairet er IKKE en radiator....

- Laver du derimod radiator af f.eks aluminium og giver en stor overflade og en masse snoninger (cellpass er ikke liiige til at lave medmindre man har en fabrik etc. :P) vil det give bonus....
Men plast afgiver IKKE varme særlig godt...

- Har simpelthen ikke tid til at give en fysiklektion nu :P - Men kan søndag SÅFREMT jeg får tid skrive beregningerne så i kan se det på sort og hvidt..

- 12k

StylaH

Superbruger
Tilføjet:
14-04-2005 18:51:36
Svar/Indlæg:
63/6
Du kan SAGTENS bruge en 50L vanddunk.. Det er rigeligt...

Kan godt være du kan en masse fine udregninger, men det kan man sagtens, og det give fortræffelige temps.

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2005 19:38:08
Svar/Indlæg:
3169/185

Jah, men hvis det ikke giver bedre temps in the long run er det jo ikke nødvendigt? - Min pointe er.... Anvender du din computer til dagligt og mere end f.eks 2 timer... (min står sq altid tændt bortset fra når jeg er i skole - at jeg så ikke selv er ved den konstant er en anden sag ;P) vil vandet sq ikke nå at blive afkølet igen...

Derved er den effekt du hævder IKKE eksisterende mht. "så bliver det afkølet af vandet i resovair".... tf vil aldrig forekomme da der konstant påvirkes ved radi og kølehoveder, men tvandresovair, tvandkølehovedcpu, tvandkølehovedegpu, tvandkølehovedeNB samt tvandradiator vil blive tættere og tættere indtil du når det punkt hvor vandet er så varmt så det komplet afhænger af radiatoren.....
- Dette punkt vil jeg mene bliver opnået relativt hurtigt med det forbrug som de fleste herinde nok har ;)

- 12k

PS: Puha ikke mere fysik no no no - det skal holdes ud helt indtil sommerferien :P - Så er det ski'e B-niveau hjemme :| - og så er der ikke alle de kedelig mange rapporter :P

Der_Meister

Superbruger
Tilføjet:
14-04-2005 20:04:01
Svar/Indlæg:
610/87
12K !!!!

Jeg vil blive ved med at give dig fysik lektioner til du fatter hvad det er jeg proever at sige til dig.

Jeg har gaaet paa HTX i 3 aar og bestaaet examen, jeg har haft Fysik paa baade B og C niveau. Jeg har altid vaeret god til det bare en smule doven hvis jeg selv skal sige det.

Men lige ved det her emne hoerte jeg efter.

Alting afgiver varme. Selv det menneskelige legeme goer det.

Hvor meget varme et materiale afgiver afhaenger af 2 ting.

Stoffets varmekapacitet og varmelednings evne. Vand har en bestemt vaerdi ( Varmekapaciteten for en mængde stof målt i gram er per definition den mængde varme målt i joule, der skal til for at ændre (hæve eller sænke) stoffets temperatur 1°C. )

Den anden ting er stoffets overflade areal jo stoerre det er jo nemmere har det ved at afgive varme.

Det er det samme som hvis du har 2 rummaal varm kaffe... maengden er kaffe er noegagtigt den samme .... den ene maengde er paa en tallerken og den anden i en kop. Den maengde kaffe der ligger paa tallerknen vil self afkoele hurtigt p.g.a af et stoerre overflade areal.

En CPU afgiver jo self osse varme (Watt) fra sig ( isear hvis den er overclocket ). Men hvis vandet kan afgive mere varme ( Watt ) enten p.g.a maengde eller overflade arealet ( eller en kombination af begge ) vil CPUen aldrig kunne varme vandet op. Selv hvis computer stod og koerte uendeligt.

Pyha....

Vil du endelig give mig ret eller skal jeg skrive en P.H.D afhandling ??

:e

Der_Meister

Superbruger
Tilføjet:
15-04-2005 00:18:48
Svar/Indlæg:
610/87
Hahahaha... saa kunne du endelig laere det....

ncdesign

Elitebruger
Tilføjet:
15-04-2005 12:08:45
Svar/Indlæg:
262/26
#20:
StylaH skrev:

"At vandet ikke bliver varmet så hurtig op pga der er mere vand = lavere temps.."
Alle og enhver med lidt kendskab til matematik, ved at et lighedstegn skal være sandt. Men det er det ikke i ovenstående ligning.

Citat:
Liter er jo et rummaal ... dvs, jo flere liter desto stoerre skal reservoiret vaere.
Citat slut:

Det må vel være rimeligt selvindlysende, og temmeligt overflødigt at skrive.

