Hvilken TFT skærm med IPS / S-IPS

Diverse d.  15. april. 2005, skrevet af McTBeer
Vist: 781 gange.

McTBeer
 
Superbruger
Tilføjet:
15-04-2005 23:58:21
Svar/Indlæg:
361/82
som overskriften siger; hvilken TFT skærm med IPS / S-IPS er at foretrække til gaming og kontor arbejde...kan ikke finde så mange må jeg indrømme. Det kan godt være jeg er dårlig til at lede, men har prøvet

Lynge
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-04-2005 00:04:50
Svar/Indlæg:
485/57
dell 2001fp

S-IPS, 16ms, lækkert design

4400,-

http://accessories.euro.dell.c...

KØB DEN 8)



Kays
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-04-2005 00:10:41
Svar/Indlæg:
406/600
Tag en hvilken som helst TFT skærm på www.edbpriser.dk som du kan li designet på og tjek derefter på www.prad.de om den har S-IPS panel ...

Ikke specielt svært ;)



McTBeer
 
Superbruger
Tilføjet:
16-04-2005 00:16:06
Svar/Indlæg:
361/82
#2
Næ, men vidste det ikke :p
Men tak for hjælpen...det var sgu smart :)



McTBeer
 
Superbruger
Tilføjet:
16-04-2005 00:26:32
Svar/Indlæg:
361/82
Men er det ikke at foretrække en TFT skærm med IPS eller S-IPS ? Det synes jeg at det var det jeg fik ud af at læse testen på brodersiden.. :)



Kays
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-04-2005 00:28:37
Svar/Indlæg:
406/600
#4
Korrekt



DaMooze
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-04-2005 00:58:05
Svar/Indlæg:
469/83
men var det ikke noget med at hvis man ikke var så kræsen med sin skærm så ku man sagtens vælge et med TN++ eller er det helt forkert ?



o27
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-04-2005 09:07:44
Svar/Indlæg:
937/191
hvis ik du er så kræsen med din skærm kan du vælge lige den skærm du bedst kan lide ;)

Kan personligt godt li designet på Xerox skærmene.

Når det er sagt har jeg selv en Dell 2001FP 20.1" med S-IPS panel og den tackler sgu alt jeg kyler efter den - super fed skærm og nok det bedste all-round-køb lige pt. for ca. 4400kr :e



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
16-04-2005 09:16:40
Svar/Indlæg:
7881/1165
problemet er stadig ikke TN... men forskellen mellem TNpaneler. Der findes virkelig gode TN'er der faktisk læner sig meget tæt op af IPS i billedkvalitet. og hvor at IPS's prisklasse slet ikke er det værd.
Tilgængæld findes der også virkelig dårlige TNpaneler man skal holde lapperne langt væk fra.. Så tag ind til byen og tjek billedkvaliteten på skærmene. Jeg ved bl.a. at flere fona-butikker har LG-skærme med IPS bl.a. LG1710b. :)



McTBeer
 
Superbruger
Tilføjet:
16-04-2005 14:42:08
Svar/Indlæg:
361/82
#7
Har også kigget på de Xerox TFT skærme, men jeg tror ikke jeg gider have sådan en når de ikke har IPS panel...ellers en fed skærm.
Laver Dell selv deres TFT skæeme, ellers hvem gør det



Andy.
 
Superbruger
Tilføjet:
16-04-2005 14:47:58
Svar/Indlæg:
1536/33
Jeg er med på en lytter, da jeg har de samme behov. Har dog selv kigget lidt mere på LCD skærme, men hvor hvordan er billedkvaliteten med TFT vs. LCD?!



Lynge
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-04-2005 16:56:19
Svar/Indlæg:
485/57
#9 mener det er philips der laver s-ips panelet i 2001fp skærmen ved Dell



TwinX!
 
Superbruger
Tilføjet:
16-04-2005 19:45:14
Svar/Indlæg:
909/40
#11 Er Philips-LG ikke de eneste der producerer S-IPS paneler?

#0 Hvor stpr skal skræmen være? Jeg købte en Samsung 17" 710T for 2 måneder siden til 2200,- og den kører sq alle spil helt perfekt :) Mener at den har TN-panel, men det virker sq fint alligevel, og jeg synes at billedet er skarpere end på min gamle CRT pga. DVI



McTBeer
 
Superbruger
Tilføjet:
16-04-2005 19:59:21
Svar/Indlæg:
361/82
#12
Vil ha en 19" TFT og helst med IPS eller S-IPS. Hvorfor gøre det billigt når man gøre det dyrt :00 :e
hehe
Har også kigget på den samsung men læste så anmeldelser og fandt ud af at jeg vil ha en med IPS i hvert fald.



