LCD TV - Paneler ??

Diverse d.  13. april. 2005, skrevet af Schumi
Vist: 670 gange.

Schumi

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2005 15:20:01
Svar/Indlæg:
250/59
Overvejer at investere i et LCD-TV - har bestemt mig lidt for at det skal være LCD og ikke Plasma.. Vurderingen er jo personlig..

Men jeg tænkte så på, skal man kigge efter panelerne, S-IPS osv. ligesom med PC-fladskærme ??

Er der evt. nogen der har et godt bud på et 32" LCD TV ??

rasmuslarsen

Overclocker
Tilføjet:
13-04-2005 16:07:25
Svar/Indlæg:
77/31
Ja der gælder de samme teknologiske principper for LCD TFT TV apparater. Dog er det ikke helt de samme paneler, som sidder i skærmene, forstået på den måde at produktionen er segmenteret, så den retter sig mod fremstillingen af TV. Selve panelteknologierne er de samme.

Nogle af de større producenter på TV markedet er Samsung, LG.Philips og AU Optronics.
I de tre producenters mindre skærme, hvor jeg tænker på samme størrelse som computer monitors, sidder der typisk TN paneler.

Samsungs større paneler er næsten altid et PVA panel, dog med lavere opgivet responstid end computerskærme.

Lg.Philips store paneler er S-IPS paneler.

AU Optronics producerer MVA paneler til de store størrelser også med lavere opgivet responstid end computerskærmene.

Problematikken omkring LCD TFT TV er dog mere kompleks. Det hænger dels sammen med den native (oprindelige) opløsning og tv-tunere.
Tv-tuneren i de mest gængse skærme er typisk ret dårlige. Du bliver nødt til at gå ud i butikkerne og kigge lidt. Du skal bede dem om at sætte et Tv-signal på skærmen og hvis de ikke er villige til det, så find dig en anden butik, hvor de gider. Det er ret vigtigt, da du typisk ser et DVD signal, som kun er interpoleret i forhold til skærmen.
Problemet med den native opløsning hænger sammen med at skærmene har en fysisk opløsning. F.eks. 1280x1024, men et Tv-signal, og for den sags skyld også et DVD signal, har slet ikke så mange punkter. Så når skærmen skal interpolerer (køre i en anden opløsning), vil den skulle fordele billedet anderledes i de fysiske pixels og her opstår et problem, for det er ikke altid lige vellykket. En DVD har en højere opløsning end Tv-signalet, men alligevel skal der interpoleres. I de fleste tilfælde får du dog et godt billede ved DVD film. TV kanal fremvisning er altså den største ulempe, specielt på billige skærme. Og det vil det være så længe vi stadig modtager analogt TV. Billige skærme har typisk også en dårligere scalerchip end dyrere. Scalerchippen håndterer interpolationen og der er forskel i kvaliteten på disse.

Så gå ud og kig lidt og find dig en skærm, som både viser gode billeder i TV programmer og DVD fremvisning. Bemærk også opløsningen på skærmen. Hvis du planlægger at have skærmen i mange år, skal du gå efter en HDTV skærm.

Håber det hjalp =)

Schumi

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2005 16:28:07
Svar/Indlæg:
250/59
Meget! - Mange tak

Poul_madsen

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2005 16:58:05
Svar/Indlæg:
133/22
og gjorde os andre klogere :)

tak herfra også!!

rasmuslarsen

Overclocker
Tilføjet:
13-04-2005 17:07:53
Svar/Indlæg:
77/31
Det var så lidt, selvom det ikke giver noget reelt grundlag for at vælge en specifik skærm. =)

Dit valg skal dog nok komme når du har undersøgt markedet lidt. Men husk på. Lad vær at fokuser for meget på selve panelteknologien. Hvis du finder en skærm, som dækker dine behov og som du er ovenud tilfreds med, så er det fuldstændig ligegyldigt om det er det ene eller andet panel. Det gør det igen til et subjektivt valg og det glemmer mange. Hermed ikke sagt at tests og førstehåndserfaringer fra andre ikke kan hjælpe dig godt på vej. Det kan de helt sikkert. Det er guld værd sålænge man kan vurdere om kilden er tendentiøs og om skærmen, som bliver omtalt, kan dække ens egne behov.

Det samme gælder for LCD TFT skærme til computere, hvor folk har en tendens til altid at fremhæve S-IPS. Hvert panel har fordele og ulemper og disse gør at de retter sig mod forskellige personer.

Jeg er bare glad for at kunne hjælpe. Hvis du/I ønsker mere information spørg du bare. Jeg er altid villig til at svare på simple, såvel som mere tekniske og komplekse spørgsmål. I kan også tage et kig på min hjemmeside, som netop er blevet søsat med det henseende, at hjælpe andre omkring LCD teknologien. =)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2005 17:28:32
Svar/Indlæg:
23132/740
-> rasmuslarsen

Fandme noget af det mest fornuftige jeg har set på skrift i lang tid ;) 8)

rasmuslarsen

Overclocker
Tilføjet:
13-04-2005 21:19:19
Svar/Indlæg:
77/31
Tak skal du have NoMig =)

Schumi

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2005 21:42:43
Svar/Indlæg:
250/59
#7 - Så er du også oppe og slippe omkring en 18.000 smackeronies.. Havde håbet på at finde noget lidt billigere, men ja man skal jo heller ikke købe noget skod !

Jesse

Superbruger
Tilføjet:
14-04-2005 21:56:13
Svar/Indlæg:
1373/34
Jeg har selv utrolige gode erfaringer med LG. havde et 42" men det røg ud da projektoren kom... Men hvis man alligevel er oppe i den prisklasse, 18.000 kr., vil det så ikke være mere fornuftigt at tage f.eks. et 42" plasma? købte selv mit for 17.500 krævede lidt benarbejde at få det ned i den pris men var meget glad for det.

Husk at det skal være HDTV hvilket vil sige mindst 1280*720 i opløsning. Gerne mere