Basale spørgsmål omkring RAID

Diverse d.  13. april. 2005, skrevet af Instinct
Vist: 248 gange.

Instinct
 
Overclocker
Tilføjet:
13-04-2005 18:11:20
Svar/Indlæg:
29/12
Jeg er helt græn inden for RAID. Ville derfor spørge ad hvordan det helt præcist fungerer.

Ved ikke hvad jeg skal spørge om, da jeg ikke har noget begreb om det.

Vil bare gerne vide det basale indenfor emnet.

Evt. hvilke harddiske der kan anbefales.

Instinct
 
Overclocker
Tilføjet:
13-04-2005 18:26:14
Svar/Indlæg:
29/12
Der var noget jeg glemte.

Kan man sætte 1 eller 2 HD i sata portene uden at lave RAID



Twilight
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2005 18:29:16
Svar/Indlæg:
597/39
Du skal have X antal ens HD's og selvfølgelig en controller der kan håndtere RAID.

Du kan så vælge at køre RAID 0 hvor filerne bliver splttet op i controlleren hvor der så bliver skrevet en del ud på hver HD. Her vinder du hastighed da du har 2 HD's om at klare opgaven. Du har her dog støøre risiko for at miste data da du har 2 HD's der kan gå ned. Du kan her udnytte den fulde kapacitet af dine diske.

Eller RAID 1 hvor der bliver lavet en kopi af HD 1 over på HD 2, her vinder du lidt læsehastighed. du har her temmelig stor dartasikkerhed da du har dine data 2 steder. Ved denne løsning halvere du din totale max kapacitet af diskene

Raid 5 mener jeg at du skal bruge minimum 3 HD's for at kunne lave. Du laver en form for RAID 0 på 2 af HD. og bruger den sidste til at gendanne data hvis en af de 2 RAID 0 HD's failer.
ved denne løsning mister du kun kapaciteten af den ene af de 3 HD's.

Der er også RAID 10 som er et RAID 0 du spejler over på et andet RAID 0, så du skal minimum bruge 4 HD's. Her mister du også halvdelen af din totale maxkapacitet. Fordelen er dog at du får høj hastighed samtidigt med at du får høj sikkerhed.

Mener at der er flere typer, men disse er de mest brugte.

Du skal dog være opmærksom på at det ikke er alle typer RAID controllere du kan lave alle typer RAID med.

Dette er hvad jeg uimiddelbart har læst mig til omkring på nettet.



gut
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2005 19:16:21
Svar/Indlæg:
27/7
du kan sagtens køre med en enkelt sata hd.
du kan også køre med flere sata hdér uden at de behøver at køre i raid.
men der kan kun sættes en hd til hver sata port