Jesse
 
Superbruger
Tilføjet:
16-04-2005 20:18:54
Svar/Indlæg:
1373/34
Så skal du have noget som en dell eller lg. Det er typisk fabrikker som LG og Phillips der laver skærmene for andre. inkl. Dell



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
16-04-2005 22:02:15
Svar/Indlæg:
7881/1165
Jeg havde min samsung 710t stående ved siden af en LG1710b. Billedkvaliteten på samsungen tiltalte mig faktisk endnu mere end på LG'eren. LG havde dog den forskel at den kunne holde billedet mere skarp ved meget skæve vinkler end samsung.
Jeg ville ikke give de 400-500kr ekstra for det, og er meget tilfreds med mit køb idag.
#12: Jo 710t har TN-panel, men producenten af TN-panelet har oftest mere at sige, end om det er TN eller IPS-panel.



Kaffa
 
Superbruger
Tilføjet:
16-04-2005 22:39:13
Svar/Indlæg:
25/5
Køb en LG L1720P - Den har s-ips panel og køre digital.

Har selv en og den køre bare der ud af. Har ikke oplevet at den ghoster eller på andre måder fejler.



rasmuslarsen
 
Overclocker
Tilføjet:
17-04-2005 10:55:52
Svar/Indlæg:
77/31
Jeg vil lige bidrage til debatten. I hænger stadig meget i nogle lidt forkerte fordomme. Jeg vil tillade mig at linke til noget jeg skrev i en anden tråd:
http://www.hardwareonline.dk/t... (indlæg nummer 7 og fremefter)

Jeg forklarer bl.a. at S-IPS ikke er verden. Man skal ofte høre det fremstillet, som værende totalt overlegent, men det er ikke korrekt. Jeg tror heller ikke forfatteren af artiklen her på siden vil sætte det så firkantet op, for ellers er der hvert fald tydeligvis misforståelser.
Det hænger mere sammen med sådan som red_martians opstiller det. Der findes nemlig rigtig gode TN paneler også selvom de bruger en form for dithering metode. De fleste af de store producenter har deres egen produktion af TN paneler. Det gør sig gældende for f.eks. Samsung, AU Optronics LG.Philips (som er en sammenslutning af de to giganter). Kvaliteten varierer fra panel til panel, men nogle af de nyere, bl.a. Samsungs TN paneler er faktisk ret imponerende.
Man kun ikke stille det så firkantet op fordi der er så mange aspekter af teknologien. Det eneste man opnår ved firkantede udsagn som disse, er at blive alt for subjektiv.

Til et par praktiske ting:
LG L1720P har ikke et S-IPS panel. LG har været fandens dårlige til at give forkerte informationer om deres skærme (ikke paneler). LG.Philips er producenten af IPS teknologien og de laver slet ikke S-IPS paneler længere i størrelser under 19". Bevis: http://www.lgphilips-lcd.com/h... - Tjek alle paneler op til LM190E02. De er alle opgivet til 16.2M(6bit + FRC), hvilket angiveligt er TN paneler.
Jeg ved ikke hvorfor prad.de stadig hænger sig i det, men det er hvert fald forkert. Prøv evt. med min søgefunktion her på siden: www.rasmuslarsen.1go.dk - Den udmærker sig i, at den også kan give information om hvilket model af et givent panel der sidder i skærmen. Derved kan man sammenligne skærme og se om de har det samme panel (model). Det er ikke opgivet ved hvert eneste panel, men den optimeres konstant og en del skærme bliver tilføjet senere i dag. Derudover har den ikke de samme misforståelser som ved prad.de LG skærme.

LG1710b havde rigtig nok et IPS panel, men den er taget ud af produktion bl.a. pga. LG.Philips valg. Panelet var nu heller ikke voldsomt imponerende, men et nogenlunde panel.

Dell producerer ikke selv paneler.