Citat:
Jo stoerre flade der er til at aflede varmen jo bedre..
Citat slut:

Ja, men hvor stor en overflade er der lige i en plasticdunk, som var det res. der var nævnt? (hint til dig: forhold dig til det skrevne, ikke til tænkte eksempler).
i en 25L dunk er fordampningsarealet vel. ~ 200cm^2, men al varmen skal undslippe i det lille hul, som proppen normalt dækker, hvilket er temmeligt ringe for fordampningen - man vil opleve at der er væsentligt varmere inde i dunken end udenfor.

Citat:
Har du en liter vand har du en flade paa x antal cm2
Citat slut.

Ja.

Citat:
Har du 10 liter vand vil den flade vaere 10 x antal cm2
Citat slut.

Nå... Siden hvornår er overfladearealet i en given beholder blevet konstant? (hint: overfladearealet vil være en funktion af dimensioner på beholderen (og mængden af vand, hvis mængden er *meget* lille)).

Citat:
Det er da simpel fysik
Citat slut:
Åbenbart ikke... Lad være med at være arrogant over for andre, når du ikke har det helt store begreb om fys/mat.

#21:
Der fik sneget sig et *ikke* ind, det var ikke meningen (var lige væk fra computeren et kort øjeblik, og tabte tråden 😉 - vi er begge enige om, at vandmængden er irrelevant.

#30:
Det er ved at være trivielt, det her:
Udgangspunktet var en dunk alternativt et res (der under normale omstændigheder er lukket.

Hvis hele systemet er lukket, hvor skal varmen så undslippe hen?`
Forestil dig et 100% isoleret system, med en vandmængde på 1 liter. Er vi enige om, at vandet til sidst vil blive så varmt, at CPU'en brænder af?
Forestil dig et tilsvarende system med 1000L vand i. Hvorfor skulle det være anderledes? (hint til dem med diverse fys.niveauer fra gym/HTX: Det er det ikke).

En sidste ting. kaffekoppen/tallerken sammenligningen er ok, men hvordan vil du overføre tallerkenstørrelsen til et vandkølet system? Det skal være en ret stor balje, og den skal fyldes ret tit, Hvilket gør det praktisk uaavendeligt.
Det eneste res. der har været omtalt her, er en plasticdunk på 25L, og der er altså ikke det helt store fordampningsareal i sådan en.

Det sidste du skriver:
En CPU afgiver jo self osse varme (Watt) fra sig ( isear hvis den er overclocket ). Men hvis vandet kan afgive mere varme ( Watt ) enten p.g.a maengde eller overflade arealet ( eller en kombination af begge ) vil CPUen aldrig kunne varme vandet op. Selv hvis computer stod og koerte uendeligt.

Det vigtige her er: "Enten p.g.a. mængde eller overfladeareal" er forkert!!! Det er kun overfladearealet, der har en indvirkning på tempreraturen. Gå evt. tilbage til eksemplet m. det isolerede system, og tænk over det.

Nuff' Said.

StylaH

Superbruger
Tilføjet:
15-04-2005 14:26:23
Svar/Indlæg:
63/6
Det kan jo ikke lade sig gøre at have et 100% lukket system.

Jeg gider virkelig ikke spilde mere tid på jer. Jeg syntes i skole gå hen og få jeres skolepenge igen, for i har virkelig ikke lært en skid.

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
15-04-2005 15:35:03
Svar/Indlæg:
3169/185

Så kan vi blive enige om vi har nået lige langt, eftersom jeg har 2-3 uger tilbage af B og B på HTX @ fysik er en umulighed uden C, burde du vide.. ;)

- Skal sq ikke bruge nogle lektioner...
Iøvrigt.... er det ikke tilfælde hvis glasne står i en sauna ?

Anyways... Ved godt at overfladearealet har en betydning, og har jeg ikke stillet spørgsmålstegn ved...

Men det jeg siger du stadig ikke har opdaget er at det materiale vi snakker om - IKKE VAND MEN PLLLAAAAAASSSSSTTTTTT som et standart resovair er lavet af!!!! - Har en ringe evne til at afgive varmen - derved bliver det vand IKKE afkølet særlig godt...
So far so good
- Bare vi er enige hertil...

Apropo det med niveuaer.... Dette ser jeg som logik, ikke noget som undervisningen har ændret mit syn på :P

Med et lukket system mener jeg ikke et fysisklukket system som ikke bliver påvirket af omgivelserne, men blot et system uden et resovair man render rundt og skifter vand med etc.
- Altså et system som man sætter en lille prop på eller andet tilsidst og så færdigt arbejde :P (samt slanger+radi osv. er 100% fyldt med vand så pumpen ingen betydning har udover man kan opnå reynoldstal og få spuling = bedre afkøling af kobberkølehovederne)
Beklager hvis det har givet forvirring

hehe ;) - Jah, vil have pengene igen :P :P :P - fandeme kedeligt at møde op :P - snart overstået though :P

Btw... Ang. det kaffekrus der...
Såfremt glasset er lavet af porcelæn og tallerknen af aluminium er stykket et andet - endvidere - såfremt det er stillestående luft eller bevægelig luft skal du også tage det i betragtning...