TFT er en videreudvikling af LCD princippet. Det hedder en LCD TFT skærm. Enhver TFT er også en LCD, men ikke omvendt. En typisk ren LCD skærm er f.eks. displayet på en lommeregner. TFT står for thin film transistor og det er fordi man lige bagved LC krystallerne (de flydende krystaller) har tilføjet transistorer, som skal stå for spændingen og få LC krystallerne til at dreje planpolarisatoren (der sidder to modsat rettede polarisatorer på hver side af de flydende krystaller og de to kaldes for planpolarisatoren) i position og derved fremvise et billede ud fra, hvor meget polariseret lys der kommer igennem planpolarisatoren og derefter de tre subpixelfarver. En kombination af rød, grøn og blå giver en farve for det menneskelige øje og farver afhænger så af hvor meget hver af de tre farver lader igennem.
De små transistorer sidder bag hver enkelt subpixel og pixelfejl opstår ved at en af disse transistorer fejler. De vil vise sig som en sort eller lysende pixel alt afhængig af panelteknologiens passive stadie og om transistoren kortslutter eller mister evnen til at blive styret og derved opretholder en konstant spænding.

S-IPS panelerne har også problemer og det panel, som sidder i den skærm, som omtales først i tråden er før kritiseret. Primært hvis man er lidt pernitten omkring kvaliteten. Coatingen er et anti-refleksivt lag som sidder helt yderst på panelet. Dette kan dog virke glitrende lige præcis på denne model. Pixelborder er efter min ydmyge mening dog mere irriterende på nogle af LG.Philips ældre paneler og pixelborders irriterer mig egentlig mere end coatingen på mit IPS panel. Pixelborders ligner et slags gitter som lægger hen over lyse baggrunde fordi der er en lille grå kant om hver pixel.
LG.Philips har dog senere rettet op på det ved deres nyere paneler, men lige præcis Dell 2001fp har disse problemer. Farverendering er heller ikke perfekt.

Der er stor forskel på hvordan et panel kan håndtere farverne. Bare fordi et IPS og VA panel har 8-bit farvepaneler, behøver de ikke nødvendigvis at have lige gode farver. Det afhænger igen af den enkelte produktion.

I sidste ende hænger det sammen med ens krav. Det er således ligegyldigt om en skærm har et S-IPS, IPS, TN, MVA, PVA, CMO osv. hvis man ikke er tilfreds med sit produkt. Et godt produkt er subjektivt og man kan sagtens blive glad for et hvert af panelerne, hvis det er en god produktion.

Xerox XL775D 17" skærmen er faktisk ret lækker. Ikke kun designmæssigt, men også funktionelt. Den har nogle få problemer, men ikke noget, som ødelægger den oplevelse, som det er at arbejde med den. Jeg har netop haft en sådanne til test og testen kan findes her: http://www.rasmuslarsen.1go.dk...



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
17-04-2005 11:46:02
Svar/Indlæg:
7881/1165
#17: :) god snak det dér. Lækkert at se at du bekræfter på mere teknisk vis at IPS ikke nødvendigvis er bedst :) :f



rasmuslarsen
 
Overclocker
Tilføjet:
17-04-2005 12:24:03
Svar/Indlæg:
77/31
Det kan sagtens gøres meget mere teknisk, hvilket også snart bliver beskrevet på min hjemmeside. Ikke en modstand til snakken om IPS, men jeg ønsker at forklare meget objektivt hvordan hver panelteknologi fungerer og hvordan det viser sig i praksis.
Jeg har jo selv, blandt flere, en IPS skærm som jeg er meget glad for.

Det jeg tror mange misforstår i den omtalte artikel her på siden, er tendensen. Artiklen kan nemlig virke lidt tendentiøs, hvilket mange misforstår. Det hænger dels sammen med indledningen på snakken, men også at der er udeladt praktiske eksempler (eller bare snak).



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-04-2005 13:46:41
Svar/Indlæg:
1302/23
rasmuslarsen/#17:

Dvs at der på den 20.1" skærm Dell har tilbud på, er et dårligere skærmbillede end andre 20.1" S-IPS skærme?

- Lasse



McTBeer
 
Superbruger
Tilføjet:
17-04-2005 14:02:47
Svar/Indlæg:
361/82
#rasmus larsen

Hvilken 19" TFT skærm ville du anbefale til gaming og kontorarbejde?



rasmuslarsen
 
Overclocker
Tilføjet:
17-04-2005 19:05:47
Svar/Indlæg:
77/31
Lasse: Nej det var ikke sådan jeg mente det, jeg kan godt se at det kan misforstås. Der skulle nok stå panelet i stedet for "Dell 2001fp". Coatingen er det yderste lag på panelet ud mod brugeren, med mindre der er beskyttende lag. Så coatingen har ikke rigtig noget med Dell skærmen at gøre, kun panelet.

McTBeer: Hvis du lægger stor vægt på spil, så vil jeg gå efter nogle af de nye skærme med Samsungs 8 ms TN LTM190EX panel. De har en fin farverendering og har egentlig også fornuftige kontoregenskaber. De udmærker sig dog i at være rigtig gode til spil og hurtige overgange. Det panel sidder blandt andre i Hyundai L90D+, BenQ FP937s+ og Samsung 913N.
Du skal helst ned i 8 ms, hvis du skal bruge en 19" skærm, der rent faktisk kan bruges i spil af den mere krævende bruger. Det hænger sammen med at 19" paneler typisk har en endnu højere reel responstid end tilsvarende 17" skærme. Således vil et 17" 8 ms panel faktisk have en bedre gennemsnitlig responstid end 19" 8 ms paneler.
Der ligger også en test af en 12 ms 19" skærm (ViewSonic VX912) på min hjemmeside, som du kan tage et kig på for bedre at kunne relatere til hvad jeg siger.
Jeg har anbefalet disse ud fra den betragtning, at du lægger mindst lige så meget vægt på spil som kontorbrug. Hvis jeg tager fejl, så må du råbe op =)



McTBeer
 
Superbruger
Tilføjet:
17-04-2005 21:34:25
Svar/Indlæg:
361/82
Hvad med sådan noget som kontrasten har det ikke noget at sige ?



McTBeer
 
Superbruger
Tilføjet:
17-04-2005 21:43:42
Svar/Indlæg:
361/82


McTBeer
 
Superbruger
Tilføjet:
17-04-2005 21:47:05
Svar/Indlæg:
361/82
#24
okay...har lige læst din kommentar på edbpriser at det svarer til 16ms på den her skærm...så det er lige meget :)



rasmuslarsen
 
Overclocker
Tilføjet:
18-04-2005 00:08:37
Svar/Indlæg:
77/31
Ja jeg er også tilmeldt Edbpriser =) Det er faktisk et tilfælde, at jeg lige faldt over nogle andre sider med spørgsmål.

Jo kontrastforholdet er skam vigtigt, men langt mere komplekst end det opgives. Lige så vigtigt er dog dynamikområdet, altså de farver som panelet kan vise inden for kontrastforholdet for hvis den ikke kan vise en stor del af de mellemliggende og skelne mellem de forskellige sorte nuancer (mange paneler har svært ved at vise sorte nuancer, og ved 5% lysgennemstrømning kan den f.eks. vise den en lige så sort som ved 0%), så er der jo ikke nogen idé i at have et rigtig godt kontrastforhold.
Hvis du vil læse mere om kontrastforholdet, vil jeg henvise dig til det afsnit jeg har skrevet på min hjemmeside. Det er lidt langt, men det burde give dig en bedre forståelse. Du finder det her: http://www.rasmuslarsen.1go.dk...



[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2005 00:19:02
Svar/Indlæg:
2175/21
LG1720B/P ...billig, flot og effektiv til alt arbejde.....



Only1
 
Overclocker
Tilføjet:
18-04-2005 11:01:27
Svar/Indlæg:
20/4
#27) jeps Xerox har fedt design :D hæ hæ har 2x 17" TFT for 4400 kr total :D hæ hæ er maxi gald for de 2 ;) har ikke fortrut mit køb :D det er helt 100% sikkert :p



rasmuslarsen
 
Overclocker
Tilføjet:
20-04-2005 18:56:39
Svar/Indlæg:
77/31
Hvis det har interesse, så har jeg nu lavet en kraftig opdatering af min paneldatabase. Den har nu panelmodelnummer angivelse på knap 60 skærme ud af de 100 i databasen.

Det gør det muligt at søge på, og derved finde ud af, hvilke skærme der bliver produceret med samme panel i bredere omfang end tidligere.



McTBeer
 
Superbruger
Tilføjet:
06-05-2005 09:52:15
Svar/Indlæg:
361/82
Starter lige tråden igen...
Får du ikke snart nogle 19" TFT med IPS panel til test så man kan få noget at sammenligne TN panelerne med...
Er nemlig stærk i tvivl om hvilken 19" TFT jeg skal investere i og skal snart have købt en.



McTBeer
 
Superbruger
Tilføjet:
06-05-2005 11:58:46
Svar/Indlæg:
361/82
Har været inde og kigge på denn:
http://www.edbpriser.dk/Listpr...
dog er den med TN panel, men ser den ikke meget fornuftig ud?