Tilsidst.... Ja, vil gerne have en bestået P.H.D afhandling p.g.a. det kunne være sjovt at læse :P
- Håber du kan se hvad jeg hentyder til :P

- 12k

ncdesign

Elitebruger
Tilføjet:
15-04-2005 20:10:56
Svar/Indlæg:
262/26
#34:
Kim Schumacker sagde engang: "En god diskussion ødelægges altid af, at der kommer en eller anden, der rent faktisk *ved* hvad han snakker om" - Er det derfor du giver op? 8)

Naturligvis kan det ikke lade sig gøre at have et 100% lukket system, men det samme gælder med god tilnærmelse for et system m. res. Her vil det være på sin plads at betragte systemet som isoleret. Den smule varme der kommer ud gennem slanger + res. er i bedste fald 10 - 15% af den totale energi (meget højt sat)...

Al den snak om skole...
Tæller uni ikke? Eller skal det være folkeskole/gym for at man må snakke med?

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
15-04-2005 21:23:48
Svar/Indlæg:
3169/185

Joh joh...

plasts varmekapacitet kan ikke lige siges så simpelt da det ikke er ens for forskellige typer plast vel ? :) - eller er jeg galt på den der - for er ikke liiige mit område

En ting ved jeg dog, den afgiver ikke ret meget af varmen...

Men lader vidst til vi er enige :P
- Har ikke personligt lært noget af tråden, blot prøvet at forklare hvorfor jeg har ret :P (blærerøv :P)

- 12k

ncdesign

Elitebruger
Tilføjet:
16-04-2005 00:43:13
Svar/Indlæg:
262/26
Vi *er* enige - vandmængden har intet at sige i et 24/7-system (hvilket er det eneste interessante).
Plasts specifikke varmekapacitet er ikke så interessant, når først det er varmet op (hvilket kan negligeres i et 24/7-system). Det er dets varmeledningsevne er derimod når der snakkes lukkede systemer, og den er ganske rigtigt ret lav - ikke så lav, at den kan pilles ud af ligningen, men så lav, at den ikke har nogen indvirkning på det samlede resultat.
Hvad angår de lærdom i tråden, så ved jeg da nu, at man hurtigt bliver svinet, hvis man går imod 'de kloge' :e :e :e

Der_Meister

Superbruger
Tilføjet:
16-04-2005 00:57:03
Svar/Indlæg:
610/87
#38 ja det har da vaeret en god traad vi har faaet diskuteret en masse frem og tilbage...

Jeg syns bare at vi stadig ikke har fundet en 100 % konklusion paa bordet... det kunne vaere fedt hvis vi kunne faa sat en ligning op med en masse vaerdier.

Lufttemp
Vandtemp
Overflade Areal
Tid

Osv...

Jeg har bare ikke mine fysikboeger liggende lige p.t men hvis der er en der er frisk.

StylaH

Superbruger
Tilføjet:
16-04-2005 20:07:03
Svar/Indlæg:
63/6
I kan jo bare prøve det af. Gider ikke spilde tid på jer. Det er jo bare varm luft i lukker ud..

ncdesign

Elitebruger
Tilføjet:
17-04-2005 01:31:19
Svar/Indlæg:
262/26
#39:
Konklusionen er vel, at i et lukket system, som der her har været tale om, spiller mængden af vand ingen rolle. Lukket værende et system m. en 25L (eller 10^9L) dunk m. vand, hvor eneste adgang er hullet, som proppen normalt sidder i.

En hurtig ligning for et lukket system (fysik, så vi snakker tilnærmelser):

T = temp
t = tid
E = energi
oo = uendelig-tegn

f(T) = E*t
T -> 100 for t -> oo

#40:
Det er dit problem, ikke mit. Jeg savner stadig nogle argumenter for at du har ret - men det er måske blevet et problem at finde dem? :l
Det er self. også nemmest are at sige "jeg vil ikke lege med", når man finder ud af, at man ikke har ret.

din påstand var:
"At vandet ikke bliver varmet så hurtig op pga der er mere vand = lavere temps."

Hvilket andre påpegede var forkert. Derefter har du henholdt dig til absolut selvindlysende udtalelser, med en enkelt smutter her:
"Har du 10 liter vand vil den flade vaere 10 x antal cm2"

Gætter det er en tanketorsk, men noget kunne selvfølgelig tyde på, at du rent faktisk mener det ?:(